schotland bikerblog kristof verschueren touring mobilis move on

Verder op reis dankzij Touring met Move On!

Reizen is altijd een pak avontuur, soms wat meer, soms wat minder. En als alles goed verloopt, sta je vaak niet stil bij de gevolgen van pech, groot of klein. Toch ben je als motorrijder maar beter goed verzekerd voor dat akelige moment dat je tijdens je motorreis met pech geconfronteerd wordt. Je hebt wellicht maanden je route voorbereid, uitgekeken naar die geweldige trip en je wilt kost wat kost je reis helemaal uitrijden. Een goede reisbijstand is daarom belangrijk. Touring Mobilis heeft hiervoor een perfecte formule: Move On, een wereldwijde reisbijstand en pechverhelping voor auto, moto en fiets in bijna 40 Europese landen. Perfect voor wie veel reist. Dit jaar trok ik naar Marokko, Spanje, 2x Portugal, Frankrijk, Duitsland, Denemarken en Schotland en werd ik gespaard met pech, behalve tijdens mijn laatste reis in Schotland waar ik beroep deed op Move On, ideaal dus om hun dienstverlening te ervaren. 

 

schotland bikerblog kristof verschueren touring mobilis move on

 

 

Wie ooit in Schotland heeft rondgetoerd, kan alleen maar bevestigen dat het een van de mooiste landen is. De grote variatie in oogstrelende landschappen, de ruwe natuur en de vriendelijke inwoners zijn maar enkele factoren die een reis in Schotland onvergetelijk maken. Twijfel je nog? Niet doen, Schotland is beslist een land om op je op je bucket list te zetten. In 2012 zette oa Daniel Craig voet aan land als 007 voor de opnames van Skyfall (hier). En laat nu net deze mooie locatie de plaats zijn waar ik met pech werd geconfronteerd. Ik stopte naast het steegje om een foto te maken en had een met gras overgroeide rots niet opgemerkt. De onderkant van m’n blok kwam met de steen onaardig in contact met een olielek tot gevolg. Gelukkig druppelde de olie niet snel en kon ik nog veilig terugrijden naar een dorpje waar ik (eindelijk!) telefoonbereik had om Touring Mobilis te contacteren. Ik noteer hier chronologisch het verloop:

 

 

schotland bikerblog kristof verschueren touring mobilis move on lieselot verschueren

Zaterdag 12 augustus

 

  • Ik arriveer rond 12.40u plaatselijke tijd in Renton Garage, een lokale garage in het dorpje Renton waar ik even later contact opneem met Touring Mobilis via hun geweldige Touring Assist app. Om eerlijk te zijn, die app is echt goed: je vult vooraf al je gegevens in en bij pech verzend je deze gegevens zodat Touring meteen alle nodige informatie heeft én je locatie. Je moet echter wel verbinding hebben en in Schotland hadden we op 95 % van de locatie nergens service (duh!). Ik vinkte in de app aan om opgebeld te worden door Touring en kreeg de melding dat ik ongeveer negen minuten moest wachten. 
  • Even later belde een vriendelijke dame me op om te informeren wat er aan de hand was. Tevens vroeg ze mijn klantennummer (die ik daarvoor met de app ook al had verstuurd) omdat ze die niet meteen terug vond. Toen ik zei dat ik een Move On abonnement had, vertelde ze me dat ze mijn gegevens elders moest opzoeken. Gelukkig vond ze daar wel mijn klantgegevens. Echter, ze kon mijn verstuurde gegevens niet meer raadplegen en bijgevolg moest ze al mijn gegevens opnieuw vragen: merk van motor, nummerplaat, type motor… Mijn S1000XR stond niet in hun lijst waardoor ze vroeg of ze BMW HP4 mocht aanduiden want ze ‘moest’ een motor selecteren. Ook vroeg ze of mijn motor een benzine of diesel was 😉
  • Een tijdje later word ik opgebeld door Touring met de melding dat er technieker eerst komt kijken en zal trachten de motor te herstellen zodat ik mijn reis kan verderzetten. 
  • Bijna twee uur later komt de depanneur aan en het eerste wat die zegt is: ‘What do you want me to do with your bike because I don’t do bikes!”. Nou, daar sta je dan in de middle of nowhere in Schotland. Ondertussen was het al half vier, te laat om nog naar een BMW garage getransporteerd te worden en bovendien was het zaterdag. Touring overlegt met de depanneur en beslist dat ik mijn reis verder zet zonder motor omdat ik maandag mijn Ferry moet halen en ze in Schotland niet kunnen garanderen dat ze mijn defecte motor helemaal tot aan de ferry in Newcastle kunnen transporteren. Mijn motor zullen ze op een later moment naar mijn garage in België brengen zodat ik nog 2 dagen mijn reis gegarandeerd kan verderzetten met een vervangwagen. Dat is wat hun bijstand me belooft: ze garanderen dat je zonder zorgen weer de baan op kunt
  • Touring belooft me een vervangwagen vanaf Glasgow Airport ter beschikking te stellen. Die verhuurfirma regelt een ‘pick-up’, maw, ze komen me ophalen op de plaats waar ik sta en brengen me naar Glasgow Airport waar ik een vervangwagen zal krijgen. Joepie.
  • Die joepie duurt niet lang want na ruim 1,5 uur wachten hoor en zie ik nog steeds niets. Ik bel naar Touring en na 10 minuten krijg ik iemand aan de lijn die me een Schots nummer geeft waarnaar ik moet bellen. Het is een nummer van het verhuurbedrijf dat blijkbaar nog gegevens van mij nodig heeft en me niet kan bereiken omdat ze niet internationaal kunnen bellen (duh?). 
  • Ik bel naar het nummer en komt terecht op een soort nationaal onthaal waar ik mijn verhaal opnieuw moet doen: reden van telefoon, locatie… tot ze me doorverbinden met een tweede persoon… en een derde persoon die telkens dezelfde vragen stelt. De vierde persoon vertelde me dat ze geen ‘pick-ups’ doen, maw, zij bieden ‘geen’ service om iemand op te halen. Daar stond ik dan. Mijn stemming werd er niet beter op en zeker niet omdat ik hun ‘Schots-Engels’ aan de telefoon amper verstond. Ondertussen hing ik al 40 (!) minuten aan de lijn met die firma tot de zich verontschuldigden en me een pick-up taxi beloofde op kosten van de firma (duh?). Ondertussen stonden we bijna zes uur op de parking met een eindig geduld. Ik nam opnieuw contact op met Touring en het duurde ruim een kwartier vooraleer ik iemand aan de lijn kreeg, het was blijkbaar erg druk die dag.  
  • Ongeveer 19 uur: de taxi arriveert en brengt ons naar Glasgow Airport Rental Services. Pfff, mijn geduld was helemaal op, we waren bekaf en een reisdag kwijt. 
  • De dagen nadien verliepen vlekkeloos: de verhuurauto, de overnachting, de taxi van de verhuurfirma naar de ferry, de taxi van IJmuiden naar huis, chapeau Touring, jullie hebben dat fijn geregeld! 

 

 

schotland bikerblog kristof verschueren touring mobilis move on29 augustus

 

Op 29 augustus kreeg ik een SMS van Touring dat wegens ‘technische problemen’ van de transporteur de levering zal worden vertraagd en ten laatste 9 september zou moeten aankomen. Duh? 9 september? 

 

 

4 september

 

Op 4 september was mijn geduld helemaal op en diende ik een officiële klacht in bij Touring (wat wil je als je motor bijna 4 weken ‘onderweg’ is…). Deze klacht verstuurde ik via een officiële klachtenformulier op hun website. 7 dagen later kreeg ik een mail met de melding: “Wij willen onze excuses aanbieden voor de vertraging opgelopen tijdens het transport van uw moto. Deze was buiten onze wil.“.  

 

6 september

 

Op 6 september kreeg ik bericht van mijn garage dat de motor was aangekomen. Concreet betekende dit dat mijn motor 25 (!) dagen na mijn pechdag arriveerde in de garage. Dat is erg lang. Als gewone sterveling kan ik niet begrijpen dat ik bijna VIER weken moest wachten op de repatriëring van mijn motor. Zo’n lange periode bracht me in problemen omdat ik m’n motor ook professioneel gebruik. Touring voorziet hiervoor geen vervangwagen omdat ze enkel garanderen om je ‘reis verder te zetten’, en aangezien mijn reis in België eindigde, eindigde hier ook mijn bijstand. 

 

Conclusie

 

Positieve ervaring: 

 

  • De inzet en motivatie van Touring om me verder te helpen;
  • De volledigheid van het pakket: beschikbaar stellen van verhuurauto, taxiritten, repatriëring van de motor naar België, overnachting in hotel, … 
  • Persoonlijk contact met dossierbeheerder tijdens de pechverhelping;
  • Ruim netwerk en ervaring van Touring (pechverhelping in maar liefst 40 Europese landen);
  • Betrokkenheid van de dossierbeheerder.

 

Negatieve ervaring:

 

  • Meer dan zes uur wachten vooraleer ik de parking kon verlaten met een taxi;
  • Gemiddeld lange wachttijden (tot 15 minuten) vooraleer ik iemand aan de lijn kreeg bij Touring toen ik belde vanuit Schotland;
  • Meer dan 40 (!) minuten zelf moeten bellen met de Schotse verhuurfirma, moeilijke communicatie met hen (Schots-engels), 4 keer mijn locatie moeten geven…;
  • Bijna vier weken moeten wachten vooraleer mijn motor bij mijn garage in België arriveerde. 

 

 

Een goede reisbijstand is onontbeerlijk. Ben je iemand die veel reist met de motor? Overweeg dan zeker een goede bijstand en kijk na welke hulpverlening jouw verzekering biedt. Touring Move On behoort ongetwijfeld tot een van de meest complete bijstandsverzekering op de markt en valt dus zeker te overwegen. Meer info vind je hier

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

No Comments

Post a Comment

%d bloggers like this: