Triumph Tiger 800 XCx review Kristof Verschueren

Triumph Tiger 800 XCx Review

Dus je bent benieuwd naar mijn ervaring met de Triumph Tiger 800 XCx? Dan ben je hier op de juiste plaats!

 

Met de lancering van de nieuwe 2015 Tiger 800 is het alweer vijf jaar gelezen dat Triumph hun eerste Tiger 800 lanceerde. Deze bike gooide toen hoge ogen en vele motorrijders fell in love with this bike! 

Met zijn kenmerkende adventure-looks en hoogstaande afwerking brengen de Britten nu in 2015 twee nieuwe modellen op de markt: de XR en de XC. De XR is een straatgeoriënteerde bike (en hier kan ik nog volgen met de R van Road), terwijl de XC een meer offroad-versie is. De C staat dan voor … euh … Cross Country. Om het nog wat moeilijker te maken, hebben ze per model nog een luxe-versie: de ‘x’. Zo heb je dus vier mogelijkheden: XR, XRx, XC, XCx. Kan je nog volgen? Nou ja, als de bike maar super is. EN OF! met deze Tiger 800 XCx kon ik een week in het zadel doorbrengen en het was een GE-WEL-DI-GE ervaring! Het was mijn eerste close-contact relatie met Triumph, man, was ik blij dat ik meteen op deze 800 mocht rondsjezen!

This Tiger rocks!

 

 

1. HERE I GO!

 

Zoals het meestal het geval is, kreeg ik deze Triumph een week om rond te tuffen. In totaal maalde ik zo’n 600 kilometers, reed er mee rond op grootmoeders wijze, knalde rond als een vuurpijl en trotseerde pluvius en mister frozen. Niets kreeg mij of de Triumph 800 XCx klein.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogLOOKS VAN DE TRIUMPH TIGER 800 XCx: Snaveltje snaveltje aan de wand

 

Iedere motorrijder met zin voor Adventure en Offroad zal het knap lastig hebben om niet te lonken naar of te fantaseren over deze Tiger 800. Hij heeft het allemaal en de Britten hebben begrepen hoe ze een motorfiets kunnen laten stralen. Deze XCx is hun topmodel en heeft een offroad-georiënteerde afwerking zoals 21 inch spaakwielen, beter spatbord, aanpasbare vering en een stevige skidplaat. Van Triumph kreeg ik hun ‘x’ versie aangeboden waardoor ik nog wat extra’s had: valbaren (iets wat je op iedere offroadbike best laat monteren, geloof me), een uitgebreide tripcomputer, cruise control (oh this one I like!), handvatbescherming, verwarmde handvaten (erg handig voor de die-hard doorwinterde biker), een extra 12 Volt power socket (je leest het goed: ‘extra’, maw, ik had dus maar liefst twee sockets) en de mogelijkheid om je knipperlichten manueel of automatische te laten doven. Wow, ik begrijp nog steeds niet waarom ze bikes op de markt brengen waarvan de knipperlichten niet automatisch afspringen. Bij deze Tiger kan ik zelfs kiezen, als dat niet kei-neig is.

 

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogDe Tiger 800 heeft z’n typische snavel, wat je wel meer aantreft bij offroaders. DE AFWERKING IS TOP! Iedere millimeter zit op zijn plaats, het materiaal voelt stevig aan en hij heeft de looks van een killer met z’n dubbele koplamp. De LED mistlampen doen er nog een schepje stoerdoenerij bovenop. Nou ja, het komt ook ten goede aan de veiligheid want met deze lampen val je in het verkeer nog wat meer op. Da’s meteen de reden waarom ik ze onderweg steeds laat branden. 

 

Als je helemaal de kers op de taart wilt, plaats er dan nog wat noppenbanden onder en you will impress even more. De Bridgestone banden -waarmee deze Tiger is uitgerust- zullen je voor het heuse slijkdabberen zuur opbreken want daarvoor zijn ze (uiteraard) niet geschikt. 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogBREDE BAKKEN PLEZIER

 

Het bagagesysteem van deze Tiger is HUGE. Je kan er maar liefst 62 liter water in kwijt en uiteraard past jouw integraalhelm er euh… integraal in. Met één sleutel bedien je zowel je motor als deze bakken en ze voelen ook heel stevig aan. De bediening is top en het aanbrengen of verwijderen van de bakken kan zelfs het kleinste kind klaren. Het viel me op dat er een soort ‘dynamische bevestigingssysteem’ aanwezig is: duw je 1 bak naar beneden, komt de andere wat naar boven. Dit zou de stabiliteit ten goede komen bij volgestouwde bakken.

 

Tiger 800 XCx Kristof VerschuerenDe keerzijde van de capaciteit van deze bakken is dat ze breed uitvallen en je kan ze niet smaller maken. Ben je een file-rijder dan ga je vroeg of laat wat koetswerk van stilstaande auto’s een persoonlijke toets geven. Ook zou ik Triumph willen vragen waarom het ophangsysteem van deze Tiger zo breed spoort want als je de bakken van je motorfiets verwijdert, blijven er nog ferme uitsteeksels links en rechts. Deze hebben me toch een paar keer flink wat kniepijn bezorgd tijdens het opstappen omdat ik met veel enthousiasme mijn been niet hoog genoeg over het zadel zwierde. Het opstappen mét bakken is ook niet weggelegd voor de minder mobiele motorrijder met stramme spieren onder ons net omwille van de breedte van de bakken. Nou ja, het went echt wel hoor. AUW.

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Tiger 800 XCx Kristof VerschuerenCOMFORT: EEN ***-KEUKEN

 

Het enige wat ontbreekt is een joekel van een TV-scherm. Verder tref je zowat alles aan op deze Tiger 800 XCx wat je nodig hebt om in stijl de kilometerteller noestig te laten werken. De handvatverwarming heeft m’n handjes aardig verwend, koukleum die ik ben. Het viel me ook op dat de handkappen echt mega-goede windbescherming boden tijdens m’n tochten tegen het vriespunt aan. Nadien las ik dat Triumph deze in de windtunnel heeft ontworpen. Ik wist het! Oh oh, echt mega-chil! Het windscherm zet me flink uit de wind waardoor ik zonder problemen op de snelweg de snelheidsmeter een hele tijd de hoogte kon injagen zonder schuddebollen. Een tripje naar het warme Zuiden in één ruk is ongetwijfeld een haalbare kaart! En ben je dan toch aan het cruisen met een big smile op je gezicht, kan je bovendien gebruik maken van cruise control die je haarfijn kan bedienen tot op de kilometer door op de + of -knoop te drukken terwijl je op je scherm de gewenste snelheid ziet verschijnen, TOP. Ow, ik ontdekte ook nog iets cool: een parkeerlichtje dat je kan inschakelen als je bv. jouw Tiger op een donkere parking of naast de weg stalt. Zo ben je zeker dat omstaanders hem zien staan. 

 

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogMet mijn (ocharme) 1,73m en niet al te lange benen had ik aanvankelijk wat schrik dat deze XCx te hoog zou zijn. De zadelhoogte is namelijk 860 mm en kan je verlagen naar 840 mm wat uiteraard mijn voorkeur genoot. Mijn ongerustheid was heus onterecht, no problem, ik kon vlotjes met beide voeten aan de grond. Ben je nog een heel stuk kleiner dan ik, dan kan je eventueel de XR-versie eens proberen want die zadel staat zo’n 3 centimeter lager. Heb je een slechte rug? Dan kan je misschien toch eens deze Tiger testen want de zithouding is semi-recht, relax maar toch niet passief. Meer nog, de zithouding van deze Tiger 800 is BEREGOED, en als GS-rijder weet ik waarover ik spreek. Zelf ben ik geen rug-lijder maar ik heb een bruin vermoeden dat deze Tiger best tegemoet komt aan motorrijders met een minder stabiele rug. En mocht deze Tiger toch nog te hoog zijn, Triumph heeft een verlaagd zadel in zijn gamma. Wat betreft ergonomie: Go Triumph!

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Tiger 800 XCx_8MEET THE DASHBOARD

 

Menigeen merk slaagt er niet om de complexiteit van al die knoppen en functies te herleiden tot een eenvoudig te bedienen dashboard. Wel, Triumph hoort hier niet bij en KRIJGT VAN MIJ EEN FLINKE BOS BLOEMEN. Het klikte meteen tussen mij en dit dashboard, alles wijst zichzelf uit en binnen de kortste keren kon ik al mijn settings naar believen aanpassen. Sommige journalisten vinden het jammer dat de knopjes om de mapping aan te passen niet aan het stuur staan maar links naast het infoscherm. HALT, ik vind dit juist een slimme zet omdat het je stuur minder complex maakt met nog meer knopjes (ik heb maar 10 vingers) of mogelijke combinaties. IK HOU NIET VAN EEN KNOPPENZEE. Het aanpassen van de mapping doe je toch heel weinig onderweg, dus wees niet te lui en steek even je arm uit om dit aan te passen. Kortom: GOOD JOB

 

Verder biedt het scherm alle nodige info, duidelijke pictogrammen en de plaats is goed gekozen. Zo tref je oa aan: reistijd, gemiddelde afstand en verbruik, resterend aantal kilometers… Oh ja, als ik toch een opmerking mag geven: het waarschuwingslampje van de benzine begint te snel te branden waardoor je je meteen ongemakkelijk begint te voelen en op zoek wilt gaan naar een tankstation. Ook al branden er nog ‘twee blokjes’, toch zou het  lichtje wat later mogen beginnen branden. Ik kon trouwens maar 14 liter tanken om hem terug vol te gooien. Met een totaal capaciteit van 19 liter wilt dit zeggen dat je nog 5 liter hebt als het lampje brandt. Ach, ik ben aan het muggenziften. 

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

2. Safety first, power always

 

De Tiger 800 XCx heeft een flinke brok power in z’n kuiten. De motor is opgefrist, is zuiniger geworden en heeft onderhuids een detoxkuur gekregen. Zowel de XCx als de XRx heeft drie rijdmodi waarmee je dankzij deze technische hoogstandjes nog meer controle hebt over deze Tiger, GRAAUW.

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

Triumph Tiger 800 XCx Bikerblog3 MODI: ROAD, OFFROAD EN RIDING MODE

Dankzij deze drie modi heb je invloed hoe de Tiger omspringt met ABS, tractiecontrole en gasrespons. De bediening gaat belachelijk vlot en de Tiger doet wat je vraagt. You get what you want. Toen ik de voorbije week een onverhard terrein indook (zoals je op de foto links kunt zien), kon ik met 1 druk op de knop omschakelen van Road naar Offroad. Het enige wat je nog rest is even het gashendel terugdraaien en de koppeling intrekken. Maw, ik kon rustig blijven bollen en meteen een paar strepen gaan trekken op het terrein! Sweet!

 

  1. OFFROAD: Bij het inschakelen van de Offroad modus schakelt de ABS zich uit op het achterwiel (en heel beperkt op het voorwiel) zodat je op zand of in slijk kortere remafstanden kunt halen. De gasrespons is minder bruusk en de tractiecontrole past zich zo aan dat je beperkt je achterwiel kunt laten spinnen. 
  2. ROAD: Dit is de standaard modus die wellicht de meeste motorrijder zullen instellen. In deze modus laat ABS je niet slippen en grijpt dus steeds in, de tractiecontrole laat geen wielspin toe (dus geen wheelies mogelijk hier) en de gasrespons is lineair zodat je met een soepele beweging een vlotte reactie krijgt, ideaal voor je dagelijkse ritjes.
  3. RIDING MODE: Deze modus is een beetje een vreemde eend in de bijt omdat je hier nog een stapje verder kunt gaan in het personaliseren van je beste vriend. Net zoals in de Road en Offroad-modus kan je met 1 druk op de knop deze modus inschakelen, MAAR om de settings van deze modus aan te passen, moet je wel even je stalen ros aan de zijkant zetten (OEPS). Deze Riding Mode is maw een soort ‘gepersonaliseerde’ modus waar je jouw tractiecontrole en ABS kunt aanpassen en ook de gaspons kunt bijschaven:

 

  1. Rain: zachtere gasreactie
  2. Road: lineaire gasreactie
  3. Sport: scherpe gasreactie
  4. Offroad: zachtere gasreactie

  

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogHET GEDRAG VAN HET MOTORBLOK 

 

Deze Tiger 800 is pittig! Eerlijk gezegd had ik zulke power niet verwacht van deze 3-cilinder. Hij loopt soepel, heeft aardig wat trekvermogen van onderuit en dit neemt alleen maar toe naarmate je het toerental de hoogte in jaagt. Het tovert 95 pk uit z’n hoed en legt 79 Nm koppel op tafel. Ja, je kan er als salonfietser gezapig mee rondtuffen zonder veel schakelen langs zondagse slingerwegen, en ja je kan het menigeen supersporter knap lastig maken met deze triple (nou ja, circuit reken ik hier even niet mee). De tankcapaciteit is 19 liter en mijn gemiddeld verbruik tijdens mijn testweek was 6,8 l/100 km met een potje sportieve rijstijl achter m’n kiezen. Een snelle rekensom vertelt me dat je met deze bruisende krachtbron gemiddeld zo’n 279 kilometer kunt bollen. 

 

En zalig is het typische geluid van deze 3-cilinder. Ik hou enorm van het boxergeluid van m’n BMW GS, maar de sound van deze Tiger 800 is heeeeeerlijk. Onderin onderscheidt die zich auditief niet zo zeer, maar laat je hem huilen dan word je getrakteerd met een karakteristieke en zalige sound. En als je goed luistert, hoor je de Triumph eigelijk roepen: ‘nog, meer, blijven gaan...’.  Hij heeft z’n naam echt niet voor niets gestolen. Als kers op de taart schakelt deze Triumph 800 reuze trefzeker. De versnellingsbak herbergt enkele onderdelen van de Daytona 675 supersport, dan dat voel je meteen, hij schakelt als boter en z’n ‘neutraal’ vind je zo waar altijd, KLASSE!

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Tiger 800 XCx Kristof VerschuerenWHITE POWER RULES! EN REMT HIJ OOK?

 

Oh oh oh de WP-vering van deze Tiger XC is te gek. Hij verslindt verkeersdrempels als zoete broodjes, geen zweepslag in de rug en hij blijft netjes contact houden met de ondergrond. Dit merkte ik duidelijk tijdens mijn daguitstap met andere motorrijders: bij iedere vluchtheuvel of spoorweg lichtte iedereen in koor zijn achterwerk (was dit even grappig) of verminderde de snelheid (met soms gevaarlijke toestanden als je met een hoop samen rijdt). Maar dit was buiten de capaciteiten van deze Tiger 800 XCx gerekend: ik bleef lekker chill zitten. Zelf heb ik nadien nog heel wat verkeersdrempels aan ‘hogere’ snelheden aangevallen en telkens bleef ik aangenaam verrast. Ook op een oneffen wegdek deed de demping haar job prima. Bovendien kan je de demping en veervoorspanning bij deze WP-vering makkelijk zelf instellen. De XR-versie van de Tiger heeft geen WP-vering, overweeg dit wel bij een mogelijke aankoop. 

 

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogBij de remmen van deze Tiger 800 had ik graag wat meer ‘bite’ gezien, wat meer punch. Als je flink in de voorrem gaat dan duikt hij vooraan wel stevig in, maar nooit heb ik dit als hinderlijk of een probleem ervaren. Als test heb ik heel wat noodstoppen gemaakt met progressieve snelheden en telkens bracht de Tiger XCx me stabiel en veilig naar point Zero. 

 

 

 

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Triumph Tiger 800 XCx BikerblogQUANTA COSTA? 

In België:

  • Tiger XCx: 12.490 euro (koffers: 360 euro)
  • Tiger XC: 11.290 euro
  • Tiger XRx: 11.690 euro
  • Tiger XR: 10.490 euro

In Nederland: 

  • Tiger XCx: 13.590 euro (koffers: 360 euro)
  • Tiger XC: 12.490 euro
  • Tiger XRx: 12.490 euro
  • Tiger XR: 11.390 euro

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

3. Zou ik hem kopen?

 

Vragen aan een motorrijder of hij een ander merk of type motor zou aankopen is altijd een lastige vraag. Als motorrijder zijn we vaak verstrengeld met de karakteristieken van onze eigen bike én hebben we leren omgaan met zijn voor- en nadelen. Ook heeft deze Triumph Tiger 800 XCx enkele aandachtspuntjes zoals je hoger kon lezen en krijgt hij niet op alle punten een tien op tien, toch leunt hij wel heel sterk aan bij de perfecte bike voor mij. PUNT

 

Waarom zou ik hem kopen?

 

  • Vlot hanteerbare motor met supercontrole op de baan en in de bochten;
  • Ergonomisch een topper en de afwerking is hoogwaardig;
  • Flink wat power in zijn kuiten, geschikt om luilekker te tuffen of fameus sportief te vliegen;
  • Ferme sound en soepele motor;
  • Tal van accessoires;
  • Mooi design en bangelijke vering;
  • Vingervlug wisselen van mapping mogelijk, overzichtelijk dashboard.

 

Wat zijn de aandachtspuntjes:

 

  • De remmen mogen wat meer bite;
  • Met de bakken spoort hij breed;
  • Niet bepaald goedkoop, maar hey, you pay what you get.

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN

 

Triumph Tiger 800 XCx review Kristof Verschueren

 

 

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

%d bloggers like this: