Triumph Street Triple RS Pauline Roeven

Rij-indruk Triumph Street Triple RS 2017

Is nu een driecilinder inderdaad de combinatie van een soepele vier cilinder, maar met het koppel van een twee cilinder? Dit hoor ik al jaren maar heb dit zelf nog nooit mogen ervaren. Voor mij als groot liefhebber van viercilinders het onbekende avontuur waar ik met deze motor aan begonnen ben. En dat dan meteen met het schitterend paradepaardje, de Triumph Street Triple RS.

 

Triumph Street Triple RS

 

Na wat vooronderzoek is de RS niet zomaar een versie met wat leuke gadgets, wat dure looks en een RS-logo erop. Nee, het is op vele punten echt een andere motor tov de standaard ‘S’ en wat minder met de ‘R’ . En dit begint al met het vermogen waarbij de standaard ‘S’ 113 pk heeft, de ‘R’ 118 pk heeft en deze RS 123 pk. Nu heb ik de andere versies niet gereden maar of de meeste motorrijders dit pk-verschil gaan voelen, betwijfel ik.

 

De RS is uitgerust met Öhlins en een volledig instelbare voorvering. Mede hierdoor is de wegligging en het stuurgedrag supersportief en ontbreekt het toergevoel volledig. De stopkracht van deze motor is bijzonder sterk dankzij de Brembo monobloks en twee vingers aan de remhendel zijn echt genoeg om de RS tot stilstand te brengen. De vering en remmen zijn van een erg hoog niveau en vergelijkbare lichtere motoren die ik heb gereden, kunnen hier niet aan tippen. Ik heb dan ook met een grote glimlach de wegen rondom huis en werk onveilig gemaakt. Op dit punt verwacht ik echt wel grote verschillen met de andere twee versies, de Triple S en R. Er wordt wel eens gesproken over super-nakeds: dikke racers die ontdaan zijn van hun kuip, een breed stuur erop en klaar. Met deze motor voel je de band met de Daytona waardoor ik geneigd ben deze motor een super-naked te noemen. Anders doe je hem echt wat te kort met alleen de term ‘naked’.

 

Triumph Street Triple RSBij het starten van de motor snort het blok heerlijk zachtjes, precies zoals ik het graag zie bij een motor. Ga je ermee rijden en kom je boven de 5000 toeren p/m is het over met snorren en komt er ondanks de standaard uitlaat een heerlijke rauwe brul uit. Niet het janken van een lichte viercilinder, niet de zware brom van een tweecilinder die ik uiteindelijk altijd beu wordt na vele kilometers, maar gewoon een lekker rauw geluid wat bij mij verslavend werkte. Het eindstuk is ook mooi klein in tegenstelling tot sommige merken die er hele schoorstenen onder hangen. Vervangen is dus niet perse nodig om een mooie look te krijgen. Voor dat geld kun je beter een leuk aantal mooie ritten maken. Dit gevoel wordt nog versterkt door het feit dat deze motor vanaf lagere toeren bij vol gas zonder enige hik de toeren inklimt waarbij je echt niet bang hoeft te zijn dat dit gezapig gebeurt. Nee, hij trekt er meteen goed aan. Oké, als ik naar de teller keek, was de snelheid minder ik dacht maar het gevoel dat ik kreeg, was heerlijk en dat is volgens mij de reden dat menig motorrijder motor rijdt. Heerlijk en verslavend gewoon met als enige nadeel dat dit voor het verbruik iets minder goed is. Ach ja, hobby’s kosten nu eenmaal geld toch.

 

Over het blok, vering en remmen niets dan lof dus. Dit in combinatie met een actieve zithouding is dit voor mij een motor die zo bij mij in de garage mag blijven staan. Het stuurgedrag is echt messcherp, al voordat je hersenen je lichaam hebben verteld hoe je door de bocht wil, maak je die al zo, zo makkelijk stuurt deze motor. Wat is het genieten zeg om hiermee te mogen rijden.

 

Is het dan allemaal geweldig op deze motor? Nou eigenlijk wel tot zover ik kan zeggen. Aan twee zaken stoorde ik me:

 

  1. De koppeling pakt erg laat op; de hendel hing aan mijn vingertoppen (en ik heb lange vingers) en dan pakte hij pas. Hierdoor ben ik dus meermaals stil gevallen en in de bergen is dit helemaal lastig. Maar dit lijkt mij wel af te stellen, ik wist alleen gewoon niet hoe dit werkte bij de koppelingshendel terwijl het me wel duidelijk was bij de remhendel
  2. Ik ergerde me meer aan de schakelbak die zo soepel is dat ik hem te gevoelloos vind. Ik houd er wel van als je duidelijk voelt dat je schakelt en schakelweg van je voet vind ik ook erg lang. Dit gevoel werd bevestigd toen ik weer op mijn eigen motor stapte. Ook met de quickshifter ging het hierdoor enkele malen mis van eerste naar tweede, je voelt met je voet niet altijd even duidelijk of je in de juiste versnelling zit. Bij de andere versnelling had ik een beter gevoel.

Top dat deze RS met een quickshifter is uitgerust wat het sportief optrekken alleen maar leuker maakt en ik zou zelf geen motor meer willen die dit niet heeft. Het past dus perfect bij de rest van wat deze RS biedt.

 

Triumph Street Triple RSOok het scherm is fantastisch: die TFT-schermen zijn echt zo cool. Dit was ik al eerder tegen gekomen op een motor die ik heb mogen uitproberen maar die koste het dubbele van deze RS. En uniek volgens mij: het scherm is kantelbaar!  Hierdoor kan van klein tot groot er recht op kijken. Je bent wel wat bezig om alle mogelijke instellingen te doorlopen en alles naar wens in te stellen. Na deze week had ik het nog niet voor elkaar om alles in één beeld te zien wat ik wilde. Wel zit de joystick (kan er geen andere naam voor verzinnen) in mijn ogen wat dicht onder het knipperlicht links waardoor mijn scherm af en toe spontaan veranderde als ik links of rechtsaf sloeg. Maar dat is een stukje wennen aan de motor. En het is maar goed dat de overige instellingen via een knop rechts aan het stuur tijdens het rijden zijn uitgeschakeld: die afleiding zou levensgevaarlijk zijn want al gauw zit je te spelen met de mogelijkheden.

 

Verder kan ik weinig van de afwerking en looks zeggen dan dat het netjes is. Ik ben zelf geen groot liefhebber van een naked en vind de koplampen er altijd maar raar opzitten. Geen gekke naden, rare losse kabeltjes en dat soort fratsen. Het blok ziet er netjes afgewerkt uit! Sommige nakeds zijn gewoon racers zonder kuip waardoor je het blok ziet wat puur functioneel is en hierdoor soms minder netjes afgewerkt voor de dag komt. De RS heeft leuke spiegels die aan het stuureinde zitten waardoor je mooi om je ellebogen heen kijkt en goed zicht hebt in plaats van elke keer je elleboog in te moeten trekken. Een garage in of uit wordt wel lastiger want je motor wordt er een stuk breder door. Iets wat ook superstrak is weggewerkt, zijn de instelschroefjes van je voorvork: die zitten netjes onder je stuurstang verstopt waardoor je met een standaard schroevendraaier er dus niet bij kunt. Bij navraag bij de importeur blijkt dat bij je gereedschapssetje onder je zadel een specifieke sleuteltje zit. Helaas was dit niet het geval bij mijn testmotor.

 

Triumph Street Triple RS

 

Nu is motorrijden voornamelijk een passie voor de meesten onder ons maar als je veel rijdt en dit vooral in het buitenland zoals ik, kijk je ook naar andere zaken bij een motor. De praktische dingen dus, iets waarnaar je vaak in eerste instantie niet kijkt bij de aanschaf van een motor. Denk hierbij aan bagage: bagagehaken zitten er niet op waardoor je de duo voetsteuntjes moet gebruiken en je duozadel moet installeren in plaats van het standaard afdekkapje. Die duo voetsteunen haal of zet je er niet af of op in enkele seconden. De bevestiging zit onder de kappen. Krassen door een tanktas of zadeltassen kun je ook lastig wegpoetsen in de matte lak van de RS. Dat wordt dus afplakken of met een rekje werken indien je niet voor de zwarte RS hebt gekozen.

 

 

Ook de sportieve wegligging en stuurgedrag waarover ik eerder enthousiast was, kunnen dan hinderlijk worden. Dit is een naked maar hij stuitert aardig op een slecht wegdek, net een racer. Ik vind dat gedrag niet erg want ik ben het gewend van mijn eigen motor maar de meeste nakeds zijn toch wel wat zachter geveerd. Zelf ben ik daarom ook fan van stompgrip op de tank. Hierdoor heb je bij dit soort momenten een perfecte controle over je motor. Nu stuiterde hij tussen mijn knieën weg als ik niet uitkeek bij slecht wegdek want de tank biedt nul grip met mijn lederen broek.

 

Ook de standaard gemonteerde banden op de RS zou ik liever anders zien. De Pirelli Supercorsa SP’s die erop lagen, zijn absoluut goede banden maar niet voor hier in Nederland en België met ons klimaat en veel saaie rechte wegen. Helaas had ik in de week dat ik deze RS tot mijn beschikking had heel veel regen en natte wegdekken. Dan zijn dit soort banden niet bepaald fijn. De tractioncontrole deed trouwens perfect zijn werk. Die heb ik nooit gevoeld maar zag alleen het lampje af en toe branden. In Nederland en België zijn deze banden snel vierkant en het op goede temperatuur krijgen, is knap lastig. Ga je daartegen ergens in Italië de bergen in of naar mijn favoriete plek Sardinië komen ze prima tot hun recht. Wat minder sportief had dus wel gemogen voor hier in Nederland en België.

 

Triumph Street Triple RSOver het verbruik kan ik alleen maar zeggen dat bij snelweggebruik tot zo’n n 110 km/u dit volgens de boardcomputer vier liter per 100 km was. Ga je harder of lekker binnendoor op het gas verandert dit al snel. Ik heb van alles gereden: op de snelweg, snel, traag, binnendoor met verschillend optrekken en ik kwam uit op een gemiddeld verbruik van 5,15 l per 100 km. 250 km haal je dus goed uit één tank van 17,4 liter wat voor mij de minimale grens is. Bij sneller dan 110 km/u is een mini-topruitje trouwens een must, geen pretje zo kan ik je vertellen want ik hou er niet van om als windvanger te fungeren. Met de RS rondvliegen aan hoge snelheden op de snelweg zou ik zoveel mogelijk vermijden want daar is de RS niet echt op zijn plek. 

 

 

Met mijn 1,8 m kon ik met gemak met platte voeten aan de grond maar zat dan wel met een vrij scherpe kniehoek op de voetsteunen. Deze houding valt in mijn smaak maar vele vinden dit wellicht minder fijn of ontspannend rijden. Zeker langere mensen (manlief van 2,0 m was proefpersoon) gaan het hierdoor niet fijn ervaren op deze motor. Kleinere personen echter wel: mijn moeder van 1,62 m kon nog (net) met haar tenen aan de grond. Rij je in de bergen is het altijd fijn om met beide voeten aan de grond te kunnen. Op vele punten heeft deze naked overeenkomsten met een racer en dat hoort in mijn ogen ook zo als je de letters RS gebruikt. Deze RS maakt het absoluut waar. De uitrusting, het stuurgedrag, het blok, alles ademt het sportieve uit, iets waar ik absoluut van hou. Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat Triumph met deze Street Triple RS een serieuze sportieve naked heeft neergezet waar de concurrentie rekening moet mee houden. 

 

Is het de motor voor iedereen?

 

De Street Triple is een fijne motor die voor een beginnende motorrijder heerlijk is om mee te leren rijden, maar ook eigenlijk wel weer niet want je bent al gauw verwend door al dat goeds waardoor al het andere alleen maar kan tegenvallen. Vooral de remmen van deze RS in onervaren handen kunnen wel eens voor vervelende situaties zorgen. Voor zo’n iemand is de ‘S’-versie wellicht meer dan voldoende. Heb je meer ervaring en je moet de kiezen tussen de ‘R’ en de ‘RS’ zal het persoonlijker worden. Ik denk dat menig rijder aan de ‘R’ al meer dan voldoende heeft en zich ongetwijfeld prima gaat vermaken. Heb je wat geld over en hou je van sportief over bochtige weggetjes gaan, dan is de ‘RS’ wellicht een meer geschikte motor met een tikkeltje meer karakter.

 

Is dit dan ook een motor voor mij?

 

Diverse vier- en tweecilinders heb ik in het verleden al mogen uitproberen door proefritten of demodagen, maar ook doordat ik een van de gelukkige was om voor een motorblad via het lezerspanel diverse motoren te mogen proberen. En elke keer weer was de conclusie dat ik heel erg blij ben met mijn huidige motor, de BMW S1000RR uit 2010. Altijd was er wel iets aan die testmotoren dat ik ze of al na een uur beu was of het niet zag zitten mijn vakanties erop door te brengen omdat langer dan een dag op die motor meer als voldoende was. Maar aangezien de tijd niet stil staat, zou er toch op een gegeven ogenblik een motor voorbij moeten komen waardoor ik besluit dat spaarvarken kapot te slaan en hem in te ruilen.

 

En met deze motor is dat moment eigenlijk bijna aangebroken, behalve dan dat hij rechtop zit en ik dit door lichamelijke klachten niet lang kan volhouden. Na een weekje testrijden met deze RS reed ik terug naar de importeur met een gevoel dat ik nog lang niet klaar was met deze motor, ondanks de plensbuien waarin ik reed. En dat was voor het eerst sinds ik mijn BMW S1000RR heb. Wat is dit een heerlijke motor en wat een plezier heb ik ermee gehad! Van het stuurgedrag tot het heerlijke motorblok die allemaal zo perfect hun werk doen. En wat betreft mijn vraag of een driecilinder de oplossing is tussen een soepele viercilinder, maar wel met meer koppel, kan ik alleen maar volmondig JA zeggen!

 

Had ik dan het spaarvarken geslacht indien ik geen klachten zou hebben? Ehh, ook een ‘nee’. En dat verbaasde mij eigenlijk zelf ook wel toen ik er goed over nadacht. Altijd heb ik gezegd dat ik een motor wilde die precies doet wat ik wilde en dat doet deze. Dus waarom dan toch deze ‘nee’? Ik denk zelf dat de motor te goed voor mij is en dat me dit uiteindelijk gaat vervelen. Het was zo makkelijk om ermee te rijden, op rotondes ging ik soms nog maar een extra rondje omdat het er zo makkelijk mee ging. Het motorblok biedt meer dan voldoende trekkracht, dus dat was ook allemaal meer dan in orde. Maar toch een ‘nee’. Misschien dat de Speed Triple mij meer uitdaging biedt? Toch maar eens op zoek gaan naar een Triumph dealer voor een proefritje. En dan wel met beter weer als ik nu vaak had.

 

Sterke punten:

  • Licht en super strakke stuurgedrag;
  • Heerlijke trekkracht vanuit onderuit aanwezig;
  • Soepel blok met standaard een mooi rauw geluid;
  • Gunstig verbruik;
  • (Bijna) volledig instelbaar TFT-scherm.

 

Aandachtspunten:

  • Zithouding is zeer sportief, hier moet je van houden;
  • Niet geschikt voor langere mensen;
  • Bagage meenemen;
  • Hogere snelheden rijden, zet er een topruitje op;
  • Standaard afgeleverde banden;
  • Handvatverwarming is een optie, bediening via de boordcomputer: dat is weer niet altijd handig.

 

De uitrusting en prijzen: 

 

  • Prijs België: 11.880 euro
  • Prijs Nederland: 13.400 euro
  • 123 pk bij 11.700 tpm
  • 77 Nm bij 10.800 tpm
  • Brembo M50 monobloc front brake calipers
  • Brembo MCS span and ratio-adjustable lever, radial master cylinder
  • Fully adjustable Showa big piston fork front suspension
  • Öhlins fully-adjustable piggyback reservoir RSU
  • Extra rijmodus Track (Rain, Road, Sport, Track en Rider)
  • Matzilver geverfde aluminium subframe en details achter
  • Onderkuip in kuipkleur en passagierszadelkap in kuipkleur (passagierszadel wordt bijgeleverd)
  • Kettingbeschermer
  • Switchable ABS and traction control
  • Instrumentenpakket met 5-inch TFT-kleurendisplay

 

 

Triumph Street Triple RS Pauline Roeven

Tekst en foto’s door Pauline Roeven (afbeelding).

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

 

 

 

 

No Comments

Post a Comment

Nieuwsbrief
bikerblog nieuwsbrief
Volg Bikerblog.be
Bekijk op Facebook

Annelies Verschueren, Sofie Verheyden en 7 anderen Vind dit leuk

Peter Van BeerselIs deze routes ergens te downloaden?

1 maand geleden   ·  1

1 Reply

Avatar

Peter Van BeerselNog geen idee, maar dit ziet er leuk uit. 👍😁

1 maand geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Katrien Verschueren, Timothy van Roy en 16 anderen Vind dit leuk

Jonas VPHeel graaf makker 👍🏼

2 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Alexander Caes, Sofie Verheyden en 25 anderen Vind dit leuk

Olivier AertsIk rijd mee met mijn nine t in antwerpen! Tot morgen!

2 maanden geleden   ·  1
Avatar

Dirk Virouxzou deze ook mee mogen ?

2 maanden geleden   ·  2
Avatar

Kurt De CeusterWaar is dat?

2 maanden geleden

2 Replies

Avatar

Jimmy CapoenIk met men R75/6. Naar Brussel?

2 maanden geleden

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

%d bloggers like this: