Suzuki GSX-S 1000 Kristof Verschueren

Suzuki GSX-S 1000: eerste indruk

Is de GSX-S 1000 van Suzuki dé naked bike die brokken gaat maken in het naked-segment? 

 

 

Al jaren liggen naked bikes goed in de markt en de grote merken hebben ondertussen al enkele kanonnen op het publiek losgelaten, zoals de KTM Superduke (lees m’n review hier), de Agusta Brutale 1090rr (lees m’n review hier), de BMW S1000R, de Triumph Street Triple en ga zo maar door. De grote afwezige in dit segment was Suzuki. Niet geheel onverwacht komen ze nu met een supervette streetfighter, de GSX-S 1000, een beest van een bak. Dit weekend hield Suzuki bij Jacqmaer Moto Tuning een opendeurweekend waar deze GSX-S 1000 op moment van schrijven als eerste en enige exemplaar van België te testen viel! Bikerblog zou bikerblog niet zijn om deze kans te grijpen en kon er mee de wetten van de fysica tarten. Ready to rock&roll! 

 

 Suzuki GSX-S 1000 Kristof Verschueren

 

 

Ik zou vrijdag de V-Strom 1000 in Kontich ophalen voor een weekje review. Wegens omstandigheden was deze pas zondag beschikbaar in Munsterbilzen bij Jacqmaer, en nog wel op de zondag tijdens de Ronde van Vlaanderen. Niet alleen de weergoden waren me gunstig, ook de omstandigheden want bij Jacqmaer stond naast de V-Strom 1000 niet minder dan de splinternieuwe GSX-S 1000 in het zonnetje te pronken. Het was het eerste en enige exemplaar in het kleine Belgenland en pas in mei zal dit model hier uitgerold worden. Ik zou liegen als ik zei dat ik niet halsreikend uitkeek naar een proefrit met deze agressief ogende naked. Omdat ik pas laat op de dag bij Jacqmaer arriveerde, vroeg ik met een klein hartje of ik nog kans maakte om de paarden van deze GSX-S 1000 te berijden want ik had niet gereserveerd (duh). No problem! Wat een service ginder. 

 

 

Suzuki GSX-S 1000 Kristof Verschueren

Mijn vraag was nog warm toen de laatste testrijder van de GSX-S 1000 arriveerde en hem welgemikt voor ons stalde. Met parels op zijn voorhoofd bleef hij even versuft zitten en ik hoorde hem zeggen: “wat een machien“. Al snel stonden we met 5 motards te kijken naar deze bike als kinderen in een snoepwinkel. Voor mij zijn er heel wat naked bikes die ‘mooi’ zijn, maar de look van deze GSX-S 1000 is echt vet, wild en ruig. Het lijnenspel van de scherp vormgegeven kuip en de tank deden me meteen denken aan de Hayabusa, de legendarische motor die in 1999 op de markt kwam en als eerste de magische 300 km/uur grens doorbrak, dat vergeet ik nooit.

Tijd voor een uitgebreide fotoreportage had ik niet want meestal tuf ik een week met een persmotor rond in tegenstelling tot een proefritje met deze GSX-S. Dan maar enkele foto’s met de smartphone nemen. Gelukkig kon ik rekenen op supervriendelijke motorrijder Marc die me vergezelde tijdens de proefrit en enkele foto’s nam. 

 

 Suzuki GSX-S 1000

Foto Suzuki

 

Suzuki lanceert twee versies van deze motor: de GSX-S 1000 (de super naked) en de GSX-S 1000 F (uitgerust met een kuip), 2 vliegen in 1 klap voor Suzuki. Deze GSX-S 1000 is de getunede straatversie van de legendarische GSX-R 1000 (K5-K8) maar dan met tal van vernieuwingen zoals een vernieuwde aluminium frame, nieuw dashboard… en ga zo maar door. En laat dat nu net de motor zijn waarvoor ik altijd een zwak heb gehad maar om een of andere reden nog nooit de confrontatie mee heb aangegaan. Misschien heeft het eerder te maken met respect? 

 

De GSX-S 1000 die bij Jacqmaer stond, was een gedowntunede versie met ‘maar’ 100 pk (verlaagd vermogen), terwijl je hem origineel aanschaft met 144 pk. Hou dan wel rekening dat je (heel) wat dieper in de geldbeugel moet tasten om de BIV-taks (Belasting op In Verkeerstelling) te betalen.  Ik wist dus niet wat te verwachten, maar afgaand op de non-verbale communicatie van mijn voorgaande testrijder beloofde het een spannende rit te worden. 

 

72_gsx-s1000-513

Foto Suzuki

 

Let’s fire up

 

Ik gooi het been over het scheurijzer en neem plaats ‘in’ de bike, niet op de bike want om zulk beest te temmen moet je wel goed zitten, letterlijk en figuurlijk. Het zadel voelt stevig en comfortabel aan en met mijn 1,73 meter -in combinatie met de 810 mm zithoogte- lijkt die ergonomisch op mijn maat te zijn ontwikkeld, dank u Suzuki 😉 

 

Vanaf de eerste meters draai ik gulzig aan de gashendel en de hel breekt los. Met een zacht maar tevens agressief gebrul vlieg ik als een kanonskogel vooruit en voor ik het besef moet ik enkele kilometers verder alweer diep in de remmen duiken, zo snel gaat die. Van de ene adrenalinerush naar de andere stuur ik deze naked nauwgezet waar ik ‘m wil. Het lijkt alsof we elkaar al jaren kennen want vanaf minuut 1 zijn we dikke vrienden.

 

Suzuki GSX-S 1000 Kristof Verschueren

 

Opstappen en wegwezen

 

Met één oog op de weg en het andere af en toe lonkend naar het (voor Suzuki’s eerste volledig) digitale dashboard tast ik de grenzen van de fysica af. En dit met een bike met ‘maar’ 100 pk? Wat moet dit geven als je de volle 145 pk onder je kont hebt? Als je deze naked van 100 pk volledig getemd krijgt dan ben je een grote meneer, neem dat van mij aan. Met deze speelvogel ga je heel veel én lang plezier beleven en een hersenloze rit is uitgesloten. De tractiecontrole levert schitterend werk en houdt mij netjes op de weg met een hoge plakfactor, ook al ga ik heel gulzig te werk met de hendel. De GSX-S1000 geeft me meteen de goesting om er gezapig mee te tuffen langs het kanaal, de stad in te duiken of te scheuren langs zonovergoten brede rijvakken. Opstappen en wegwezen is ‘m op het lijf geschreven. 

 

Suzuki GSX-S 1000

foto Suzuki

 

Schakelen doet die netjes en hij is -zoals het hoort bij dit soort bikes- kort gegeared, lekker sportief. Zijn neutrale stand laat die soms wat zoeken, maar da’s even wennen. De power ontwikkelt die meteen vanaf je aan de gashendel draait en dit loopt lineair door. In de hoge toeren mist die nog die extra punch die je wel bij de topmoto’s in dit segment aantreft. Nou ja, deze gedowntunede heeft ‘maar’ 100 pk, remember, en toch mag je eenieder +150 pk monster naast deze GSX-S 100 zetten en lossen zal hij niet. Suzuki is er in geslaagd om deze pk’s zodanig te tunen en te mappen dat je hem als monsterlijk gretig en tegelijk lichtvoetig kunt bestempelen.

 

Suzuki GSX-S 1000

foto Suzuki

 

Jammer genoeg had ik geen tijd om de verschillende modi van tractiecontrole uit te proberen want deze GSX-S 1000 is uitgerust met een geavanceerde tractiecontrole die je in drie standen kunt zetten. Het systeem controleert 250 keer per seconde de snelheid van beide wielen, de versnelling waarin je zit en de positie van de gashendel. Dat de GSX-S 1000 is uitgerust met ABS is maar goed ook want af en toe ging ik stevig in de remmen. Wow, deze zijn geweldig! Hij is uitgerust met Brembo’s die hij heeft geleend van de huidige GSX-R 1000. Hoe hard ik ook nijp, ik voel me 100 % comfortabel en zelfverzekerd. 

 

68_gsx-s1000-509

Foto Suzuki

 

Mijn testrit zit er op, veel te snel, en mijn eerste indruk is ronduit positief. Mijn lichaam kreunt niet, mijn rug spreekt niet tegen en ik heb enkele dosissen adrenaline in de toppen van m’n tenen gevoeld , prima! Of ik deze mening aanhoud na een ganse dag in het zadel van deze GSX-S 100 te zitten, weet ik uiteraard niet maar ik heb een bruin vermoeden van wel. 

 

Kenmerken

 

Beschikbaar in drie kleuren

 

 Suzuki GSX-S 1000 Glass Sparkle Black Candy Daring Red  Suzuki GSX-S 1000 Metallic Triton Blauw  Suzuki GSX-S 1000 Grijs
Glass Sparkle Zwart/Candy Daring Rood  Metallic Triton Blauw  Grijs

 

Specificaties

 

  • Prijs: 12.290 euro voor de GSX-S 1000 en 13.090 voor de gekuipte GSX-S 1000F
  • Motorblok vier-in-lijn, vloeistofgekoeld
  • Cilinderinhoud: 998 cc
  • Vermogen: 144 PK bij 10.000 tpm 
  • Maximum koppel: 88 Nm bij 9.500 tpm
  • Voorvering volledig instelbare 43mm upsd
  • Achtervering monoshock met instelbare uitgaande demping en veervoorspanning
  • Voorrem: dubbele schijf met Brembo vierzuigerklauwen
  • Achterrem enkele schijf, 2-zuiger
  • Benzinetank: 17 liter
  • Rijklaar gewicht: 209 kg
  • Zadelhoogte: 810 mm

 

Video 

 

 

 

Wat vinden jullie van deze klassebak? Wie zou hem eens willen temmen? Laat het gerust weten in een bericht onderaan!

 

 

7 Comments

  • K.Garrein

    07.04.2015 at 08:13 Reply

    Je spreekt constant van “slechts 100 PK”? Maar onderaan bij de specs staat dan toch 144 PK…
    In ieder geval bedankt voor de review, ik wacht al een tijdje op zo’n nieuws omtrent dit nieuwe model.
    25 april mag ik zelf ook gaan proefrijden ermee, ik ben benieuwd 🙂

    • Kristof

      07.04.2015 at 08:18 Reply

      Dag Kris, bedankt voor je reactie.
      De GSX-S1000 heeft inderdaad 144 pk, maar je kan hem ook met een verlaagd vermogen aanschaffen zodat je een pak minder BIV (Belasting op In Verkeersstelling) betaalt. De versie waarmee ik gereden heb, was zo’n model met verlaagd vermogen. Het is opvallende hoeveel power dit beest heeft, zelfs met z’n verlaagd vermogen. Super bike! Waar ga je er mee bollen?
      Kristof

  • De Smet Jurgen

    08.04.2015 at 14:09 Reply

    ik heb de mijne besteld op het salon en moet dus braafjes wachten tot diep in mei alvorens ik er mijn eerste kilometers mee kan bollen.
    Ik heb ook het Matte grey gekozen als kleur.

    • Kristof

      08.04.2015 at 14:42 Reply

      Wow, super!! Goede keuze!!

  • MarioDC

    20.02.2016 at 10:49 Reply

    ik heb eveneens de GSRS 1000 (100pK) besteld op het salon. Ben es benieuwd, komende van een zes-tal Honda Fireblades in het verleden. Weet er iemand hoe de powerupgrade gedaan wordt ? De ene hoor ik zeggen dat een electronisch blok veranderd moet worden, de ander spreekt enkel van een software upload … En waar kan ik daarvoor terecht ? Zou een 700 euro kosten.

  • John Leon

    17.01.2018 at 17:56 Reply

    Hayabusa de eerste motor die de 300km/u doorbrak????
    Dat is een onjuiste stelling denk ik. Er was er eentje in 1996 reeds ….. :))
    De Hayabusa is trouwens als naam gekozen omdat slechtvalken jagen op merels :)))
    Gtr
    John

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: