BMW S1000XR KTM Super Duke GT Zwitserland

Clash of the titans: KTM SuperDuke GT vs BMW S1000XR

BMW en KTM hebben met de lancering van hun S1000XR en de knettergekke Super Duke GT bewezen dat ze niet aan hun proefstuk toe zijn. Het zijn twee monsters van motoren, klassebakken met state-of-the-art elektronica, supersports met tourallures, volbloed dekhengsten, mitraillettes die de ene salvo na de andere afvuren, duivels in een doosje. Zin in een weerzinwekkend rondje op circuit of eerder een luilekkere tocht naar Lourdes? BMW en KTM presenteren hun alles-in-één bike. Terwijl BMW haar bloedgeile S1000XR onder de Adventure Sports klasseert, maakt KTM van hun vette Super Duke GT een Gran Turismo klassebak.  

 

BMW S1000XR KTM Super Duke GT Zwitserland

 

De S1000XR kreeg van Bikerblog in dit verslag een grote onderscheiding. Maar hoe houdt hij stand tegen de übercoole monsterduke GT? Bikerblog trok met deze twee atoombommen naar Zwitserland voor een Meet en Greet.

 

Waar we geweest zijn

We toerden gedurende zes dagen over de allermooiste kronkelwegen van Zwitserland en volgden een deel van de Grand Tour of Switzerland. In totaal maalden we 3.550 kilometers, beklommen we indrukwekkende cols en overnachtten we op gezellige campings. Een perfecte mix van ‘Adventure’ en ‘Grand Turismo’, niet?

 

Gothard pas

 

Power

 

Zowel de S1000XR als de Super Duke GT zijn geen normale machines. Je beschikt best over staalharde controle en heel wat kilometers ervaring achter de pols om al die paarden onder controle te houden. Voor je de woorden ‘Wow die gaat snel’ kunt uitspreken, zit je in de illegale zone en met een beetje pech moet je een paar dikke flappen op de bank leggen om die boetes te betalen. De gasrespons van beide machines is uitmuntend, en don’t worry voor diegene die zich slecht voelen na een nachtje stappen: je kan er wel degelijk legaal mee rijden én je amuseren. Alleen zijn die machines zo verslavend en nodigen ze je met een onweerstaanbare drang uit om nog harder, faster, stronger te gaan. Beide motoren laten zich bijzonder vlot sturen en zonder je het beseft grijpt al die elektronica in om je ongestoord je ding te laten doen. En dat is meteen de keerzijde van de medaille: you get used to it. Na een weekje bollen met deze twee klassebakken is het wennen om terug op ‘normale’ machines te kruipen. Als ik zo vrij mag zijn om beide motoren te omschrijven is de Super Duke GT een Grizzlybeer op anabolen en de S1000XR een gestoken wesp op speed. Bij de Super Duke gaat het allemaal wat ruwer, wat brutter, hij komt ook stoerder over, gromt wat meer, is wat minder afgelikt terwijl het bij de BMW wat verfijnder is en wat meer gruntlichheit. Bij diverse hernemingen en acceleraties laat de Super Duke de S1000XR een lengte achter en voel je dat het koppel bij de KTM een grote troef is: vanaf het moment dat je aan die gashendel draait, worden je oogbollen een centimeter dieper in je hoofd gedrukt terwijl de BMW nog aan het klimmen is. Ook als je uit een haarspeldbochtje komt en je meteen van bijna stilstand accelereert laat de Duke de XR een lengte achter. Maar oh wee naarmate de BMW de toeren ingaat: hij versnelt niet, maar explodeert met een luide gil en bedreigt de KTM mateloos.

 

De snelste acceleratie? De Super Duke GT.

 

De vetste sound? De BMW (verslavend zelfs en je hoort hem roepen: nog nog nog. Probeer op zo’n moment maar eens terug te roepen: nee nee nee). Ow, en als je de Duitser in Dynamic modus zet, ploft die heerlijk!

 

Het meest soepele blok? In lage snelheden de BMW. De S1000R bolt zelfs met twee vingers in de neus stapvoets in hoge vites terwijl de KTM al aan het schokken is. Een herneming vanaf 40 km/u in 5de versnelling: de BMW doet het net iets beter. Toegegeven, dit is niet de normale manier van rijden maar het toont aan dat je met stapvoets verkeer je met de BMW er net iets soepeler vanaf komt. 

 

De hoogste topsnelheid? Hmm, dat hebben we niet getest. Wel hebben we in Duitsland er even een stevige zweep opgelegd en merkten we dat de GT meer last heeft van zijn bagage aan hoge snelheden. 

 

BMW S1000XR Zwitserland

 

Toerbeesten

 

Met meer dan 3.500 kilometers achter de pols hebben we al heel wat toerervaring kunnen opdoen. We did it! Ja hoor, beide machines vervoeren je naar het verre zuiden of noorden, je kan ze pakken als een muilezel en kilometers malen op de snelweg. Toeren kunnen ze. Als de beste? Neen, wil je maanden rondtrekken, andere continenten opzoeken of met je partner een paar weken toeren, dan ben je beter af met andere bikes. Zowel de BMW als de KTM zijn ideaal als je een weekje in het buitenland wilt gaan stuiven en al je zorgen opzij zetten. De zithouding mag dan behoorlijk rechtop zijn en ergonomisch aangenaam, toch zit je op de KTM iets meer voorovergebogen en voel je net iets meer druk op de polsen. Beide modellen hebben een breed stuur dat heerlijk in de hand ligt. Het stuur (en de linkerspiegel) van de XR heeft toch wel wat last van trillingen en als je overstapt naar de KTM dan merk je meteen het verschil dat deze laatste heel wat minder stuurtrillingen heeft. Bij beide machines voel je ook trillingen in het zadel en de voetsteunen naargelang het toerental dat je aanhoudt. Voor wie ganse dagen van ‘s morgens tot ‘s avonds de natuur wenst te trotseren en oneindig veel kilometers wilt malen, dan zijn beide zadels net te spartaans. De BMW heeft een zithoogte van maar liefst 840 mm, da’s echt hoog. Wie zich meer comfortabel op een lager zadel voelt kan maar beter een verlaagde zadel aanschaffen. De zithoogte van de Super Duke GT is 835 mm en daar houden kortgebeende motorrijders best rekening mee. 

 

KTM Super Duke GT Meer van Genève Lac Lemans

 

Zet je beide motoren naast elkaar, dan valt meteen op dat het scherm van de S1000XR hoger is, zelfs als je beide schermen in de hoogste stand plaatst. En dat vertaalt zich meteen in een betere windbescherming bij de S1000XR. Bij langere tochten en zeker aan hogere snelden kruip je maar beter op de BMW als je niet bent uitgerust met een portie stevige nekspieren of je op zoek bent naar de minste turbulentie rondom je bol. Toch doen beide schermen behoorlijk hun werk en moet je niet vrezen om kilometers te vlechten. De schermen kan je trouwens eenvoudig verstellen, al moet je hiervoor wel even tot stilstand komen, maw, je kan ze niet rijdend aanpassen (why should you?). 

 

De vering van zowel de BMW als de KTM zijn uitmuntend. De beide computers verdienen een dikke pluim, terwijl die van de Super Duke nog wat dikker is want de semi-actieve WP-veringen zijn OMG-goed! Ze verslinden oneffenheden en vluchtheuvels als zoete broodjes en je kan ze in drie standen zetten (Sport, Road en Comfort). In Comfort heeft de Super Duke GT een beetje de neiging om te beginnen dansen als je met putten bezaaide weg toert, maar je voelt dat er heel wat intelligentie te pas komt en je rug er blij mee zal zijn. Wij plaatsten hem meestal in Road of Sport. Deze superveringen zijn overgenomen van de KTM Super Adventure en dat kon ik hier al ervaren. Bij de S1000XR kan je de vering in twee standen zetten: Road en Dynamic, maar dat verschil is amper voelbaar. Tevens kan je bij beide motoren aan het stuur instellen of je alleen rijdt, met bagage of met twee personen. 

 

BMW S1000XR

 

We waren geweldig benieuwd naar het verbruik van beide machines. De winnaar hier is de BMW met een gemiddeld verbruik van 6,1 liter/100 km terwijl de Super Duke gemiddeld 6,7 liter per 100 kilometer dronk op onze toer van 3.550 kilometer. Opvallend was het schommelend verbruik naargelang de rijstijl. Zo noteerden we bij de Super Duke GT een gemiddeld verbruik van 8,5 liter/100 km na een paar colletjes actief te hebben beklommen terwijl hij op de snelweg en rustige secundaire wegen gemiddeld 5,8 l/100 km noteerde. Not bad at all! De S1000XR heeft een tankinhoud van 20 liter terwijl je bij de Super Duke er zo’n 23 liter kunt inkappen. 

BMW S1000XR

 

Cruisen met die cruise-control? Zaaaaalig zijn die dingen! Het is een optie die je ab-so-luut moet nemen als je een van beide motoren gaat aanschaffen en bij de KTM is die zelfs standaard. Je geraakt er snel aan gewend zodat ik -terug in ons Belgenland- zelfs in m’n auto die cruise-control miste. Beide systemen werken prima. Bij de S1000XR bedien je het systeem met je linker wijsvinger terwijl je bij de Super Duke GT met je rechterduim het spul bedient. Het enige minpuntje dat we konden ervaren is dat je bij de KTM de cruise-control enkel kunt gebruiken als je in derde versnelling zit. Wil je rustig chillen aan 50 km/u en gebruik maken van de cruise-control, dan moet je de Duke naar 3e versnelling brengen en da’s nu net een zone waar hij zich zeer oncomfortabel voelt. Bij de Duitser kan je de cruise-control zelfs in eerste versnelling tegen pakweg 30 km/h activeren. Top!

 

Kristof Verschueren Sam Theunis KTM Super Duke GT BMW S1000XR

 

Remmen: da’s de G-krachten tarten!

Man, die remmen zijn straffe dingen! Beide merken hebben er goed aan gedaan om top-Brembo’s op hun machines aan te brengen. Met één vinger breng je beide motoren tot stilstand en je kan dan maar beter zorgen dat je geen kauwgom in je mond hebt want die vliegt er zo uit, met snot uit je neus en al. Zeker in de bergen waren we deze superremmen uiterst dankbaar telkens we tegen relatief hoge snelheid die machines vlak voor die haarspeldbochtjes tot stilstand brachten, ze plat gooiden om vervolgens all-the-way terug te versnellen tot Mach 5. Zaaalig! Tijdens het remmen duiken beide machines vooraan amper in en kan je dit zelf mee beïnvloeden door de modus die je instelt. Een grote onderscheiding! 

 

KTM Super Duke GT

Beide machines waren uitgerust met een quickshifter. Bij de KTM is deze standaard terwijl bij de Duitser deze ‘Schakelassistent Pro‘ een optie is. Die spullen zijn magisch, een zaligheid om mee te rijden. En vooral als ze zo doeltreffend werken. Bij de XR gaat het net iets soepeler terwijl je de KTM wat meer in de toeren moet brengen, maar don’t worry want ze hebben ons hart kunnen veroveren. Met de Assistent Pro van de XR kan je zowel up als down schakelen terwijl je met de Quickshifter van de KTM wel kun opschakelen maar niet terug. Niet onbelangrijk is het verschil in schakelmoment tussen beide machines. De XR maakt een pak sneller hogere toeren als de Super Duke GT waardoor je al snel de neiging hebt om te schakelen. Op de snelweg aan pakweg 120 km/h zit je met de XR al in zesde versnelling terwijl de GT nog rustig in vijfde met zijn twee vingers in de neus verder tuft. Het is overduidelijk dat de genen van de XR afkomstig zijn van het hypersport segment, nl de S1000RR.

 

Super Duke GT

 

Stuurmanskunst

Veel kunst komt er niet aan te pas bij deze machines. Ze rijden waar jij het wenst, je parkeert ze exact waar jij het wilt, je gooit ze in de bochten hoe jij het wilt, corrigeren is een fluitje van een cent, het is alsof je met een Bianchi wielerfiets van carbon onder je kont aan het racen bent en je geen hindernis uit de weg hoeft te gaan. Laat maar komen die kronkelwegen, bergpassen of zelfs saaie secundaire wegen want met de XR en de GT is het altijd feest. Je vergeet al snel dat je met toerbeesten onderweg bent van 228 kg (rijklaar)! 

 

BMW S1000XR KTM Super Duke GT Zwitserland

 

Conclusie

 

Zowel de XR als de GT zijn superbakken, state-of-the-art, ready to race and travel, allrounders en fun bikes. Alhoewel de verschillen tussen beide motoren beperkt zijn, is het eerder het motorkarakter tussen de twee- en viercilinder dat onderscheidend is. De XR en de GT zijn wellicht wel the best of both worlds.

 

  • Vlot hanteerbare motor, controle op de baan en bochten:
    • XR: +++++
    • GT: +++++
  • Ergonomisch, zithouding:
    • XR: ++++
    • GT: ++++
  • Windbescherming:
    • XR: +++
    • GT: ++
  • Power, acceleratie, vermogen, koppel:
    • XR: ++++
    • GT: +++++
  • Vering:
    • XR: +++
    • GT: ++++
  • Sound:
    • XR: ++++
    • GT: +++
  • Trillingen:
    • XR: —
    • GT: –
  • Quickshifter:
    • XR: +++++
    • GT: ++++
  • Cruise-control:
    • XR: ++++
    • GT: +++
  • Gebruiksgemak:
    • XR: ++++
    • GT: +++
  • Uitstraling, sexy voorkomen:
    • XR: ++
    • GT: +++
  • Bagage-capaciteit:
    • XR: +++
    • GT: ++
  • Verbruik:
    • XR: +++
    • GT: ++
  • Prijs:
    • XR: —
    • GT: —

 

Wat is jouw rij-indruk van de XR of de Super Duke GT? Let me know! 

 

That’s it! 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

 

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nieuwsbrief
bikerblog nieuwsbrief
Volg Bikerblog.be
Bekijk op Facebook
Bekijk op Facebook

Geweldig mooi, knappe foto's met een duidelijke tekst en je smelt direct weg 😁

7 maanden geleden

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Prachtig!

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Aubisque was dicht in juni, jammer...

7 maanden geleden

1 Reply

Avatar

Waw

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Super mooi.

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Een vd grootste toeristische trekplijsters van Frankrijk, de Gorge du Verdon" staat nochtans bekend om zijn gieren.

7 maanden geleden   ·  1

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Dat vind ik mooi

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Jean Le MotardHeerlijk om te volgen Kristof! 👍

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

%d bloggers like this: