Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

Cruisen met de BMW S1000R of de S1000RR?

Moest je kunnen kiezen, welke zou je kopen? De S1000R of de S1000RR? En waarvoor zou je hem gebruiken? Racen op circuit? Hmm, dan zou ik voor de magische RR gaan. Of eerder als een woelwater de baan op? Dan de R. Of toch maar niet? Om eerlijk te zijn, ik vind het een moeilijke keuze. Zowel de R als de RR zijn legendarisch en doen menigeen motorrijder watertanden. Ik kreeg de kans van BMW om beide motoren met elkaar te confronteren in de Vogezen. Een tocht van in totaal 1.358 kilometer met zowel enkele saaie snelwegen als tonnen asskicking kilometers op scenische Franse baantjes. Drie dagen genieten puur sang met een 8-koppige bende Itegemse motorrijders alsof ze door een horzel zijn gestoken, boys with their toys!

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Niet op circuit

 

Ik heb een goede relatie met de S1000R, heel goed zelfs. Niet dat ik er eentje in mijn garage heb staan, I wish, maar in 2015 trok ik er mee naar de Alpen (link) om hem op te zetten tegen de MV Agusta Dragster 800 en de Triumph Street Triple RX en vorig jaar plakte hij aan mijn rechterpols richting de Moezel (link), hell yeah wat een rit. In mijn garage staat momenteel een BMW S1000XR (link) die mij al hopen goosebumps (link) heeft bezorgd, niet dat ik er iets mee inzit, integendeel. Beide klassebakken genieten van hetzelfde blok en zijn in feite afkomstig van de S1000RR. Drie paarden van dezelfde stal met hetzelfde DNA. De 1000RR zie je meestal opduiken op circuit waar die zich het beste voelt en het blok zich volledig kan ontplooien want geef toe, wat doe je in hemelsnaam met 199 pk? Too much? Ja en nee. Mijn XR heeft 160 pk’s en die gebruik ik zelden allemaal. En als ik toch dit topvermogen opzoek, hoop ik dat er geen flik in de buurt is die zich heeft vermomd als een plant of eekhoorn om mij te flitsen. Toch blijven fabrikanten onderling concurreren en blijven die pk’s stijgen, gelukkig recht evenredig met de veiligheidsverhogende high-tech electronica waarmee ze die bommen uitrusten. Thank you!

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Nee, ik wil die S1000RR niet op circuit aan de tand voelen en het schurend geluid van kneesliders opzoeken maar als gewone sterveling ervaren in hoeverre die S1000RR ook kan gebruikt worden als straat- en toermotor, naast de S1000R. De ene heeft meer pk’s maar iets minder vermogen onderin, de zithouding is verschillend, de ene is een naked en de andere is een supersport… In ieder geval zijn het allebei badass oogverblindende gouden haantjes die wereldwijd overladen worden met positieve reviews en zelfs bazige schoonmoeders even doen zwijgen bij het aanschouwen van al dat geweld. Ik ben geen circuitman, heb er weinig ervaring mee en gebruik motorfietsen vrijwel uitsluitend op het beton waar ook vierwielers toegang hebben, en dit gemiddeld zo’n 25.000 sportieve kilometers per jaar in binnen- en buitenland, niet niks. Daarom vraag ik mij af welke brok lekkernij ik zou kiezen in mijn geval, de S1000R of de S1000RR? Time to find out.

 

VAN VROEGER TOT NU

 

De S1000RR zag het licht in 2008 voor deelname aan het WK Superbike en BMW maakte hiervan een straatlegale versie die vanaf 2009 op de markt te koop werd aangeboden. Hij had een vermogen van 193 pk bij 13.000 toeren en 112 Nm koppel met een gewicht van 204 kg. Anno 2017 kan de S1000RR 199 pk op tafel leggen bij 13.500 toeren, een koppel van 113 Nm met 208 kg. Een eenvoudige rekensom toont dat hij in die acht jaar niet alleen 6 pk is bijgekomen in vermogen, maar ook in gewicht met 4 kg verdikt is. De RR blijft het goed doen want vorig jaar zette Dunlop op de legendarische Ilse of Man TT een nieuw ronderecord neer met de RR. Yes, hij kan het nog steeds, die RR, wat een topper. 

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

In 2013 kondigde BMW de geboorte aan van hun S1000R die de nakedwereld op zijn kop zette: een opvallend asymmetrisch koplicht, comfortabele zithouding, tam als een slak voor wie wenst maar met 1 draai aan de hendel de power van een atoombom, sloten elektronische hulpmiddelen… of kort door de bocht een supersport zonder kuip en een recht stuur. Voor 2017 plakt BMW er 5 pk’s bij zodat de S1000R over 165 pk beschikt en van 207 kg rijklaar gewicht in 2014 afzakt naar 205 kg in 2017.

 

 

 S1000RR 2009  2016 2017
Vermogen 193 pk  199 pk 199 pk
Koppel 112 Nm 113 Nm 113 Nm
Gewicht (rijklaar) 204 kg 204 kg 208 kg

 

 S1000R 2014 2016 2017
Vermogen 160 pk 160 pk 165 pk
Koppel 112 Nm 112 Nm 114 Nm
Gewicht (rijklaar) 207 kg 207 kg 205 kg

 

 

Zijn deze cijfers belangrijk? Nee hoor, een kilo meer of minder, een paardje meer of minder, dat ga ik heus niet voelen. Wel belangrijk is dat BMW voornamelijk onder de motorkap wijzigingen heeft aangebracht met als belangrijkste aanpassing die befaamde EURO 4 norm. De RR heeft vanaf 2017 standaard Tractiecontrole en ABS Pro zit mee in het optionele Rijmodi Pro. Wie graag de romantische toer opgaat en zijn favoriete vriend of vriendin achterop zet, zal de duozit van de RR moeten aanpassen want standaard wordt deze geleverd met een afdekkap (yes, de zadel krijg je als accessoire). 

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

De S1000R heeft een nog vettere sound dankzij een nieuwe titanium demper, een licht verbeterd kuip, de inlaat is verbeterd en de gesmede wielen zijn nog wat lichter gemaakt, minder stuurtrillingen. En ja, ook de ABS Pro is beschikbaar én …. (tromgeroffel) de ge-wel-di-ge quickshifter (up & down!) kan je op je S1000R voorzien. Vergelijk deze quickshifter met de mayonaise op een pak frieten: ze horen bij elkaar en eens je de smaak te pakken hebt, wil je niet meer terug. Doen!

 

Fan van kleuren? Bij BMW hebben ze zich laten gaan en zowel de R als de RR zijn beschikbaar in nieuwe kleurschakeringen. Ik was fan van de zwarte s1000R, maar de nieuw kleurschakering BMW Motorsport (Blauw, wit, rood) vind ik ook megavet en komt de ruwe vorm van de naked zelfs nog meer tot zijn recht.  

 

 

  S1000R S1000RR
Kleuren

3 kleuren
-Rood/zwart
-Catalano Grijs
-BMW Motorsport (Blauw, wit, rood)

 3 kleuren
-Racing Rood/Light Wit
-BMW Motorsport (Blauw, wit, rood)
-Graniet grijs/zwart (nieuw)

Sport/Race pak

Optie (Sport pak)
-Dynamic Traction Control
-Rijmodi Pro
-HP schakelassistent
-Cruise control

Optie (Race pak)
-Dynamic Traction Control
-Rijmodi Pro 
-Cruise Control 

Dynamic pak

Optie
-Dynamic Damping Control
-Handvatverwarming
-Rijmodi Pro
-Motorspoiler
-Witte LED-richtingaanwijzer

Optie
-Dynamic Damping Control
-Handvatverwarming
-Schakelassistent Pro
-Witte LED-richtingaanwijzers

Opties De meeste van bovenstaande opties zijn ook apart te nemen De meeste van bovenstaande opties zijn ook apart te nemen
Tankinhoud 17,5 l 17,5 l
Verbruik

6,7 liter (volgens BMW)

6,3 liter (volgens eigen meting over 1.358 km gemengd secundaire wegen en snelweg aan gemiddeld 71 km/u)

6,7 liter (volgens BMW)

6,1 liter (volgens eigen meting over 1.358 km gemengd secundaire wegen en snelweg aan gemiddeld 67 km/u)

Diefstalalarmsysteem Optie Optie

 

MIJN TOERBEVINDINGEN

 

En of het echte monsterlijk goede bikes zijn. Voor wie twijfelt tussen de R of de RR: you can’t get wrong, they rock! De hamvraag is: welke versie is het meest geschikt voor jou en kan je met de RR ook prettig gestoord gaan toeren naast het circuit? 

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Cruisen op de snelweg

 

Voor wie lange afstanden op relatief korte tijd wilt overbruggen, komt al gauw op de snelweg terecht. Persoonlijk haat ik de snelweg, er is zo goed als niets te zien, in het beste geval een paar heel flauwe bochten, geen oogstrelende omgevingen, vermoeide truckchauffeurs of opgefokte toeristen, saaie tankstations en mijn blik gaat al snel op oneindig bij gebrek aan prikkels, nope, liefst geen snelweg voor mij. Toch kozen we voor een stuk snelweg omdat we geen overschot van tijd hadden en zoveel mogelijk in de Vogezen wilden genieten van de plaatselijke baantjes en bergtoppen.

 

De R was uitgerust met een schermpje ter grootte van een tangaslip, en da’s dus zo goed als niks. Op de snelweg werd mijn nek getrakteerd met een flinke portie tegenwind en bulderde mijn hoofd van links naar rechts. Het is tenslotte een naked voor iets. De RR daarentegen bood me een betere windbescherming, zeker naargelang de snelheid hoger lag. De RR is een racer puur sang, gemaakt voor superlatieve snelheden en als je dan plat op de tank ligt, dan zit je behoorlijk goed uit de wind. De RR is aerodynamischer gevormd met een spitse en knappe snuit om vingers van af te likken. Mijn RR-tank was noodgedwongen uitgerust met een tanktas want geef toe: veel bagagemogelijkheden biedt de RR niet. Hierdoor kon ik me niet tenvolle verschansen achter het schermpje maar viel het me toch op dat cruisen op de snelweg met de RR best wel een haalbare kaart was. De bescherming op de snelheid was dus redelijk goed, in termen van een ‘baanmasjien’.

 

Conclusie: cruisen op de snelweg?

  • Met de R? ja, maar erg lastig. Een ganse dag op de snelweg is voor taaie beren. Tip: kies in dit geval voor het iets groter schermpje als optie. Misschien niet zo cool, maar een pak beter op de snelweg. 
  • Met de RR? Ja, een pakje minder tegenwind dan met de R maar zeker een haalbare kaart. Lekker platliggen en je zit goed uit de wind. Ook voor de RR kan je als optie een groter scherm aanschaffen.
  • De R of de RR? Voor mij de RR.

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Ergonomie

 

Het is duidelijk dat de R en de RR broers zijn van elkaar maar geen eeneiige tweeling want de ene is een naked en de andere een racer, duh. Iedere motor heeft zijn ergonomisch karakter en is ontworpen met een specifiek doel. Toch werd het verschil versterkt naarmate ik er meer kilometers mee maalde. Met mijn lengte van 1,73 m en behoorlijk normale proportionele afmetingen en gewicht bevind ik mij ergens in het middelste segment van de Gausscurve. Met een zithoogte van 815 mm voor de RR en 814 mm voor de R, zit je letterlijk goed en kan je vlotjes met beide voeten aan de grond. Toch viel op dat de belasting van de polsen op de RR een pak groter was. Een paar uur op de RR en ik voelde dat ik een linkse en een rechtse had want die polsdruk was toch erg groot. Gelukkig kon ik beroep doen op de (geweldige!) cruise-control zodat ik m’n polsen af en toe wat rust kon gunnen. Zeker als je afwisselt met de R dan valt die megaverschil meteen op. Met de R zit je meteen een pak meer ontspannen (lees: rechtopzittend) op het zadel, eerder een speelse houding zelfs. Ook is de kniehoek bij de R scherper wat ik ook voelde na drie dagen toeren. Ai, mijn knieën en polsen begonnen na drie dagen non-stop toeren tegen te spartelen. Naarmate ik op de RR de snelheid opdreef, voelde ik door de opwaartse luchtdruk de belasting op mijn polsen wat afnemen. Yep, die RR is gemaakt voor speed!  

 

Conclusie: ergonomische houding

  • Met de R? Yep, de ergonomie klopt als een bus, lekker ontspannen en meer speelse en dynamische houding. Je nekspieren krijgen het hard te verduren naarmate je de snelheid opdrijft. 
  • Met de RR? Dagen rijden van ‘s morgens tot ‘s avonds is haalbaar, maar je polsen en knieën zullen het geweten hebben.  
  • De R of de RR? Voor mij de R.

 

 Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Bagage

 

We verbleven in La Mouche, een motorhotel puur sang waarover ik hier al schreef. Omdat we aanvankelijk met negen motards zouden vertrekken tijdens het drukke Pinksterweekend, boekten we daar een plaatsje op hun slaapzolder om zeker te zijn dat we allen konden overnachten. Slapen op hun zolder is pretty basic maar je moet dan wel een kopkussen en slaapzak meepakken. No problem wat ik heb een reeks rolzakken van klein naar groot die ik achter op de RR wilde bevestigen. Nou, dat viel even tegen want de RR had geen passagiersvoetsteunen waardoor ik de rolzak niet kon bevestigen met het volste vertrouwen (eigenlijk had ik het moeten weten). Gelukkig kon BMW de RR uitrusten met een tanktas die erg gebruiksvriendelijk was. De R heeft wel voetsteuntjes waardoor we eenvoudig een zak achteraan konden bevestigen. 

 

Conclusie: bagage meepakken?

  • Met de R? Tanktas en rolzak: no problem. Genoeg plaats om een twee weken naar de Alpen te trekken.
  • Met de RR? Een tanktas: yes. Een rolzak of tailpack is moeilijker om te bevestigen dan de R. 
  • De R of de RR? Voor mij de R.

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Een dagje bochten pakken

 

Niets is leuker dan miljoenen bochten per dag te consumeren. De meeste motorrijders zoeken ze op en consumeren ze als zoete broodjes. Dat verklaart ook het succes van dagtochten zoals de 1000-bochten die jaarlijks duizenden motorrijders lokken. Ik brand van verlangen om het verschil tussen beiden knalbeesten te ervaren tijdens onze zalige ‘bochtjes-pak-baantjes’. Wat me opvalt is het plug-en-play karakter van beide motoren, je stapt op meteen voelt de motor aan wat je ermee wilt doen. Sturen gaat intuïtief vlot en ik betrap me erop dat ik meestal met een brede glimlach tot achter m’n oren de bochten induik en met een nog bredere glimlach er terug uitkom. Man, wat een ervaring! Zowel op de R als de RR is m’n vertrouwen metershoog en beide bikes liggen lekker stabiel op de baan. Ze remmen als de beste met hun Brembo-remmen. Toch voelt de RR wat serieuzer aan op de openbare weg, het is tenslotte ook een rasechte racer die niet voor watjes is weggelegd. De R voelde heel wat speelser waarvan ik het ‘let’s have some fun‘-gehalte sterker ervaar als bij de RR die eerder een ‘let’s make some speed‘-karakter bovenhaalt. Tijdens een dagjes haarspeldbochtjes pakken komt de naked beter tot zijn recht omwille van de meer rechtzittende houding en het bredere stuur waardoor je de nauwe bochten beter kunt insturen. Het valt me tevens op dat de RR een heet bommetje is onder je kont, heter dan de R en dat speelt parten als je op een warme zomerdag aan relatief lage snelheden wat zit rond te tuffen. Zweten zal je, en daar heb je met de R net iets minder last van. En met zijn grotere broer, de S1000XR (waarover ik hier en hier al schreef), heb je nog minder last van de hitte. 

 

Conclusie: een dagje bochten pakken

  • Met de R? 100 % fun verzekerd, let’s have some fun!
  • Met de RR? Pakt bochten met een sprekend gemak.  
  • De R of de RR? Voor mij de R.

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog

 

Power, power, power

 

De R en de RR, samen goed voor maar liefst 364 pk en 228 Nm koppel, dat is buitenaards veel om de bergen in te trekken of te gaan cruisen. Heb je dat nodig? Goh, daar zijn al vele discussies over gevoerd. Het is altijd leuk om wat overschot te hebben, maar het mannetje die zijn motor goed beheerst, is heel wat belangrijker is dan de beestige hoeveelheid pk’s. Op de openbare weg kan je maar zelden dat vermogen aanspreken. Wel opvallend is het verschil in motorkarakter tussen de R en de RR. De RR kan zich beroepen op een astronomische 199 pk’s tegenover de ‘maar’ 165 pk’s van de R en dit verschil voelden we als we de R en de RR op het paar rechte stukken tegen elkaar uitspeelden. De extra pk’s en ook zijn hoger toervermogen van de RR komen dan duidelijk van pas want bij R haalt zijn topvermogen bij 11.000 toeren terwijl de RR nog een pak langer kan blijven doorgaan en zijn topvermogen haalt bij 13.500 toeren. Een ander verschil zit ‘m ook in het aanspreken van dit vermogen. Op papier hebben beide motoren een gelijkaardige hoeveelheid koppel (114 Nm bij 9.250 tpm voor de R en 113 Nm bij 10.500 Nm voor de RR). Toch is het in praktijk een groot verschil tussen de R en de RR want met de R haal je meteen meer power uit de motor als je uit een haarspeldbochtje kruipt terwijl je de RR nog heel even meer in de toeren moet jagen. Als je een dagje bochten gaat verslinden, voelt de R nog een pakje plezanter aan omdat je meteen als een kogel vooruitschiet als je aan die gashendel draait. Bij het uit de haarspeldbochtjes komende, sprong de tractiecontrole bij de R ook een paar keer meer op als bij RR. Die dingen doen hun werk opvallend goed!

 

Conclusie: het beleven van de power

  • Met de R? Je ervaart een hogere hoeveelheid koppel tov de RR, je komt sneller uit de startblokken na een haarspeldbochtje, het vermogen wordt sneller aangesproken. Opletten geblazen voor wie een vals gebit heeft.
  • Met de RR? Een paar duizend toeren meer tov de RR en 34 pk’s meer zodat je de R achterlaat als je doortrekt naar duizelingwekkende snelheden. Komt zeker tot zijn recht op circuit en hogere snelheden, maar minder in het snedige bochtenwerk.
  • De R of de RR? Voor mij de R.

 

 

Prijs en uitrusting

 

De R en de RR zijn niet alleen monsterlijk goed, ook hun uitrusting en bedieningsgemak zijn van het allerhoogste niveau. Alles zit op de juiste plaats en werkt beangstigend goed. Op sommige forums lees je dat deze bikes zo goed zijn waardoor ze te ‘steriel’ zijn en bijgevolg het echte motorkarakter ontbreken. Nou, ik vind dat bullshit. Iedere motor heeft zijn eigen karakter en van deze BMW’s kan gezegd worden dat alle functies werken zoals het zou moeten. De quickshifter is een zaligheid van de bovenste plank en ik zou niet meer zonder kunnen. Ik daag je uit om die dingen te proberen maar ik waarschuw je dat je er wel eens stapelverliefd op kunt worden. Al had ik de indruk dat de RR net iets vlotter schakelde. 

Verder zijn beide motoren gelijkaardig uitgerust met oa een cruise-controle (nog zo’n awesome ding dat perfect werkt en op de juiste plaats staat (links) en superhandig in gebruik is), handvatverwarming (ja, zelfs op de RR is dat soms welkom), racing-ABS (voor wie graag plat in de bocht gaat en bruusk moet remmen), verschillende rijmodi (rain, race…), hoogwaardige vering die je aan het stuur kunt aanpassen, … Misschien een detail, maar wie graag eens een passagier meepakt, kan dat onmiddellijk met de R. De RR is standaard uitgerust met een single-seat.

De R en de RR waarmee ik reed, waren full-option waardoor de totaalprijs eentje is om achterover te vallen tov het standaardmodel. En da’s weer zo typisch voor BMW die hun standaardmodel aanbieden aan een behoorlijk normale prijs maar dan heb je -kort door de bocht- een motorblok met een zadel zonder meer. Zo goed als iedereen pakt wel wat opties zodat je al een heel pak extra flappen op de toonbank moet leggen.  

 

De uitrusting en prijzen zoals de R en de RR op de foto’s zijn afgebeeld: 

 

  • RR: Basisprijs (17.990 euro), Opties: Kleur Licht wit/Lupin blauw metallic/Racing Red (495 euro), Racing pack (785 euro), Dynamice pack (1.285 euro), gesmede wielen (1.320 euro), Anti-diefstal (240 euro), HP voetsteun (746 euro), Windscherm (217 euro), HP bekleding brandstoftank (787 euro). Totaal 23.730 euro
  • R: Basisprijs (13.990 euro), Opties: Kleur Licht wit/Lupin blauw metallic/Racing Red (450 euro), Sport pack (1.230 euro), Dynamice pack (1.025 euro), gesmede wielen (1.320 euro), Anti-diefstal (240 euro), HP voetsteun (1.021 euro), Motorprotector (287 euro), Windgeleider (321 euro). Totaal 19.680 euro

 

Ondanks dit compleet pakje uitrusting had ik verwacht dat BMW deze twee 2017 high-end modellen zou uitrusten met een (gekleurd) LCD-schermpje. Dat zou het helemaal afmaken, en zeker bij de RR. Misschien volgend jaar?

 

Conclusie: prijs en uitrusting

  • De R? Superieure kwaliteit, volledige uitrusting mogelijk maar dure opties.
  • Met de RR? Superieure kwaliteit, volledige uitrusting mogelijk maar dure opties.
  • De R of de RR? Voor mij de R.

 

 

MIJN CONCLUSIE

 

Kiezen blijft moeilijk. En eigenlijk doen we beide modellen oneer aan om te kiezen want het zijn beide bikes van de bovenste plank. Om een antwoord te bieden op de hamvraag (“Welke versie is het meest geschikt voor jou en kan je met de RR ook prettig gestoord gaan toeren naast het circuit?”): yep, je kan met de RR zeker ook gaan toeren naast het circuit! En ik beloof je dat je er tonnen plezier mee gaat beleven, ook in de haarspeldbochtjes! Maar, moest ik dan toch ‘moeten’ kiezen, dan zou ik voor de S1000R gaan, maar dat kon je wellicht al afleiden uit mijn bovenstaande bevindingen 😉 

 

Welke zou jij kiezen? En waarom?  Laat het me gerust weten.

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

 

 

Vogezen BMW S1000RR S1000R Kristof Verschueren Bikerblog Sam Theunis

 

 

1 Comment

  • julien ketelslegers

    20.07.2017 at 22:46 Reply

    heb een s1000r maar heb hem uitgerust met een Givi koffer van 52liter en twee hepco en becker zijkoffers

    motor is fenomenaal goed en zeer wendbaar

    zelf ben ik 1.65m en kan met beide voeten goed aan de grond

    mijn ouderdom is 77jaar en heb er nog veel plezier in

Post a Comment

%d bloggers like this: