Suzuki V-Strom 1000 Kristof Verschueren

Rij-indruk: met de Suzuki V-Strom 1000 Normandië verkennen

Met de Suzuki V-Strom 1000 Normandië verkennen.  

 

Suzuki lanceerde eind 2013 de V-Strom 1000 en sindsdien is deze motor een nobele bekende in het segment van de allroads. In tegenstelling tot de andere merken gooide Suzuki het over een andere boeg door een karakteristieke motor op de markt te zetten. In het succesvolle marktje van de groeiende allroads proberen de modellen elkaar te overtreffen met toeters, bellen en pk’s. Niet voor Suzuki, want met de V-Strom 1000 lanceren ze een echte no-nonse bike waarmee je heel veel motor krijgt voor een bijzonder aantrekkelijke prijs. Op deze manier proberen ze zich ook te nestelen in de markt van de grote trails en hopen ze de avonturier in spé aan te trekken die met een beperkt budget een alleskunner in huis haalt. 

 

 

 

Suzuki V-Strom 1000_21

 

 

 

V-Strom 1000 Kristof Verschueren  David Aenspeck

Samen met David Aenspeck van Suzuki voor de V-Strom 1000

Het loopt storm bij Jacqmaer

 

Bij Jacqmaer in Munster-Bilzen staat de V-Strom 1000 mij op te wachten. Het valt me op dat er nog een flink pak andere motorlustige bezoekers ter plekke zijn, maar die staan uiteraard niet op mij te wachten, stel je voor. Nee, het is opendeurdag bij Jacqmaer en menig Suzuki-liefhebber kan er terecht voor een natje, een droogje en een ritje. Ik geef het toe, mijn oog valt ook op die fantastische GSX-S 1000. Ja, ik wil de pk’s van dit powerbeest proeven, zo’n voorgerechtje vooraleer ik met de V-Strom naar huis bol. Meestal bestaat mijn voorgerecht uit soep, liefst met balletjes. En ballen moet je hebben voor deze GSX-S 1000. Dat komt dan meteen goed uit. Voor diegene onder jullie die ook ballen hebben en willen weten of ik de powertrip met de GSX-1000 heb overleefd, kunnen dit hier spannend nalezen. Ja, ik heb het overleefd, anders zou deze tekst hier meteen eindigen.

 

 

 

Suzuki V-Strom 1000

 

Niet veel toeters en bellen: Back to Basic

 

Maar goed, van de naked naar de V-Strom 1000, het verschil kan niet groter zijn. David van Suzuki is zo vriendelijk om even mee op de foto te poseren nadat hij mij heeft getrakteerd op een nummertje V-Strom instructies. Het valt me op dat dit gesprek een summier karakter heeft. Daar is nu eenmaal een simpele reden voor: de V-Strom heeft niet veel toeters en bellen. IT-experten komen de dag van vandaag goed aan hun trekken als ze een motor kopen want tegenwoordig is een motor een rondrijdende computer. Ik durf wedden dat binnen enkele jaren een variant op Apple’s Siri standaard in de motor wordt ingebouwd en ons welkom heet als we ons been over het zadel gooien. Zo’n zwoele zachte stem die je onderweg vraagt of je even een koffie wilt drinken of haar even wilt bijtanken. De natte droom van een biker? Voor de V-Strom moet je gelukkig geen IT-expert zijn. Het dashboard is eenvoudig opgebouwd, erg gebruiksvriendelijk en het valt me op dat deze motor niet voorzien is van een knoppenwinkel. Links een paar extra knoppen waarmee je het vanzelfsprekende paneel kunt bedienen en tal van basisgegevens kunt aflezen zoals tripmeter, temperatuur, gemiddeld verbruik… Centraal staat de toerenteller die lekker analoog te keer gaat. Hier hou ik van, zo’n grote analoge wijzer die mee accelereert met mijn opdrijvend tempo. Die digitale balkjes die je bij andere moto’s ziet verschijnen vind ik minder spectaculair, nee, zo’n wijzer is cool en zeker als die lekker centraal staat. Het geeft je het gevoel dat je versnelling nog net een tikkeltje indrukwekkender is. Kortom, een basic uitvoering, lekker duidelijk, to-the-point en hoge leercurve voor de niet-IT-experten onder ons. 

 

 

Suzuki V-Strom 1000

 

Inpakken en Wegwezen

 

De V-Strom is een heuse toermotor met adventure allures, zo wil de marketingmolen mij althans doen geloven. Net daarom heb ik voor mij en mijn dochter een trip gepland naar het niet zo verre Normandië. Ideaal voor een vader-dochter relatie en zeker als je onderweg non-stop kunt praten dankzij die blue-tooth technologie die in onze helmen is ingebouwd. Zo ken ik wel heel wat bikers die dit systeem bewust uitschakelen als hun wederhelft mee op de motor zit. “Wat moet je in hemelsnaam de ganse dag tegen elkaar zeggen?”, daar kan ik wel ergens inkomen. Motorrijden gaat om het rijden an sich, het genieten van de controle van het motorblok, de vettige sound van je machine, de natuurelementen die je omringen en als je dan voortdurend wordt gestoord door een praatgrage partner kan ik er wel inkomen om die spraaktechnologie even op non-actief te zetten.

 

Ik sta er op om m’n relatief kleine 13-inch MacBook Pro mee te pakken om ‘s avonds wat aan m’n teksten te werken. Tja, dat zal dus niet lukken want hij past niet in de bijgeleverde koffers die klein uitvallen. Zeker de koffer aan de zijde van de uitlaat heeft een flinke uitsparing. Kledij krijg je er wel in kwijt want dat kan je naar behoren kneden, maar zo’n kleine laptop of m’n standaard fotozak moet ik thuislaten. Avonturiers onder jullie kopen best een ander setje koffers. Voor het openen en sluiten van die zwarte dozen moet ik ook af en toe nadenken, erg logisch is het niet. Ik begin te vrezen dat het aan mij ligt, maar m’n dochter moet ook een paar keer proberen. Ook kan je de koffers niet openen zonder de sleutel van je bike te halen, maw, onderweg even stoppen om snel in de koffer te kijken lukt niet zonder je motor stil te leggen. Not my cup of thea. Verder is de afwerking van de koffers naar behoren en uitgerust met een lintje dat zichzelf oprolt als je de koffers sluit. 

 

 

 

1200 kilometers cruisen 

 

Veel kilometers malen met een persmotor langs kronkelende genotsbaantjes, het tempo er in jagen op snelwegen, op het gemakje pedaleren in Franse dorpjes en dit onder een stralend zonnetje, is dit niet het summum wat je als motorrijder kunt beleven? Chill. 

 

Het frappeert de V-Strom hoeveel koppel hij heeft. Even een snok aan de gashendel en in één adem passeer ik al die vakantiegangers die zitten te zuchten in hun oververhitte auto’s. Rijden met de V-Strom is echt take-it-easy. Ik rij schakelarm en kan als een lazy biker rondsjezen. Met deze motor kan je echt wel een versnelling te hoog of te laag zitten want hij kan het allemaal aan. Schakelen doet de V-Strom opvallend vlot, ‘zo vlot als boter’. De 101 pk kan ik vlot doseren, ook in de haarspeldbochten. Ja, de V-Strom heeft onderin heel wat te vertellen en da’s top als ik in een scherpe bocht geleidelijk wil accelereren. Ik controleer de V-Strom vanaf minuut 1 en kan zijn trekkracht vlotjes over z’n breed toerengebied uitsmeren. Ja, deze V-Strom heeft een reuze koppelspreiding die ik bovendien kan controleren met een vlot instelbare tractiecontrole in drie standen. 

 

 

Suzuki V-Strom 1000_8 

Trillen tot onderin

 

Onderweg wil ik voelen dat ik op een motor zit, een soort oerbeleving ervaren. Maar tegelijk geef ik toe dat ik niet gemaakt ben om zonder windscherm aan hoge snelheid een paar uur kilometers soldaat te maken. Zo’n naked, ik vind het een geweldige rij-ervaring, maar niet voor mij om eventjes naar Frankrijk mee te bollen. Daar ben ik dan weer te watjes voor. Geef me dan maar eentje met scherm. En het scherm van de V-Strom zet me prima uit de wind. Op m’n schouders voel ik nog lichte druk, maar het stoort me niet. Al rijdend kan ik met één hand het scherm in één van de drie standen zetten, top! 

 

Suzuki V-Strom 1000 

 

Tijdens mijn langeduurritten word ik vanaf 5.000 toeren een flinke portie trillingen gewaar tot diep in m’n achterwerk en omliggende gevoelige zones. Naarmate ik langer met deze V-Strom rij, slaag ik erin om blindelings en louter op het gevoel te zeggen wanneer hij zo rond deze vijfduizend toeren zit. Nou ja, blindelings, bij wijze van spreken want als er 1 ding is wat je op een motor moet doen is je ogen open houden. Op den duur wennen deze trillingen wel maar moest ik deze V-Strom aanschaffen, zou ik gaan voor een ander zadel die deze achterwerkmassage aanpakt, tenzij je hier op kickt natuurlijk. En als je een diehard tourder bent die graag dagen- en urenlang op z’n motor zit, zou ik uitkijken voor een zachter zadel.

 

Suzuki V-Strom 1000_22

 

Met zijn 228 kilogram is de V-Strom beslist geen zware jongen. Dit maakt dat hij -mede door zijn geweldig motorblok- een opvallend goed stuurgedrag vertoont, zelfs als je met een duozitter rondzeult. Suzuki schotelt in zijn marketing de V-Strom hier en daar naar voor als een echte ‘adventure’ bike. Dat van die ‘Bergpassen en van smalle steegjes tot uitgestrekte snelwegen‘ kan ik nog volgen, maar als ze in hun brochure spreken over ‘stranden en ruw terrein‘, dan frons ik toch m’n wenkbrauwen. Deze V-Strom Adventure heeft standaard geen spaakwielen, de ABS kan je niet afzetten en onderaan is het motorblok (en zeker de uitlaat van de voorste cilinder) maar beperkt beschermd. Hmm, ik zou de V-Strom wel durven confronteren met gravel of een stoffig zandpadje, maar daar houdt het voor mij dan ook op. Nou ja, ‘Adventure’ is een ruim begrip en mag ik niet verwarren met Enduro. Ik begrijp Suzuki maar al te goed, ‘Adventure’ bekt goed, verkoopt goed en de V-Strom heeft de looks van een Adventure die er best wel mogen wezen. Het doet me denken aan al die eigenaars van een BMW GS. Hiervan rijdt ook maar enkele procenten offroad of ‘allroad’. Met een motor rijden is altijd een avontuur, en met de V-Strom zal je ongetwijfeld heel wat ‘Adventure’ beleven. 

 

Suzuki V-Strom 1000

 

Net als het motorblok kan ik de (Tokico) remmen aardig controleren, opvallend goed zelfs. De remkracht bouw ik snel en perfect doseerbaar op naarmate ik harder knijp. De ABS bewaakt in Securitasstijl mijn remmaneuvres  en vooraan duikt de V-Strom nauwelijks in. Ook hier zijn de remmen typerend voor de rest van deze bike: zeer degelijk.

 

Ik leg met de V-Strom zo’n 1.200 kilometer af langs ‘smalle steegjes en uitgestrekte snelwegen’ en land aan een gemiddeld verbruik van 6,2 liter. Dit is zeker niet slecht als ik rekening hou met mijn nogal sportief rijgedrag en een duozitter achterop voor het grootste deel. Met een tankinhoud van 20 liter geraak ik toch ruim 300 kilometer ver, da’s echt lekker relaxed cruisen.

 

 

Suzuki V-Strom 1000 Puys 

De V-Strom 1000 kan je kopen voor 12.290 euro, en da’s echt veeeeeel motor voor deze strakke prijs. Je kan hem upgraden en tunen met tal van accessoires. Moest ik hem kopen, dan zou ik gaan voor een andere kofferset waar ik m’n helm en motorjas in kwijt kan. Tov andere merken spaar je hierdoor een aardig gat in je portefeuille en ga je met deze performante en betrouwbare V-Strom heel veel onvervalste kilometers kunnen malen. 

 

Suzuki V-Strom 1000 Skinfit Kristof Verschueren

 

 

 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN

 

 

Suzuki V-Strom 1000 Kristof Verschueren

 

Tags:
,

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: