Review tanktas Enduristan Sandstorm 2 Sport

Toeren met de motor is altijd een beetje reizen. Het is rijden met een andere dimensie en je ervaart prikkels die je nooit met de fiets of auto ooit zult beleven. Reizen met de motor is ook beredeneerd met je bagage omspringen: hoeveel en wat neem je mee? Zelfs al is je motor uitgerust met een flinke portie koffers, dan nog heb je als avonturier al snel de neiging om te veel van het goede mee te pakken. Als je bovendien tijdens je vakantietrip kilometers wilt vreten met een passagier op je tweewieler, komt een tanktas handig van pas. In deze tanktas kan je aardig wat spullen kwijt die je snel bij de hand wilt hebben, zoals een camera, portefeuille en documenten. Oh ja, en zo’n tas moet je garanderen om tijdens ongewenste regenbuien je inhoud kurkdroog te houden zoals Always je ook wel eens durft beloven.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Zo werd mijn aandacht getrokken door een artikel in het magazine Toeren (Motorrijder, april 2014) over het merk Enduristan, producent van een breed gamma soft luggage voor je motorfiets, waaronder -jawel- tanktassen. Enduristan is een relatief onbekende speler op onze Benelux-markt, maar daarom kwalitatief niet minder. Enduristan wordt in België verdeeld door Adventuretech en heeft twee tanktassen in hun gamma, namelijk de Enduristan Sandstorm 2 Enduro en het kleinere broertje de Sport. Nou ja, klein is relatief want met de Sport kan je tot 12 liter extra bagage meezeulen. Dankzij Adventuretech kon ik de mijn motoravontuur naar de Mont-Saint-Michel aanvatten met deze onbekende Sandstorm 2 Sport tanktas.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

Enduristan

 

Enduristan werd opgericht in 2008 in Zwitserland door drie fervente motorfreaks die als doel hadden innovatieve bagagemateriaal te ontwikkelen voor motortochten met een gegarandeerd hoge kwalitatieve afwerking. Dankzij hun jarenlange ervaring als off-road rijders wisten ze precies waarvoor Enduristan-materiaal moest staan: licht, handelbaar, 100% water- stof- en modderdicht zonder extra hoes of andere hulpstukken en voldoende stevig voor intensief gebruik. Hun producten kan je ondertussen wereldwijd aanschaffen door een uitgebreid netwerk van dealers.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Met de Enduristan Sandstorm 2 naar de Mont-Saint-Michel en de Moesel

 

Ik kon de Sandstorm 2 gedurende een tweetal maanden testen op m’n 1200 GS. Hij vergezelde me tijdens diverse toertochten en ging ook de internationale toer op naar Frankrijk, meer bepaald de Mont-Saint-Michel, een tocht van zo’n 2500 kilometer die ik netjes verdeelde over acht dagen. Ook een weekje Moesel stond nadien nog op het programma. Ik was in de aangename gezelschap van m’n echtgenote die als passagier de tocht nog een heel pak aangenamer maakte. Voor deze reis met z’n twee kwam die Sandstorm 2 aardig van pas omdat ik flink wat electronica en fotogerief meezeulde. De ideale test om te kijken of die tanktas handig in gebruik is en de nodige bescherming biedt tegen ongewenst vocht.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

Bevestiging

 

De Sandstorm 2 heeft z’n eigen specifieke manier van bevestiging. Aan de voorkant bevestig je een lint rond je stuurhoofd dat je vastklinkt met de voorste gespen. Hetzelfde geldt voor de zijkanten waar je aan de frame van je motor een gesp bevestigt en je vastklikt aan de flexibele riemen. Deze bevestigingsmaterialen zijn wel zichtbaar, dus als voor jou het esthetische helemaal bovenaan je verlanglijstje staat, dan zijn er betere alternatieven. Het bevestigen is een fluitje van een cent want op enkele minuten tijd staat de Sandstorm 2 mooi en stevig te pronken op je tank. De tas schuift niet op de tank dankzij de twee ‘stretch’-riemen waardoor je hem stevig kunt aansnoeren. De clips zijn van topkwaliteit en geen goedkoop kunststof. Zelf beweert Sandstorm dat ze enkel de beste gespen verdelen die op de markt beschikbaar zijn en uitvoerig zijn getest. Op sommige forums kan je trouwens lezen dat de Sandstorm 2 al enkele valpartijen heeft overleefd, gelukkig was ik niet bij een van deze avonturiers.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

Afwerking

 

Reeds bij het uitpakken van de Sandstorm 2 viel meteen de kwalitatieve afwerking op. De meeste naden zijn gelast en van naaiwerk is geen sprake omdat steken sneller kunnen loskomen bij intensief gebruik en ook stof of vocht kunnen doorlaten. Zelfs bij krachtig indrukken en kneden van de tas merk je dat je niet met speelgoed bezig bent. De onderkant van een tanktas is altijd cruciaal omdat deze contact maakt met je tank en krasjes kan veroorzaken. Daarom dat sommige leveranciers een extra doekje leveren om tussen de tas en de tank te bevestigen. De onderkant van de Sandstorm 2 is van stevig doch voldoende zacht materiaal. Tijdens mijn 2 maanden gebruik heb ik geen krasjes opgemerkt op m’n tank. De riemen zijn dubbel genaaid en nergens kon ik een naaifoutje terugvinden. Afmeting (L x B x H): 30 x 20 x 16/24 cm, gewicht: 1.2 kg

Enduristan tanktas bikerblog review

Aan de bovenkant van de tas zijn twee velcro strips aanwezig om de kaarthouder te bevestigen. Vaak is dit de zwakke schakel omdat deze snel kunnen loskomen bij het kleven en lostrekken van de velcro. Bij de Sandstorm 2 zijn deze strips gelast en niet genaaid. Ik heb de kaartlezer veelvuldig losgetrokken en gekeken hoe de strips op de tas of onderaan de kaartlezer bleven, maar het ding gaf geen krimp, alles bleef netjes op zijn plaats en ik zag onder geen beding ook maar iets loskomen. Dik geslaagd.

 

 

Gebruik

 

De binnenkant van de Sandstorm 2 heeft een opvallende rode kleur en bestaat uit twee compartimenten waardoor de inhoud niet begint te schuiven. De compartimenten kan je niet aanpassen in grootte, wel kan je het tussenschot mee plooien zodat je over 1 groot compartiment beschikt. De standaardinhoud is 7 liter en op een unieke wijze (patent) kan je hem omtoveren tot een tas van 12 liter. Dit volume aanpassen doe je simpelweg door de twee buitenste velcro’s los te maken en de tas naar boven uit elkaar te trekken. De omvang van deze tas vind ik ideaal omdat deze niet te groot is en ik het overzicht op m’n motor kan behouden wat in dit geval zeker prima was. Een tas mag niet te lomp of een onhandig en te groot ding zijn. Deze tas heeft voor mij het ideale volume. Op onderstaande foto kan je zien wat ik er in kwijt kon, en voor mij was dat voldoende.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Door de tas op de (gebogen) tank van mijn GS aan te trekken bij het bevestigen merkte ik dat bodem wat geplooid was (om de vorm van de tank te volgen) en kleine spullen in het voorste vakje onder de compartimentscheiding naar onze zakten. Dit loste ik snel op door die kleine spullen in een plastic zakje te steken. Persoonlijk zou ik voorstellen om de Sandstorm S2 uit te rusten met een extra binnenzakje gestikt aan de compartimentsscheiding, of ook de mogelijkheid om deze scheiding met een velcro onderaan vast te maken zodat kleine spullen zoals batterijen niet naar het andere compartiment verplaatsen.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Tevens aan de binnenkant van de Sandstorm 2 bevindt zich een klein en handig documentenbuidel. Hierin kan je allerlei klein prullaria kwijt zoals bijvoorbeeld een stylo, veiligheidsspelen, zakmes of multitool. De buidel bevestig je met velcro en is zeer snel en eenvoudig te verwijderen of aan te brengen. Hou rekening dat je best alle kleine spullen zoals batterijen, kabeltjes, dopjes… in een klein zakje steekt want anders gaan ze beginnen slingeren in je tas.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

Wat doe je als je met je moto aan een restaurant of café komt en je wilt je plaatselijke horeca steunen zonder dat je je zorgen maakt over je tanktas? Je tanktas kan je niet op slot doen en is eenvoudig mee te nemen door ongure zielen. De Sandstorm 2 kan je op een snelle manier verwijderen van je motor door de vier gespen los te maken, dit duurt zo’n 10 seconden, meer niet. Bij de tas is (jammerlijk) geen schouderriem meegeleverd maar deze is optioneel. Met deze riem kan je de Sandstorm op een handige manier mee op weg kunt nemen zodat je je handen nog vrij hebt. Je kan de tas wel dragen door de voorste velcro als handvat te gebruiken (zie foto).

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Water- en stofdicht

 

Enduristan beweert dat hun tanktas waterdicht is dankzij de 3-lagige stof van de tas én de ritssluiting die met een speciaal membraan is uitgerust. Nu zijn er wel meerdere merken op de markt die met een grote overtuiging adverteren dat hun tanktas waterdicht is, zelfs wel 100% maar dan leveren ze wel een extra zak bij om je inhoud in te steken. Enduristan levert géén waterdichte zak of hulpstuk bij hun tas omdat ze échte overtuigd zijn dat hun tas waterdicht is. Om dit te testen nam ik de Enduristan 2 onder vuur (of water) door hem een minutenlange flinke douchebeurt te geven met de tuinslang. Liters water kreeg de tas over zich langs alle kanten en dit met een flinke kracht. Bij controle merkte ik binnen enkel aan de bovenkant een paar kleine druppeltjes ter hoogte van de ritssluiting. Verder merkte ik nergens nattigheid. Deze test is tamelijk extreem en in praktijk zal je zelden (blijven) rijden in zulke uitzonderlijke regenvlagen, tenzij je watermasochist bent. Om eerlijk te zijn gaf deze test mij toch een gerust gevoel om zonder extra maatregelen m’n fototoestel, lens en andere electronica in de tanktas op te bergen tijdens m’n reis naar Frankrijk en mogelijke regenbuien te trotseren. Tijdens mijn tocht richting Normandië reden we een ganse dag in de regen, de goden waren ons die dag minder gunstig gezind. Na een 7-tal uurtjes waterellende controleerde ik de inhoud, en deze was nog kurkdroog. Deze tankbag doet wat ons belooft. Het sluiten van de rits verdient toch wat aandacht want hiervoor ben je best wat voorzichtig: door het (waterdichte) membraan sluit het allemaal heel nauw aan en moest ik meestal met twee handen voorzichtig de tas sluiten en de harde rand van de tas wat naar binnen duwen zodat de rits vlotjes sluit. Als je dus op de snelweg aan die batterij tolhuisjes staat en achter jou een sliert lotgenoten hebt staan wachten, dan wens je dat de rits wat vlotter sluit. Echter, hier staat wel tegenover dat je met een gegarandeerde waterdichte tas rond sjeest.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Tanken

 

Tanken met de Sandstorm 2 gaat als een fluitje van een cent. Het enige wat je moet doen is de voorste gesp losmaken zodat je de tas naar achter kunt kantelen. Tijdens het tanken hangt de tas niet in de weg en ook is er geen kans om je tank te beschadigen. Gedaan met tanken? Gewoon de tas terug kantelen, vooraan vastklikken en je kan weer kilometers gaan malen. Wel opletten voor kleinere voorwerpen zoals batterijen die met het kantelen van de tas naar de andere kant rollen.

Enduristan tanktas bikerblog review

Kaarthouder

 

De kaarthouder is een handig ding omdat je er flink veel documenten in kwijt kunt. De afwerking is heel goed en de velcro strips zijn niet genaaid maar gelast zodat deze niet kunnen loskomen of onderweg ongewenst zal openen. De kaarthouder bleef netjes op de tas zitten tijdens hogere snelheden op de snelweg en felle zijwind. De doorschijnende plastic is zeer soepel en tijdens mijn gebruik kwamen er geen krasjes op. De transparantie is prima en de documenten zijn goed leesbaar. Wel had ik regelmatig last van de weerkaatsing van de zon door de glanzende plastic die onderaan je zonnebril je zicht teistert. Dus naargelang de stand van de zon en rijrichting kan dat wel eens parten spelen. De kaarthouder biedt geen ruimte voor een standaard A4 papiertje, tenzij je het vouwt. Nou ja, bij een grotere kaarthouder heb je dan weer meestal een grotere tanktas en zal je vaak merken dat de hoeken over de tas hangen die dan weer extra wind kunnen opvangen of wat onhandiger zijn in gebruik. Toch wilde ik een handig lijstje met stopplaatsen op een A4-tje uitprinten en bovenaan steken. Dan maar dubbelvouwen tot een A5, dan past die wel.

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

Enduristan tanktas bikerblog review

 

De Enduristan Sandstorm 2 tanktas kan gemonteerd worden op volgende modellen:

 

BMW

  • R1200GS/GSA
  • R1150GS/GSA
  • F800GS/F650GS
  • G650GS

KTM

  • 950/990 Adventure
  • 950 Super Enduro
  • 990 SMT
  • 640 Adventure

YAMAHA

  • XT660Z Ténéré
  • XT1200Z Super Ténéré
  • XT660R

HONDA

  • XRV650 Africa Twin

SUZUKI

  • DR650

KAWASAKI

  • KLR650 

TRIUMPH

  • Tiger 800/800XC

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: