Suzuki GSX-S750 Suzuki Kristof Verschueren

Review Suzuki GSX-S750

Suzuki GSX-S750 Suzuki Kristof Verschueren

 

Sjezen in Estoril

 

Estoril GSX-S750 Suzuki press

De route in Estoril die we met de GSX-S750 reden. Je kan de GPX downloaden via de foto.

Eigenlijk ben ik toch een beetje een gelukzak want terwijl het in België echt shitweer is op moment van schrijven (en geloof me als ik zeg shitweer want dan is het met alles erop en eraan) kan ik met een loopse naked gaan toeren in het zuiderse Portugese Estoril. Met 18 graden op de thermometer, palmbomen naast oogstrelende kronkelbaantjes, schoon volk op de achtergrond en omringd door een gezellig clubje journalisten kan ik van de splinternieuwe Suzuki GSX-S750 proeven. We vertrekken vanuit het legendarische circuit van Estoril waar ik in de voormiddag de King kon inwijden. De tocht is welgeteld 65 kilometer lang, niet gek veel, maar toch lang genoeg om deze naked aan het tandwiel te voelen en onderweg maken we voldoende tijd om meerdere fotoreeksen te maken. Daar ben ik helemaal niet rouwig om want die fotograaf is echt top waardoor ik nu eindelijk zelf eens op de foto sta (of beter: zit) want meestal sta ik zelf achter de lens te koekeloeren. En voor wie nu al zit te watertanden welke route we hebben gereden, kan deze bekijken en downloaden via de foto hierboven. Yep, er zitten wel heel wat knappe stukken in deze route en met de GSX-S750 is het echt plezant sjezen in Estoril. Suzuki kan met deze naked zijn beste troeven bovenhalen!

 

 

Gedurfd van Suzuki

 

Suzuki GSX-S750 Suzuki Kristof VerschuerenJe zou denken dat een merk die een nieuwe bike lanceert in een segment waar de concurrentie weelderig tiert, uitpakt met een splinternieuw motorblok. Toch heeft Suzuki het over een andere boeg gegooid want voor deze GSX-S750 koos Suzuki voor het blok van de oude GSX-R750 van maar liefst 2005. Da’s heel wat jaren en rimpels terug. De reden waarom ze voor de oudere krachtbron kozen (en dus niet deze van de huidige GSX-R750) heeft te maken met de montagehoek van de oude blok die verticaal is. Hierdoor kunnen ze de wielbasis korter houden wat niet alleen de aaibaarheidsfactor ten goede komt maar ook het speels karakter. Met de 750 vult Suzuki mooi het gat bij hun Streetmodellen tussen de SV650 en hun GSX-S1000 waarover ik hier al schreef. Niet onlogisch dus, maar toch gewaagd. In het speelveld van de nakeds is het namelijk niet eenvoudig om er met kop en schouders bovenuit te steken want de concurrentie is groot. En dat komt de consument alleen maar ten goede. Anno 2017 moet deze GSX-S750 opboksen tegen oa Yamaha met hun MT-09, de Street Triple S van Triumph en de Z900 van Kawasaki. Op papier zijn ze alvast aan elkaar gewaagd, in praktijk zou het mooi zijn deze naast elkaar te zetten. Ik zet in onderstaande schema’s de belangrijkste gegevens van deze vier nakeds op een rijtje. 

 

 

  Prijs Cilinder Pk  Koppel Gewicht
Yamaha MT-09 9.695 euro 847 cc 115 pk bij 10.000 tpm 87,7 Nm bij 8.500 tpm 193 kg (rijklaar)
Triumph Street Triple S

9.380 euro

765 cc

113 pk bij 11.250 tpm 73 Nm bij 9.100 tpm 166 kg (droog)
Kawasaki Z900 8.990 euro 948 cc 125 pk bij 9.500 tpm

98,6 Nm bij 7.700 tpm

210 kg (rijklaar)
Suzuki GSX-S750 9.099 euro 749 ccd 114 pk bij 10.500 tpm 81 Nm bij 9.000 tpm 213 kg (rijklaar)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Tractie-controle ABS  Cilinders Quickshifter Rijmodi (motorkarakter) Tank-inhoud Verbruik
Yamaha MT-09 ja ja 3 ja (up) 3 standen 14 l 5,5 l
Triumph Street Triple S

ja

ja 3 neen 2 standen 17,4 l 4,7 l
Kawasaki Z900 neen ja

4

neen neen 17 l 5,5 l
Suzuki GSX-S750 ja ja 4

neen

neen

16 l

4,9 l

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rijden maar met deze speelvogel

 

Suzuki GSX-S750 Suzuki Kristof VerschuerenOp de smalle en steile kronkelwegen valt het op hoe speels deze GSX-S750 is. Vlotjes zoeven we tussen de talrijke Portugese auto’s die precies dezelfde weg kozen als wij. Op de baantjes kunnen amper twee auto’s elkaar passeren en als er dan een hoop scooters en tientallen haarspeldbochten bij komen kijken, is het hek helemaal van de dam met lange wachtrijen tot gevolg. Wat een geluk dat ik op die vlotte GSX-750 zit want het lijkt zelfs of ik met de fiets probleemloos iedereen achter mij kan laten. Onze begeleider is een Portugese ex-racer die er bij momenten flink de pees op legt en af en toe moeten we wat gaten dichten. No problem voor de GSX-S750! Je zou denken dat deze naked met zijn 114 pk af en toe een duwtje nodig heeft, maar dat is helemaal niet het geval. Deze viercilinder is een plezant ding en behoorlijk potig. Ik durf wedden dat ik de zwaardere pk-monsters het knap lastig kan maken op deze enge straatjes. Hij trekt mooi lineair door en doet dat met 2 vingers in de neus. 

 

Net zoals bij de GSX-S1000 trakteert Suzuki ons met een agressieve look, I love it, lekker sportief en een knap design. De bike is verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, zwart en rood. Mijn voorkeur gaat naar de blauwe, maar die rode en zwarte kunnen mij ook krijgen. De uitlaat is fraai met zijn half chroom en zwart ontwerp en de sound mag er echt wel wezen. Het dashboard is duidelijk afleesbaar, bevat alle nodige informatie en is vlot te bedienen. 

 

 

 

Tijdens onze diverse potige reacties valt het me op dat Suzuki de remmen goed heeft aangepakt en dankzij de nieuwe Nissin remmen vooraan krijg ik perfecte feedback. Jiehaa. Met een zee van vertrouwen smijt ik me in de bochtjes en met een brede smile op mijn gezicht geniet ik iedere minuut van deze GSX-S750. De gasrespons is toch (nog) een beetje te direct naar mijn goesting en dat valt meteen op als we aan lage snelheid tussen het drukke verkeer manoevreren. Het on-off gehalte mocht wat minder. Toch is dit al veel beter als tijdens mijn vorige review van de GSX-S1000F waar de respons eerder bruusk was. Het zadel zit erg aangenaam en loopt smal naar boven zodat ik voldoende bewegingsvrijheid hebt. Met mijn 1,73 meter en -naar mijn bescheiden mening- normale verhoudingen kan ik de zithouding best pruimen. Wie een pak groter is of in verhouding lange benen heeft, kan misschien knielast krijgen tijdens ritjes met een Iron Butt-gehalte want de kniehoek is wat aan de scherpe hoek.      

 

 

 

 

Veilig onderweg

 

Suzuki heeft haar GSX-S750 uitgerust met een geavanceerde tractiecontrole die heel wat parameters voor jou in de gaten houdt met een snelheid waarmee zelfs je ogen niet kunt knipperen. Resultaat: meer veiligheid en meer ontspannen rijden voor diegene die sportief met hun rechterhand omgaan of toch eens op een gladde plek terecht komen. De tractiecontrole kan je on the fly bedienen aan het stuur en heeft drie standen (+ off). Ow, deze soes heeft ook een ‘Easy Start System’ zodat je met één snelle druk op de startknop de motor start. Gedaan met het ingedrukt houden van die startknop tot hij tot leven wordt gewekt. En net zoals bij de GSX-R1000 kan je ook profiteren van Suzuki’s Low RPM Assist zodat hij bij het rijden met lage toerentallen en starten het toerental lichtjes toeneemt. Wat wil je nog meer?

 

 

Wat vind ik positief?

Performante krachtbron ++
Budgetvriendelijk: je krijgt heel wat in return voor je investering ++
Speels, controleerbaar, doseerbaar +++
Sportief, agressieve looks +++

 

Wat zijn de aandachtspuntjes?

Gasrespons graag wat minder direct – 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

 

Suzuki GSX-S750 Suzuki Kristof Verschueren

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: