Suzuki GSX 1000 F 2016

Review Suzuki GSX-S1000F

De Suzuki GSX-S1000F: een knalbeest!

 

Geen fancy gadgets, geen overload aan hightech elektronica maar een no-nonsens bike die betrouwbaar is, waarop ik me meteen thuis voel, klasse uitstraalt, een vette sound heeft en lot’s of power onder z’n lekker zadel heeft. Suzuki bracht in 2015 deze GSX-1000F op de markt die een flinke update is van de GSX-R1000 “K5” van 2005. Het blok werd onder handen genomen en ook het chassis werd zorgvuldig aangepakt. Een slimme zet van Suzuki? Ongetwijfeld gedurfd want terwijl intelligente bollebozen van andere grote merken hun moto’s uitrusten met voodoo-elektronica, hield Suzuki het bescheiden met zijn straatlegale versie van een lichtbejaarde klassebak zonder de race-DNA overboord te gooien.

 

Ik legde in totaal 893 kilometers af met een gemiddeld verbruik van 5,8 liter.

 

Suzuki GSX 1000 F 2016

 

Een tourmachine?

 

Suzuki pretendeert hiermee over een tourmotor te beschikken waarmee je dus bovendien sportief kunt rijden. Is het een tourmachine? Nou, dat hangt er van af wat je eronder verstaat. Ik trakteerde mezelf met een tocht van 535 km en was aardig onder de indruk. De houding is best ontspannen, de druk op mijn polsen is minimaal en ik kan er een zalig potje mee cruisen. Met zijn zithoogte van amper 810 mm kan ik zonder problemen met beide voeten aan de grond. Met mijn 1,73 m ideaal, al vond ik de kniehoek behoorlijk scherp waardoor de grotere jongens onder ons door deze actieve zithouding na een ganse dag toeren hun kniegewricht horen spreken. 

 

Suzuki GSX 1000 F 2016De kuip van de GSX-S1000F doet zijn werk, meer kan ik er niet over vertellen. De windbescherming is dus ‘ok’, je zit te schuddebollen aan hogere snelheden en als je een lange dag gaat trippen, vermijd je best uren cruisen aan driecijferige snelheden. Ik zou de Soez graag met een verstelbaar schermpje zien, perfect mogelijk en mét behoud van de esthetiek. Suzuki heeft deze bike tevens uitgerust met een aangenaam zadel waar je dagen mee kunt touren zonder poepzalf te moeten smeren. Ow, en reken maar niet op een tourtje passagier want dat kleine zwarte aanhangsel van een duozadel is net voldoende om je partner bij je schoonouders af te zetten en nadien zelf door te knallen. Om de esthetiek van de bike optimaal te behouden, heeft Suzuki gekozen om deze passagierszadel naar voor afhangend te maken zodat je passagier constant naar voor schuift en ik als bestuurder voortdurend met mijn edelmetaal tegen de tank zat. 

 

Suzuki GSX 1000 F 2016Wil je toch met deze gixer op vakantie gaan dan zal je hem met een setje koffers en tanktas moeten uitrusten. Suzuki biedt je het antwoord met zijn Sport Touring versie, of niets minder dan de S1000F met een tanktas en een koppel zijtassen. De koffertjes hebben een inhoud van 22 liter per koffer, daarin krijg je wat elementaire materiaal maar zeker geen helm. Je wilt dus gaan touren met deze Soez? Jazeker, maar dan bij voorkeur met een minimaal aan bagage, gooi je passagier overboord en vermijd liefst die urenlange high-speed trips op de snelwegen naar het warme zuiden. Voor een dagtripje, weekendje Moezel of een weekje Elzas wil ik ‘m zeker meepakken! 

 

Suzuki GSX 1000 F 2016Een racer?

 

De GSX-S 1000F heeft lot’s of power. Met zijn 146 pk’s trakteert hij me met instant plezier en sloten adrenaline. Zolang ik hem hoog in de toeren hou wel te verstaan, zo boven de 7.000 toeren want eronder is die maar zus-en-zo. Begrijp me niet verkeerd, ook onderaan gaat die heerlijk, maar wil je echt knallen dan moet je hem laten huilen en klimmen en boven die 7-zone houden. Zijn maximale pk’s tref je op 10.500 toeren en koppel op 7.500. Neem hem gerust mee op circuit en je zal geen tijd hebben om het snot van je neus te vegen met zijn felle trekkracht. Zelfs met zijn 214 kilogram (getankt) trakteert hij je met instant happiness. Hij schakelt botervlot, opvallend goed zelfs, en ook zijn neutraal laat zich goed vinden. Probleemloos glij ik van nul tot zesde versnelling, bravo voor de ingenieurs! Hoge snelheden vragen krachtige remmen. En dat heeft die. Met zijn Brembo’s brengt hij me snel en lineair tot stilstand, zelfs met twee vingers, al had ik graag meer ‘bite’ gevoeld. Tot stilstand komen is redelijk beschaafd, maar de brakes impressioneren me niet echt. Standaard is de GSX-S 1000F uitgerust met ABS van Bosch die goed werkt. Enkele noodstoppen in uiterst natte omstandigheden gaven me een vertrouwd gevoel. De ABS kan je niet uitschakelen (duh).

 

Suzuki GSX 1000 F 2016Een van de (weinige) andere elektronica waarmee deze Soez is uitgerust is een in drie standen instelbare tractiecontrole. In de hoogste stand (drie) interfereert hij maximaal, ideaal dus voor regenachtige omstandigheden. Je kan al rijdend schakelen tussen de standen, hiervoor moet je wel even het gas dichtdraaien. De tractiecontrole treedt ongemerkt op want ik zie af en toe het lichtje knipperen. De TC is bij dit powerbeest een onontbeerlijke toevoeging van Suzuki, al houdt dit systeem geen rekening met je hellingshoek. Ook al wordt de Soez hier en daar in de categorie ‘Sport Toerer’ neergepoot, neigt zijn motorkarakter eerder naar Sport in plaats van Toerer. Ow, en zijn sound is zoooo vet! Die Yoshimura-uitlaat R11 (optie: 920 euro) laat me lekker genieten van die huilende cilinders! 

 

 

Suzuki GSX 1000 F 2016Een commuter?  

 

Zoek je een motor om mee naar je werk te zeulen, dan ga je met deze S1000F een portie plezier beleven. Hij is zeer wendbaar, ik glip er overal mee door, leg hem vlotjes van links naar rechts en ik merk slechts beperkte trillingen in het zadel en voetsteun vanaf 5.000 toeren. Hij heeft een tank van 17 liter wat goed is voor een gemiddelde actieradius van 290 kilometer. Top! Mijn gemiddeld verbruik was 5,8 liter/100 km met een sportief rijgedrag verspreid over 893 kilometer (85 % secundaire wegen, 5 % snelweg, 10 % stadsverkeer). Een paar keer sprong de ventilator op en dat gaf een herrie van lawaai. De eerste keer was toen ik in de eeuwige file in Mortsel stond en keek ik vreemd op toen ik dacht dat de auto voor mij begon te blazen terwijl het mijn Soez was. Ook toen ik in het Lierse stadscentrum een paar keer met een slakkengangetje netjes in de rij aanschoof begon hij te blazen, ik dacht dat ik ging opstijgen. Bizar. 

 

Suzuki GSX 1000 F 2016Een aandachtspuntje vind ik zijn gasrespons die aan de bruuske kant is. Als je op onze typische Belgische hobbelpaadjes bolt dan doe je er goed aan om het gashendel stevig vast te houden want een paar millimeter draaien met die hendel en de Soez snokt vooruit. Je waarschuwt dus best je passagier dat die je stevig omhelst want je flikkert hem er zo af. Ook als je uit een haarspeldbochtje komt, moet je goed geconcentreerd draaien aan die hendel om niet te bruusk te vertrekken. Bollen aan constante snelheid vond ik hierdoor een uitdaging en een cruise-control (ben ik nu écht verwend?) zou hier handig zijn. Het dashboard is uitgebreid maar minder logisch in gebruik. Je bedient het dashboard met knopjes aan het stuur en links én rechts van het dashboard. Om bv je tripmeter te resetten moet je zowel aan het stuur als naast het dashboard op knopjes drukken wat je al rijdend best vermijdt. Ook is het dashboard soms moeilijk af te lezen. Zo kon ik onderweg niet zien of er onderaan AVGA (Gemiddelde snelheid A) of AVGB stond en zag ik niet dat het kleine symbooltje ‘tanken’ al een tijdje stond te knipperen.

 

Heb je goesting om deze motor als woon-werk motor in te schakelen? Sloten rijfun gegarandeerd, maar hou rekening dat hij minder praktisch is door zijn beperkte kofferinhoud en je standaard geen handvatverwarming hebt voor de wie de donkere en koude wintermaanden trotseert, gelukkig kan je die wel als optie nemen (223 euro). 

 

Conclusie

 

Suzuki GSX 1000 F 2016De Suzuki GSX-S100F is een bijzonder fraaie verschijning die niet alleen betrouwbaar is en intuïtief lijkt aan te voelen wat je als bestuurder van plan bent, zijn power en vlotheid is ook excellent. Het is een no-nonsense bike waar je opspringt en meteen mee weg bent zonder poespas, easy biking dus.

 

Op deze site vind je meer info. Basisprijs: 12.999 euro (België), 14.499 euro (Nederland). 

 

Wat vind ik positief?

 

Mooie verschijning, aandachsttrekker +++
Easy bike, plug & play, lekker stuurgedrag ++
Sloten power in de hogere regionen +++
Ferme sound en bijzonder soepele motor ++++

 

Wat zijn de aandachtspuntjes?

 

De remmen mogen wat meer bite – 
Bediening en aflezen dasboard  – –
Bruuske gasrespons – – –

 

 Suzuki GSX 1000 F 2016

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

Suzuki GSX 1000 F 2016

 

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nieuwsbrief
bikerblog nieuwsbrief
Volg Bikerblog.be
Bekijk op Facebook
Bekijk op Facebook

Geweldig mooi, knappe foto's met een duidelijke tekst en je smelt direct weg 😁

7 maanden geleden

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Prachtig!

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Aubisque was dicht in juni, jammer...

7 maanden geleden

1 Reply

Avatar

Waw

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Super mooi.

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Een vd grootste toeristische trekplijsters van Frankrijk, de Gorge du Verdon" staat nochtans bekend om zijn gieren.

7 maanden geleden   ·  1

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Dat vind ik mooi

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Jean Le MotardHeerlijk om te volgen Kristof! 👍

7 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

%d bloggers like this: