Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

Review Suzuki GSX-R1000 2017

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

Fotografie: Rui Santos

 

De GSX-R1000: long live the king!

 

Gek eigenlijk hoe de release van deze nieuwe GSX-R me helemaal naar mijn jeugd slingert. Als kleine gast was ik wekelijks aanwezig op motorcross wedstrijden van mijn nonkel waar hamburgers, motorgejank en benzinedampen weelderig tierden. Dat bruut crossgeweld werd me met de paplepel in de mond gegeven, ik was al the way into al dat ploeterwerk. Toch herinner ik me nog levendig de lancering van de GSX-R 750 in 1985 -ik was toen een vrolijk knaapje van 12 jaar- waardoor ik echt verliefd werd op motorfietsen. Ik keek ernaar als naar zuurtjes in een snoepwinkel, “daar wil ik later ook mee rijden”. Maar gek genoeg heb ik nooit met dit icoon gereden tot ik een uitnodiging kreeg van Thomas Vanouytryve, marketing manager van Suzuki met de vraag of ik de nieuwe GSX-R1000 zou willen testen op het magnifieke circuit van Estoril in Portugal. Wablief? Dé GSX-R1000? In Estoril? Moest ik toen een selfie hebben genomen, zouden mijn opgetrokken mondhoeken niet meer passen op het scherm. 

 

Sure! Yes I can!

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

Daar is die dan!

 

Suzuki lanceert –geen minuut te vroeg- na jaren van stilte deze GSX-R 1000 à la extreme make-over. Niet alleen kreeg de buitenkant een facelift maar ook onderhuids heeft Suzuki deze bike met een metamorfose getrakteerd. Niet alleen ik maar zo goed als de hele wereldbol keek vol ongeduld uit naar dit 2017 model, de krachtigste GSX-R ooit met maar liefst 202 paarden en tonnen elektronische snufjes om kamikazipiloten nonstop rijplezier te geven.

 

Nat in Estoril

 

Ik geef toe, de GSX-R testen op circuit is niet voor watjes en met mijn meer dan 25.000 motorkilometers per jaar op de weg zitten daar veel te weinig circuitkilometers in om deze motor ten volle te testen. Ook het weer zat niet helemaal mee want hier en daar lagen nog enkele verraderlijke natte plekken op het circuit in Estoril zodat zelfs de ervaren journalisten onder ons een extra veiligheidsmarge inbouwden. Als dat maar goed komt. Vijf sessies van telkens 20 minuten stonden op het programma met als voorrijder niet minder dan onze Marc Fissette. De eerste twee ronden toonde hij ons de ideale rijlijnen en volgden we als kleine kuikens moeder eend tot ronde drie want vanaf dan: hell broke loose. En ik, ik mocht met deze snelste Suzuki ooit m’n ding doen. Jiehaa.

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

Gestoken door een horzel

 

De GSX-R schiet sneller uit z’n blokken dan ik kan inademen en hij blijft mooi lineair accelereren tot niet minder dan 14.500 toeren, da’s welgeteld 1.000 toeren meer dan het vorige model. Op het natte circuit kon ik zelden al die pk’s gebruiken want die motor blijft gewoon gaan als een raket. Ik herinner me het moment dat ik daverend tegen 245 km/h de inhoud van mijn darmen krampachtig bij elkaar hield tot ik knettergek voorbij werd gestoken en besefte dat mijn snelheid en ervaring in termen van circuitrijden niet veel betekende.

 

“Suzuki heeft zijn huiswerk goed gemaakt en flink gesleuteld aan vele punten en komma’s om te komen tot deze overweldigende krachtbron.”

 

De power is zo hoog dat mijn eigen zelfbehoud de beperkende factor is om dit beest ten volle te temmen. Zelfs onderin haalt de GSX-R nog een paar snokken uit de kast zodat ik uit de bocht komende het gevoel heb hallucinerende middelen gepakt te hebben. Dit beest is echt te gek en ik krijg de ene trap onder m’n reet na de andere, en het voelt toch zo goed, man man. Het is duidelijk dat hij zelfs onderin nog genoeg verslavende power heeft om constant in warp speed te rijden. Suzuki heeft zijn huiswerk goed gemaakt en flink gesleuteld aan vele punten en komma’s om te komen tot deze overweldigende krachtbron. Wat deze superbike super maakt, is inderdaad zijn motor. Met de uitrol van dit 2017 model plakte er bij de ingenieurs ongetwijfeld een papier voor hun neus met daarop in dikke vette koeien van letters: increase top-end power without losing low- and midrange power. En bij iedere kwartdraai aan een moer moesten ze nadenken of dit ten goede kwam aan deze doelstelling. Aim accomplished. Zo draagt Suzuki’s VVT (Variable Valve Timing) een flinke steen bij het bereiken van deze power door gebruik te maken van 12 stalen kogels die door de middelpuntsvliegende kracht naar buiten schuiven vanaf ongeveer 10.000 toeren. Deze kogels bevinden zich op het tandwiel dat verbonden is met de nokkenas en alzo wordt de timing van de kleppen geoptimaliseerd bij bepaalde toerentallen. Suzuki maakte er een leuke animatie van die je hier kan bekijken.

 

Ook is zijn typische snuit (yes, I love it soooo much) verder ontwikkeld waardoor er een betere airflow is. Verder is zijn hele koetswerk nog aerodynamischer tov zijn voorganger en is de motor iets compacter (exact 6,6 mm smaller) waardoor die nog beter in de bochten gaat én stabieler op de baan ligt, daar zit zijn langere swingarm van 40 mm ongetwijfeld voor iets tussen.

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

Rocket Science

 

Suzuki slaagt erin om die 202 pk uiterst beheersbaar te maken want met de GSX-R kan ik ook als een tam lammetje rijden. Zo is hij uitgerust met een Low RPM assistent zodat hij bij het rijden met lage toerentallen en starten dit toerental lichtjes toeneemt. Ik was aangenaam verrast van de gasprespons waardoor je perfect de aanslag kunt doseren.

 

“Het is een beetje zoals plug-en-play: opstappen en meteen beseffen dat het goed zit.”

 

Yes! Ik vraag me stiekem af in hoeverre deze motor ook toeristische kwaliteiten heeft. Ik zie me er zeker mee naar de Vogezen sjeezen voor een koppel dagen als het teenslipperweer is want ondanks zijn status als supersport kan ik de zithouding goed bekoren. Het is een beetje zoals plug-en-play: opstappen en meteen beseffen dat het goed zit. Een dollemansrit is echt niet nodig om te genieten van deze klassebak. Maar hou best rekening dat wie met deze GSX-R buiten het circuit de bloemetjes wil gaan buitenzetten zijn rijbewijs wel eens sneller dan 1-2-3 aan de arm der wet zal moeten afgeven.

 

Te veel om op te noemen: dat is kort samengevat de rocket science waarmee hij is uitgerust. Onze persmap telt niet minder dan 59 pagina’s boordevol informatie. En of dit werkt! Op circuit voelde ik dat de tractiecontrole soms ingreep bij het uitkomen van een bocht-met-natte-plek. Best akelig maar dat ding werkt en hield mijn kreunend Bridgestone RS10 rubber netjes in lijn. Voor wie graag tot tien telt, komt hier aan zijn trekken want de tractiecontrole heeft maar liefst tien standen, ideaal voor wie verslaafd is aan fine-tunen, overbodig voor de modale straatrijder die met de drie gebruikelijke Race-Straat-Regen-modi wel zal toekomen. Ook zien we de Suzuki Drive Mode waardoor je de vermogensafgifte kunt regelen in 3 standen, nl Race, Road en Rain. Je kan het temperament van dit beest dus afstemmen op jouw goesting. Zijn tankinhoud is 1 litertje minder als het vorige model, nl. 16 liter, maar Suzuki beweert dat je dezelfde autonomie hebt.  

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

Verschijning

 

De GSX-R1000 is verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, zwart en rood. Zijn meer exclusieve broer, nl de GSX-R1000R in 2 kleuren (blauw en zwart). Voor deze versie leg je ook wat meer flappen op tafel, nl 16.999 euro voor de standaard GSX-R tegenover 21.999 euro voor de R-versie (voor diegene die te lui zijn om te rekenen is dit een supplementje van 5.000 euro). Het verschil in prijs zit ‘m in enkele opties: Launch Control, Leaning Angle ABS, andere dempers, Traction Control, Motion Track Brake System (of simpelweg gezegd een systeem dat ingrijpt als je achterwiel van grond komt bij hard remmen), quickshifter (up en down) en nog wat uiterlijke details zoals een koppel extra LED streepjes aan de zijkant. Ik vind het toch een vreemde kronkel voor een supersport van deze prijsklasse dat een quickshifter standaard niet aanwezig is. Voor wie toch –zoals ik- verknocht is aan die quickshifter kan dit als optie nemen op de standaard GSX-R. Da’s een dikke ‘oef’ want die quickshifter is zo’n handig ding dat eens je het gewend bent ‘you never want to go back’. Don’t panic, deze GSX-R schakelt geweldig soepel en boterzacht zodat je ermee kunt spelen naar believen. Ook is het knappe LCD dashboard van de R-versie voorzien van lichte tekens tegenover een zwarte achtergrond, bij de standaardversie is het net omgekeerd: donkere tekens tegenover een lichte achtergrond.  

 

De R doet het met een Showa Balance Free Front (BFF) en Balance Free Rear Cushion (BFRC) (versus de standaar Showa Big Piston Fork en Showa monoshock), Launch Control, bochtengevoelige ABS, Tractiecontrole en Motion Track remsysteem (reduceert het zweven van het achterwiel bij hard remmen), een quickshifter (op én af), een lichtere kroonplaat, lichtere batterij en twee streepjes LED-dagrijlichten die de luchthappers in de kop accentueren. Met zo’n exotische variant volgt Suzuki voor het eerst de trend die door de concurrentie al langer ingezet was. Verantwoorden je aspiraties niet de meerprijs van 5.000 euro, ga dan voor de standaard Soes en koop er de gewenste opties bij. Eenvoudig, toch? Kiezen is zo niet langer verliezen.

 

Uitlaat zeg je?

 

Ow ow wat een ding die uitlaat. Ik vind het maar niks en moest ik een gixxer kopen dan vloog die er binnen de 2 seconden af. Ik begrijp dat Suzuki deze uitlaat heeft geplaatst om de nieuwe Euro 4 norm te halen en helpt deze ontwikkelde demper mee aan het behalen van het topvermogen. Maar wat een kanjer is dit. Toch is het geluid van deze GSX-R lekker echt vet en kreeg ik kippenvel toen we aan het circuit aankwamen en we die beesten al van ver hoorden brullen en huilen. OMG.

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

De nieuwe gixxer beschikt over Brembo remmen die doen wat ze moeten doen: lekker krachtig en doserend remmen. Bocht 1 op het circuit van Estoril ligt er knap lastig bij want na een topsnelheid op het recht stuk moet je snoeihard in de remmen gaan om deze scherpe bocht naar rechts te nemen. Op zulk momenten ben je blij dat je Brembo’s hebt die je met fingerspitzengefühl kunt bedienen. Jawel, dik content van deze remmen.

 

Tussendoor was de fotograaf de hoofdrolspeler en mocht hij plaatsnemen in de meest oncomfortabele positie van heel het circuit: op z’n buik in de autokoffer, want we gingen ‘tracken’, jawel, een rondje achter de auto op circuit en de aanwijzingen van de fotograaf volgen. Niet simpel want zo’n auto heeft in vergelijking met de GSX-R belachelijk weinig power. In de bochten probeerde de bestuurder toch enige snelheid te halen zodat ik de fotograaf op z’n buik van links naar rechts zag schuiven met één hand in de lucht om aanwijzingen te geven en in z’n andere hand z’n fototoestel. ‘Dichter, nog dichter’, op een gegeven moment reed ik zelfs voor de auto, oeps. In de bochten probeerde ik tegen een belachelijk lage snelheid en met m’n beperkte circuitervaring een heuse circuithouding aan te nemen (of op z’n zachtst uitgedrukt: show te verkopen voor de foto zonder op m’n muil te gaan), hmmm, of het gelukt is, moet je zelf maar beoordelen. In ieder geval, puur technisch zijn het pareltjes van foto’s.

 

 

Besluit

 

De nieuwe Gixxer is shaped for performance.  PUNT

 

Wat vind ik positief?

Een motor boordevol rocket science en nuttige toeters en bellen +++
Constant vuurwerk onder je kont van onderaan tot helemaal bovenin +++
Perfect doseerbare power en remvermogen +++
Geweldig stuurgedrag en stabiel +++
Looks (de rode GSX-R1000 is nòg knapper in ‘t echt dan op foto) +++

 

Wat zijn de aandachtspuntjes?

Knoert van een uitlaat – –
Ontbreken van quickshifter op de standaardversie – –

 

Technisch

 

Lengte  2.075 mm
Breedte incl. spiegels     705 mm
Hoogte 1.145 mm
Zithoogte, onbeladen 825 mm
Rijklaargewicht  202 kg

 

Type Watergekoelde viertakt viercilinder
Bore x slag 76 mm x 55.1 mm
Cilinderinhoud 999.8 ccm
Vermogen 202 pk bij 13.200 t/min
Koppel 117.6 Nm bij 10.800 t/min
Compressieverhouding 13.2:1
Tankinhoud 16 l

 

That’s it! 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

Suzuki GSX-R1000 2014 Kristof Verschueren Estoril

 

 

1 Comment

  • Stephan

    28.04.2019 at 10:58 Reply

    Geweldige reportage, ik kan niet wachten tot mijn ros in de garage staat 😉

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.