Spyder Can-am F3 Kristof Verschueren

Review Spyder F3 – Can-Am – BRP

De Spyder F3, exotische fun uit onverwachte hoek!

 

Bikerblog is niet verlegen om een scheve schaats te rijden, maar dan eentje waar je graag mee uitpakt. De Spyder F3 van Can-Am is zo’n voorbeeld. Het Canadese merk zag reeds in 1971 het licht met de bouw van motorcross- en endurobikes maar werd ruimer bekend doordat BRP (Bombardier Recreational Products) het merk Can-Am nieuw leven inblies door de typische Spyder op de markt te brengen in 2007.  Vorig jaar, in 2015, kreeg de Spyder een flinke update en lanceerden ze de F3, en dat was meteen een schot in de roos.

 

Een leuk weetje: het Europese distributiecentrum van al dit luxespeelgoed is gelegen in het mooie Gent, namelijk in Desteldonk. En BRP biedt heeeeel wat leuks, niet alleen Spyders met alle toeters en bellen, maar ook ATV’s, sneeuwscooters, jetski’s… Niet bepaald producten die voor een gewone sterveling essentieel is in je dagdagelijks bestaan. Toch kunnen ze je een heel pak fun aanbieden, als je er voor open staat tenminste. En dat is waar bij de Spyder F3 om gaat: plezier beleven op een vreemde en blitse eend met een intrinsiek gevoel van contentement. Voilà.

 

Als fervente motorrijder triggerde de Spyder de voorbije week bij mij toch wel een apart gevoel, anders dan ik gewoon was. Rijden met een Spyder als die-hardmotorrijder? Yes you can!

 

MIJN SPYDER-ERVARINGEN

 

Spyder Can-am F31 MOTORRIJDERS: GOOI ALLES OVERBOORD

Ik kreeg opvallend veel vragen van andere motorrijders, en zelfs vooroordelen. Alsof je op de Spyder alleen maar alle nadelen van een auto combineert met alle nadelen van een motor. Hmm, da’s meteen kort door de haarspeldbocht, te kort zelfs. Toch begrijp ik deze reacties (nou ja, ik ben zelf een vrijgevochten en doorwinterde biker). Toen ik op een drukke vrijdag de Spyder in Gent ging ophalen en nadien terug mijn roots ging opzoeken, stond ik net zoals al die andere duizenden automobilisten geruime tijd nagelbijtend in de file terwijl ogenschijnlijk goedgehelmde motards zigzaggend tussen de auto’s bleven bollen. Echt niet prettig. Bovendien keek ik angstvallig naar boven in de hoop dat die donkere wolken mij niet zouden trakteren met hun aprilse grillen. Ik zag me daar op die traagweg al stilstaan in een fikse regenbui terwijl die automobilisten naast me lekker droog en warm naar me zaten te starten als koeien in een wei. Overmand door emoties en een licht verhoogde bloeddruk kwam ik thuis, twee uur later. Met m’n bike zou ik dit in een uurtje hebben geklaard. Wat is de fun hiervan?

 

Spyder Can-am F3Maar toch. De dagen nadien had ik de smaak te pakken. Van intense pretbelevingen op secundaire wegen tot zalige tochtjes. Zolang je enkele basisprincipes volgt, is de Spyder echt een megacool ding!

 

  1. Het is geen auto: als het onderweg regent, word je nat. Als het koud is, krijg je koud. Je beleeft dus de natuur in ‘t echt. Zo zie je maar, wij motorgasten zijn bikkelhard 😉 En als het zonnetje schijnt, is het genieten puur sang!
  2. Het is geen motor: als je in een file komt, sta je mee aan te schuiven als een auto. Kom je aan verkeerslichten, sta je mee achteraan de rij. Is dat erg? ‘t Is maar hoe je het bekijkt.
  3. Hij is beperkt inzetbaar: de Spyder is niet meteen geschikt voor dagdagelijks woonverkeer, even een bak bier halen naar de winkel lukt al evenmin (tenzij je hem vooraf soldaat slaat) want die krijg je niet kwijt in je koffers. 
  4. Hij is duur: een aardige som van 20.000 mag je al snel op tafel gooien als je de Spyder uitrust met een paar opties. Tel er nog wat toeters en bellen bij, nog enkele upgrades en je zit zo aan 25.000 euro. Wil je nog wat meer exclusieve afwerking en gaan voor de ‘Luxury Touring’ (RT-model), doe er dan nog maar eens tienduizend euro bij. Maar hij is BLITS, je hebt heel wat bekijks en bij kleine kinderen valt spontaan de tutter uit hun mond van verbazing. 

 

Als je hiermee kunt leven en afstappen van jouw vooroordelen (dit geldt zeker voor de motorrijders onder ons), ben je op goede weg om met de Spyder geestesverruimende rij-ervaringen te beleven. 

 

Spyder Can-am F32 RIJGEDRAG

Plat hangen in de bochten, forget it. Hey, het is geen motor, remember? Maar rijden doet de Spyder zalig! Het is een unieke belevingen maar je moet terug wat beginnen bij het begin: voorzichtig vertrekken, berekend een bochtje pakken… maar dit gevoel van onwennigheid vliegt heel snel over. Na een hele korte inrijperiode is die helemaal de jouwe, heb je hem getemd, kan je er mee spelen en zorgeloos cruisen. Sweet.

 

Power!

En of die power heeft. Het 1330 cc grote Rotax-blok is een allrounder. Rustig tuffen of wild jagen. In hoge toeren knalt die, maar ook in lage toeren lijkt hij thuis te geven en vanaf je aan die gashendel draait, legt de Spyder er duchtig de pees op. In minder dan 5 seconden spurt die met heel z’n hebben en houden naar 100 km/h, alsof het niets is. Hij blijft aan de grond plakken. De Canadezen hebben hun huiswerk goed gemaakt en de Spyder uitgerust met een pak elektronica. Je kan die 115 pk zonder gevaar teasen en prikkelen zonder het risico dat de Spyder kantelt. De tractiecontrole grijpt perfect in en bewaakt dat je toch nog een portie pret kunt beleven: vertrekken met een licht gierende band (en zeker op een nat wegdek) is mogelijk. Als je kwistig met de power in de bochten omspringt, merk je al snel dat de electronica ingrijpt en begint het lichtje in het dashboard even te flikkeren. Dan wéét je dat je op de grens zit. 

 

8_Spyder F3Remmen

De ABS van de Spyder doet het ge-wel-dig! Tenslotte heb je ook drie knoerten van rubbers die je tot stilstand kunnen brengen. Ik daag je uit om een paar noodstops te maken aan hoge snelheid, je zal wel voelen (en ook jouw armen) dat die Brembo’s hun werk schitterend doen. Heb je een passagier aan boord, let dan op dat je hem niet over jouw rug katapulteert. Remmen doe je met 1 voet: de rechter. Je hoeft dus niet zoals op een motor berekend te remmen met de voor- en achterrem. Gewoon remmen met 1 pedaal, dat kan het kleinste kind. De Spyder verdeelt over de drie wielen de juiste remdruk. 

 

Schakelen

Toch wel vreemd, schakelen met 2 vingers. Ik geef toe dat ik het eerste half uurtje een paar keer met mijn linkerhand de onbestaande ontkoppelingshendel heb ingeduwd, typisch motorrijder, niet? Deze Spyder is semi-automatisch zodat die zelf terugschakelt als die het nodig vindt, maar je kan natuurlijk zelf wat vroeger terugschakelen en hem wat meer in de toeren houden. Je duim heeft dus een dubbele functie: de pinkers bedienen én schakelen. En dat was wel wat wennen. Hij schakelt vlot en probleemloos. In lage toeren of helemaal tot op het einde, hij controleert het helemaal. Soms lijkt die een heel klein beetje te twijfelen als die schakelt, maar de blitse Spyder maalt hier niet om en in je goedgeplaatste spiegels worden de auto’s achter je al snel kleine stipjes. 

 

Bediening en verwennerij

Ik dacht dat alleen BMW bekend stond voor hun knoppenzee aan het stuur, maar de Spyder kan er ook wat van. Tel ze maar eens. De knoppen staan logisch maar de bediening van de knipperlichten stelde me teleur. Het positieve is dat de knipperlichten automatisch terug uitschakelen, en dit werkt echt goed. Toch moet je soms nog manueel ingrijpen (bv bij voorsorteren op de snelweg) en moet je ze zelf uitschakelen door lichtjes op de knop te drukken. En daar wringt het schoentje omdat het speling tussen ‘uitschakelen’ en ‘het andere knipperlicht’ zo klein is dat ik vaak het andere knipperlichte opzette ipv uitschakelde. 

 

De Spyder is uitgerust met een set krachtige speakers, en die gaan loeihard. Het nieuws of een radio-interview volgen op de snelweg is aardig mogelijk. Vooraan in het opbergvakje is een audioconnectiviteit en kan je ook je multimediadevice opladen. Je kan je smartphone verbinden met je Spyder en DJ Tiësto achterna gaan. En luid meezingend knallen maar. De Spyder tempert vervolgens zelf het volume als je tot stilstand komt, nice. 

 

De opbergruimte kan beter. De twee koffers achteraan tonen een pak groter dan wat je er effectief in krijgt. Je helm krijg je niet kwijt, en da’s jammer want ben je met 2 onderweg dan moet er steeds iemand z’n helm meezeulen. In de koffer vooraan kreeg ik er ‘net’ mijn integraalhelm in kwijt, oef. 

 

Spyder Can-am F3Dat de Spyder geen Europees product is, is duidelijk aan hun overdreven veiligheidsmaatregel bij de opstart. Bij iedere opstart krijg je een scherm met een boterham aan veiligheidsinformatie die je iedere keer moet bevestigen. Nog nooit meegemaakt. Ow ja, en neem je tijd als je jouw Spyder opstart want de tijd tussen dat je aan je sleutel draait en je hem kunt starten is zo’n 10 seconden. Al die tijd heeft die nodig om z’n systemen op te starten, maak dus best hiervan gebruik om je helm op je kop te zetten en je handschoenen aan te trekken. 

 

Putten, heuvels en wind verteert die zalig

Ik kan zijn vering enorm bekoren! Alleen op de Spyder of met duozitter, een verkeersheuvel of geen, hij maalt er niet om en spaart mijn rug behoorlijk. Ook grindweggetjes met onlogische putten kan die met gemak aan. Trillingen neem je amper waar en het schermpje zet je voldoende uit de wind. Persoonlijk zou ik het scherm liever verstelbaar willen zien, bv in twee standen. Ook zou ik de Spyder uitrusten met handkappen zodat mijn handen wat beter beschermd zijn tegen de wind. Als de temperatuur wat down is, krijgen je handen heel wat wind te verduren en wordt het al snel te koud. De handvatverwarming brengt dan soelaas en activeer je met 1 druk op de knop die naast de tankdop staat, maar het duurt wel een tijdje voor die goed z’n werk doet. En da’s meteen nog een aandachtspuntje: graag een handvatverwarming die sneller warm wordt. 

 

BESLUIT

 

De Spyder F3 is geen gewoon speelgoed voor volwassenen, het is straf spul. Haal hem buiten als het lekker weer is en trotseer de natuurkundige wetten op secundaire wegen. Fun en bekijks gegarandeerd. Voor al dat plezier mag je heel wat flappen neertellen: 19.999 euro voor de Spyder F3, 22.199 euro voor de F3-S, 25.099 voor de F3-T, 26.799 euro voor de F3 Limited en 26.799 euro voor de Limited Special Series. 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

 

Tags:
, , , ,

1 Comment

  • Romano Verdonk

    12.01.2017 at 10:13 Reply

    Wat een vet ding is het ook! Ik kan er geen genoeg van krijgen. Ik zit nu met een motor opgescheept waar ik niks mee doen. Als ik zo’n can am zou hebben zou ik die echt behandelen als een levend wezen. Zoals ik al zei, vet ding!

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: