Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Review Medion actiecamera van Aldi

Filmen tijdens motortochten is anno 2014 echt wel piece of cake: je koopt een actiecamera die je op je buffel monteert, je drukt op het knopje en de camera begint te lopen, klaar is kees. De kwaliteit van de beelden is best wel prima, al hebben vele self-made amateur filmpjes af te rekenen met massa’s trillingen zoals je in mijn vorige twee posts al kon lezen (hier en hier). Op termijn wil ik de kwaliteit van mijn Aldi-camera (Medion Life S47015, MD 87005) wel eens vergelijken met die van een GoPro. Maar nu al loof ik mijn relatief goedkope camera (100 euro) voor zijn filmkwaliteit.

To film or not?

Op Youtube vind je massa’s filmpjes waar je tot vervelens toe de motorrijder moet volgen die minuten lang op dezelfde weg pronkt met zijn geliefkoosd PK-monster. Al ben ik in de verste verte geen monteur, toch wil ik een beleefde oproep doen om in het montagewerk voldoende te variëren en korte fragmentjes te gebruiken. Ach, zolang we ons maar amuseren. De uitdaging om foto’s te nemen tijdens het rijden is een pak complexer omdat je nu eenmaal twee handen nodig hebt om te sturen, te remmen, gas te geven, te schakelen… en vergeten we ook niet onze twee ogen om te kijken waarnaar we rijden, laat staan te kijken van wat je een foto neemt. Een eenvoudige oplossing is het nemen van screenshots van je filmpjes, maar die kwaliteit is vaak bedroevend (tenzij je een over een toestel beschikt waarmee je in 4K kunt filmen). Voor wie benieuwd is naar wat ik bedoel met het al rijdend foto’s nemen, nodig ik uit om eens te kijken naar onderstaand filmpje waar fotograaf Josh Kurpius adembenemende foto’s toont van het icoon Harley Davidson en zijn ‘Lost Riders’.

De oplossing: selfies

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Mijn plan was om met de actie-camcorder al rijdend foto’s te nemen, nou ja, een beetje verantwoord stunten en met mijn kwiek stuurvermogen moest dat lukken. Om te tonen hoe ik dat flikte, kan je een blik werpen op de foto links. 1_Leeuw WaterlooEn nee hoor, ik heb pocketcamera nooit laten vallen, easy rider die ik ben. Om mijn hachelijke onderneming te testen, nam ik deel aan een toerrit van de Happy Rider, een gezellige bende grappenmakers die met blinkende Harley-bakbeesten uiten waar het echt op neerkomt: genieten van het rijden aan een gezapig tempo. Met een tocht van 316 kilometer richting Meetjesland voelde ik me prima in mijn sas en vertrok met een stevige streep gas richting Merksem waar de Happy Riders verzamelden. De ochtend was druilerig, in tegenstelling tot de namiddag waar we bij iedere stopbeurt een kledinglaagje moesten uittrekken om de hittegolf te bekampen. Tijd om de proef op de som te nemen: is de actiecamcorder van Medion te gebruiken als een volwaardig fototoestel voor onderweg? Of uitgedrukt in motortermen: is ‘den Aldi camera’ een racemotor in cruisevermomming?

5 megapixel camera

Aldi probeert op hun pagina de koper te overtuigen dat de Medion-camcorder een krachtige 5 megapixel CMOS-sensor heeft. Dit levert foto’s van 2592 × 1944 pixels. Niet bijster veel maar toch voldoende om mee te pronken op het internet en je voor te doen als the coming photographer of the year. Wie onder jullie graag wat dieper in de buidel wilt tasten en voor een heuse Gopro gaan, heeft de keuze uit drie versies, elk met wat meer of minder megapixels (Hero3 White: 5 MP, Hero3+ Silver: 10 MP, de Hero3+ Black: 12 MP). De Medion Camcorder heeft een groothoekobjectief van 110°. Hiermee kan je best wel een heel voetbalveld van vlakbij op je sensor branden. Het nadeel van dit al dit tovergeweld is de uitgesproken vervorming waardoor je best wat onnatuurlijke en heel soms grappige effecten krijgt.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Linksboven: sterke vervorming van de verlichtingspaal. Exif: 1/500 sec; f/2,8; ISO 148

Werken met zulke extreme groothoekobjectieven heeft als voordeel dat je gigantisch veel in beeld kunt brengen: even het toestel naast de motor houden en je kan het golvende graanveld met alles erop en eraan vastleggen. Als je niet oplet, staan zelfs je voeten mee in beeld.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Dankzij het groothoekobjectief krijg je bijzonder veel op de foto. Let op de vervorming van rechte lijnen (hier aangetoond met roze lijn).

Kleurweergave

De interpretatie van kleuren is een tamelijk subjectief gedoe. Wat voor de ene te uitgesproken geel is, is voor de andere te flets. Ook heb je best een scherm dat consistent kleuren weergeeft en gekalibreerd is. Laat ik nu net zo eentje in huis hebben: de Eizo CG277. Waar budget-camera’s vaak mee te kampen hebben, is de overgesatureerde weergave van kleuren. Zo zien sommige saaie voetbalveldjes er plots frisgroene eersteklasse velden uit, alsof de eigenaar te kwistig heeft omgesprongen met zijn lading meststoffen. Met een beetje pech ziet jouw voetbalveld er zelfs een beetje bedorven geel uit.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

De groene kleuren worden behoorlijk natuurlijk weergegeven, zowel het donkere groene gras als het lichtgroene gras waarop de zon valt. Exif: 1/500 sec; f/2,8; ISO 113

Bij interpretatie van alle foto’s durf ik zeggen dat de kleuren natuurlijk overkomen. In slechts een handvol foto’s merkte ik een kleine afwijking zoals onderstaande foto waar de lucht net iets te veel cyaan bevat.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Een natuurlijke weergave van de kleuren, behalve de lucht met iets te veel cyaan. Exif: 1/2000 sec; f/2,8; ISO 164

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Let op de mooie weergave van het pallet groene kleuren en de mooie blauwe lucht. Exif: 1/1000 sec; f/2,8; ISO 112

Hoe scherp moet een foto zijn?

Actiecamera’s zijn gemaakt om actiefoto’s te nemen, laat dat nou een logisch standpunt zijn op een warme junidag als deze waar aprilse grillen nog steeds hun tanden tonen. Hiervoor is een snelle sluitertijd nodig die de beweging kan bevriezen. In mijn onderzoekje was het omgekeerd: ik was zelf het bewegend voorwerp die foto’s nam van de omgeving. De meeste foto’s nam ik al rijdend. Sommige foto’s waren een snapshot toen ik stil stond met die gloeiende motorblok tussen m’n benen. Ik interpreteerde alle foto’s in Photoshop, zoomde in tot 300 % om te kijken hoe scherp de foto’s zijn. Net als bij de kleurinterpretatie was ik best tevreden over de kwaliteit van de lens. Aan de buitenkant was de onscherpte duidelijk meer zichtbaar dan aan de binnenkant. Hier hebben vele lenzen last mee, en dus ook de Medion camera. Bij controle van de sluitertijden van de camera, is het duidelijk dat die gebruik maakt van snelle sluitertijden, vaak tot 1/2000e van een seconde. Dit kan je aflezen bij de exif-waarden die ik bij alle foto’s heb geplaatst.

15_Medion actiecamera

De foto is voldoende scherp aan de binnenkant van het beeld. Exif: 1/2000 sec; f/2,8; ISO 119

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

De scherpte aan de buitenkant is een pak minder, maar meer kan je van zulk een kleine lens ook niet verwachten. Exif: 1/2000 sec; f/2,8; ISO 177

Chromatische aberratie all the way? No no no.

Chromatische aberratie of kleurschifting is een optische fout die je meer ziet bij goedkopere lenzen. Dit kan je zien door de paarse randjes rond details met veel contrast zoals op onderstaande foto. De donkere boom tegen de lichte achtergrond zijn gegeerde plaatsjes voor kleurschifting om zich van hun strafste kant te tonen. Gelukkig kan je dit eenvoudig bekampen met software zoals Photoshop als je daar behoefte aan hebt. In onderstaande voorbeelden heb ik twee foto’s genomen waar kleurschifting duidelijk merkbaar was. Van de meer dan 70 foto’s die ik nam in behoorlijk lastige en contrastrijke zonnige omstandigheden, vond ik het resultaat van chromatische aberratie meer dan goed voor deze low budget Medioncamera.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Chromatische aberratie

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Chromatische aberratie

Details in de foto

Het dynamisch bereik is het verschil tussen de helderste en de donkerste delen van de foto. Het ene toestel kan nu eenmaal beter omgaan met de contrastverschillen dan het andere. Toestellen met een beperkt dynamisch bereik zullen schaduwen sneller weergeven als puur zwart en lichte delen als uitgebrand wit zonder nog details te tonen. Uit ervaring weten we dat low-budget camera’s vaak een beperkt dynamisch bereik hebben en bij de minste zonval op de lichtgrijze beton de foto een uitgebrande witte vlek vertoont. De camera van Medion scoort ook op dit vlak naar behoren, zeker als we rekening houden met de aankoopprijs en mijn manier van fotograferen.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Let op de details die nog zichtbaar zijn op de lichte vlekken. Exif 1/500 sec; f/2,8; ISO 113

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

In de donkere delen zijn nog minimale details zichtbaar (gekalibreerd scherm). Exif: 1/4000 sec; f/2,8; ISO 169

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Details blijven zichtbaar. Exif: 1/1000 sec; f/2,8; ISO 147

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Zowel in de donkere onderdelen van de motor als de lucht blijven details zichtbaar. Exif: 1/500 sec; f/2,8; ISO 129

Ruis

Veel mensen lopen te pronken met het aantal megapixels op hun smartphone of camera. Om eerlijk te zijn (en zo zijn we nu eenmaal), hecht ik daar geen belang aan. De kwaliteit van de sensor en de grootte van de pixels zijn veel belangrijker. Mijn Canon 5d met 12,5 MP neemt foto’s met flink wat minder ruis dan een low-budget pocketcamera van bijvoorbeeld 16 MP. Straffer nog, hoe meer megapixels, hoe minder ruimte elke pixel op de sensor heeft en hoe groter de kans dat de beeldkwaliteit hier onder te lijden heeft, lees: hoe meer ruisvorming er mogelijk is. Het is daarom niet zeker dat de Gopro3+ Black die 12 MP foto’s uit zijn hoed tovert die van betere kwaliteit zijn dan mijn Medion speelgoed. Uit mijn fotoreeks onderweg naar Meetjesland kon ik alleen maar afleiden dat de Medion camera echt wel puik werk levert! De snuggere lezer onder jullie zal meteen opmerken dat de weersomstandigheden voor mijn low-profile proefje gunstig waren: veel zon, veel licht, goed weer, blauwe hemel… Inderdaad. Daarom dat ik achteraf nog enkele kiekjes nam in zeer extreme omstandigheden waar er zeer weinig licht aanwezig was. In deze omstandigheden zouden de meeste toestellen hun flits uit de binnenzak halen en de boel overstelpen met massa’s flitslicht. Ook hier levert de Medion best wel aardig resultaat.

13_Medion actiecamera

In een contrastrijke omgeving met zeer weinig licht laat de Medion toch nog details zien in de schaduw en is de ruis beperkt. Exif: 1/30 sec; f/2,8; ISO 800

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

Zelfs straffe onweders in heel donkere situaties zijn voor de Medion geen probleem. De ruis is zichtbaar aanwezig maar zeker aanvaardbaar. Exif: 1/125 sec; f/2,8; ISO 227

Creativiteit ten top

De Medion camera is een piepklein bakje met slechts twee knopjes dat alles automatisch voor je doet en bovendien best wel mooie foto’s voor je in elkaar knutselt. Het leven kan toch zo simpel zijn. En net omwille van zijn beperkte omgang kan je er best wel aardig wat creatieve dingen mee doen of leuke prentjes maken.

Medion actiecamera Aldi Bikerblog

De camera even laag bij de grond houden tijdens het rijden. Exif: 1/2000 sec; f/2,8; ISO 175

Eén van de minpuntjes is de batterijduur. Zowat alle actiecamera’s vallen zo goed als dood na een tweetal uurtjes filmen. Ik liet de Medion continu in stand-by staan om te beletten dat ik het tuig al rijdend moest opzetten (knop drie seconden ingedrukt houden). Ik wilde maw volledig ‘plug & play’ gaan, of maw de camera nemen en meteen schieten. De Medion viel uit na ongeveer 4 uur in stand-by en zo’n 80 foto’s. Wie van plan is om grotere tochten van begin tot einde op de gevoelige plaat vast te leggen, is aangewezen op extra juice voor deze kleine Medion racemachine. Maar met drie jaar garantie kan je niet sukkelen en met de waterdichte behuizing kan je onderweg zelfsdoordringen in nieuwe werelden. Zelfs al zou je hem uit pure frustratie in het water gooien, weet dan dat die waterdicht is tot een diepte van 60 meter. Wedden dat je motor zo diep niet kan?

Besluit

De Medion actiecamera is beslist waar voor zijn geld. Voor 99 euro beschik je over een klein bakje met heel wat kwaliteit onder de motorkap. Voor wie niet te diep in de buidel wilt tasten en toch achteraf wilt genieten van een selfie of een actiefoto, zal van deze aankoop geen spijt krijgen.