Kristof Verschueren KTM Super Adventure Moezel

Review KTM Super Adventure

De KTM Super Adventure is misschien het slimste motormonster dat ik ooit voor m’n neus heb zien staan. Het is het huwelijk van het bangelijk krachtig blok van de (oooooh zo mooie) Superduke (link) met de oerdegelijke 1190 Adventure die zowel on- als offroad z’n diensten al meermaals heeft bewezen. Een kolos van een motor, 160 paarden en overladen met de laatste nieuwe high-tech snufjes waarmee KTM opnieuw de grens verlegt in het travel enduro segment. De Super Adventure is het vlaggenschip van KTM waarmee ik een eindje mag varen en woelige zeeën mag verkennen. 

 

Enduro? Touring? Onroad? Offroad?

 

Het is me niet meteen duidelijk waar KTM met de Super Adventure naar toe wilt. Met deze motor koop je tweewieler waar je bijna alles mee kunt, zo iets als drie voor de prijs van één. Een tripje naar de Ardennen om daar wat modder te laten rondvliegen, op je luie sloefen zondagse kronkelroutes malen of op Duitse snelwegen de geluidsmuur doorbreken, powerwheelies maken, … hij kan het allemaal, op zijn manier weliswaar want met een motor van 229 kilogram zijn de endurocapaciteiten uiteraard gelimiteerd. Trialmannen beweren dat je zo’n joekel niet kunt beheersen maar daar denk ik het mijne over. Ik heb geen nood om de confrontatie aan te gaan met rotsen, palletten en tonnen, ik probeer er langs te rijden en wil met veel plezier wat gravelpadjes opzoeken. KTM noemt deze allesvlieger: ‘Rideable anywhere‘. De elektronische snufjes maken het mij erg comfortabel en ik hoef niet bang te zijn om de controle over deze hoogvermogendheid te verliezen. Big computerbrother houdt het allemaal minuscuul in de gaten: het gas abrupt opendraaien of plat in de bocht als een hooligan en een krachtige noodstop maken. Niets ontsnapt aan de computergestuurde veiligheidssystemen van de Super Adventure. 

 

KTM Super Adventure Moezel

 

Voor ik m’n rechterbeen vol ongeduld over het zadel zwier, maakt Bart Vermeulen, de Marketing Manager van KTM, me er attent op dat er een gloednieuwe rubber op het tubeless 17-inch achterwiel ligt, “dus een beetje opletten in begin”. Nou ja, wat is ‘begin’ en wat is ‘opletten’? Zo gezegd zo gedaan, ik trakteer mezelf ongewild op een dozijn files richting huis en merk dat ik met veel leut geniet van deze Super Adventure. De eerste kennismaking is een feit en de achterrubber heeft al een aanzienlijke portie kilometers verorberd. Het valt me ongewoon op dat ik hier te maken heb met de neef van de Superduke, het motorkarakter en ruwe sound zijn overduidelijk vergelijkbaar. Als voorbeeldige chauffeur probeer ik me aan de snelheidsbeperking te houden maar met een blok zoals deze van de Super Adventure moet je al van gewapend beton zijn om je te bedwingen. Neen, ik ben niet van beton maar een diehard motorrijder van vlees en bloed die graag proeft van de motorgeneugtes des levens en in dit geval heb ik de Super Adventure tussen m’n benen. 

 

4_KTM_Super Adventure

 

Power all the way

 

Ik heb zin in een spelletje kronkelroutes met deze powervriend en liefst daar waar het uitzicht oogstrelend is, de hoogtemeters weelderig tieren en ik in één weekend verteerd krijg: op naar de Moezel. Met drie metgezellen, waaronder een fanatieke KTM-er sjezen we op de eerste tropische vrijdag richting Duitsland, hilarisch eigenlijk: met een Oostenrijker naar Duitsland, het land van de GS, die andere tophoogpoter die verkoopsrecords aan een satéstokje spiest.

Op de snelweg maak ik lekker gebruik van de cruise control, wat een zaaaalige en geknipte uitvinding. De bediening ervan is een ander paar mouwen. Ik slaag er niet in om deze op een vlotte manier te bedienen omdat de knopjes amper in mijn duimbereik liggen. Om op de ‘Set’-knop te drukken moet ik mijn hand (uiteraard mét handschoen) deels van het gashendel loslaten waarbij ik meermaals net meer of net minder gas geef tijdens deze handeling. Dit moet beter kunnen KTM.

De Duitse ‘Autobahn’ is tevens een geschikt medium om de hogere powerzones op te zoeken. WOW. In 5de en zelfs in 6de versnelling trakteert de Super Adventure me met een flinke snok alsof die in 2de of 3de staat. Hier komt het echte vermogen voluit tot zijn recht, wat een plezier! De KTM-ingenieurs zijn er in geslaagd om het ruwe karakter van de Super Duke een beetje te ‘fatsoeneren’ zodat het wat nauwer aansluit bij het luxekarakter van de Super Adventure. Toch is deze motor ook bestemd voor gasten die kicken op ruwe power, snelheid en vette sounds, én verlekkerd zijn op elektronische verwennerij overgoten met een dozijn luxe en comfort. Misschien wel het beste van twee werelden? 

En da’s meteen waar de grote merken hedendaags mee uitpakken: toermoto’s met het karakter en de kicks van een powerbeest. Of maw een naked met een scherm, koffers en een iets meer comfortabele houding, geschikt om langere afstanden te overbruggen om zelfs je lief mee in te pakken. De pk’s blijven evenredig met de elektronische ondersteuning toenemen, en da’s maar goed uit. Met deze Super Adventure voel je je een F16 piloot maar dan uitgerust met wat meer beenruimte en nog een boel comfortverbeterende toeters en bellen (nou ja, ik ken niets van vliegtuigen). Deze hoogpoter heeft zo veel power dat de elektronica me af en toe te hulp schiet als ik te gulzig aan het gashendel draai en ongewild powerwheelies uitlok. Jaja, wat ruw draaien in tweede en zelfs in derde en het voorwiel heeft de neiging om van grond te gaan. Gelukkig is de elektronica zo netjes gebalanceerd dat je niet voelt dat die ingrijpt

 

1_KTM_Super Adventure

 

Niet dat ik graag mijn kleerkast meezeul maar als ik een paar dagjes ga trippen, is een koffer meer dan welkom. Zo’n ganse dag bollen met een rugzak is niet mijn ding, laat dat maar aan de jongeren over of voor kortere tripjes. Gelukkig kan KTM ‘mijn’ Adventure uitrusten met twee joekels van een koffer met maar liefst 42 liter bagageruimte links en 31 liter rechts. Onderweg stuwen m’n metgezellen maar al te graag hun balast in mijn koffers. Als ik de koffers zo aan die hoogpoter zie staan in combinatie met een 30-liter (!) tank besef ik dat KTM dit beest heeft gelanceerd om lange afstanden te overbruggen. Het ophangsysteem werkt als een fluitje van een cent. De koffers hangen stevig aan het blok en zijn van hoogwaardige alu-afwerking. Ik heb al heel wat andere koffertjes aan motoren gehangen, sommige zijn van flutplastiek waarvan je het idee hebt dat ze van ‘den Aldi’ komen, andere zijn echt ‘top’, zoals deze van KTM. Toch is niet alles rozegeur en maneschijn aan deze koffers. Het sluitingssysteem ergert me onderweg toch wel een paar keer mateloos. Ik probeer met de nodige voorzichtigheid de koffers te sluiten zodat het oranje slot vanzelf op slot ‘klikt’, maar dit ‘klikt’ meer niet dan wel. Dan het deksel maar opnieuw een paar keer toekletsen, deze keer met iets meer kracht tot het lukt. Hou ook rekening dat deze koffers nogal breed sporen en laag tegen de grond hangen in geval je het voelt kriebelen om het ruwe offroad terrein op te zoeken met deze koningsmotor. Oh ja, toch nog een puntje: met die kisten aan de Adventure mag je maar een topsnelheid halen van 150 km/u, da’s niet niks maar daar zit je toch snel aan met deze bike. Op de Duitse Autobahn geldt geen snelheidsbeperking, ideaal dus om dit eens uit te proberen. En ja hoor, in één ruk vlieg je met deze machine naar illegale snelheden, what a feeling! Je doet er goed aan om die 150-richtlijn aan te houden want die bakken voel je stuwen en trekken aan te motor bij hogere snelheden en al snel voel je Jimmy het stuur overnemen. Racers onder jullie: verwijder die koffers en laat die adrenaline rijkelijk door je aders vloeien!

 

KTM Super Adventure Moezel

 

Onderweg speel ik graag met al die elektronische toeters en bellen zolang het maar dummyproof is en effectief iets bijdraagt aan mijn veiligheid en rijcomfort. Bij de Super Adventure kan ik de demping onafhankelijk van mijn rijmodus kiezen en dat leidt tot vreemde combinaties. Zo verkies om in de sportieve modus in hyperspeed rond te bollen met de demping op ‘comfort’. Ja watte, met de sportieve modus is het gashendel heel zenuwachtig, de minste beweging is voldoende om dit blok met een ruk vooruit te stuwen. Dit is verslavend! Daarnaast kan je ook kiezen voor Street, Rain, en Offroad, en bij iedere modus voel ik heel goed het verschil in respons en vermogen. De motor is uitgerust met een boel sensoren die tevens het gewicht bepalen dat ik meezeul. Dit stel ik in via het zeer gebruiksvriendelijke menu dat ik zelfs aan hogere snelheden als een fluitje van een cent vlot kan bedienen. Als ik aangeef dat ik met een passagier rondbol, voel ik het zadel zachtjes stijgen tot ik nog maar amper met m’n tippen aan de grond kan. Tja, met zijn zadelhoogte van 860 mm zit ik echt op de grens om me comfortabel te voelen bij een rustgevend stopje of aan het rood licht. 

 

KTM Super Adventure Moezel

 

Tijdens het bollen voel ik duidelijk dat ik hier met een zwaargewicht aan het rondbollen ben, al beheers ik deze Super Adventure ongemeen soepel. De motor weegt 229 kilogram (leeg) wat erg weinig is voor zo’n hoogpoter! Tel daarbij nog een volle tank van maar liefst 30 liter en het gewicht begin al aardig op te tellen, en dat voel je toch in de haarspeldbochten. Als ik dan toch een vergelijking mag maken, leg ik mijn eigen GS (model 2010) vlotter van het ene oor op het andere. Voor het snedige bochtenwerk gaat de Super Adventure bijzonder vlot (ik liet zelfs een GSX-R achter), maar je voelt toch dat je met een megabike tussen je benen zit. En als ik dan toch eens stevig in de remmen ga, dan is het alsof ik met een pluimpje aan het spelen ben: hij remt onwijs! De ABS grijpt ongemerkt goed in, zelfs als ik redelijk schuin in de bocht hang, dit dankzij de “hellingshoekafhankelijke regeling van het geïntegreerde Combined ABS“. Dit zijn vele moeilijke KTM-woorden en je beter kunt omschrijven als ‘bochten-ABS‘. Top! Als ik uit de bocht kom, geef ik zonder angst een flinke ruk aan het gashendel want de briljante tractiecontrole (MSC: Motorcycle Stability Control) houdt zelfs rekening met mijn hellingsgraad die ik af en toe op het scherp van de snee uitdaag in de Moezel. 

 

KTM Super Adventure Moezel

 

De Super Adventure is uitgerust met een stevig windscherm dat behoorlijk eenvoudig te bedienen is, maar toch moet ik steeds drie handelingen doen: eerst met je rechterhand een klep losmaken, vervolgens aan een instelwiel draaien en ten derde de klep terug vergrendelen. Hmm, dit kan efficiënter. De windbescherming is om het met eenvoudige woorden te zeggen: ‘degelijk’. Ik zit veilig verscholen voor aankomende insecten en op de snelweg zit ik lekker relaxed Duitse kilometers te malen. Toch merk ik wat turbulentie rondom het hoofd maar dit is zeker geen demper op de geweldige feestvreugde. KTM heeft met dit scherm zijn huiswerk gemaakt. Het valt me op dat ik rond de 6.000 toeren de trillingen in de voetsteunen voel en ook wat merkbaar zijn in de spiegels. Aan de zijkanten vooraan zie ik (een beetje verscholen) LED-verlichtingen waarbij ik meteen denk aan klassieke mistlampen. Maar KTM heeft me hier misleid want het zijn hulplichten die extra gaan branden naarmate ik m’n bocht feller aansnijd. Cool. Bij het schemerlicht pak ik een paar strakke bochten waarbij telkens een extra lampje opflikkert zodat de aankomende bocht extra wordt verlicht. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden maar het heeft wel iets. Ik maal met deze Super Adventure in totaal 1232 kilometers met een gemiddeld verbruik van 6,5 liter/100km, da’s netjes voor mijn sportieve rijstijl. 

 

 

Kristof Verschueren KTM Super Adventure Moezel

 

Waarom zou ik hem kopen?

  • Ik koop een alleskunner:
    • cruisen naar het zuiden
    • stapvoets bollen
    • racen als een adrenalinejunkie
    • woonwerkverkeer met volle koffers
  • Topkwaliteit, verfijnde afwerking
  • Megapower! 
  • Krachtige remmen
  • Eenvoudig te bedienen dashboard: dummyproof
  • Veiligheid- en comfortverhogende elektronica 
  • Veel opties zijn standaard
  • Grote tank (30 liter)

 

Wat zijn de aandachtspuntjes:

  • Sluitingsysteem van de koffers
  • Bediening cruise-controle
  • beperkt geschikt voor offroad (overweeg dan de KTM 1190 R)

 

De KTM Super Adventure kan je kopen voor een prijs van 18.348 euro. Op deze website vind je meer info. 

 

 

2_KTM_Super Adventure

 

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: