Review Indian Chief Classic

Ik heb al heel wat kilometers soldaat gemaakt met tal van motormerken maar een indiaan zat er nog niet bij, en dan nog wel een Amerikaanse indiaan: Indian. Het is zo’n merk waarbij ik spontaan denk: lazy driving op een zonovergoten zondag. Indian ontwikkelde in 1906 hun eerste V-twin motor en nu in 2015 is het nog steeds een populair design. In 2013 brachten ze het nieuwe Thunderstroke 111 motorblok op de markt waarmee de Indian Chief Classic is uitgerust, de motor die uit meer chroom bestaat dan een gemiddelde mens in zijn leven tegenkomt. 

 

11_Indian Chief Classic

 

Ik geef het toe: ik hou van motoren waarvan de power afdruipt en rijkelijk overgoten zijn met meer pk’s dan we eigenlijk nodig hebben. Ik heb al enkele reviews geschreven voor Harley Davidson (de Softail Slim en Electra Glide Ultra Limited) en sindsdien heb ik niet meer met dit type motor gereden tot ik de vraag kreeg om met de Indian Chief Classic te bollen. Indians zie ik in mijn buurt niet veel rondrijden, integendeel, ze zijn eerder een zeldzame verschijning. Toch staan ze bekend voor voor hun degelijkheid, betrouwbaarheid en looks. Ik krijg de kans om met deze imposante verschijning te proeven van de Amerikaanse geschiedenis en een duik te maken in de toekomst dankzij de make-over van de Chief Classic. Indian heeft flink veel tijd gestoken in zijn huiswerk want vooraleer ze het nieuwe motorblok, de Thunderstroke 111, presenteerden aan de Indian Riders, hebben de ingenieurs er meer dan drie miljoen kilometers mee gereden. Niets werd aan het toeval overgelaten en dit blok moest en zou alle goede eigenschappen van het vorige model behouden en bovendien de brug verzekeren naar de eisen van de moderne motorrijder. Indian rustte daarom hun motoren uit met moderne elektronica en een uiterst betrouwbare motor. 

 

2_Indian Chief Classic

 

De Indien Chief Classic is een gigantische verschijning en mede door zijn naam en voorkomen doet hij me denken aan een gespierd opperhoofd die vanop zijn gevederde ros respect afdwingt. Deze indianenkop tref je trouwens vooraan op alle spatborden en is een tijdloos symbool waar de trotsheid van afdruipt. De Indian riders noemen deze indianenkop de ‘Warbonnet’, afkomstig van de gevederde pruik die sommige indianen droegen als ze voor hun stam respect hebben afgedwongen. En respect dwing ik met deze Chief Classic maar al te veel af. Tijdens mijn diverse breaks onderweg ben ik de tel kwijt geraakt hoe vaak voorbijgangers bleven stilstaan bij deze bike en vol bewondering keken naar deze verschijning. Ik heb al met heel wat rubber rondgereden, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Een pittig detail: de Warbonnet geeft licht in het duister. Gelukkig is de indianenkop eerder een kleine verschijning want stel je voor dat een automobilist van in de verte zo’n gevederde kop ziet afkomen. 

 

4_Indian Chief Classic

 

Deze bike is huge! En dat vertaalt zich in alle aspecten van de motor: aan je handen plakken knoerten van handvaten die bijzonder aangenaam aanvoelen, het stuur heeft de allures van een opgefokte bull bar, de vorken zijn supersized, de lamp zou ik zo op een paal kunnen plaatsen om een voetbalveld mee te verlichten, op de zetel heb ik nog een zee van plaats om een potje poker te spelen… en ga zo maar door. Met zijn lengte van 2634 mm en 1026 mm breedte is hij heus geen kleine duts. Terwijl ik rij, voel ik me soms een beetje zo’n Warbonnet, alleen valt de lengte en omvang van mijn kapsel flink tegen in vergelijking met het exemplaar dat die Warbonnet draagt, daar ben ik klein grut tegen. Onderweg passeer ik enkele ongewenste files en valt het me op dat er meer auto’s plaats voor me maken dan anders. Met deze Indian Classic val je niet alleen op terwijl hij op de stoep geparkeerd staat, ook onderweg dwing je respect af met deze imposante verschijning. 

 

10_Indian Chief Classic

 

Ik tuf gezapig met de Chief langs (meestal) rustige wegen en het valt me op hoe stress-free ik er mee rondbol. Zelfs aan een slakkengangetje voelt deze 370 kg (getankt) wegende spierbundel reuzebeheersbaar. De gasrespons voelt heel rustig aan wat perfect past bij de rijstijl van deze Chief. Wil je het tempo er wat injagen, kan je met deze bike ook aardig uit de voeten. Auto’s steek ik vlot voorbij en zelfs in vierde versnelling heeft die nog aardig wat kruit om mee te schieten, en dat verrast me zelfs. Wat wil je, dit blok heeft 138,9 Nm koppel, da’s dus een grote brok waar je zeker mee toekomt. Stiekem verwacht ik toch nog meer power en speelsheid, maar dat kan ik echt niet verwachten van deze Indian, daar is hij niet voor gebouwd. Indian riders zijn geen gasten die kicken op pk’s, topacceleraties, wheelies en plat door de bochten hun grenzen verleggen. Rijden met een Indian doe je voor het pure rijgenot. Punt. 

 

3_Indian Chief Classic

 

Het valt me op wat een geweldige afwerking deze motor heeft, tot in de puntjes heeft Indian nagedacht en gesleuteld aan het ontwerp. Indian is er in geslaagd om met dit vernieuwd model de vintage look te behouden. Een historische motor in een modern kleedje, of moet ik het eerder een moderne jacht noemen? Het Indian logo tref ik op alle mogelijke plaatsen, misschien zelfs een beetje te veel van het goede. De zadel is van ‘premium leather’ en is dus van echt topmateriaal, de kwaliteit druipt er van af, net als de zijtassen trouwens die met Indian-buttons zijn uitgerust.  

 

9_Indian Chief Classic

 

De snelheidswijzer en dashboard zijn bijzonder goed geslaagd, al ben ik persoonlijk geen fan van zo’n meter op m’n tank. Als ik m’n snelheid wil bekijken of de tripmeters wil aflezen, moet ik te ver naar onder kijken om nog met 1 oog een blik op de baan te houden. Misschien is het een gewoonte? De bediening van het dashboard is ook kinderlijk eenvoudig en ik kan meteen de basisfuncties aflezen zoals gemiddeld verbruik, tripmeter, tijdstip… De motor draait zeer soepel, en ook het rijden gaat met een souplesse van hier tot in Tokio. Het bochtenwerk is een meer dan haalbare kaart met deze Indian, maar ik moet in de snellere bochten m’n stuur toch stevig mennen. De grote pedalen raken af en toe de grond als ik m’n snelheid in de bochten wat opdrijf maar dit verhindert me niet om m’n snelheid strak aan te houden. De draaicirkel van deze Indian Chief is tamelijk groot, daar ga ik dus best rekening mee houden als ik op krappe parkeerplaatsen manoeuvres moet uitvoeren. En als hij stilstaat en ik draai aan het stuur, dan pas merk ik dat ik met een ander type moto op stap ben dan ik gewoon ben. Meestal rij ik met moto’s ergens tussen de 210 en 250 kg, maar da’s nog geen 370 kg. Toch valt het me op dat de onkoppelingshendel ongemeen vlot bedienbaar is waardoor de motor in combinatie met de rustige gasrespons reuze tembaar is. 

 

 

6_Indian Chief Classic

 

Tijdens het rijden zit ik aardig verscholen achter het megagrote windscherm. Ik drijf m’n snelheid af en toe flink op en blijf fraai beschermd tegen de wind, al voel ik het hier en daar wel wat rommelen ter hoogte van mijn helm. Mijn benen krijgen daarentegen wel een pittige portie tegenwind te verduren en ik vrees dat bij koude (winter)dagen dit wel eens een frisse spelbreker kan zijn, tenzij je je op zulke momenten liever afkapt naast de kat en de stoof. Het geluid van deze Indian Classic mag er best wezen, hier is door Indian duidelijk veel tijd ingestoken. Ondanks zijn omvang, dubbele uitlaat en een blok van 1811 (!) cc (de lucht- en watergekoelde 111 Thunderstroke) maakt die een aantrekkelijk gebrom dat perfect binnen de grenzen valt van het aanvaardbare geluidsgrens. Top! Met het verbruik van deze Indian Chief Classic zit ik aan een gemiddelde van 8 liter/100 km, en da’s niet niks. Ook al hou ik er een behoorlijk sportieve rijstijl op na, dit is een gulzige drinker. In de tank kan je 20.8 liter benzine kappen, da’s ook een mooi gemiddelde. 

 

8_Indian Chief Classic

 

De Chief Classic schakelt erg vlot en de ‘neutrale versnelling’ laat zich snel vinden, meer nog, ik rij bijzonder schakellui en heb vaak bij het vertragen niet de neiging om voortdurend terug te schakelen. In combinatie met de cruise controle kan je met deze bike echt wel lazy rijden. De eerste versnelling is relatief kort, maar dat is eerder normaal bij dit type motoren, maar nadien kan je eindeloos genieten in dezelfde versnelling. In 4de versnelling kan ik zo wat alle grote banen aan zonder de neiging te hebben om nog verder te schakelen. 5de en 6de versnelling is de ‘snelwegversnelling’ voor als je een grotere trip hebt gepland. Als je deze motor koopt om voornamelijk lange afstanden te overbruggen, raad ik aan om deze motor uit te proberen vooraleer je het gat in je portemonnee nog wat groter maakt. Ik merk tijdens het rijden dat mijn onderrug tamelijk belast wordt en af en toe van zich laat horen. Misschien heeft het te maken met het feit dat ik dit soort zithouding niet gewoon ben. Alhoewel de vering best ok is, is deze voor ruglijders in combinatie met de zithouding niet echt vergevingsgezind en oneffenheden op de weg worden aangerekend. Op sommige reviews lees ik dat de Chief Classic de perfecte motor is om een ganse dag mee te bollen, net omwille van de ideale zithouding. Ik zou zeggen: proberen maar!

 

12_Indian Chief Classic

 

Na een paar snedige noodremmen heb ik er alle vertrouwen in want zelfs met m’n twee vingers op de rem breng ik dit kolos snel tot stilstand. Vooraan doet die het excellent, achteraan merk ik dat de ABS zijn werk beter kan. Als ik de achterrem stevig indruk, begint de achterband af en toe te gieren en te piepen over het beton alsof de ABS niet goed staat afgesteld. De vering levert een puike prestatie bij deze remmanoeuvres en duikt vooraan beperkt in. Drijf je de Indian wat in hogere toeren, dan zie je vanaf 2.400 toeren de trillingen in de spiegels wat terugkomen, maar zeker niet storend. En voor wie last heeft van koude onderweg krijgt met deze Chief Classic er een gratis zadelverwarming bij want de warmte van de motor vertaalt zich in een warm zadel. Toch even opletten als je tijdens het stoppen voor het rode licht jouw voet te dicht tegen de motor op de grond zet want de beide uitlaten zijn pokkeheet en komen al snel tegen je onderbenen als je niet oplet. Met een zadelhoogte van 660 mm heb je normaal geen probleem om je voeten wat verder van de motor te zetten.  

 

De Indian Chief Classic kan je kopen voor een prijs van 23.590 euro. Op deze website vind je meer info. 

 

Waarom zou ik hem kopen?

  • Ik koop een opvallende verschijning, een coole bike die respect afdwingt.
  • Topkwaliteit en verfijnde afwerking.
  • Aangename sound.
  • Uiterst betrouwbare motor.
  • Tal van accessoires beschikbaar om mijn bike te personaliseren.

 

 

Wat zijn mijn aandachtspuntjes:

  • Dit type motor past niet echt bij mijn rijstijl.
  • De ABS achteraan.
  • Al dat chroom vraagt flink veel poetswerk.

 

 

 

 

1 Comment

  • Jos M

    29.03.2019 at 10:25 Reply

    En rood vlak om je commentaar in weer te geven ziet er leuk uit maar maakt je reactie onmogelijk leesbaar.jammer

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: