Ducati Scrambler review Kristof Verschueren

Review Ducati Scrambler: tonnen speelplezier

Al maar goed dat op het logo van de Scrambler de naam ‘Ducati’ staat, want geef toe, het is een a-typische Ducati. Je zou haast denken dat Scrambler een merknaam is. Ducati brengt met de Scrambler een motor op de markt waarbij het draait om de pure essentie: ongecompliceerd motorrijden. En hoe goed sommige merken er in slagen om een dummyproof motor te ontwikkelen, tegenwoordig moet je als motorrijder een halve IT-kenner zijn om te begrijpen waarmee je bezig bent. Ongecompliceerd motorrijden doe je met de Scrambler: opstappen en vertrekken. Let de fun begin! 

 

Ducati Scrambler review

 

Ik schrik me een hoopje als ik met gemak mijn been over het zadel smijt en me met de Scrambler in de stad begeef: hij is laag gezadeld én oooooh zo wendbaar! Wat? Weegt hij 186 kilogram aan de haak? Echt? Deze Scrambler lijkt op een uit de kluiten gewassen racefiets met mountainbike allures waarmee ik gezwind tussen de auto’s zigzag en een paar verkeersregels aan mijn laars lap. Waarom? Omdat het kan. Het is een soort plug & play motor met de lichtvoetigheid van een scooter op steroïden en de power van een volbloed bike. En da’s toch wel vreemd als ik het logo van Ducati op de zijkant van de tank geflankeerd zie want de Scrambler is niet wat we gewoon zijn van Ducati. De Scrambler is niet voor niets een goed verkopende motor en de Ducati verdelers krijgen meer geïnteresseerden over hun vloer. Top!

 

 

De Ducati Scrambler heeft een blok van 803 cc onder het zadel en smeert 75 pk aan de straatstenen met 68 Nm koppel. Dit zijn beslist geen indrukwekkende cijfers waarmee ik het circuit zou gaan opzoeken, maar vergis je niet, deze motor heeft verrassend veel power waarmee ik van stoplicht naar stoplicht speel en de concurrentie achter me laat. Onderweg heb ik het knap lastig om dit baasje onder controle te krijgen, wat een zenuwachtige houding heeft die! De gashendel is te gevoelig om easy going te bollen. Bij de minste oneffenheid op de weg of een zanderig padje gaat die bokkerig te keer en het vraagt me knap wat moeite om een constante snelheid aan te houden. Ontspannen rijden is bij deze bike niet echt aan de orde, het is alsof ik m’n hond uitlaat die geprikkeld ligt te snokken. Ik hoop dat Ducati deze gasrespons een flinke update geeft. Toch amuseer ik me rot met de Scrambler en hij heeft zijn naam als ‘funbike’ echt niet gestolen. Zelden heb ik zo vaak m’n motor genomen als met de Scramber, even snel naar de bank, op bezoek bij vrienden… opstappen en wegwezen!

 

 

De Scrambler is DE motor die ik achterop m’n mobilhome op vakantie zou nemen om in het warme zuiden mee rond te sjezen. Hij geeft me een zomers gevoel en doet me genieten waar het bij het motorrijden om draait: ongecompliceerd motorrijden. Als je van plan bent om onderweg even halt te houden bij de bakker of de beenhouwer, let dan op dat je een rugzakje draagt want bij de Scrambler moet je niet rekenen op koffers, stel je voor. Als ik m’n snelheid opdrijf en boven de 100 km/u uitkom, voel je dat de Scrambler uit zijn comfortzone treedt, al is zijn topsnelheid ruim 180 km/u, en dat haalt die zeker. Zonder windbescherming voel ik het al snel donderen om m’n helm en word ik getrakteerd op de natuurelementen. Ik vraag me af hoeveel Scramblers ik zal zien tijdens de vele koude motordagen in dit Belgenlandje. Voor woon-werkverkeer zou ik hem ook daarom niet inzetten, tenzij je werkgever op de hoek van je straat zijn magazijn heeft opgesteld. 

 

 

Ondanks zijn enkele remschijf vooraan is het remvermogen van de Ducati Scrambler zijn grote troef. Vooraan duikt die beperkt in en ik voel me op alle momenten vertrouwd. Ik parkeer hem exact waar ik wil. De ABS is netjes afgesteld en werkt prima in alle omstandigheden. Wil je de Scrambler trakteren met een portie offroad, kan je de ABS zelfs uitschakelen. Hiervoor moet je wel in het menu duiken en paar keer op wat knopjes drukken. Om het begrip ‘Scrambler’ alle eer aan te doen, had ik liever een ABS-knop aan het stuur gezien zodat je deze veel sneller kunt uitschakelen. De meeste eigenaars zullen waarschijnlijk de Scrambler zelden inzetten voor het offroad gebruik, maar toch kan je hem daarvoor gebruiken zolang je ondergrond maar berijdbaar is zoals gravel of wat zandpadjes, maar verder zou ik er niet mee gaan. 

 

 

De Scrambler is een good looking toy. Met zijn zithoogte van amper 790 mm kunnen ook de kleinere motorvrienden onder ons probleemloos genieten van een zorgenloze rit tenzij je Lange Jan bent want dan zal je houding eerder aan de krappe kant zijn. De zadel voelt comfortabel aan, al schuift m’n duozitter vaak naar voor. Dat heeft eerder de maken met de voetsteunen van de duozitter die verhoudingsgewijs hoog staan waar je minder tegendruk kunt zetten bij de talrijke start-stopmanoeuvres. De afwerking is behoorlijk, al had ik de kabels en hun bevestiging aan het stuur mooier afgewerkt gezien. Ook zie je onder de tank witte klevertjes aan de kabels wat deze beauty toch wel ontsiert. Persoonlijk zou ik ook op het dashboard een versnellingsindicator zetten. Deze mineure opmerkingen doen geen afbreuk aan de scherp geprijsde Ducati die door het merk flink veel aandacht krijgt op tal van sociale media. Ducati slaagt erin om van de Scrambler een hype te maken en het aanbod van accessoires is indrukwekkend. Dit succesverhaal komt Ducati ongetwijfeld ten goede waardoor het vanaf nu mogelijk is om een ‘instapDucati’ te kopen voor een aanvaardbaar bedrag. Het gat in je portefeuille zal dus na je aankoop van een Scrambler niet te groot zijn en als je nog wat over hebt, kan je je geliefkoosde oneindig personaliseren. 

 

 

 

De Ducati Scrambler Icon kan je kopen voor een prijs van 8.490 euro (9.290 euro in Nederland), de Urban Enduro, de Classic en de Full Throttle kosten 9.990 euro (10.790 euro in Nederland). Op deze website vind je meer info.

 

Scrambler Ducati

 

De Ducati Scrambler

 

Waarom zou ik hem kopen?

 

  • Good looking funbike;
  • Vinnig baasje;
  • Krachtige rem;
  • Plug&play: opstappen en wegwezen
  • Sterk wendbaar;
  • Prijs/kwaliteit;

 

Wat zijn de aandachtspuntjes:

 

  • Zenuwachtig rijgedrag: gasrespons;
  • Minder geschikt voor opstappers en langere afstanden;

 

 

 

 
 
Tags:
,

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.