Suzuki Burgman 400 ABS Kristof Verschueren

Review Burgman 400 2017

Als motard met een scooter kilometers malen, het is niet iedereen gegeven. Toch maakte Suzuki me warm met hun nieuwe Burgman 400 die in 2017 eleganter, gestroomlijnder en sportiever is geworden tov zijn voorganger. Van mijn viercilinder naar een Burgmanse eencilinder is een grote stap, maar de ruime geschiedenis en betrouwbaarheid van deze scooter maakten me toch nieuwschierig. Is deze Burgman inderdaad een sportief werkpaardje en handig in gebruik? 

 

Suzuki Burgman 400 ABS 2017

 

Als doorwinterde motorrijder overstappen op een scooter is eerlijk gezegd niet van de poes: bye bye schakelen, je voeten zijn technisch werkloos en je handen moeten ook wennen aan het andere remgedrag. Maar na een paar minuten scooteren begon het wel te lukken. Nou ja, eigenlijk is rijden met een scooter kinderlijk eenvoudig, easy peasy. En rijden met deze Burgman kon ik best wel pruimen, al duurde het wel even vooraleer ik het rijgedrag echt kon waarderen. Geef toe: als motorrijder voelt het wat magertjes aan om ‘maar’ met een scooter te rijden. En als de andere motorrijders dan plots niet meer hun hand opsteken (op enkele uitzonderingen na) dan pikt het wel wat. Toch is scooteren best prettig en een waardig en alternatief transportmiddel, zolang het weer een beetje meezit natuurlijk want bij regen word je nat, da’s echt geen rocket science. 

 

De Burgman is heerlijk gestroomlijnd en straalt klasse en luxe uit. Geen verroeste of piepende tweewieler zoals sommige scooters van weleer, maar een flink uit de kluiten gewassen volwassen scooter. De talrijke details in de afwerking en motorgedrag zijn het resultaat van een continue ontwikkeling van de Burgman door Suzuki. Hij is maar liefst 760 cm breed en daar is de uitlaat grotendeels verantwoordelijk voor die rechts flink uitsteekt. Hou hier dus rekening mee als je in een file terecht komt en tussen de auto’s gaat sjezen. Het gewicht geeft Suzuki niet prijs op hun website of perskit, maar volgens sommige andere websites schommelt hij rond de 200 kg, en da’s toch wel flink veel kilo’s. Dit zware gewicht vertaalt zich in een bijzonder stabiele scooter ondanks de kleine -in verhouding tot een traditionele motor- wielen. Ondanks deze gewichtsklasse stuurt hij lekker scherp en is zeer handelbaar. Zelfs aan hogere snelheden voelde ik me op de Burgman bijzonder veilig. Toch moet je die ‘hogere snelheden’ relativeren want ik haalde zo’n 135 km/h topsnelheid. Uiteraard is dit meer dan voldoende om vlotjes in het Belgische verkeer mee te snorren of zelfs af en toe een potje snelweg mee te pakken. 

 

 

Power?

 

Op de website van Suzuki of de perskit kon ik het vermogen niet terugvinden (het is me niet duidelijk waarom Suzuki dit niet prijsgeeft). In ieder geval tovert deze ééncilinder een prettige acceleratie uit zijn hoed en is het een plezier om plaatselijke rondjes te rijden met veel ‘stop-and-go’, want daar voelt hij zich in zijn sas. Van zodra je nog wat verder aan het gashendel draait, begint hij het wat lastiger te krijgen om plezierig voor de dag te komen. Het rijgedrag blijft stabiel en ‘smooth’ maar de power blijft up zulke momenten achterwegen. Don’t worry, je hebt voldoende power om braafjes de eb en vloed van het verkeer te volgen of dagdagelijks naar je werk en winkel te scooteren, maar vergeet het om nog snel even voor de bocht die auto in te halen want daarvoor zal je onvoldoende tijd en power hebben. Nou ja, daar is deze scooter uiteraard niet voor gemaakt, maar voor diegene die stap maken van de motor naar de scooter zullen dit koppel wel missen. 

 

 

Moet er nog ruimte zijn?

 

 

Met de Burgman onder je kont sleur je een zadelkoffer van maar liefst 42 liter mee, en da’s erg veel! Hierin kon ik m’n volgepropte rugzak zonder problemen kwijt. Ben je met z’n tweetjes onderweg dan kan je er twee helmen in kwijt. Warm weer? Je kan je motorjas en handschoenen er helemaal in kwijt. Zelf reed ik naar de markt en kon er aardig wat kilo’s fruit (8 kilo appelsienen, appelen en peren om precies te zijn), charcuterie, 2 broden, groenten én een fles WD40. Nou moe, da’s erg prettig. Vooraan zitten ook nog 2 compartimenten waar je aan de linkerkant 3,5 liter ruimte hebt en rechts 2,8 liter (inclusief een 12V-stekker), ideaal om je portefeuille, handschoenen of andere prullaria in op te bergen. Jammer dat deze niet automatisch op slot gaan als je de motor uitschakelt (centrale vergrendeling) of je deze niet met de sleutel manueel kunt sluiten. Je zou je gsm er maar hebben ingestoken en hem er vergeten uit te halen als je hem in de stad parkeert. Maar verder een dikke pluim. 

 

Rijgedrag

 

Met mijn 1,73m kan ik vlotjes met beide voeten aan de grond en dat geeft altijd een veilig gevoel. De motor is laag ingebouwd en dit laag geplaatste gewicht komt het rijden aan zeer lage snelheden ten goede en dat merk je als je aan een kruising tegen slakkensnelheid aanschuift. Zijn wendbaarheid is groot en je kan er prat op gaan dat je ontspannen op de Burgman rijdt. Ook een pluspunt is het veergedrag van de Burgman die de meeste oneffenheden braafjes wegfiltert. Voor wie veel in de stad rijdt, oneffen wegdekken aftroeft of de confrontatie met vluchtheuvels aangaat, zal zeer tevreden zijn met het veergedrag. De Burgman is ook uitgerust met ABS en daar zijn we zeer blij om omwille van het zware motorgewicht dat op die kleine wieltjes rust. De ABS doet goed zijn werk. Voor wie er een sportief rijgedrag op na houdt, doet er goed aan om beide remmen (vooraan én achteraan) in combinatie te gebruiken om een (goed doseerbare) noodstop af te dwingen. 

 

 

De Burgman heeft een centrale stand én een zijstand. Als je de zijstand gebruikt, valt de motor stil om veiligheidsreden. Dit betekent als je bv even stopt om een poortje te openen en je de scooter op zijn zijstand zet, hij stilvalt. Als je vervolgens achter dat poortje terug stopt om dit terug te sluiten, gaat de scooter opnieuw stilvallen omdat je de zijstand gebruikt. Dit is wel wennen als motorrijder. Net onder het stuur is een kleine handrem die erg van pas komt als je je scooter op een helling parkeert (ah ja, je hebt geen versnelling bij de scooter om hem in 1e versnelling te parkeren). Als je de handrem hebt geactiveerd, verschijnt er een klein rood lichtje op het dashboard. Zelf was ik twee keer vertrokken terwijl de handrem nog actief was. Ik zou adviseren om de scooter uit te rusten met een bescheiden auditief signaal als je probeert te vertrekken met je handrem nog op. 

 

Suzuki Burgman 400 ABS 2017De Burgman beschikt over een groot en ergonomische zadel die plaats biedt aan twee personen. Welgekomen is de kleine aanpasbare rugsteun van de passagier die je kan verplaatsen op maat van jouw lengte en je zo de ideale zitpositie kunt aannemen. Vooraan is een windscherm dat bescheiden bescherming biedt voor toeren aan lagere snelheden of het traditionele woon-werkverkeer. Als je wat gulzig aan het gashendel draait, voel je de beperking van het windscherm en begint je hoofd te knikkebollen. Zet die trip naar Zuid-Frankrijk maar uit je hoofd, al biedt dit windscherm nog altijd een pak meer comfort dan rijden op een naked puur sang. Het viel me op dat mijn onderbenen toch flink wat (koude) wind te verduren kregen tijdens mijn vroege ochtendritten. Voor wie ook in de winter met deze Burgman zijn woon-werkverkeer verzekert, houdt hier dus best rekening mee. Aangezien Suzuki met de Burgman ook mikt op rijders die hem inzetten voor woon-werkverkeer, zou handvatverwarming tot de standaarduitrusting moeten behoren. 

 

Suzuki Burgman 400 ABS 2017Het dashboard is eenvoudig en volledig en toont diverse gegevens zoals snelheid, klok, temperatuur, tripmeter en verbruik. Onderaan staan twee kleine knopjes waarmee je enkele gegevens kunt opvragen en aanpassen. Moest ik mister Suzuki zijn, had ik ze iets groter of langer gemaakt zodat ik ze met m’n handschoenen vlotter kan bedienen want nu is het toch wat mikken of je vinger juist staat. Aan de rechterkant van het dashboard flikkert continu een groen ‘eco-‘lichtje (de Eco-Drive Indicator) die aantoont of je zuinig aan het cruisen ben. Het nut hiervan ontgaat me volledig. Ten eerste staat het helemaal niet in het gezichtsveld en moet je al rijdend naar onder kijken om het in de gaten te houden of je goed (lees: ‘eco’) bezig bent. Ten tweede is het te gevoelig afgesteld. Ter illustratie reed ik op een rustige baan van 6 kilometer met een constante snelheid zonder de gashendel te bewegen. Toch flikkerde dit lichtje minstens 40 keer aan en uit door de minste millimeterbeweging van de hendel wegens de kleinste oneffenheid van in wegdek. Ik kan me niet voorstellen hoe (en wie) zijn rijgedrag hierdoor gaat aanpassen. 

 

Voor wie?

 

Suzuki Burgman 400 ABS Kristof VerschuerenDeze Burgman 400 is een aangenaam gezelschap voor wie veel relatief korte afstanden aflegt met in het bijzonder woon-werk verkeer. De betrouwbaarheid van dit beestje, de uitstekende baanligging, stabiliteit en de grote opbergruimtes zijn troeven die je zeker zult waarderen. Wie wat langere afstanden wenst te overbruggen en meer comfort wenst, moet zeker eens uitkijken naar zijn grotere broer, de Burgman 650. Toch moet je voor al dit moois een flink paar flappen op tafel gooien want de 400 kost 7.999 euro. Voor dit bedrag kan je een basic good looking motorfiets aanschaffen, en zeker als je nog een klein beetje extra spaart of de 2dehands markt induikt want een motorrijbewijs heb je sowieso nodig om met de Burgman rond te trekken. Beschouw de Burgman als een plug-en-play transportmiddel met een groot gebruiksgemak, ideaal om naar de winkel, je werk en je hobby’s te rijden.

 

Sterke punten:

  • Zeer stabiel rijgedrag;
  • Goede schokdempers;
  • Veel opbergruimte;
  • Elegante verschijning;

 

Aandachtspunten:

  • Vermogen/koppel bij (hogere) snelheid is beperkt;

 

Gegevens: 

 

  • SUZUKI Burgman 400 ABS: 7.999 euro 
  • Zadelhoogte: 750 mm
  • Motor: 1-cilinder, liquid-cooled, 399 cm3
  • Benzinetank: 13,5 liter 
  • Verbruik: 4 l/100 km

 

Meer info: http://www.suzuki2wheels.be

 
Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

No Comments

Post a Comment

%d bloggers like this: