BMW Review S 1000 XR S1000XR

Review BMW S 1000 XR

De BMW S1000XR: een funbike voor grote mensen!

 

BMW lanceerde vorige jaar een monster, maar zo eentje die je lief toelacht, je onbevreesd kunt aaien en je helemaal niet achter tralies hoeft op te bergen. En eens je op dit beest plaatsneemt, beleef je porties straffe momenten. En of!

 

BMW Review S 1000 XR S1000XR

Ik ervaarde met de XR heel wat hoogtepunten en reed er zo’n 2.000 kilometer mee rond in Franse contreien. Vive la France! Samen met m’n dochter volgende we netjes de kuststrook van Calais tot aan de Mont-Saint-Michel. Een heuse aanrader, en zeker de kuststrook van Cherbourg tot Beauville is knaller van formaat om te volgen omwille van de ruwe natuur. Het lijkt wel een stukje Schotland in Frankrijk. Trek dus best voldoende tijd uit om af en toe te stoppen en te genieten van al dat schoon. Met z’n drietjes (m’n dochter, ik en de XR) voelden we ons een beetje als God in Frankrijk. Alleen werden we soms getrakteerd op een portie frisse wind. Hou rekening dat Cherbourg bekend staat omwille van zijn wind en grijs-grauw weer. Toch lachte de zon ons regelmatig toe en bleef de hemelregen uit. Onze regenkledij was dus overbodige bagage, maar dat was geen probleem omdat onze XR uitgerust was met drie koffers. Geen klein bier.

 

Route Frankrijk met BMW S1000XR

De XR is een bike met heel wat potentieel en is een multifunctionele alleskunner: van zomers luilekker rondtoeren tot het beleefd aftroeven van supersports. Yes he can. En of ik enthousiast ben! Met veel tegenzin leverde ik de XR in bij BMW in Bornem, en dat wil toch wel wat zeggen. Laat me kort mijn ervaring van de XR samenvatten:

 

Zelden beleefde ik zo veel fun op een bike als met de XR. Het is een bijzonder krachtige powerbike die erg soepel loopt. Ik heb hem niet op een foutje kunnen betrappen, zelfs niet tijdens het 1000-en keren schakelen met de quickshifter in alle mogelijke omstandigheden. Op momenten dat ik me wilde laten verwennen door de prachtige omgeving schakelde ik een vites lager en kon ik met de XR op m’n dooie gemak en schakelarm rondtuffen aan lage snelheden. Evenzeer draaide ik af en toe aan de gashendel en met een verslavende sound kreeg ik last van een tunnelvisie. Ook in deze omstandigheden gaf de XR me steeds een gevoel van vertrouwen. Bij deze wil ik meteen meegeven dat het geen opstapmoto is, niet voor watjes, niet voor beginners. Ik kreeg vele vragen over trillingen bij de XR, want online is er wel wat over verschenen. Ik ga niet ontkennen dat ik trillingen waarnam, maar voor mij wegen deze niet op tegen de talrijke troeven van de XR. Trouwens, de trillingen zijn heus minimaal en niet sterker aanwezig bij vele andere modellen die ik heb getest. Dus don’t worry! 

BMW Review S 1000 XR S1000XR

 

Ben je een solotripper of rij je liever met een duozitter rond? Da’s het leuke aan de XR want je kan hem inzetten voor woon-werkverkeer of een trip naar het exotische zuiden, een soort Zwitsers zakmes dus. Alleen ga je hiervoor wel diep in de buidel moeten tasten want goedkoop is hem niet. Op deze site kan je nagaan wat je voor jouw droombike moet neerleggen. Neem het standaardmodel, doe er de twee optionele pakketten bij (wat ik wel adviseer), een anti-diefstalsysteem, handprotectoren (ook wel cool), daglicht (dit is écht wel cool en als je dan toch aan het uitgeven bent), een lage ophanging (van 840 mm naar 790 mm is voor mij echt wel nodig met m’n 1,73m) en 3 propere koffers en je kan om en bij de 21.000 euro neertellen. Niet niks, maar je krijgt er wel heel wat plezier voor in de plaats. 

 

Tijdens onze 5-daagse rondtrip tussen de zeemeeuwen en baguettes maakten mijn dochter en ik ruim 180 opnames om onderstaand (en allereerste) Bikerblog-filmpje te maken. Hmm, deze eerste filmervaring was heus niet eenvoudig: we waren een filmcrew zonder ervaring en met nieuw technisch filmmateriaal maar met een duidelijke visie. Gewapend met een flutscript en drie volgeladen koffers trotseerden we de frisse Normandische wind. Na heel wat uurtjes postproductie kunnen we jullie onderstaand filmpje presenteren. 

 

 

Wat vind ik positief?

De quickshifter is feilloos en schakelt botervlot in alle versnellingen en omstandigheden. Een optie die je zeker moet nemen.   
Megaveel power die je perfect kunt beheersen.   
Bijzonder verslavende sound! En in de modus Dynamic ploft die, oh oh oh 😉  
Geslaagde windbescherming, voldoende om dagen of weken te toeren.  
Opvallend breed stuur voor messcherp stuurgedrag.   
Geschikt om lekker ontspannen te reizen -al dan niet met een duozitter- of woon-werkverkeer, secundaire wegen, racen op circuit: Zwitsers zakmes.  
Lichtvoetig stuurgedrag: comfortabel rijwielgedeelte, je legt hem plat waar en hoe je het wilt.  
Koffers bieden veel ruimte: in iedere koffer past een integraalhelm.  
Een zeer cool dagrijlicht dat bovendien jouw veiligheid verhoogt.  
Weinig warmte-afgifte bij stadsverkeer en filerijden.   
Comfortabel zadel.   
Prachtig design, al moet je wel gewonnen zijn voor zijn typische snuit.   
Spiegels tonen duidelijk wat er achter je bevindt, goed zicht en gemakkelijk instelbaar.   

 

Wat zijn de aandachtspuntjes?

 

De bediening van de koffers kan handiger.  
In de linkerspiegel zijn meer trillingen waarneembaar dan in de rechterspiegel.   
Beperkte trillingen waarneembaar in het zadel, voetsteun, gashendel en stuur, maar zeker niet hinderlijk.   
 De handvatverwarming heeft maar twee standen, en de warmste voelt eerder lauw aan ipv warm.  
 De ontkoppelingshendel kan je niet instellen.   
 De vorm van de uitlaat kan fraaier.  
 Niet bepaald goedkoop en dure opties: standaard geen cruise-control, geen quickshifter, geen dagrijverlichting…  
Een matig verbruik van 6,8 liter bij ‘normaal’ rijgedrag.  
 Harde vering, duidelijk voelbaar voor duozitter.   
Door het brede draaiwieltje links naast de bediening van de knipperlichten geraak ik moeilijk met mijn linkerduim aan de knipperlichten zonder mijn pols een beetje van het stuur te lossen   

 

Een droombike? Beslist, voor mij verdient de XR een hele dikke pluim!

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

 

 

Tags:
,

2 Comments

  • Ermanneke

    10.06.2017 at 15:23 Reply

    Beste Kristof,

    Dank U voor het delen van deze mooie ervaring, en wat een prachtige samenvatting heeft u hiervan gemaakt.
    Nogmaals dank

    Met vriendelijke groeten,
    Fan van BMW S1000XR
    Herman

    • Kristof

      10.06.2017 at 16:27 Reply

      Thx voor de leuke feedback Herman!

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.