Review BMW R1200RT Normandië Kristof Verschueren

17 rij-indrukken van de BMW R 1200 RT

De BMW R1200RT: da’s luxueus toeren!

 

Iedereen die ooit op zoek ging naar een nieuwe motor of motormagazines als ontbijt nam, heeft zeker al iets gelezen over de RT. De RT is een icoon die BMW groot heeft gemaakt en op de kaart heeft gezet. Twee jaar geleden kreeg deze RT een fikse update en kon hij genieten van dezelfde blok als de GS onder z’n kont: de LC boxermotor die 125 pk ophoest en 125 Nm koppel aan de straatstenen smeert. De technologie en chassis van beide motoren zijn ook dezelfde. Toch is het karakter en doelgroep verschillend. Terwijl de GS-er droomt van stoffig avontuur met noppenbanden kwijlt de RT-er van eindeloze gebetonneerde wegen en reizen in stijl.

 

This ship rocks!

DESIGN EN UITRUSTING

Review BMW R1200RT

 

Da’s precies een schip!”, was de eerste opmerking die ik kreeg toen ik een foto toonde aan een ‘niet-motor-kenner’. Wel, de RT oogt vooraan inderdaad redelijk bombastisch. Het is meer dan een motor, er is vanalles rond gebouwd dat van de RT een opvallende verschijning maakt, op zijn manier dan. Breed sporende koffers en een op zijn zachtst uitgedrukt joekel van een scherm. De 2 ronde LED-dagrijlichten (deze zijn cool!), de gedetailleerde afwerking, gestroomlijnde vormgeving en zijn (nieuwe) Ebony Metallic kleur geven hem de uitstraling van een klassebak. Niet meteen een klassebak zoals een 20-jarige het zou omschrijvingen, maar de RT richt zijn pijlen eerder op de ietwat oudere motorrijder (om niet het woord midlifer te gebruiken). 

 

Veel toeters en bellen

 

De BMW R 1200 RT straalt rust uit, ready to travel en genieten van het leven met een attitude van laisser faire laisser passer. Met zijn uit de kluiten gewassen neus is hij een opvallende verschijning. Niet iedereen is hiervoor gewonnen, maar mij kan die alvast bekoren. Dat hij 274 kilogram weegt, daar schrikt niemand van op als je dat kolos ziet staan. En zijn uitrusting is eentje om u tegen te zeggen. Zolang je maar genoeg centen op tafel legt, kan je jouw RT uitrusten met een overload aan opties. Ik deed de test (bron):

 

  • Standaardmodel: 17.990 euro
  • Lakkleur Marino blauw (mijn favoriete kleur): 350 euro
  • Touring Pack: 1.655 euro
  • Comfort Pack: 1.045 euro
  • Dynamic Pack: 360 euro
  • Keyless Ride: 325 euro
  • Schakelassistent Pro: 445 euro
  • Audiosysteem (waarom staan al die luidsprekers daar dan?): 1.140 euro

 

Totaal: 22.940 euro (oei, ik heb de topkoffer nog niet meegerekend, en de GPS…). Begrijpelijk dat de gemiddelde Vlaming hiervoor hard en lang moet werken en dus bijgevolg de gemiddelde 20-er zich minder aangesproken voelt. 

 

Lengte 2.232 mm
Breedte incl. spiegels 982,8 mm (incl. koffers: 984,5 mm)
Hoogte zonder spiegels 1,415.6 mm
Zithoogte, onbeladen 805 / 825 mm (hoge zetel: 830/850 mm; lage zetel: 760/780 mm)
Rijklaargewicht (alle vloeistoffen en de tank minstens 90 % gevuld) 274 kg

 

MEET THE DASHBOARD

 

BMW staat bekend omwille van zijn knoppenzee, en deze RT moet zeker niet onderdoen. Het TFT-scherm is netjes, strak en stijlvol. De bediening is dummyproof, toch betrap ik mezelf onderweg dat ik vaak (hmm, eigenlijk te vaak) met die knoppen zit te spelen: even kijken naar mijn gemiddeld verbruik, hoeveel kilometers heb ik al afgelegd, wat is de stand van mijn handvatverwarming, wat is mijn actieradius, even de verwarming van mijn zadel aanpassen… Het display biedt maw heel wat instelmogelijkheden die je als geïnteresseerde motorrijder kunt raadplegen. Ik kan me voorstellen dat je na een tijd hiervan nog amper gebruik gaat maken. Maar toch.

 

Type 2-cilinder 4-takt boxermotor met lucht- en waterkoeling, dubbele bovenliggende nokkenas, één balansas
Cilinderinhoud 1.170 cm³
Vermogen 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min
Koppel 125 Nm bij 6.500 t/min
Compressieverhouding 12.5 : 1
Uitlaatgas Euro 3-emissienorm
Topsnelheid Meer dan 200 km/u
Verbruik

Verbruik per 100 km bij 90km/h constant: 3.9 liter
Verbruik per 100 km bij 120 km/h constant: 5.3 liter

-> Mijn verbruik (980 km, 2 personen, 3 dagen): 5,8 liter

Koppeling Oliegesmeerde koppeling, hydraulisch bediend
Overbrenging Cardanas
Tankinhoud 25 liter
Reserve ong. 4 liter

 

Review BMW R1200RT Normandië Kristof Verschueren

 

 

 

MIJN 17 RT-OPMERKINGEN

 

Review BMW R1200RT Normandië Kristof Verschueren1 SCHAKELEN

De RT schakelt botervlot en alle versnellingen laten zich eenvoudig vinden… zolang je de ontkoppelingshendel gebruikt. De Schakelassistent Pro laat hier en daar wel een steek vallen en zeker van 1e naar 2e krijg je regelmatig een flinke tik getrakteerd zodat de duozitter -die op dat moment aan het indutten is- meteen terug wakker is. Van 2e naar 3e is al een pak beter maar nog niet vlekkeloos. Boven de 3 loopt die als een trein. Zet daar de R1200RS naast (ook een boxer met dezelfde motor) en je merkt dat deze laatste zijn huiswerk beter maakt. Wil je echt onder de indruk zijn, maak dan een tochtje met de BMW S1000 XR en je zal versteld staan hoe smooooother die Schakelassistent Pro werkt (jaja, ik weet het, het is een 4-cylinder… maar toch). 

 

2 CRUISECONTROL

Een dikke 10 op 10 voor de cruisecontrol! Top, zalig, geweldig. Deze optie miste ik meteen als ik terug op mijn GS stapte. Eenvoudig te bedienen en goed geplaatst. De RT is een heuse cruiser, dus deze optie is onmisbaar!

 

3 TRILLINGEN

Nou ja, het is een blijft een boxer en trillingen zijn altijd aanwezig. Als je ze toch opzoekt, vind je ze in de zadel vanaf ongeveer 4.500 toeren.  Don’t worry, ze zijn slechts beperkt waarneembaar.

 

Review BMW R1200RT Normandië Kristof Verschueren4 SPIEGELS

Het was voor mij wennen, spiegels die lager geplaatst staan dan de gemiddelde motor. En om eerlijk te zijn staan die dingen ongeveer in de kijklijn van het dashboard. Je moet dus maar even je oogbollen opzij rollen en deze goed geplaatste spiegels trakteren je met een breed overzicht van wat er achter je plaatsvindt. 

 

5 LED-DAGVERLICHTING

Had ik je al verteld dat de RT mooie cirkelvormige daglichten in z’n neus heeft? Niet alleen cool, maar het verhoogt de veiligheid want je tegenligger ziet je al van verder aankomen. Let op: deze cirkelvormige dagverlichting is een optie (eeeuh).

 

6 GUNSTIG VERBRUIK

Na drie dagen gassen met twee personen over een afstand van 980 kilometer en gemengde wegen (snelwegen mx. 120 km/u en kleinere secundaire wegen in Normandïe) haalde ik een gemiddeld verbruik van 5,8 liter. Da’s zeker niet veel gezien de omvang van de motor. Mijn collega-blogger haalde een gemiddeld verbruik van 5,5 liter. Proper!

Edit: in juli reed ik met de RT naar de Elzas en de Vogezen en verbruikte 5,5 liter over 2.000 km.

 

7 GPS

Ooh die Navigator 5 integratie met de RT is leuk! De GPS geeft bijzonder overzichtelijk weer waar je moet afslagen en complexe afritten tovert die om in een duidelijke kindertekening. De GPS kan je grotendeels bedienen via het draaiwieltje links naast het handvat en de Menu-knop links. Aan BMW wil ik graag meegeven om bij een volgende editie de RT uit te rusten met een kantelbare GPS-bevestiging want tijdens mijn rit had ik zo veel last van invallend licht dat ik vaak de GPS niet kon aflezen. Meestal is het voldoende om het scherm een paar millimeter te kantelen zodat de je de zoninval kunt counteren, maar met de RT lukt dit niet. Ik maak meteen gebruik om BMW te adviseren om de GPS te kunnen vergrendelen zodat je niet steeds dat duur multimediatoestel in je zakken moet steken. Straf dat deze premiumbike hier niet mee is uitgerust. 

 

8 BAAI BAAI WEER EN WIND

De RT tovert als het ware een luchtbel rond je. Hij zet je prima uit de wind, zowel je lichaam, handen als benen. Nou ja, enige turbulentie rondom je schouders en hoofd voel je altijd nog wel wat, je zit tenslotte niet in een auto he). Het scherm kan je met 1 druk op de knop elektrisch bedienen en afstemmen op je lengte of zelfs regen. Een beetje smosregen kan heus geen kwaad want de RT duwt dit weg en het meeste verdwijnt ergens in de atmosfeer. 

 

Route Frankrijk met BMW R1200RT

Mijn route met de RT

8 VERWEND ZITVLAK

Meng vele kilometers met een zeer comfortabel zadel, voeg er wat instelbare warmte aan toe en je voelt je weer net een tikkeltje happier tijdens die daglange tochten. Pure verwennerij hoor, maar af en toe mag dat toch, niet? Oh ja, ook de duozitter kan zijn verwarming apart bedienen. 

 

9 ZALIGE VERINGEN

De elektronisch instelbare vering (ESA) laat je travelen in comfort, je kan er eindeloos mee cruisen. Je hebt de keuze tussen Soft, Normal of Hard. Ik zette hem meestal op Hard (zowel als ik alleen reed of met duopassagier) want op Soft begon die wat te deinen, maar da’s een persoonlijke instelling. Kortom: dikke pluim!

 

10 MEER DAN VOLDOENDE POWER

Met zijn 125 PK en 125 Nm koppel komt de RT verrassend om de hoek. Onderaan gaat die geleidelijk en hoe hoger die klimt, hoe snediger die wordt. Zonder je het beseft klimt de RT op z’n kousenvoeten snel tot flitsbare snelheden. De gasrespons is zeer netjes! Ook hier twee rijmodi: Road en Rain. In Rain is alles nogal gezapig en sponzig, ik liet hem altijd op Road staan.  

 

11 DE SOUND IS ZUS EN ZO

Niet meteen iets essentieel maar de sound kon me niet overtuigen. Hij mist wat het typische boxergeluid zoals ik die bij de GS wel ervaar en als ik dan toch eens sportief voor de dag wilde komen, dan kreeg het geluid een wat krampachtig karakter. Nou ja, de RT is een tourmotor puur sang en deze opmerking mag absoluut geen afbreuk doen aan zijn premium-kwaliteiten. 

 

Review BMW R1200RT Normandië Kristof Verschueren12 IKEA IS ER NIETS TEGEN

Koffers met veel ruimte die heel eenvoudig te bedienen zijn, knap geïntegreerd in de vormgeving. Hmm, top! In iedere koffer past een integraalhelm en in de topkoffer (waarmee mijn motor niet was uitgerust) passen zelfs twee helmen. Met 1 druk op de knop bedien je centrale vergrendeling die gekoppeld is aan het antidiefstalsysteem. Handig! Let op: je spoort heel breed en een lijntje filerijden vraagt extra focus. In Dieppe moest ik als motorrijder tussen paaltjes rijden om de motorparking te betreden (zo konden ze verhinderen dat automobilisten ook op de parking reden), en dat was maar nipt, een paar centimeter links en rechts was mijn speelruimte. 

 

13 JE BENT EEN WINDVANGER

Tijdens mijn tocht in Normandië waren de weersomstandigheden niet al te schitterend: bewolkt (gelukkig ook af en toe zon), maar zeer veel frisse wind. Op zulke momenten besef je dat je met een windvanger rondrijdt. Op sommige momenten moest ik relatief scheef hangen op rechte stukken om de zijwind te counteren en als een camion me kruiste kreeg de RT een flinke ‘doef’. Gelukkig is de RT een relatief zwaargewicht en kon ik m’n stabiliteit bewaren. 

 

14 TOCH OPLETTEN VOOR DE ZITHOUDING

De RT is alom bekend voor zijn eigenschap als wereldcruiser. Sommigen spreken zelfs van de perfecte zithouding. De verkoopcijfers en gunstige reviews bevestigen dit. Toch kan de zithouding op een hoogpoter (zoals een XR, GS, Tiger…) me beter bekoren omdat daar mijn houding iets actiever is, iets meer voorovergebogen. Op de RT was mijn onderrug meer belast omdat ik daar  betrekkelijk recht op zit met minder druk op mijn polsen en armen en dus een grotere druk op mijn onderrug. Ik raad aan om goed te overwegen welke zithouding echt de jouwe is. Probeer in ieder geval bij een mogelijke aankoop met je dealer te overleggen om zo lang mogelijk met een testmotor te rijden. 

 

15 MOOI EN OVERZICHTELIJK TFT-SCHERM

Het dashboard is erg mooi en overzichtelijk, aangename kleurschakering en eenvoudig te bedienen. Je kan er zo wat alles op aflezen: totaal aantal kilometers, dagtellers, temperatuur, bandendruk… Via de Menu-knop loop je door de verschillende menu’s (verwarming, bediening GPS, settings, …). Je kan 1 menu toekennen als een soort ‘snelmenu’ waardoor je hier onmiddellijk toegang toe hebt zonder door de ganse menuwinkel te lopen. Nice!

 

16 Bediening knipperlicht onhandig

Hmm, BMW, waarom plaatsen jullie de knipperlichten zo ver van het handvat? Dat draaiwieltje staat tussen de knoppen en het handvat waardoor de afstand relatief groter is dan bij andere merken en ik met mijn nochtans normaal geschapen handen de knipperlichten niet vlot kan bedienen, alsof mijn duim te kort is (ik zeg ‘alsof’). Deze opmerking heb ik bij alle modellen met draaiwieltje waarmee ik heb gereden S 1000R, de S 1000XR, de R1200GS en de R 1200RS. Voor mij liefst geen draaiwieltje maar een meer gebruiksvriendelijke bediening. 

 

17 WARME HANDVATEN

Je hebt warme handvaten en warme handvaten. Die van de RT zijn ‘warme’ handvaten. Je kan de handvaten instellen op maar liefst vijf verschillende standen, van 1 (beginstand) tot 5 (warmste). Zelfs met mijn dikke winterhandschoenen liet ik ze meestal op stand 2 of soms op stand 3 staan. In stand 4 of 5 kan je zo waar curryworsten maken van je handen, zo warm is dat, ideaal dus voor die lange wintertochten in chille rijomstandigheden. 

 

BESLUIT

 

De RT is ongetwijfeld een premium bike en behoort tot het topsegment. Kopers van de RT moeten een flink bedrag op tafel leggen maar krijgen daarvoor heel veel jaren motorplezier. De RT kan je inzetten voor woon-werkverkeer (let op zijn breed gat als je gaat filerijden met koffers), 1-dagsritten of zelfs een trip rond de halve wereld. Zijn relatief sportieve mogelijkheden kan je inzetten op secundaire wegen of snelwegen en zelfs zwaar beladen met een duozitter kan je met twee vingers in de neus lekker cruisen langs zonovergoten kustwegen. Doet deze bike je al dromen? 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

Tags:
, ,

5 Comments

  • Jean Le Motard

    20.04.2016 at 21:43 Reply

    Hey Klein Duimpje, ik heb absoluut geen last van onbereikbare knipperlichten :p

    • Kristof

      20.04.2016 at 21:49 Reply

      Haha, Klein Duimpje, ge moest eens weten 😉

  • Frank

    22.01.2017 at 19:42 Reply

    Mooie review! Net eentje besteld 😉

  • Luc Horbach

    28.04.2017 at 20:12 Reply

    Als bezitter van de R1200RT LC kan ik je garanderen dat je een prima keuze hebt gemaakt!!! De R1200RT LC is een FANTASTISCHE motor!!

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: