R nine T BMW Review Motorrad Kristof Verschueren

Review BMW R NineT

De BMW R nineT, de coolste boxer van BMW 

 

Met het 90-jarig bestaan vorig jaar van BMW Motorrad kondigden ze de geboorte aan van een geweldige motor: de R nineT. Deze bike is voor BMW een reis door de tijd want met dit model brengen ze hommage aan de R90S van de jaren 70. Een naked bike met café-racer elementen overgoten met een modern sausje. Wat is hij cool! En hierbij houdt het niet op want deze elegante verschijning kan je naar believen customizen tot je een unieke trots in je garage hebt staan. 

 

Hij is zo vet-(retro)-cool!

 

R nine T BMW Review MotorradAl van bij de lancering vorig jaar staat de R nineT bovenaan mijn lijstje van coolste bikes. Caféracers zijn al enkele jaren een rage onder de motorrijders en nu draagt ook BMW daar een steentje bij, en dan nog wel met een boxermotor. Net omwille de geweldige en typische boxersound hou ik van m’n GS en kan ik niet wachten om met de R nineT te bollen. De R nineT wakkert m’n ongeduld nog een flink aan door z’n übercoole looks. Hij heeft z’n eigen persoonlijkheid, z’n ego en trots en daar pronkt die graag mee. Tal van details maken hem uniek, kijk maar eens het logo dat netjes mee verwerkt is in het licht. De R nineT is niet voor niets een goed verkopende motor en dat vertaalt zich in de schitterende verkoopcijfers van BMW. Goed bezig mannen!

 

 

U bent gewaarschuwd voor boxerploffen!

 

Tijdens het rijden maak ik steevast gebruik van oordopjes. Het geeft me na een uitvoerige rit niet alleen een frisser gevoel in het hoofd maar die vervelende fluittoon ban ik ook op deze manier. En toch, speciaal voor deze R nineT maak ik een uitzondering. Niet dat deze oogstreler een zacht lammetje is, maar rijden met een boxer is zo karakteristiek dat ik ten volle probeer te genieten van de vette sound van deze motor. Bovendien is hij uitgerust met een strak Akrapovic uitlaatje die het ploffen nog meer verheerlijkt. Tijdens het rijden besef ik dat dit ploffen m’n rit naar een hoger genotsniveau brengt want geef toe: niet alleen het oog wilt wat maar ook het oor. En tijdens mijn vele kilometers met tal van tussenstopjes werpen omstaanders duidelijk een blik naar deze caféracer met aan beide zijden die typische boxergezwellen. Af en toe spreken ze me aan met de erg bijzonder originele intro: ‘Amaai sjiek masjien!‘. Met deze R nineT is BMW er in geslaagd een perfect huwelijk te arrangeren tussen de looks en de sound.

 

 

 

Deze motor is pretentieloos, je treft er geen snufjes, geen knoppenwinkel, geen gesukkel met instellingen, gewoon ‘take it or leave it‘. Je zou het bijna kunnen omschrijven als ‘geschikt for dummy’s’. Het enige waarmee de R nineT is uitgerust is ABS en deze kan je niet uitschakelen. In tijden van high-tech snufjes voelt het goed aan om op een motor te stappen waar je niks kunt aan veranderen: gewoon rijden en genieten. Ik heb al met heel wat motoren gereden en heb de indruk dat je soms een halve ict-man moet zijn en handleidingen moet doorploeteren om speels met alle instellingen om te gaan. De eenvoud van deze bike charmeert hem. 

 

 

12_RnineT

Het goodlooking dashboard hoeft niet veel uitleg: links de snelheidsmeter en rechts het toerental. Centraal kan je enkele basiswaarden aflezen zoals het gemiddeld verbruik, actueel verbruik, versnelling, tijdstip, twee tripmeters… De eenvoud siert deze motor en hij komt kant en klaar van de band. Het leuke van de R nineT is dat je hem onbeperkt kunt personaliseren. Als je een blik werpt op café www dan tref je meteen tal van forums aan waar menigeen gelukkige R nineT bezitter met torenhoge trots zijn metaalpaardje toont. Net deze oneindige mogelijkheid tot personaliseren maakt het interessant om een ruimer publiek aan te spreken omdat deze motor niet alleen de pure BMW-rijder aanspreekt op zoek naar precisie en functionaliteit, maar ook de harten verovert van motorrijders die op zoek zijn naar een ‘total customisable’ bike met een ziel en een garagekarakter. Don’t worry: heb je geen knutselvirus in je bloed of beschik je over twee linkerhanden, dan komt deze blok sowieso al übercool van de band gerold. 

 

 

Liefde tussen de benen

 

Ik laat de R nineT kennis maken met enkele toeristische trekpleisters zoals Marche-en-Famenne, La Roche en Hoei. De talrijke kronkelroutes zijn een plezier om met de BMW te verslinden. De bochten pakt die lekker stabiel en in een mum van tijd drijf ik m’n snelheid op, niet één acceleratie is teveel voor deze spierbundel. Op een lange rechte baan word ik voorbij gestoken door een knettermooie KTM Superduke waarover ik hier al eens een tekst heb geschreven. Daar kan en hoef ik niet tegenop maar als er een prikkelende partij bochten aankomt dan zie ik de eigenaar van de KTM zenuwachtig in z’n spiegels kijken hoe ik er in slaag om geen gat te laten. De R nineT verslindt bochten en mede door zijn laag en attractief zadel en tamelijk breed stuur (voor een caféracer) heb ik de indruk dat die BMW me op een of andere manier aanvoelt en ik hem vlot kan dresseren. Met een hoogte van slechts 785 millimeter lijkt die me met mijn 1,73 m op het lijf geschreven. De erg grote motorbroers onder ons zullen wat krampachtiger moeten plaatsnemen. Ik ervaar de zithouding als semi-sportief en na een ganse dag chaufferen voelen m’n polsen nog steeds aan alsof ik 20 jaar jonger was. M’n onderrug en vooral m’n achterwerk pruttelen wat meer tegen. Het zadel van de R nineT is niet meteen het meest voor de hand liggend model om een kwart etmaal nonstop te bollen. Voor wie een tripje naar het verre zuiden plant met de R nineT zal om te beginnen zijn zadel een uitgebreide update moeten geven. Niet dat ik meteen verwacht om met deze motor zulke avonturen aan te vatten, maar sommige motorrijders vertonen een gezonde portie kortsluitingen in de hersenen en durven al eens minder voor de hand liggende keuzes maken. 

 

8_RnineT

 

Die gaat smoooooth!

 

Als ik een paar millimeter aan het gashendel draai dan voel ik hem zoooo smooth klimmen naar de hogere toeren alsof die het met twee vingers in zijn neus doet. De gasrespons is subliem! Zonder dat ik het besef, zwier ik meermaals de naald van het toerental in het rood. Deze motor geeft heus geen kick als je alle paardjes van stalt haalt. Het blok van de R nineT is 1.170 cc en heeft een koppel van maar liefst 119 Nm bij 6.000 toeren en 110 pk bij 7.500 toeren. ‘Maar’ 110 pk, hoor ik sommigen onder jullie al denken, wacht maar tot je er mee begint te spelen. De fun zit hem vooral in het beestig koppelplezier van de R nineT waarbij een kleine move aan het gashendel zorgt voor instant happiness. Ik heb nooit het gevoel gehad dat dit blok 222 kg weegt, zo soepel speelt die met het beton en schakelen doet die als boter. Hij heeft meer dan genoeg power om je flink te amuseren en achteraf op een terrasje te genieten van het mooie uitzicht. De powerjunkies onder ons zullen met deze R nineT ook heel wat plezier beleven maar je kan hem niet vergelijken met bijvoorbeeld de R, RR of XR… dat zijn totaal andere type motoren. Het blok van deze R nineT is een ‘ouder’ blok die zelfs nog luchtgekoeld is in tegenstelling tot de vloeistofgekoelde boxers die vanaf 2013 op de markt kwamen. Don’t worry, dit blok heeft zijn sporen royaal verdiend bij de R-modellen!

 

 

R nine T BMW Review MotorradDat die geen tractiecontrole heeft, heb ik een 4-tal keer ondervonden toen die achteraan uitbrak wanneer ik iets te gulzig met m’n rechterpols draaide. Dat was even een scheut adrenaline maar zo leer je z’n power beter beheersen en de grenzen van je machine te ontdekken. Op zulke momenten besef ik dat ik met m’n GS verwend ben met die tractiecontrole, daarom dat ik deze tegenwoordig meestal uitschakel. Jaja, en ook om dat voorwiel af en toe even van grond te krijgen 😉

 

 

3_RnineT

 

Temperamentvol rijden 

 

De R nineT is vooraan uitgerust met Brembo monoblocs aan 320 mm schijven waardoor hij zo krachtig remt dat ik de indruk krijg met een volbloed racemonster op stap te zijn! Met de kleinste ingreep aan het remhendel breng ik hem gecontroleerd tot stilstand en doseer ik hem prima! De R nineT beschikt over slechts één elektronische interventie en dat is de ABS. Deze is echt nodig bij noodstops en doet flink zijn werk. Soms grijpt het ABS achteraan net iets te snel in. De telescopische vork van de R nineT heeft BMW bij de sportieve S 1000RR gehaald en is niet aanpasbaar. Ondanks de ‘traditionele’ vork voelt alles heel natuurlijk aan en knikt die met z’n kop tijdens het remmen helemaal niet waardoor ik lekker comfortabel een portie noodstopjes kan verorberen. Sommige motorrijders zijn minder tevreden over de gouden kleur van de vork. Persoonlijk vind ik het een excellente keuze van BMW die deze motorfiets net nog meer cachet geeft. Achteraan tref ik de bekende Paralever achterbrug met een manueel aanpasbare veervoorspanning aan de monoshock. 

 

4_RnineT

 

Volgens de officiële website van BMW zou de R nineT zijn dorst lessen met 4,5 liter bij constant 100 km/h en 5,8 liter bij constant 120 km/h. Zelf haal ik een gemiddeld verbruik van 6,4 liter over een afstand van zo’n 600 sportieve kilometers en da’s niet niks. Of het aan mijn ‘challenging’ rijstijl ligt of de amper 1.800 kilometer die deze R nineT jong is, weet ik niet. In de tank krijg ik 18 liter ingeperst waardoor ik theoretisch zo’n 300 kilometers kan genieten met één tankbeurt. Ook een minpuntje vind ik de bediening van de knipperlichten: bij het activeren van de knipperlichten krijg ik weinig feedback of ik de knop voldoende ver opzij schuif. Graag voel ik nog een klein ‘knikje’ zodat ik met m’n duim voel dat de knipperlichten geactiveerd zijn. Ook kan ik met m’n sleutel het zadel niet verwijderen, hiervoor levert BMW een aparte Torx sleutel. Als je deze onderweg niet bij je hebt en je wilt je zadel verwijderen, ben je er aan voor de moeite. Het simplistisch concept van deze klassebak heeft ook een keerzijde: geen koffers en geen windscherm. Je bent dus steevast aangewezen op een rugzak als je enkele spullen wilt meepakken en na een dagje tuffen hang je vol vliegen en andere rommel. Maar bon, dit heeft ook z’n charmes 😉 Wil je met deze R nineT overwinteren, dan kan je ook niet rekenen op verwarmde handgrepen. De enige optie is een anti-diefstal systeem voor een bedrag van 235 euro. Als je twee rechterhanden hebt, kan je enorm ver gaan in het persoonlijk aankleden van de motor zoals je bijvoorbeeld op deze website kunt zien.  

 

 

Dikke vriend met je geldbeugel

 

Goedkoop is die helemaal niet. Voor het standaardmodel moet je 15.200 euro neertellen en het (enige optie) anti-diefstalsysteem kost 235 euro. In ruil krijg je een karaktervolle en bijzondere motor die je graag iedere dag zou willen berijden. De motor zal zeker z’n waarde blijven behouden en je kan er oneindig veel kanten mee uit als je hem een dozijn persoonlijke toetsen wilt geven.

 

Waarom zou ik hem kopen?

 

  • Flink veel koppel en hij klimt bijzonder smooth naar zijn topvermogen;
  • Van zodra je op de motor zit, begint de fun en is het ten top genieten;
  • Topsound met een typisch boxerploffen: erg verslavend;
  • Een streling voor het oog;
  • Onbeperkte customisation mogelijk;
  • Krachtige remmen;

 

Wat zijn de aandachtspuntjes:

 

  • Hoge prijs voor een standaarduitrusting, extra customisation doet er nog een flinke schep bovenop;
  • Geen opties mogelijk (enkel anti-diefstal);
  • Bediening knipperlichten graag wat meer feedback;

 

That’s it! 

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN

 

 

 

Tags:
,

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.