BMW F800R Kristof Verschueren

Review BMW F800R

De F800R tussen de megakanonnen

 

BMW F800R Kristof VerschuerenMet de komst van BMW’s megakanonnen zoals de S1000R, de S1000RR en de nieuwste S1000XR zou je haast vergeten dat BMW in 2015 de F800R een flinke portie updates heeft gegeven zoals meer power, nieuwe upside-down vork, Brembo remmen, een aangepaste look en lagere voetsteuntjes. Ook de asymmetrische koplamp zie je vaker terug bij diverse BMW modellen. Yep, deze tweewieler heeft een wat wilde look, beetje uitdagend, stoute uitstraling met een rijd-met-mij attitude. Ik kreeg de kans om enkele dagen met deze karakteristieke tweewieler rond te hozen voor een close-contact.

 

Een heuse allrounder

 

BMW F800R Kristof VerschuerenDe F800R is een eenvoudig te bedienen bike die je meteen een portie motorplezier biedt. Ook voor opstappers zal hij meteen te smaken zijn met zijn tweecilinder aan boord die 90 pk ophoest en 86 Nm koppel levert. Da’s zeker niet niks en als je flink aan het gashendel draait dan kan je er vlotjes mee cruisen. Hij legt een controleerbare portie vermogen op tafel zodat je niet voor onverwachte toestanden komt te staan, of beter gezegd te zitten. Verwacht geen topprestaties en adrenaline-acceleraties maar eerder een licht sportief karakter wat de motor uitermate geschikt maak als allrounder. De F800R koop je dus niet om in de Alpen een dozijn wielertoeristen een bruine streep te laten trekken, maar puur voor het allround motorplezier, woon-werkverkeer en citytripjes.

 

Perfecte controle

 

Het geluid van de F800R is een beetje smaakloos, ondanks dat hij behoorlijk pittig en karaktervol is. De bike die ik ter beschikking had, was uitgerust met ESA (Electronic Suspension Adjustment) zodat ik onderweg de vering kon aanpassen naar Sport, Comfort of Normal door een kinderlijk eenvoudige druk op de knop links van het stuur. Meestal liet ik de settings op Comfort staan en voelde ik weinig nood of verschil tov de andere twee standen. 

 

BMW F800R Kristof Verschueren

 

De motor voelt licht en responsief en de 202 kg is lekker beheersbaar. De F800R heeft een stuurdemper wat hem zeer stabiel maakt. Een stuurdemper zie je niet zo vaak bij dit soort moto’s, maar BMW zal er wel een goede reden voor hebben. Met zijn zithoogte van 790 mm kunnen ook de kort gebeende motards onder ons met gemak opstappen en wegwezen. Het stuur is aangenaam breed en de remmen doen het nodige werk, zeker de voorste rem is pittig en krachtig. Met één vinger aan de rem breng je dit beestje tot stilstand dankzij de Brembo’s. De ABS beschermt je onderweg en ook op het natte wegdek bij een paar bruuske remopdrachten gaf deze me een vertrouwd gevoel. 

 

BMW F800R Kristof VerschuerenIk had niet de kans om lange ritten te maken van enkele uren. Tijdens mijn ritjes van maximum een uurtje klaagde mijn achterwerk helemaal niet. Toch voelde ik lichte zadeltrillingen die misschien bij langere ritten of avontuurlijke uitstappen wel eens parten kunnen spelen. De handvatverwarming verwende me tijdens een koude en klamme avondrit. Het minischermpje vooraan bood (ook al is het een naked) weinig bescherming tegen de windgoden, een beetje tricky dus als je een ver tripje naar het warme zuiden plant. 

 

QUANTA COSTA

 

Basisversie

10.100 euro

 

Opties

  • Verwarmbare handvatten: 236 euro
  • Bandenspanningscontrole: 247 euro
  • Noordcomputer: 176 euro
  • Witte LED-knipperlichten: 118 euro
  • Diefstalalarmsysteem met afstandsbediening: 247 euro
  • 12-Volt aansluiting: 24 euro
  • Pakket DYNAMIC (LED-achterlicht, motorspoiler, witte LED-knipperlichten, buddyseatcover): 355 euro
  • Pakket TOURING (verwarmbare  handvatten, boordcomputer, middenbok, bagagerek, kofferdragers, 12-Volt-aansluiting): 589 euro

 

Op deze website vind je meer info. 

 

Waarom zou ik hem kopen?

  • Leuke motor die je snel onder de knie hebt;
  • Kwalitatieve bike met hoge doorverkoopwaarde;
  • Bulletproof motor;
  • Allrounder en citybike;
  • Krachtige remmen.

  

Wat zijn mijn aandachtspuntjes:

  • Karakterloze sound;
  • Zadeltrillingen.

 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op Instagram.

 

 

Tags:
,

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.