KTM EXC offroad Honville Bastogne

Pret met de KTM Offroad EXC 2015 dag

Zaterdag 18 september. Een prachtige nazomerdag, ongetwijfeld mooier dan de gemiddelde zomerdag het afgelopen jaar. Ideaal dus voor een ritje richting Honville, Bastogne zeg maar, waar befaamde Oostenrijkse motorenfabrikant KTM zijn nieuwe enduro modellen aanbiedt om deze uitgebreid te testen op het terrein waarvoor ze gemaakt zijn: dirt. Wij, twee BMW GS-eigenaars met een gezonde goesting in slijk, willen wel eens zien wat zo’n “zandmotorke” te bieden heeft, dus sporen we onze stalen rossen aan richting d’Ardennen.

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

Halfweg eerst nog de verplichte koffiestop en alvast een beetje fantaseren over onze eindbestemming. Er zou een beginnersparcours zijn, goed! Ikzelf heb nog een minimum aan offroad ervaring met mijn Suzuki DR 650 RSE, bij Kristof blijft het beperkt tot soft road met de 1200 GS, maar dan weer wel een cursus bij Endurofun. Ach, we zullen wel zien. Echt goed ben ik alleszins niet voorbereid: crosslaarzen zouden verplicht zijn maar die heb ik niet. Mijn helm heeft dan wel een zonneklep, maar het is allesbehalve een crosshelm. Mijn pak draag ik gewoon dagelijks om naar het werk te rijden en is belange niet schreeuwerig genoeg. De KTM testdays gaan door op een privéterrein, dus mits wat voorzichtigheid allemaal geen probleem. Bekertje koffie uit, snel langs de toiletten en verder zuidwaarts!

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

Naargelang we onze bestemming naderen neemt de temperatuur geleidelijk af. Duidelijk dat we hoger en hoger beginnen te rijden. Mijn vingers, altijd de eerste slachtoffers van de minste temperatuurdaling, hebben het geweten: de kleur is er ver in te zoeken. Honville tenslotte, een klein Ardens dorpje zoals je ze wel meer hebt, is goed voorzien van wegwijzers richting ‘KTM’ of ook wel ‘MOTOCROSS’. Een laatste pijl stuurt ons een onverharde weg op, goed voorzien van plassen, stroompjes, keien, slijk en meer van dat leuks. Extra uitdaging is dat hij redelijk bergop gaat. Allemaal leuk, zeker met versleten Tourance banden en ABS. Nogmaals: slecht voorzien! We draaien al schuivend het terrein op waar verschillende campers, bestelbusjes en auto’s met aanhangwagens hun weg hebben gevonden. Zelfs 2 andere motoren, en ook BMW’s, jawel! Even de spullen opbergen en gaan kijken hoe het zit…

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

Het concept is simpel: even een contractje ondertekenen, paspoort in laten lezen en vervolgens aanschuiven voor een van de  modellen die werden aangeboden. Dit gaat van het 125 CC 2-takt model tot de 500CC 4-takt, aangevuld met 3 varianten van de Freeride, een zogezegde mix tussen een trialmotor en een enduro. Heel licht, en vaak omschreven als ‘speelgoedje’. Een blikvanger is zeker de elektrische versie van deze Freeride, voor geruisloos offroadplezier. Tof, maar niet geweldig populair heb ik de indruk. De meeste ‘slijkdabbers’ verkiezen, in tegenstelling tot de gemiddelde wandelaar of boswachter, toch nog een krijsende 2-taktmotor of een brullende 4-takt.

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

Kristof’s keuze is snel gemaakt. Hij heeft het gezien in de freeride, 250CC, 2-takt, en amper 90 kg. Ik besluit om te gaan voor de 200cc 2-takt EXC. Stiekem vind ik 2-takt helemaal niet zo leuk, maar de bangerik in mij wil toch maar licht beginnen, en de viertakt begint pas bij 350cc. Het zit hem allemaal tussen de oren! Zenuwachtig zet ik me in de juiste rij en bewonder de andere aanwezigen. Het valt op dat we bij de enigen zijn die niet in volledige crosstenue zijn gekomen. Ook de passerende rijders weten duidelijk goed waar ze mee bezig zijn, en over de helling aan het begin van het parcours wordt zelfs lustig gesprongen. Ik vraag me alvast af waar ik weer aan begonnen ben… Een uurtje aanschuiven en dan mag ik beginnen aan mijn 2 toertjes op het parcours. “Ca va aller?” vraagt de KTM medewerker nog. “J’éspère!” antwoord ik met een bang hartje. Buiten een start- en stopknop is er ook niet veel te zien aan een endurostuur, en het schakelen en remmen is niet anders dan bij een andere moto. Allez gaz!

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

Er is blijkbaar maar 1 circuit, afgezien van het speciale freeride parcours. Daar gaat mijn hoop in een gewenningsritje! Het parcours blijkt op zijn minst gezegd meer te zijn dan gewoon wat slijkstroken, en wordt al vanaf de eerste bocht erg technisch. Scherpe bocht, stijle helling op en terug af, en dan het bos in, al slalommend tussen de bomen, door diepe groeven in de bodem. We zijn ook bijlange niet de eersten dus alles is al lekker kapot gereden. Ik had de vinnigheid van de 200cc duchtig onderschat en ik moet goed uitkijken wat ik doe. Op een onbekende machine meteen in deze situatie gegooid worden is geen lachertje, zeker wanneer echte enduro ervaring ontbreekt. Het komt enkele keren heel kortbij een confrontatie met een van de bomen, om uiteindelijk de controle te verliezen en de motor te moeten neerleggen. Been onder de moto, ben ik even blij dat dit geen 250kg wegende GS is… Ik zit vol adrenaline nu, dus niet echt bevorderend voor de voorzichtigheid. Bovendien heb ik constant het gebrul van andere, meer ervaren en dus snellere rijders in mijn rug. Het blijft leuk maar het wordt moeilijk om echt van het moment te kunnen genieten! Nog een paar flaters later en ik besluit om braaf op mijn zadel te blijven zitten en op het gemak de rest uit te rijden. Bij de aankomst tref ik Kristof, die al voor mij vertrokken was. Hij gaat nog een tweede motor testen maar ik besluit het hier bij te houden. Ik voel mijn been opstijven op de plek waar ik mijn stuur geraakt hebt en mijn polsen en onderarmen voelen allesbehalve goed aan. Ik voel me stokoud, na amper 10 minuutjes op de enduro, en voel mijn bewondering stijgen voor de echte enduromannen. Zoals Kristof het zo mooi verwoordde: “Dat is iets anders als op onze GS naar de Moesel rijden”. Alsjeblieft! Ik maak nog wat foto’s en zie menige rijder passeren, waaronder ook mijn collega, duidelijk meer op zijn gemak op de 350 4-takt die hij nu tussen de benen heeft.

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

Het zit erop hier in Honville, voor ons althans, en we besluiten de GPS het werk te laten doen: ‘vermijd autosnelwegen’, en we zijn weer gerust tot in Huy. De zon doet flink haar best en hoewel de GS minstens eens zo zwaar is als de eerder geteste machines ben ik toch blij terug op mijn vertrouwde moto te zitten. Zin om een enduro te kopen heb ik er niet meteen van gekregen, maar het was een mooie ervaring, zeker voor herhaling vatbaar. Bedankt KTM!

 

KTM EXC offroad Honville Bastogne

 

 

 

Tags:
, ,

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.