Offroad fun met Endurofun

Ondertussen heb ik al tienduizenden kilometers met het gashendel gespeeld, maar offroadkilometers zitten hier niet bij. In m’n jonge(re) jaren reed ik met een betonplakker en joeg ik de naald onverbiddelijk hoog in het rood, met veel schakelen, plat achter het schermpje en loeihard gejank. Ondertussen zijn we een huis en vier kinderen verder zodat alles er wat gemoedelijker aan toe gaat, straffer nog, meer dan 10 jaar ben ik motorloos tot ik vorig jaar het fantastische programma Los Easy Riders zag. Twee avonturiers die meer dan 8000 kilometers hun mentale en fysieke grenzen in de Andes opzochten en aantoonden hoe motors mensen dichter bij elkaar brengen.  Prachtig. Dankzij dit programma kocht ik begin dit jaar m’n GS, een motor van één brok avontuur die me deed hunkeren naar offroadervaring.

Endurofun Heidenau Scout K60 Kristof Verschueren

 

Skills in offroad heb ik niet, nou ja, ik beschik alleen maar over een ruime portie mountainbike-ervaring waar noppenbanden en evenwicht eveneens cruciale factoren zijn. Om deze gemotoriseerde vaardigheden te ontdekken schreef ik me in bij de Offroad cursus Type 1 voor beginners van Endurofun waar Maja en Bart met een torenhoge gedrevenheid ons op een hoger niveau tilden. De dag begon met een warme kennismaking waar we met een 12-tal ongeduldige hengsten rond een hoop heerlijke chocoladebroodjes zaten en de basisbegrippen van offroad te horen kregen. Er kwam zelfs een baby-KTM te pas om ons de theorie nog wat meer in beeld te brengen.

Endurofun Heidenau Scout K60

 

Met een staalblauwe hemel en een verhoogd adrenaline gehalte vatten we in D-formatie de tocht aan. Nota bene, ondanks onze kennis van het alfabet duurde het even om in “D” te rijden want onderweg waren twee collega’s even spoorloos. No problem voor Bart want met zijn indianeninstinct bracht hij de kudde snel terug bij elkaar. Meteen moesten we rechtop staan en een poging ondernemen om zowat alles in balans te houden terwijl het soms onder ons blok alles behalve stabiel was dankzij de ontelbare keitjes, traktorsporen en grint. Het was confronterend te beseffen dat mijn jarenlange motorervaring ver te zoeken was en dat ik terug moest leren rijden. Wat een verschil met dat grijze, gladde beton waarop je soms een potje kunt biljarten. En dan was het nog droog tijdens deze cursus. Rechtopstaand probeerden we onze stalen ros te temmen met Maja en Bart als voorbeeld want de manier waarop zij controle hadden over hun PK’s en koppels toont ons dat we nog een lange weg hebben af te leggen.

Endurofun Heidenau Scout K60

 

Ik waardeerde hun trainingsmethode om meteen de basistheorie om te zetten praktijk: de moeilijkheidsgraad zachtjes aan opbouwen onder begeleiding. Geen urenlang rondjesdraaien maar practice on the field, yeah. En stof dat we maakten! Een eend zou haar jong niet meer terug vinden. Toch trakteerden Maja en Bart ons met welgeteld één plas water, dè ideale plaats om een spectaculaire foto te maken. Eén deelnemer slaagde er trouwens in om Maja een verfrissende en gepersonaliseerde douche te geven. Part of the job, zou ik zeggen.

 

‘s Middags speelde Bart voor traiteur en kwam out of the blue met twee zakken belegde broodjes aandraven die we onder het toezicht van een witte Jezus met heel wat gretigheid door onze mond maalde. Deze pauze was welgekomen want met offroad rijden verbruik je hopen calorieën. Dankzij het warme nazomerweer speelden we bij iedere stop onze vest uit en kon je zowat bij iedereen okselvijvers of andere zweetplekken ontdekken. Hey, dit is offroad en dan mag je niet proper blijven. Trouwens, hoe meer zweetplekken, hoe meer het lijkt alsof je keihard hebt gewerkt op die stalen ros, een soort trofee, en daar lopen venten graag mee te pronken.

Endurofun Heidenau Scout K60

Het is verbazingwekkend hoe snel je leert. De technieken die we ‘s avonds uit onze helm toverden, waren ‘s morgens nog een abstract begrip. Straffer nog, het voelde zelfs vreemd aan om terug met je luie kont diepgezakt op het zadel te zitten na al dat rechtstaan, zo snel went deze nieuwe houding waarmee je echt wel meer controle krijgt over je stalen buddy. Slippen, driften (nou ja, de light versie toch), kijktechnieken, remcontrole, bandenkeuze… Het kwam allemaal aan bod. Hopla.

Endurofun Heidenau Scout K60

Voor wie ondertussen zit te lekkerbekken en zich afvraagt hoe te beginnen met offroad, raad ik aan om een cursus te volgen zodat je van in begin de juiste instructies meekrijgt van een professional die je on-the-field kan corrigeren. En dan oefenen, oefenen, oefenen en af en toe nog een cursus meepakken want als je kijkt naar het cursusaanbod van Endurofun voel ik me een klein kind in een snoepwinkel dat niet kan kiezen. Beginnen met kleine snoepjes en afronden met een megalekstok? Dat smaakt naar meer en nog. Allroad is fun en brengt ons bij elkaar. Schol.

 

 

Tags:
,

1 Comment

  • Benny

    01.09.2018 at 13:20 Reply

    Ik heb de cursussen daar gedaan en erna naar BERRT geweest, heel groot verschil.

    Wilde alle reizen ook meedoen van endurofun maar de mentaliteit op mijn laatste cursus van de “instructeur” was echt belachelijk kinderachtig. Van jaloezie tot denken dat hij met 12jarigen aant leiden is. Nee man daar ga ik geen 1000de euro’s voor betalen om zo behandeld te worden.

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: