S957B givi smartphone Atmos X4 holder gsm houder gps Thule Kristof Verschueren

Navigeren met smartphone: het einde van een dure GPS?

Wie mijn blog volgt, weet dat ik al vaker reviews heb geschreven over navigatie-apps en grote fan ben van Scenic en Myroute app. They rock! Zelf heb ik nog een oude Zumo 660 die bijna op pensioen gaat. Hij is uitgerust met heel wat gebruikerssporen, zeker na die keer toen hij onderweg tegen hoge snelheid tegen het asfalt smakte (sorry Zumo, my fault!). Zijn tempo heeft ook veel weg van een hoogbejaarde met rollator. Toch heeft hij mijn respect gewonnen en draag ik zorg voor hem tot het einde van zijn dagen. De Zumo 660 is het enige oude model dat nog ‘past’ op de BMW’s Navigatorsteun waarmee m’n S1000XR standaard is uitgerust. Als mijn Zumo 660 naar de hemel gaat en ik besluit om een nieuwe GPS te kopen (die past op mijn huidige GPS-houder), zal ik waarschijnlijk eindigen bij zo’n peperdure Navigator V of VI. Ook rijden vele motorrijders rond met een TomTom Rider of Garmin Zumo. Die dingen zijn echt goed en gemaakt om ons als motorrijder in weer en wind niet in de steek te laten, daar moet je mij niet van overtuigen. Maar toch, die dingen zijn tegelijk peperduur en hebben tov van smartphones toch enkele nadelen.

 

 

S957B givi smartphone Atmos X4 holder gsm houder gps Thule Kristof Verschueren

 

De GPS

 

Hoge prijs

 

De smartphonehouder van Givi monteer je eenvoudig (zonder schroevendraaier) op je stuur.

Wie op zoek is naar een nieuwe GPS zal al snel zien dat die elektronische spullen stevig geprijsd zijn. Zo betaal je voor het topmodel van Garmin, nl de Zumo 595, zo’n 630 euro. Zijn voorganger, de Zumo 590 kost nog zo’n 500 euro en zelfs voor de kleinere modellen mag je nog tussen de 300 en 450 euro neertellen. De TomTom Riders mogen dan wel iets goedkoper zijn, je zal steeds een paar honderd euro moeten neertellen. De BMW rijders onder ons die via hun dealer de splinternieuwe Navigator VI aanschaffen, gaan bijna 800 euro moeten neerdokken. En daar houdt het niet bij op want die spullen moet je ook nog in een merkgebonden houder steken zodat je bv voor de Navigator VI mét montagekit 890 euro (!) gaat betalen. Ook bij andere modellen ga je een montagekit moeten aankopen. 

 

Extra toestel

 

De gps-steun van m’n S1000XR bevat geen slot zodat ik deze telkens moet verwijderen als ik ergens toekomen. En geloof me, ik kom op zo vele plaatsen dat ik per dag vaak m’n Zumo van m’n motor moet nemen want ik heb echt geen zin om mijn dure gps onbewaakt achter te laten! En op zulke momenten besef ik dat zo’n toestel redelijk groot is om bij me te dragen. Niet dat dit ‘huge’ is, maar het is weer een toestel waar je moet op letten, je in de rugzak kwijt moet, je moet dragen. Telkens ik ga tanken en binnen ga betalen, even een koffie drinken of aan de winkel even stop, neem ik m’n gps eraf en zoek een plekje om hem veilig op te bergen. Er zijn uiteraard GPS-houders met slot, maar die zijn steeds optioneel en behoorlijk prijzig. 

 

GPS: Belabberde zoekfunctie

 

In de Givi-houder past eender welke smartphone met eender welke beschermhoes, het merk speelt dus geen rol.

Ik daag iedere gps-bezitter uit om met z’n toestel onderweg op zoek te gaan naar specifiek motorhotel in de Moezel. Hoe lang ga je zoeken en hoe zeker ben je dat dit een motorhotel is? Vorig jaar reed ik in de Vogezen en stopte ik om te route te zoeken naar de Grand Ballon die op zo’n 45 km van mijn locatie lag (op dat moment had ik m’n Zumo 660). Als je met je gps de zoekfunctie activeert, gaat die zoeken ‘in de omgeving’, en daarvoor was Le Grand Ballon te ver weg gelegen. Dan maar op zoek op via de Naam. Maar dan moet je weer weten in welke categorie Le Grand Ballon zit want als je geen dorp of straatnaam weet, wens ik je veel succes: cultuur? Ontspanning? Wat een gedoe! Ik werd groen en blauw tegelijk, waarschijnlijk had het warme weer er ook iets mee te maken. Tot ik in de verte een Mc Donalds zag waarvan ik wist dat er ‘free wifi’ was. Daar had ik via m’n smartphone in welgeteld 5 seconden de route gevonden naar Le Grand Ballon. Daar kan een gps nooit tegenop. Al geef ik toe dat sommige GPS-toestellen wel een redelijke zoekfunctie hebben. Zo is de nieuwe TomTom 450 uitgerust met tal van POI’s (Point’s of Interests), bergpassen, motorhotels… wat toch al een flinke stap vooruit is, maar echt niet kan tippen aan Google. Bewijs me dat ik ongelijk heb.

 

Geen toegang tot internet

 

Een gps heeft geen internet en dat biedt toch serieuze nadelen. We zijn allemaal verknocht aan Google. Even de openingsuren opzoeken van een winkel, het adres van een hotel, toeristische info… allemaal zaken die je met je gps niet kunt, tenzij je die info er vooraf hebt ingestoken. Om nog maar te zwijgen over verkeersinfo. Ik ben een grote fan van de app Waze voor dagdagelijks verkeer. Ik gebruik m’n motor regelmatig voor werkverplaatsingen en dankzij Waze kom ik nog zelden in de file terecht, en is met m’n Zumo helemaal niet het geval want die gaat steeds dezelfde weg nemen. Voor wie af en toe in het buitenland zit, hoeft binnenkort helemaal niet meer te klagen over de dure roamingtarieven want vanaf 15 juni 2017 betaal je in de EU geen cent meer als hier in België of Nederland. Dat betekent dat je met een standaard abonnement à volonté onderweg kunt surfen, navigatie-apps gebruiken zoals Waze of kunt luisteren naar kick-ass muziek via Spotify, en ik herhaal: dit allemaal zonder een meerprijs! Een app die sommige Garmin-gebruikers op hun smartphone downloaden is de Garmin Smartphone Link. Via deze app maak je een verbinding tussen je gps en je smartphone zodat je bepaalde informatie in je gps kunt binnenhalen zoals verkeersinformatie, flitspalen, weerbericht… Echter, de app werkt slechts op bepaalde gps-toestellen en op forums lees je hier en daar gebruikers die problemen hebben met hun connectie. Bovendien zijn niet alle diensten gratis. Toegang tot het internet? Toch weer die smartphone nodig… TomTom scoort hier dan weer beter (met sommige modellen) want hun Live Services (traffic, flitspalen) zijn zeer efficiënt en bovendien kosteloos in tegenstelling tot deze van Garmin, shame on you Garmin. Deze Live Services gebruik je door de gps te verbinden met je smartphone.

 

Meet de Smartphone 

 

Persoonlijk ken ik geen motorrijder die niet over een ‘smartphone’ beschikt. Laat mij het zo samenvatten: zo goed als iedereen loopt op dit moment rond met een toestel dat is uitgerust met hopen technologie, krachtige hardware en intelligente software. En daar kan een gps amper aan tippen. Iedere smartphone is uitgerust met een gps-ontvanger, heeft bluetooth, kan je muziek mee spelen en kan je uitrusten met een megapakket aan navigatie-apps. Smartphones zijn de laatste jaren zo krachtig geworden dat ze eender welke app probleemloos kunnen draaien. Zeker bij navigatie-apps is dit belangrijk omdat die software niets ander doet dan constant zitten te rekenen op zoek naar routes en waypoints. Apps crashen nog maar zelden en doen al jaren prima hun werk.  

 

Zelf was ik een hele tijd op zoek naar de efficiënte manier om mijn smartphone (iPhone 7) te beschermen én te bevestigen aan het stuur. Na lang zoeken kwam ik uit bij de smartphone houder van Gigi. Voor mij waren volgende punten belangrijk:

 

1/ Steeds dezelfde beschermhoes: Thule

 

S957B givi smartphone holder gsm houder gps Thule Atmos X4Bij dagdagelijks gebruik bescherm ik mijn smartphone met een hoesje en daar blijft m’n smartphone altijd in. Ik ben al jaren grote fan van het merk Thule en gebruik het om onderweg m’n dure spullen goed te beschermen, ideaal voor wie onderweg bv zijn laptop of tablet meepakt. In 2015 schreef ik er al een tekst over en ik ben er zo tevreden over dat ik voor m’n iPhone 7 een nieuwe Thule beschermhoes heb gekocht, nl de Atmos X4. Deze hoes is de beste die ik ooit heb gekocht en heeft m’n smartphone al meermaals gered van valpartijen tijdens m’n vele buitenlandse trips. De Thule is goed, trust me. 

Omdat ik het belangrijk vond om m’n Atmos beschermhoes te blijven gebruiken, sloot ik al meerdere smartphonehouders uit want sommige (kwalitatief goede) smarphonehouders hebben een eigen water- en stofdichte case om je smartphone te beschermen. Die producten zijn daarom vaak merk- en typespecifiek. Als je zo’n stuurhouder koopt voor een iPhone 5, dan past die niet meer voor een iPhone 6 of 7. En bovendien vragen die stuurhouders om vaak de ‘naakte’ smartphone (dus zonder een hoesje) in te steken. Voor mij was dit een no-go omdat ik perse bij m’n Thule-hoesje wilde blijven en dan past mijn smartphone dus niet meer in de case van de merkgebonden stuurhouder.   

 

S957B givi smartphone holder gsm houder gps Thule Atmos X4

 

2/ Een neutrale stuurhouder: Givi all the way

 

S957B givi smartphone holder gsm houder gpsWat zijn voor mij de voordelen van deze smartphonehouder? 

 

  • Ik kan er ook een andere smartphone insteken, een nieuw model of een ander merk;
  • M’n smartphone zit niet ‘geperst’ in een case zodat die weinig/geen last heeft van trillingen. Sommige gebruikers maken melding dat de lens van de smartphone stuk gaat wegens trillingen.
  • Ik kan op een snelle en gemakkelijke manier (lees: zonder schroefdraaier) de stuurhouder verwijderen: Givi heeft een gepatenteerd systeem zodat ik in enkele seconden de stuurhouder kan bevestigen of verwijderen.
  • De stuurhouder is merkonafhankelijk zodat ik hem bv ook kan gebruiken op een andere motor: nuttig als ik andere moto’s review.
  • Ik kan hem opladen terwijl ik aan het rijden ben door een opening onderaan waarlangs ik een kabeltje steek.
  • M’n smartphone is beschermd tegen stof en kan ik vlot bedienen (zonder handschoenen). Let op bij de nieuwe iPhone: de centrale bedieningsknop werkt enkel bij fysiek contact met je vinger en dus niet met de plastic hoes erover. Je kan wel de (navigatie)-app bedienen, maar niet een andere app openen omwille van de fysieke barrière tussen je vinger en de centrale knop.
  • M’n smartphone is beschermd tegen regen: met de standaardhoes van Givi is je smartphone ‘redelijk’ beschermd tegen regen en de ritsen zijn waterbestendig. Echter bij hevige regen is deze hoes niet geheel waterdicht. Hiervoor beschikt Givi over een regenhoesje zodat je smartphone 100 % beschermd is tegen water. Dit is misschien ook tegelijk een nadeel omdat je dan moet stoppen om de regenhoes aan te brengen (als je ze bij je hebt). Echter, het aantal keren dat het stortregent terwijl je rijdt, zal wellicht niet zo groot zijn en bovendien zijn de iPhonebezitters (6 en 7) hier in het voordeel want deze toestellen zijn waterbestendig. 

 

3/ Weerkaatsing? Draaien die handel!

 

Allemaal rozengeur en maneschijn? Bwa, ja en nee, ook al heeft de smartphonehouder van Givi een zonneklep, toch is de weerkaatsing bij een heldere hemel of zonnige dag op het doorschijnend plastic hoesje sterk dat ik soms moeilijk m’n scherm kan lezen. Mijn eerste ervaring was dus negatief omdat ik onderweg niets kon lezen (bummer). Na wat experimenteerwerk vond ik de perfecte positie zodat ik m’n smartphone veel beter kon lezen door het scherm te kantelen en haaks op de lucht te zetten. Wat een verbetering, oef! Toch is de reflectie soms nog aanwezig en enigszins hinderlijk, zeker als ik een fluohesje draag. 

 

 

 

 Voordelen van een ‘klassieke’ GPS op je motor

 

  • Bruikbaar in de meeste weersomstandigheden (regen, warmte)
  • Te gebruiken met handschoenen
  • Bij gebruik met houder: constante stroom door koppeling aan je motorbatterij
  • Vaak esthetischer omwille van geïntegreerde houder bij sommige merken
  • Sommigen zijn uitgerust met leuke opties: kronkelroutes
  • Robuust: kunnen tegen een stootje en gebouwd om buiten te gebruiken
  • Goede afleesbaarheid
  • Groot scherm

 

Nadelen van een GPS op je motor

 

  • Beperkte updates per jaar (de zogezegde ‘life-time updates’ zijn vaak beperkt)
  • Geen standaard verkeersinfo (tenzij je koppelt via ja smartphone, niet altijd gratis)
  • Duur in aankoop voor slechts 1 basis functie (navigeren)
  • Merkgebonden houder
  • Je zit met een extra toestel onderweg
  • Geen wifi 
  • Zoekfunctie: in vergelijking met Google zeer beperkt
  • Routes maken op je GPS is niet praktisch
  • In vgl met een smartphone heeft de GPS heel wat minder mogelijkheden (bv geen foto’s nemen, geen weinig/geen streamingdiensten)

 

 

Voordelen van smartphone als GPS op je motor

 

  • Heeft een gps-functie die vaak sneller werkt dan bij een gps
  • Geen roamingkosten meer binnen Europe (vanaf juni 2017)! Gebruik van apps zoals Waze, Google maps kunnen vlotjes en kosteloos in het buitenland! Zo ben je steeds op de hoogte van wegomleidingen, werkzaamheden, files, …
  • Zijn standaard uitgerust met navigatie-apps en er zijn tientallen spotgoedkope alternatieven beschikbaar 
  • Tal van andere apps beschikbaar voor motorrijders
  • Altijd up-to-date
  • Groot aantal hoezen beschikbaar (al is het belangrijk dat je kiest voor een goede kwaliteit en robuuste uitvoering)
  • Heeft tal van andere functies (muziek, foto’s, weerbericht, apps met reisinfo in je omgeving, bellen, …)
  • Je kan onderweg putten uit ontelbare routes in je omgeving 

 

Nadelen van smartphone op je motor

 

  • Weersgevoelig: regen en warmte zorgen soms voor problemen bij smartphones
  • De batterij van een smartphone gaat maar beperkt mee. Je moet een externe batterij of extra stroomvoorziening hebben. Zelf gebruik ik al een tijdje de Waterproof batterij van Xtorm (supertip voor motorrijders!)
  • Smartphones zijn gevoelig voor trillingen. Sommige intensieve gebruikers melden dat hun smartphone sneller defect is.
  • De smartphonehouders zijn vaak van mindere kwaliteit, minder robuust en vertonen soms meer trillingen dan bij een GPS-houder.
  • De afleesbaarheid is inferieur tov een GPS

 

 

 

En wat geniet jouw voorkeur? Een smartphone of een gps? Overweeg je bij een volgende aankoop de overstap van een gps naar een smartphone?

 

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

 

 

10 Comments

  • Soy

    28.05.2017 at 12:24 Reply

    Mooi

  • Fendo Pater

    28.05.2017 at 15:41 Reply

    Ik heb ook een gps houder van Givi maar mijn GSM wordt erg heet na een tijdje.
    Ik heb hem nu in mijn zak met scherm uit en volg de aanwijzingen via een bluetooth oortje (zo’n knopje in je oor als bij NCIS) E 1,18 bij AliExpress.

  • Pieter cools

    29.05.2017 at 09:24 Reply

    Hoe zit het met gesproken instructies via cardo in helm en smartphone?

    • Kristof

      29.05.2017 at 11:17 Reply

      Dag Pieter, ik gebruik bluetooth van smartphone naar m’n helm en werkt prima!

  • Jean Paul Vander Perren

    30.05.2017 at 09:19 Reply

    Ik gebruik ook Scenic en ik vind het inderdaad een goed alternatief voor een gps, vooral nu ook de “curvy” optie toegevoegd werd. Maar niks is perfect natuurlijk. Een paar dingen zouden nog beter kunnen:
    – nu alleen beschikbaar op iPhone. Ik heb 64 GB op de mijne en dat is wel nodig als je een paar offline kaarten wil. Dus toch niet zo goedkoop. Een Android smartphone heb je in veel bredere prijsklasse.
    – ik heb recent gemerkt dat de aanwijzingen niet altijd perfect zijn. Zo had ik gisteren nog een instructie “links” gaan waar het rechts moest zijn.
    Maar algemeen genomen ben ik zeer tevreden over de app. Ze is makkelijk in gebruik, laat importeren van routes toe van Furkot of Route You of je kan er makkelijk zelf een samenstellen op je telefoon.
    Voor de volledigheid: ik gebruik een iPhone 6S in een houder van Interphone. Die is waterdicht, ik heb het dit weekend kunnen testen in een onweer.

  • Wouter De Rijck

    12.06.2017 at 00:22 Reply

    Momenteel navigeer ik volledig op smartphone en zelf enkel op geluid (telefoon zit in mijn zak). Mijn 590LM is samen met de vorige moto verkochten heb en het opnieuw installeren van een GPS wordt altijd uitgesteld. Maar ondanks de hoge kost ben ik nog altijd aan het denken om toch terug een GPS aan te schaffen, omdat die wel met handschoenen te bedienen is. Het verbaast mij een beetje dat het niet kunnen bedienen met handschoenen niet als een serieus nadeel staat bij navigeren met smartphone.

    Misschien dat ik het gebruik van een GPS iets anders ervaar dan de gemiddelde motorijder. GPS is bij mij enkel een tool om van punt A naar punt B te rijden en dat in alle weersomstadigheden, inclusief die waar je liefst je handschoenen niet uit doet, ook niet voor 2 minuten.

    • Kristof

      12.06.2017 at 13:54 Reply

      Dag Wouter,
      Bedankt voor je feedback. Je maakt een terechte opmerking dat het niet kunnen bedienen van de smartphone met handschoenen een nadeel is. Ik ga er van uit dat je deze bedient als je even bent gestopt, en dan is het niet altijd handig om die handschoenen uit te trekken. Ideaal is de combinatie: gps én smartphone, ze zijn beiden aanvullend. Ik verneem dat het aanbod van apps met gps-functie (voor motorrijders) in de nabije toekomst nog sterk zal toenemen en een boost krijgt, wat toch wel aantoont dat er een markt voor is.
      groetjes en succes met je navigatie!
      Kristof

      • Jan

        30.08.2017 at 15:09 Reply

        Ik rij al jaren met mijn iphone als GPS op de motor. Totnogtoe vooral via TomTom (de optie kronkelwegen daar beviel met goed), en nu ga ik scenic uitproberen. Vooral het uitplotten en importeren van routes is iets dat ik totnogtoe niet had.

        Bedienen van de smartphone is met de laatste generatie handschoenen ook geen probleem meer, de meesten hebben een vingertop die smartphonegebruik toelaat.

        Momenteel gebruik ik een iphone 6S plus icm een ram x mount, en dat werkt perfect!

Post a Comment

%d bloggers like this: