mv agusta brutale 1090rr review

De MV Agusta Brutale 1090rr hoeft geen introductie. Deze Italiaanse volbloed doet al jaren de harten van menigeen motorrijder sneller slaan. Sinds 2013 heeft deze Brutale enkele technische en cosmetische verbeteringen achter de rug. Voor wie graag een keuze maakt, zijn er drie varianten op de markt, namelijk de Brutale 1090, de Brutale 1090 R en de Brutale 1090 RR. Voor 2015 heeft MV Agusta twee nieuwe modellen aangekondigd, nl. de Brutale 800 RR and Brutale 800 Dragster RR. De eerste reviews hiervan lopen stilaan binnen en zijn veelbelovend. In afwachting om deze twee nieuwe driecilinders van dichtbij te bewonderen, kon ik van het paradepaardje van Agusta, de 1090 RR Brutale, een weekje proeven. 

 

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

 

Looks van de mv Brutale 1090rr

Deze Brutale 1090 RR is de meest sportieve bike van de drie Brutales met maar liefst 158 pk op 11.900 toeren en een koppel van 100 Nm op 10.100 toeren. Dit alles houdt de Brutale onder controle met een natte slingerkoppeling van zes versnellingen. Deze schoonheid weegt droog slechts 183 kg en levert pure adrenaline van de zuiverste soort.

 

“De uitlaatdempers zijn twee good looking juweeltjes.”

 

Het design van deze Brutale is oogstrelend. Met zijn rood-zilvere kleuren en zijn bruut ontwerp komt hij bijzonder cool om de hoek kijken. Ook al bolt hij al enkele jaren rond, deze bike is beslist niet gedateerd, integendeel. Het blok bulkt van Italiaanse fierheid en de groen-wit-rode vlag pronkt netjes aan de zijkant. De opvallende verlichtingselementen maken deze motorfiets een -letterlijk- opvallende verschijning en dus ook veiliger. Vooraan zijn de knipperlichten fraai geïntegreerd in de spiegels en onder het dashboard zie je twee lichtstrepen. Het achterlicht zijn vermakelijke contourstrepen en bij het remmen tovert de Brutale twee opvallende rode lichtbronnen die de achterligger duidelijk maken dat je het tempo wilt temperen. De uitlaatdempers zijn twee good looking juweeltjes van de RR die voor de nodige sound zorgen, want huilen kan deze RR maar al te goed. Heuse aandachttrekkers zijn de velgen en de afwerking is van hoog niveau. Tijdens mijn fotoreportage in Maastricht stonden plots drie fransen naast mij: “wow, c’est quoi ça?“. En toen ik onderweg even aan de zijkant stopte, riepen twee jonge gasten vanuit hun auto: ‘Italia italia!‘. Nou, moet ik nog een tekening maken?

 

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

 

RRij-ervaring met de Agusta 

Kort samengevat: de RR is niet voor watjes, maar je kan er wel als een watje mee rijden en op zijn zondags genieten van kronkelende padjes zonder grootvader wakker te maken die een napje doet op de bank naast de baan. Jawel hoor, ik slaagde er zelfs in om in zesde (!) versnelling tegen 50 km/u te rijden aan 2.000 toeren zonder dat de RR zich ongemakkelijk voelde of snibbig gedrag vertoonde. Met twee vingers in de neus stuur je dit paradepaardje het stadscentrum in en met een ruk aan het gas klimt die dan betamelijk vlot naar de toeren in de hogere regionen. Hier voelt de RR zich pas helemaal thuis, het is een heus toerentalbeest en hoe hoger je hem jaagt, hoe mooier hij begint te huilen. En als je het gevoel hebt dat je moet schakelen, zit die nog maar halverwege en kan je er zonder morren nog een paar duizend toeren bij doen, en blijven gaan want de RR komt dan echt tot leven. Op dat moment zit je al sterk in de onwettige snelheidszone en moet je een stalen karakter hebben om jouw rechterhand wat terug te draaien. Oh my god wat voelt die dan goed en gaatjes dichten zijn oh zo verslavend.

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

Toch is het opletten geblazen want met een kleine ruk aan het gas reageert die ogenblikkelijk. De gasrespons is echt heel snel en dat is wennen als je veel stadsverkeer hebt en met deze blok steroïden onder je edele delen rond rijdt. Eens boven de 2.000 toeren komt het vermogen massaal vrij en it just keeps on going. Legaal rijden met dit blok is zo goed als uitgesloten, al kan je gerust met je sloffen naar de bakker rijden. Waar je de taart gaat steken is een ander paar mouwen want je bent aangewezen op een rugzak met deze spartaanse Italiaan. De houding is semi-sportief en je kan gerust vele honderden kilometers malen zonder dat moeder natuur je halt toeroept wegens knie-, rug- of polspijn.

 

“Als je het gevoel hebt dat je moet schakelen, zit die nog maar halverwege.”

 

Ik knalde de eerste dag 350 kilometer in één ruk en voelde me nadien nog een fris vogeltje. Nou ja, m’n nek spartelde wel wat tegen omdat ik niet gewend ben om met een naked bike te toeren, en zeker geen 350 km waarvan 90 % snelweg was en de snelheid milieuonvriendelijk. De zadel zit dus prettig comfortabel. Ook zou ik er niet mee naar het verre zuiden scheuren want dan gaat mijn gestel ongetwijfeld in staking. De positie van de pedalen kan je naar believen aanpassen, alsook de vering. Deze stond lekker sportief ingesteld, voor mij prima. Scheuren over slecht onderhouden wegen en af en toe wat vluchtheuvels meepakken ging vlotjes en de vering en terugslag kan je tunen indien gewenst, zowel de compressie, rebound en spanning kan je apart instellen rekening houdende met je snelheid. Zei ik al dat de voorvork een 50 mm Marzocchi is?

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

 

Safety first bij de agusta brutale 1090rr

 

Met al dit bruut geweld zijn krachtige remmen een pure noodzaak. De componenten van de Brutale zijn van topkwaliteit met twee voorste remschijven van 320 mm die dankzij Brembo monoblocs ongemeen krachtig zijn. Met een stevig kneep aan de remhendel (die je trouwens eenvoudig kunt aanpassen) boor je de RR knal in de grond op zoek naar grondwater zodat je op een veilige manier je RR parkeert. Wat een brakepower vooraan, opgelet voor diegene onder jullie met een vals gebit. Ook al heb je met deze remmen een grote veiligheidsmarge, toch moet je hierop inboeten door de ongelukkig geplaatste spiegels. Minstens drievierde van de spiegels wordt ingenomen door je eigen armen, en dat is nu net wat ik niet wil zien. Dit los je op door je ellebogen even opzij te gooien, al is het geen zicht maar het helpt. De armen van de spiegels hadden gerust een paar centimeter langer mogen zijn en de veiligheidsfactor ging pijlsnel de hoogte in. Trillingen zie je ook rijkelijk verschijnen in de spiegels, al hindert dit niet tijdens het rijden.

 

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

 

De RR kan je in twee verschillende mappings zetten: sportief en regen. Ik migreerde altijd in de meest krachtige stand (sportief) op zoek naar het hoogste genot. En zo komen we meteen bij de bediening van de cockpit die gebruiksonvriendelijk is. Wil je de mapping of ABS aanpassen of de tripmeter op nul zetten (wat ik vaak doe), dan heb je een handleiding nodig om met een combinatie van handelingen je doel te bereiken. Ook al is de cockpit logisch opgebouwd met een duidelijke toerenwijzer links en een  digitale display rechts, toch voelt het niet natuurlijk aan. Elementaire zaken zoals een klokje en een benzinemeter ontbreken en in donkere lichtomstandigheden is de display wat moeilijker af te lezen omdat het contrast tussen de zwarte letters en de mooi blauwe achtergrond lijkt af te nemen. Ook een opvallend attribuut bij de RR is een choke, wat ik niet verwacht op een klassebak van om en bij de 18.000 euro. De tractiecontrole heeft maar liefst acht (!) standen, gaande van geen tractiecontrole tot de hoogste mogelijke controle zoals bijvoorbeeld in fikse regenbuien.

 

“De RR is niet voor watjes!”

 

mv agusta brutale 1090rr review Bikerblog Kristof Verschueren

 

Als je een dikke portefeuille hebt en deze RR zonder pijn aankoopt, zal je ongetwijfeld ook niet op een litertje benzine meer zien. Mijn gemiddeld verbruik zat om en bij de 7,5 liter/100 km. Deze jongen is nogal dorstig. Dankzij de ruime tank van 23 liter ga je niet heetgebakerd om de vijf minuten aan het tankstation staan. Als je van dit paard stapt, let je toch best even op dat je met je linker broekspijp niet aan de kasbescherming blijft hangen als je de pikkel uitklapt, die ook wat ongelukkig te benaderen valt met je linkervoet. Tijdens stationair draaien aan de verkeerslichten voel je de motorhitte zachtjes opborrelen, maar hij wordt heus niet te warm. De draaicirkel is ook betamelijk groot, toch even opletten tijdens parkeren en manoeuvreren met een kleine voorraad vierkante meters ter beschikking.

 

Website MV Agusta

 

Basisprijs MV Agusta RR 1090: 18.490 euro (België), 20.990 euro (Nederland)

 

 

PLUS

 

  • Gigantisch veel power
  • Oogstrelend design
  • Comfortabel en ergonomisch rijgedrag
  • Hoge remkracht
  • Geweldige sound
 

MIN 

 

  • Spiegels ongelukkig geplaatst
  • Dashboard moeilijk te bedienen

 

 

 

 

 

 

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.