Artago 32s motorslot

Motorslot Artago 32s: het beste motorslot?

Iedere motorliefhebber onder ons is begaan met het welzijn van zijn machine. We zijn er trots op, we bollen er graag mee rond, beleven er intense momenten mee, kortom, we zien hem (of haar) graag. Jammerlijk duiken er regelmatig droevige verhalen op van motordiefstallen. Jawel, er lopen nog steeds malafide figuren rond die uit zijn op winst en jouw motorfiets verlappen of helemaal strippen en in stukjes verkopen. Heb je een sportief model of een motor die vaak voorkomt, is de kans groter dat je slachtoffer zal worden. Het goede nieuws is dat we diefstalpoginen sterk kun verminderen door onze motor uit te rusten met een goed slot. Discussies over het beste type slot en merk kan je overal op het internet terugvinden en ieder slot heeft bovendien zijn voor- en nadelen. Ik heb de Artago 32s intens kunnen testen tijdens drie motorvakanties naar Frankrijk, Duitsland en Zwitersland, en dit zowel op m’n BMW r1200 GS als een Harley Davidson Electra Glide Ultra Limited.

 

Artago 32s motorslot

 

Zelf ben ik voorstander van remschijfsloten, ze zijn praktisch om mee te nemen, beperkt in gewicht en efficiënt in diefstalpreventie. Zo heeft Artago recent de Artago 32s op de markt gebracht. Dit remschijfslot is een geavanceerde oplossing omdat het een combinatie is van een mechanisch slot met de meest moderne elektronische bewegingssensor dewelke je zelf kan activeren wanneer je wenst. Artago is een Europees bedrijf, gevestigd in Valentia en is ontstaan in 1976 door een jonge ondernemer en motorliefhebber die op zoek was naar een oplossing om zijn Vespa te beveiligen. Ondertussen beschikt het bedrijf over eigen testlaboratoria, behaalden ze diverse internationale prijzen op gebied van diefstalpreventie.

Artago 32s motorslot

 

Kwaliteit van de Artago 32s

 

Met de Artago 32s heb je een slot in handen van hoog niveau, dat voel en zie je meteen. Bovendien is het gehomologeerd volgens de strengste Franse SRA veiligheidsnormen. Je kan het kopen voor zo’n 165 euro. Reken daarbij nog 55 euro voor een optionele bevestigingskit en je kan uit je geldbeugel meer dan tweehonderd euro halen. Da’s niet niks, maar je krijgt flink wat diefstalpreventie in de plaats en twee jaar garantie conform de europese consumentenbescherming. Het slot wordt geleverd met maar liefst drie sleutels en een unieke productiecode zodat je in geval van sleutelverlies je deze opnieuw kunt bijbestellen. Het slot wordt gebruiksklaar geleverd want 2 AAA batterijen (inclusief reserve) zijn geïntegreerd.

 

Artago 32s motorslot

 

Mee onderweg

 

Het slot weegt ongeveer 1,5 kilogram, en da’s meteen flink wat gewicht om onderweg in je rugzak of binnenzak te steken. Bijgeleverd zit een leuk tasje om je slot in te steken om mogelijke krassen te voorkomen of om onder je zadel op te bergen. Heb je een koffer op je motor waarin je de Artago 32s wenst weg te steken, bestaat de kans dat het onderweg behoorlijk wat schuift en je vol tromgeroffel je op je weg begeeft. Hiervoor heeft de firma een oplossing voorzien: de integratiekit. Ik kreeg de ‘Universal K202 Integration Kit‘ geleverd dat je op eender welke motor kunt bevestigen. De installatie duurt amper vijf minuten en vanaf dan kan je op een efficiënte manier je slot aan de buitenkant én veilig aan je motor bevestigen. De kit is voorzien van een rubberen afwerking zodat mogelijke krassen met je frame wegblijven. Ook is de kit zodanig afgewerkt dat het slot trillingvrij kan bevestigd worden, maw, onderweg geen last van hinderlijk geluid of een vervelend trillend slot. Ik bevestigde de kit achteraan links van m’n r1200 GS zodat die niet hinderde voor m’n passagier thv de voetsteun. De kit is universeel, maw je kan hem op eender welke bike installeren. Ik heb er de voorbije anderhalve maand zo’n 5000 kilometer in diverse landen mee gereden en de kit bleef netjes op zijn plaats. Het slot kan je vlot aanbrengen of verwijderen en het bleef trillingvrij op de kit hangen. Voor de motorliefhebbers die zonder koffer of rugzak het beton opzoeken, biedt deze kit een interessante oplossing.

 

Gebruik

 

De Artago 32s is erg eenvoudig in gebruik: je hangt hem aan je remschijf, drukt het slot in, draait 180° met je sleutel en klaar is kees. Vanaf dan is je motor mechanisch beschermd. Het exclusieve van de Artago 32s is het electronisch systeem waarmee het is uitgerust. Het is een zeer intelligent systeem dat motorbeweging registreert en zelfs het onderscheid maakt tussen zachte beweging (bv aanraking van de motor) of een bruuske beweging (zoals diefstal en verplaatsen van de motor). In het eerste geval zal een auditief geluid en een flikkerende led je gedurende 8 seconden verwittigen. Als de beweging na 8 seconden nog steeds aanhoudt, gaat de 32s in alarmmode: een vervelend geluid dat je enkel met je sleutel kunt afzetten. De dief zal hierdoor heel wat aandacht krijgen en dat is nu net wat hij niet wenst. Het activeren van het electronisch alarm is ook uiterst simpel: ipv 1 keer het slot in te drukken, druk je het twee keer kort na elkaar in om vervolgens met je sleutel te activeren. Eens het electronisch systeem is geactiveerd, flikkert een rode led om aan te geven dat je er beter met je fikken afblijft. Deze werkwijze is heel eenvoudig en heeft me nooit in de steek gelaten.

 

Artago 32s motorslot

 

Met de bijgeleverde inbussleutel kan je de batterijen wisselen, hiervoor draai je onderaan de twee vijsjes los zodat je meteen het sensorkastje uit het slot kunt verwijderen en de batterijen vervangen. Deze vijsjes zijn uiteraard niet bereikbaar als het slot over jouw remschijf hangt zodat een duister figuur jouw slot onklaar zou kunnen maken. Met de Artago 32s aan je motor  moet je je geen zorgen maken dat ongewenste regenbuien het slot onklaar zouden maken. Het slot heeft namelijk de IP67 norm aan boord. Dit is een internationale norm die aangeeft dat de Artago 32s stofdicht is en bovendien nog correct functioneert na 30 minuten onder water tot een diepte van 1 meter. Wil je dus met je motor heel avontuurlijk omspringen en hem in een stadsfontein parkeren, mag dat voor de 32s geen probleem zijn, en dat kun je ook hier bekijken. Het slot heeft tijdens mijn motorvakanties hittegolven en intense stortbuien overleefd zonder ook maar één krimp te geven. Ook ‘s nachts heeft m’n motor vaak buiten geslapen met af en toe een fikse regen- en windvlaag, donder en bliksem inbegrepen. Tijdens deze stormvlagen bleef het slot z’n dienst bewijzen en heeft de wind nooit voor een vals alarm gezorgd, maw, het slot registreerde deze trillingen nooit als een inbraakpoging. En jawel, als je met je fikken aan de motor zit en hem probeert recht te zetten of het slot wat kantelt, mag je je verwachten aan een pré-alarm. De Artago 32s bleef voor mij z’n rol als geschikte poortwachter opnemen.

 

 

2 Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: