Bridgedale: motorrijders op vrije voeten

Motorrijders weten als geen ander hoe het voelt om in de winter die gure wind te trotseren waardoor onze dierbare voeten zich van hun pijnlijke of lastige kant tonen. Een ganse dag in het zadel met een stevig paar botten zorgt bovendien vaak voor klamme voeten met een zeer onaangenaam gevoel. Bij rijden in warme temperaturen zijn zweetvoeten niet zo uitzonderlijk. Ik heb er alvast last van: koude voeten in de winter en zweetvoeten in de zomer. Onder motorrijders is dit trouwens niet meteen het meest besproken onderwerp. ‘Kousen’ zijn nu niet bepaald stoer te noemen. Toch mag je het belang echt niet onderschatten en is er op de markt heel wat bruikbaar materiaal beschikbaar om ons motorrijden nog comfortabeler te maken. Om dit onderwerp verder uit te spitten deed ik beroep op Luc Vermeyen, zaakvoerder van Artisport.

 

Bridgedale voor iedere voet

Woolfusion SummitArtisport is een op en top Vlaams familiebedrijf dat al ruim 30 jaar gespecialiseerd is als groothandel in kwaliteitsvolle sportkleding, schoenen en accessoires. De merken die ze verdelen hebben stuk voor stuk een ruime geschiedenis en hebben hun strepen doorheen de jaren verdiend. Zo zijn ze ook de enige Belgische distributeur van het kousenmerk Bridgedale, hét merk dat wereldmarktleider is in wandelsokken en bovendien poolreizigers zoals Dixie Dansercoer door de koudste plekken op aarde leidt. Het fabriek van Bridgedale is gelegen in het wondermooie Noord-Ierse landschap waar ze via een eigen ontwikkeld en gepatenteerd ‘Fusion’-breiproces de natuurlijke vezel van oa. de merinoswol (de zachtste wol bruikbaar voor sokken) verstrengelen met de meest innovatieve synthetische vezels. Bridgedale heeft ondertussen meer dan 50 kousenmodellen in het assortiment voor alle mogelijke uitdagingen de geschikte oplossing aan te bieden. Ik legde Luc Vermeyen van Artisport enkele concrete motorvragen voor en kon zelf enkele modellen uitproberen tijdens talrijke motortochten in diverse weersomstandigheden.

 

Wat is een goede kous?

Kousen zijn het verlengstuk van onze motorschoen die het voetcomfort mee bepalen. Sommige motorbotten zijn waterdicht dankzij een Goretex®-membraan. Goretex® houdt het water prima tegen, maar het laat maar beperkt onze transpiratie verdampen waardoor we klamme voeten krijgen. Lederen motorbotten zijn daarom doorgaans beter ademend. Een goede motorlaars vraagt om een kwalitatieve kous. Een goede kous zorgt voor protectie op de drukplaatsen zoals onze tenen, hiel en achillespees. Zij zorgt er ook voor dat het transpiratievocht van de voet wordt weggevoerd, maar tegelijk de voet warm houdt in koude omstandigheden en koel in warmere condities zoals een zuiderse motortrip. Daarom is de materiaalkeuze van de sok heel belangrijk.

 

Het beste materiaal?

Fusion Technologie Bridgedale motorkous

Fusion Technologie

Motorrijders zijn altijd een beetje avonturiers waarvoor alleen maar het beste goed genoeg is. De beste samenstelling voor een kous is de combinatie van wol (Merinoswol) met vermenging van technische synthetische vezels. In ieder geval geen katoen omdat dit het vocht opslorpt maar niet wegvoert. Merinoswol is afkomstig van de befaamde merinosschapen die oa. grazen in Zuid-Afrika en Nieuw-Zeeland. Het is de fijnste wol die gebruikt kan worden voor de productie van sokken. Bridgedale hanteert de Fusion-technologie (zie links) als unieke breitechnologie: alvorens de sok wordt gebreid, wordt de Merinoswol vermengd met hoogwaardige synthetische vezels zoals Endurofil®/Polypropyleen. Dit resulteert in een supersterke sok die de beste eigenschappen van beide vezels op een unieke manier combineert en waarmee je jaren motorplezier beleeft. Vocht wordt via deze synthetische polypropyleenvezels naar de buitenste wollen laag getransporteerd waardoor je als motorrijder droge en aangename voeten behoudt.

 

Motorrijder: M of V?

Niet alleen is de motor waarmee mannen zich van hun stoere kant tonen meestal wat zwaarder dan de scheurijzers waarmee vrouwen bollen (al ken ik enkele uitzonderingen), ook is de mannenvoet meestel breder en iets zwaarder in het hielgedeelte. Daarom brengt Bridgedale een ‘Women’s fit’ uit, die de anatomie van de vrouwenvoet nauwkeurig ondersteunt.

 

Lange motortocht voor de boeg?

Indien je als motorrijder in koude periodes langere tijd onderweg bent, kan je een dunne thermal liner onder de wollen sokken dragen. Liners zijn fijne onderkousen die voor snel vochtafvoer zorgen. Het volstaat om deze liners te verversen of te wassen zodat je jouw dikkere buitensok een aantal dagen kunt dragen zonder te wassen. Liners drogen zeer snel omdat het synthetische vezels zijn. Ook is deze techniek erg handig voor de plaatsinname in je koffers want enkele liners meepakken neemt erg weinig plaats in. In de winter kan je een Thermal Liner dragen die extra warmte geeft en in de zomer of warme omstandigheden kan je een Coolmax®liner dragen die voor extra frisheid zorgt. Deze Thermal- of Coolmax®liner draag je onder een sok met wol.

 

Thermal Liner Bridgedale

Thermal Liner: een soort ondersok

  • Concreet voor tochten naar het zuiden: als je een lange kous nodig hebt, kies dan de MerinoFusion Ultra Fit. Dit is een dunne lange kous met maar liefst 38 % Merinoswol die ook stevig aanvoelt en perfect het vocht van de voet wegvoert. Als je een korte sok verkiest, ga dan voor de MerinoFusion Trail met een goede ventilatie aan de bovenkant van de voet. Deze kous heeft maar liefst 53 % Coolmax®-vezels zodat het vocht vlot wordt afgevoerd. Indien je wenst, kan je bijkomend nog een liner onderaan deze kousen dragen, zoals een Coolmax liner zodat het vocht nog sneller van jouw voet wordt weggevoerd.
  • Concreet voor tochten in heuse koude omstandigheden waar het vaak ook vochtig is: dé ideale sok hiervoor is de WoolFusion Summit (ook in knielengte). Hieronder kan je eventueel een Thermal liner dragen zoals Dixie Dansercoer draagt voor zijn poolexpedities. Deze Summit kous is best wel dik zodat je misschien de voorkeur geeft aan een iets dunnere sok zoals de WoolFusion Trekker.

 

 

Als een Enduro echt op avontuur?

Sommige motorrijders wagen zich aan een flinke portie avontuur en trekken met hun enduromotor de bossen in, doorkruisen de wilde natuur en worden dan getrakteerd op riviertjes of hopen slijk. Om de voeten optimaal te beschermen dragen ze heuse crosslaarzen en deze zijn niet waterdicht waardoor je na enkele uurtjes crossen wel eens natte voeten kunt krijgen. In deze situaties draag je dan best natuurlijke vezels, namelijk wol. Wol heeft de eigenschap om -ook al is de kous nat- niet koud aan te voelen. Tov van katoen kan wol veel meer vocht opnemen zonder aan comfort in te boeten. Onder deze wollen kousen kan je een liner dragen. Concreet voor echte avontuurtochten met serieuze kans op natte voeten:

 

  • Ga je in de zomer met je Enduro het Zwarte Woud doorkruisen, ga dan voor de MerinoFusion Trail of de WoolFusion Ultra Light. Een liner is in dit geval niet echt noodzakelijk.

  • Ben je een die-hard en ga je in de winter lekker endurofun beleven, kies dan de WoolFusion Summit (dikke kous), of de WoolFusion Trekker (iets dunner) of de WoolFusion Trail (dunste versie), telkens in combinatie met een thermische onderkous: de Thermal Liner

 

Hou rekening dat endurorijders heftige beestjes zijn en flink wat bewegen op hun crossmotor waardoor ze  behoorlijk kunnen zweten, in tegenstelling tot de eerder passieve zithouding bij het ‘on-road’ rijden. Als je weet dat je een flinke portie gaat zweten, zorg er dan voor dat je kous niet te dik is en kies bijvoorbeeld voor de MerinoFusion Ultra Fit. Heb je in je crosslaarzen graag iets dikkere kousen, ga dan voor de MerinoFusion Vertige Light (iets dikker) of de MerinoFusion Vertige Mid (nog iets dikker) of de MerinoFusion All Mountain (heavy weight). Deze kousen mogen gerust nat worden.

 

Wat is de ideale lengte van een sok?

De motorsok komt best een aantal centimeters boven het hoogste punt van je motorlaars zodat er geen wrijving kan ontstaan. Iedere sok heeft een beetje Lycra® in de samenstelling waardoor je ze kan stretchen.

 

 “De motorsok komt best een aantal centimeters boven het hoogste punt van je laars.”

 

Als je twee sokken draagt, liner en buitensok, zal door het groter gedeelte Lycra® in een liner deze als een tweede huid aanpassen om zo snel het transpiratievocht naar de wollen sok door te voeren.

Eigen ervaring

Zelf heb ik de MerinoFusion Ultra Fit en ook de WoolFusion Summit gedragen tijdens enkele Endurotochten. Ik combineerde ze met m’n Alpinestars Tech 3 crosslaarzen, mijn Dytone boots en mijn Alpinestars Toucan Gore-Tex® laarzen. Deze kousen zitten echt prima. Opvallend is ook dat ik geen klamme voeten meer had. Na een ganse dag toeren met een buitentemperatuur van 21° had ik aangename warme voeten, maar de binnenzijde van mijn sokken en de huid van mijn voeten waren droog nadat ik mijn laarzen na een vermoeiende dag uittrok. Persoonlijk verkies ik de WoolFusion Summit die iets steviger aanvoelde en me een beter gevoel gaf in de stevigere motorlaarzen (Alpinestars) dan de MerinoFusion. Als je gaat voor de WoolFusion Summit, kan je ook de ‘Knee’ nemen: dit is een kous op knielengte, een echte motorkous dus voor als je met hogere laarzen rond sjeest.

 

 “Opvallend is ook dat ik geen klamme voeten meer had.”

 

Daarnaast heb ik ook de WoolFusion Summit in combinatie met een Thermal liner gedragen toen het frisser werd. Dit gaf me nog een aangenamer gevoel en extra warmte. Een Bridgedale kous is beschikbaar voor een gemiddelde prijs tussen de 15 en 25 euro. Best wel aanvaardbaar als je weet dat je er jaren voetplezier mee zult beleven. Ik ben alvast fan.

Bridgedale Vertige Light Silver-black

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.