BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortocht Kristof Verschueren

In beeld: met de BMW K 1600 GT naar Denemarken, en terug

Een verkwikkende toer met z’n tweetjes naar Denemarken en terug, dat zie ik wel zitten. Toeren in stijl, met een flinke dosis luxe onder je bips, de afwezigheid van rug- of polspijn gegarandeerd, lekker uit de wind zitten en meer dan voldoende bagageruimte voor twee personen met zelfs nog wat overschot om een souvenir hier en daar mee te pakken voor het thuisfront. Dankzij BMW kon ik en mijn echtgenote met BMW’s indrukwekkend luxepaardje, de K 1600 GT, in stijl à la Gran Turismo naar Denemarken tjoekken en terug.

 

Denemarken vakantie toertocht BMW Kopenhagen K 1600 GT

Een tocht van 2.576 km via Hamburg door Jutland naar de Funen en via Roskilde tot in Kopenhagen om dan af te  zakken via Groningen terug naar België.

Een tocht van 2.576 km via Hamburg door Jutland naar de Funen en via Roskilde tot in Kopenhagen om dan af te zakken via Groningen terug naar België. Acht dagen on the road in het Zuid-Oosten van Denemarken met een rustdagje in Kopenhagen, de stad die al meermaals is bekroond voor ‘s werelds meest leefbare stad en hier en daar ook wel wordt omschreven als de hippe stad op mensenmaat. 

 

 Denemarken

 

Denemarken is het meest zuidelijke land van Scandinavië en dus perfect om te bezoeken in een relatief korte periode. Alhoewel Zweden en het oogstrelende Noorwegen (on my bucket list!) buurlanden zijn, valt er heel wat moois te ontdekken in Denemarken. Voor wie af en toe motorforums afschuimt, leest dat het Deense landschap en Nederland wel wat gemeen hebben: een relatief plat landschap. Voor wie zoekt naar ‘kant-en-klare’ motorroutes (gpx) merkt dat er voor Denemarken het aanbod niet zo extreem hoog is, of zeg maar eerder beperkt

 

BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortocht

Een typisch Deens landschap.

Toch biedt lieflijk Denemarken verrassend mooie hoekjes, kilometerslange kuststroken, ruime landschappen en is ook het perfecte ‘instapland’ omwille van zijn meest zuidelijke locatie voor wie Scandinavië wilt ontdekken en kennismaken met de aardige bevolking. De meest bekende route is de Margrietroute die het mooiste van Denemarken samenbundelt in één perfect uitgestippelde tocht van 3.700 dwars door Denemarken. Perfect voor wie veel tijd heeft om alle hoekjes en kantjes te ontdekken. Van deze Margrietroute heb ik enkele wegen overgenomen in mijn toertocht, ik ga heus het warm water niet opnieuw uitvinden. Wie mijn teksten leest, weet dat ik ondertussen megafan ben van Myrouteapp (link) om mijn routes uit te stippelen, en met rede. Maar probeer ook zeker de routeplanner (link) van Motorcycle-Diaries waar je de mooiste Europese wegen in beeld kunt vinden én downloaden om je eigen trip voor te bereiden. Tip!

 

Die toffe dure Denen

 

Het valt me op hoe vriendelijk die Denen zijn. Er is steeds wat afstandelijkheid te bespeuren, een beetje vergelijkbaar met ons, Vlamingen. Toen ik een tijdje terug in Marokko vertoefde, werd ik in een andere wereld gekatapulteerd, net het tegenovergestelde. Ok, het was in Marrakech, een wereldstad, maar toch. Het ‘trui-tje-trek’ en opdringerig gedrag van iedere verkoper om de paar meter was een behoorlijke confrontatie in vergelijking met onze –of de mijne althans- Vlaamse waarden en normen. Neen, geef mij maar een lekkere Deense houding met een authentieke en welgemeende lach of vriendelijk gebaar.

 

 

Denemarken is niet bepaald goedkoop, eerder duur zeg maar, en dat merkten we meteen tijdens onze eerste rondrit in Denemarken toen we halthielden in de thuishaven van Hans Christian Andersen, nl. Odense. Voor twee koffies op een ‘gewoon’ terrasje in het centrum moesten we 90 Deense Kronen (oftewel 12 euro) neerdokken. Toegegeven, de barista had een mooi bloemetje gevormd met het melkschuim en er lag een koekje van 1 cm op ons schoteltje. Voor het bezoek aan het (buitengewoon knap) kasteel Egeskov (tip!) in Funen betaal je 30 euro per persoon. Je krijgt dan wel toegang tot enkele musea, prachtige tuinen met labyrinten en vijvers en een speeltuin. Ik kan me niet één kasteeldomein in West-Europa voor de geest halen waar ik dit bedrag moest neertellen voor toegang. In meerdere grootwarenhuizen betaal je voor een flesje water van 30 cl van een of ander onbekend merk tot 1,5 euro. Daar heb je in België heel wat liters water voor. Dus ja, duur in vergelijking met België, maar laat dit je zeker niet afschrikken, je zal Denemarken zeker waarderen!

 

Niet voor Deense hardrijders

 

BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortochtDenen zijn geen hardrijders. Het zijn gedisciplineerde weggebruikers die trouw het cijfer der verkeersborden volgen. 80 is 80 en geen 85. 80 is de maximaal toegelaten snelheid op de Deense wegen buiten de bebouwde kom. Omdat het er zo rustig is, heb je alle kans om tegen hyperspeed die wegen af te schuimen, maar neen, die Denen blijven rustig aan 80 km/h tuffen zonder enig gebaar van sneller te willen of te kunnen. Met onze Vlaamse rijdersmentaliteit is het soms op je kin kloppen om braafjes achter die Denen te blijven bollen. Als je er dan toch eentje inhaalt, komt er een gevoel van onbehagen naar boven. Je voelt je daar al snel een hardrijder en je hoort niemand toeteren of zijn middenvinger opsteken. Hoffelijkheid dragen ze daar hoog in het vaandel. Wie in Denemarken gaat rijden, komt voor de rust en gezapig toeren, ideaal dus voor wie er echt helemaal tussenuit wil en in alle rust wilt motortrippen. De weinige baanmachines die er dan toch bollen, houden zich ook netjes aan alle verkeersregels, mooi toch he.

 

Straffen toebak die 1600

 

Het is moeilijk te geloven dat er zo veel comfort op twee wielen mogelijk is. De K 1600 GT is een cruiseschip met toeters en bellen en met de power van een speedboot. In vergelijking met een naked of supersport heeft de GT zijn gewicht en omvang tegen, maar draai gerust wat verder aan die hendel en die 160 (!) pk’s zullen je met verstomming verbazen. Een luxecruiser maken is één ding, maar dat ding dan zoveel buskruit onder z’n kont steken, is een ander paar mouwen. Proficiat BMW. Het hoge koppel is fenomenaal en als het wegdek een beetje nat is, wordt mijn gulzige acceleratie meteen beantwoord door de tractiecontrole die me netjes op de baan houdt. Dit ding doet voorspelbaar zijn werk. Draai je nog wat ijveriger aan het gas, wordt die dikke slof als een raket vooruitgestuwd en voor je het beseft heb je een stuk of zes boetes. Man wat een gevoel. En die sound is echt vet. De Acrapavic tovert een oorverslindende sound uit hun pijpen waardoor menigeen omstaanders een platligger verwachten. In de cruiserwereld is dit wel een straffe combinatie. Met de K 1600 GT kan je lekker lui cruisen aan een gezapig tempo, nauwelijks schakelen en superrelax op je bestemming arriveren een paar 100 kilometers verder. En voor wie toch eens op zoek is naar een vinnig verzetje, kan dit met een en dezelfde bike, twee voor de prijs van een dus.

 

 

Schakelen

 

De nieuwe GT is uitgerust met een ge-wel-dige quickshifter die we kennen van tal van andere BMW modellen. Schakelen gaat zoals verwacht heel soepel en bij iedere schakeling ‘ploft’ hij in een andere versnelling. Slechts drie keer duwde ik de quickshifter van eerste naar tweede versnelling niet voldoende door waardoor het toerental meteen bulderend de hoogte in ging, maar na een tweede poging ging het meteen lekker. De vrijstand vind je meteen zodat je aan het rode licht in een oogwenk in neutraal staat. De Hill Control (maakt deel uit van de optie Safety Pack) heb ik verrassend veel gebruikt. In Denemarken waren heel wat stoplichten aan licht hellende straatjes. Man wat is die Hill Control een handig ding! Even kort en krachtig de voorrem inknijpen en het ding doet z’n werk zodat ik m’n beide handen even vrij heb. En terwijl ik ontspannen wacht op het groene teken, kan ik lekker met m’n 1,73 meter lengte m’n beide voeten vlotjes aan de grond om het zware ding –inclusief duozitter- perfect onder controle te houden. Stationair voel je de 6-cilinder amper draaien, bye bye trillingen, toch een unieke beleving zo’n lekker soepel lopend blok! Niet alleen in stilstand tem ik dit beest als een lammetje, maar ook al rijdend sta ik versteld zijn soeplesse. Alsof ik met een 800 of 1.000 cc onderweg ben, zo vlot!

 

BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortochtDeze bike is heus niet alleen ontwikkeld om toeristenritjes mee te maken, maar ook om de sportieveling uit te hangen, want de 1600 GT kan het allemaal. Ik zou bijna durven beweren dat hij even wendbaar is als een ballerina op topniveau. Ok, dit is overdreven en zou een batterij van geweldige motorfietsen oneer aandoen, maar ik word overmand door emoties als ik de wendbaarheid en souplesse van deze meer dan 300 kg zware motorfiets (334 kg om precies te zijn) ervaar, ook tijdens het filerijden of stadsverkeer. En dit schip is zo stabiel dat je amper merkt of je alleen of met duozitter onderweg bent! Ik zou niet graag de verantwoordelijkheid willen dragen als remblokje want zo’n big bike tot stilstand brengen, is toch een hele klus. De GT is uitgerust met remblokken van BMW die uiterlijk in vergelijking met de gigantische verschijning van de GT nogal klein voor de dag komen. Maar vergis je niet want de dosering van de voorrem is fijnzinnig zodat ik zonder enige vrees zelfs met één vinger dit omvangrijke beest nauwkeurig tot stilstand breng in diverse omstandigheden. Perfect! De ABS doet onberispelijk zijn werk en de BMW-ankers voldoen aan al mijn verwachtingen om deze grote tijger minuscuul onder dwang te houden.

 

BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortochtMet de 1600 GT heeft BMW een iets meer sportief georiënteerde motor op de markt gezet. In vergelijking met de GTL versie heeft de GT licht afwijkende afmetingen: de GTL is 165 mm langer, is 25 mm hoger, de zithoogte is 50 (!) mm lager en hij weegt 14 kg meer tov de GT. De zithouding is eerder sportief rechtop zittend en je knieën vormen een hoek van iets minder dan 90 graden. Voor mij bijzonder aangenaam en motorrijders die gewend zijn met een hoogpoter te rijden, zullen hier aangenaam verrast zijn. De ergonomie van de GT is van het allerhoogste niveau en dat besefte ik maar al te goed na een tocht van 2.576 kilometer. Met twee vingers in m’n neus maal ik kilometers alsof het niets is. Het elektrisch verstelbaar scherm (dat van de GT iets kleiner is als bij de GTL) duwt alle wind netjes uit de weg zodat ik amper tegenwind ervaar. In de allerhoogste stand wordt een soort vacuüm gecreëerd rond m’n hoofd waardoor het allemaal wat storend buldert. Maar als ik het scherm een paar centimeters laat zakken, verschijnt er een brede glimlach op m’n smoel en weet ik dat ik de eerste 100-en kilometers in één ruk kan verteren. Ook wanneer ik tijdens de heenrit een hele reeks zware onweersbuien trotseer, blijft de GT me min of meer uit de regen zetten zolang ik het tempo er voldoende inhoud. Toch merk ik dat m’n edele delen en achterwerk als eerste baden in al die nattigheid. Ook m’n mouwen en handen hadden snel prijs. Nou ja, wie volledig droog wilt zitten in de regen moet maar met een auto rijden. De zijpanelen van het 2017 model lopen iets meer naar achter waardoor je meer kniebescherming hebt. Ook kan je de zijpanelen ‘open klappen’ om met warme weersomstandigheden meer (frisse) wind naar je lichaam te sturen. It works!

 

 

De 1600 GT is uitgerust met alle elektronische hulpmiddelen die er momenteel beschikbaar zijn. Noem maar op, de GT heeft het allemaal. Het dashboard is één groot TFT-scherm dat bijzonder vlot afleesbaar is. Zowat alles kan je op dit scherm te weten komen via enkele knoppen aan het stuur en het draaiwieltje links. De opbouw is logisch maar de keerzijde van de medaille is dat je vaak heel wat moet drukken vooraleer je bij je gewenste informatie komt. Alle informatie is namelijk in een soort lus beschikbaar en je moet telkens door dezelfde volgorde gaan om specifieke informatie af te lezen. Gelukkig is er een soort ‘favorieten’ knop die je kan definiëren welke inhoud je op het scherm wenst te zien. Ik koppelde deze knop aan de gps-kaart (in dit geval was de BMW Navigator VI mijn GPS) zodat ik snel kon in- en uitzoomen. Het is een handige knop, maar ik vraag me af waarom deze gps-functie dan nog steeds in die lus staat als ik hem bij de favorieten heb gezet waardoor de lus nog steeds op zijn maximale lengte is. Ook al staat het stuur van BMW vol met knoppen, toch heb ik bv liever een knop voor de handvatverwarming (zoals bij de andere modellen van BMW) zodat ik niet telkens door het hele menu hoef te gaan. Ik gebruik de handvatverwarming bv vaker dan de knop van de mistlampen. Ach, het is spijkers op laag water zoeken 😉

 

 

Een cruiseschip kan uiteraard niet zonder radio en daar is de GT ook mee uitgerust. Vooraan pronken een set luidsprekers die je onderweg entertainen maar verwacht je niet aan een paar geweldige boomboxen. De kwaliteit van de luidsprekers kan beter voor een motor van bijna 30.000 euro (mijn testversie). Ik begrijp dat muziek geen prioriteit is tijdens het motorrijden, maar als je dan toch zo’n luxeschip op de markt gooit, mogen ook de luidsprekers van het hoogste niveau zijn. De bediening van de radio vind ik niet logisch. Via het draaiwieltje kan je snel en eenvoudig van de geprogrammeerde post 1 naar post 2, 3, 4 gaan… Op post 2 stond Studio Brussel. Maar eens in Nederland kon ik geen geprogrammeerde post meer ontvangen waardoor ik de radio wilde laten scannen en zelf zoeken naar beschikbare posten. Hoe dit werkte was een heuse zoektocht waarmee ik even zoet was (voor wie het zich ook afvraagt: je moet eerst op de knoppen aan de linkerflank van de motor via de knop ‘Mode’ naar ‘Manueel’ gaan). Lang leve het internet waar op forums nog motorrijders deze vraag stelden (ik heb het niet in de handleiding gevonden maar misschien ligt het aan mij). Ow, en wat ik niet begrijp is dat de radio begint te spelen iedere keer als je de motor opstart. Dit zal je (hoop ik) wel ergens kunnen aanpassen, maar waar dan?

 

 

Met de GT kan je voor weken aan gerief meepakken want de drie koffers zijn huge. In iedere zijkoffer kan je een integraalhelm kwijt en in de koffer achterin zelfs twee helmen. Een pittig detail: de achterkoffer is binnenin met zachte stof afgewerkt en uitgerust met een klein lampje zodat je in duisternis nog wat zicht hebt op je rommel. Dat luxe bij de GT geen grenzen kent, is al duidelijk. Maar het keyless rijden, was een aangename ervaring. Het is pure luxe, maar wie dit soort motor koopt, gaat meteen voor comfort en het keyless rijden draagt daar flink aan bij. Je hoeft je sleutel niet te nemen om je motor te starten of te tanken. Handig. En ook top, neen: ‘superhandig’, is de achteruit. Dit is een nieuwe optie bij het model 2017 waarvoor je meteen een flink aantal extra lappen op tafel moet gooien (1.025 euro), maar het loont! Nooit meer uitkijken hoe je parkeert of waar je gaat draaien want die ‘R’ is de max (en eigenlijk ook nodig bij zo’n zware tanker). Nadat je hem eerst via een linker stuurknop in de ‘R’-stand hebt gezet, activeer je de extra elektronische achteruitmotor door met je rechterduim op de rode startknop te drukken en het ding begint langzaam naar achter te verplaatsen. Top!

 

 

Moet er nog meer zijn op deze GT? Jawel hoor, de cruisecontrol lijkt misschien wel standaard maar is veel meer dan dat. Net zoals bij de andere modellen op de BMW motoren is het gebruiksgemak bijzonder hoog. Het ding is perfect geplaatst (links) en is zo vlot bedienbaar dat je echt niet meer zonder kunt. Hij werkt zelfs in eerste versnelling aan 20km/u! Wie doet dit na? En ook die ‘low-speed handling’ voor zo’n buffel! De vering stel je elektronisch in, hard of zacht, en brengt je in vervoering. Je glijdt over de weg met die dingen, alle oneffenheden filters hij weg. Ow, en 2017 model heeft ook rijmodi: Road en Dynamic. Road voor een optimale wegligging en grip en bij Dynamic staat die iets strakker. Om eerlijk te zijn voel ik dit verschil amper en had ik dit graag meer uitgesproken gezien.

 

BMW K 1600 GT Denemarken vakantie motortochtYep, het is een geknipte reis- en toermotor. Je hoeft je onderweg zelfs geen zorgen te maken over de ketting want die is er niet. Leve de cardan, leve een onderhoudsvrije motor. En met mijn gemiddeld verbruik van exact 6 liter/100 km voor zo’n massa’s kilo’s en power mag BMW met deze GT op de eerste rij in de klas gaan zitten. De GT is misschien niet de meest geschikte motor voor dagelijks (file?)verkeer, maar als je tonnen opslagruimte kunt gebruiken, houdt van comfort, luxe en tegelijk vlot kan genieten van hopen koppel, biedt de GT je geweldige rijsensaties! Maar voor al deze superlatieven schotelt BMW je een gepimpt prijskaartje voor. Mijn testmodel had een fameus factuur van 28.225  euro (zie verder), en da’s een bom geld, maar je krijgt er wel een dikke bom van een motor voor in de plaats.

 

Sterke punten:

  • Torenhoog comfort, niveau van Champions League.
  • Luxepaard puur sang met alle mogelijke elektronica.
  • Hopen power die je uiterst gedoseerd tot stilstand brengt.
  • Zeer stabiele wegligging en uiterst wendbaar.
  • Gemaakt om overdreven lange ritten mee rijden: geknipte reis- en toermotor.
  • Verslavend rijkarakter en geluid.

 

Aandachtspunten:

  • Beschikbaar stellen van alle info op het dashboard kan vlotter.
  • Kwaliteit luidsprekers.
  • GPS niet kantelbaar: soms last van invallend zonlicht.

 

 

De uitrusting en prijzen van mijn testmotor: 

 

  • BMW K 1600 GT: 22.790 euro (basisprijs met standaard uitrusting: DTC, ESA dynamic, ABS Pro)
  • Safety Pack: 1.060 euro (Adaptieve Xenon koplamp, Daglicht, Hill start control, RDC)
  • Option Line Pack: 1.775 euro (Keyless ride, Schakelassistent Pro, Centrale vergrendeling, Extra koplampen, Anti-diefstal systeem)
  • Style Pack: 510 euro
  • Audiosysteem met voorbereiding voor navigatie: 1.275 euro
  • Achteruit versnelling: 1.025 euro
  • TOTAAL: 28.225 euro

 

 

Type Olie-/watergekoelde viertakt zescilinder-in-lijnmotor, twee bovenliggende nokkenassen, vier kleppen per cilinder
Boring x slag 72 mm x 67,5 mm
Cilinderinhoud 1.649 cc
Vermogen 160 pk bij 7.750 t/min
Koppel 175 Nm bij 5.250 t/min
Compressieverhouding 12,2:1
Mengselvorming/motormanagement Elektronische injectie in inlaattraject
Uitlaatgasreiniging Geregelde driewegkatalysator, Euro 4-emissienorm
Topsnelheid Meer dan 200 km/u
Verbruik Opgegeven: 5,7 l. Eigen meting: 6 l. 
Brandstof Loodvrije super, octaangetal 95 (RON)
Lengte 2.324 mm
Breedte inclusief spiegels 1.000 mm
Hoogte zonder spiegels 1.440 mm
Zithoogte 810 mm / 830 mm (lage zitting: 800 mm / 780 mm)
Rijklaargewicht 334 kg
Tankinhoud 26,5 l
Reserve ong. 4 l 

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

1 Comment

  • Luc Horbach

    02.08.2017 at 09:11 Reply

    Zoals gebruikelijk weer een prima review . Dit keer van de K1600.
    Ook nog eens buitengewoon prettig geschreven. Leest lekker weg 🙂
    Ik kijk al uit naar de volgende review en de volgende en de volgende……………

Post a Comment

Nieuwsbrief
bikerblog nieuwsbrief
Volg Bikerblog.be
Bekijk op Facebook
Bekijk op Facebook

Annelies Verschueren, Sofie Verheyden en 7 anderen Vind dit leuk

Peter Van BeerselIs deze routes ergens te downloaden?

2 maanden geleden   ·  1

1 Reply

Avatar

Peter Van BeerselNog geen idee, maar dit ziet er leuk uit. 👍😁

2 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Katrien Verschueren, Timothy van Roy en 16 anderen Vind dit leuk

Jonas VPHeel graaf makker 👍🏼

3 maanden geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

%d bloggers like this: