madboxer marcel van hooijdonk

Je eigen motorfiets bouwen

Het bouwen van een motorfiets

Advertorial: Ben je van plan om te beginnen aan een zelfgebouwde motorfiets, maar weet je niet waar of hoe je moet beginnen? Of ben je bang dat het te veel tijd en geld gaat kosten? Motorfiets expert Marcel van Hooijdonk geeft graag uitleg en handige tips. Op deze manier krijg je inzicht in hoe hij zelf de Madboxer Subaru heeft gemaakt!


Als echte motorfiets liefhebber is er niets leuker dan je passie te uiten door zelf aan de slag te gaan met het bouwen van een motorfiets. Echter zijn hier ook kosten aan verbonden, welke je grotendeels zelf in de hand hebt. Door vooraf goed onderzoek te doen naar de benodigde onderdelen, kun je veel kosten besparen. Zo kun je gemakkelijk de prijzen van winkels of leveranciers met elkaar vergelijken. Daarnaast kun je natuurlijk zelf bepalen hoeveel geld je wilt uitgeven aan extra accessoires en luxe onderdelen.


madboxer marcel van hooijdonk

Stel een duidelijk plan op

Om een motor te bouwen heb je een duidelijk plan nodig. Dit is niet alleen handig om financieel inzicht te verkrijgen, maar ook om een beoogd eindresultaat vast te stellen. Zomaar ergens beginnen lijkt op korte termijn erg nuttig, maar dit zal op de lange termijn resulteren in problemen. Daarom is het verstandig om een overzicht op te stellen van de werkzaamheden, zodat je weet wat je nodig hebt en in welke volgorde je het beste aan de slag kunt gaan. Het is misschien een open deur, maar het is essentieel om te beginnen met de hoofdonderdelen bij het maken van je eigen motorfiets:

  • Het motorblok;
  • De remmen;
  • De velgen en banden;
  • De verlichting;
  • De uitlaat;
  • Het stuur met dashboard;
  • De zijspiegels.

Logisch? Dat zeker! Maar zonder deze onderdelen als basis, kun je niet verder werken aan de rest van de motorfiets. Zoek vervolgens bij de hoofdonderdelen een motorframe dat bij jou past. Op deze manier krijgt je motorfiets zijn persoonlijke draai.


Wet- en regelgeving

De bouw van een eigen motor is een leuke uitdaging, maar het is ook verbonden aan een strenge wet- en regelgeving. Zo zijn er veel regels over de functionaliteiten van de onderdelen, zoals de verlichting, het frame, de uitlaat of de spiegels. Daarom moet je ook een bezoek brengen aan het (Rijks) dienst wegverkeer, ofwel de RDW. Hier worden de hoofdonderdelen van de motor geïdentificeerd en van een VIN (voertuig identificatienummer) voorzien.


Maar ook van de overige accessoires is een ruim aanbod op te markt te vinden. De verschillende unieke en opvallende onderdelen zien er vaak gaaf uit, maar voldoen niet altijd aan de regels. Voorkom daarom hoge boetes door je goed in te lezen. Het overschrijden van de geluidsnorm met de uitlaat kan je bijvoorbeeld al een boete van 280 euro opleveren!


marcel van hooijdonk
Bron: Hackaday.com

Wanneer kun je met de motor de weg op?

Nog even geduld. Voor je de weg op kunt met de nieuw gebouwede motor, zul je eerst een toelatingskeuring moeten voltooien bij het RDW. Vul hiervoor online een formulier in waarmee je goedkeuring aanvraagt. Wanneer er een afspraak is ingepland, ga je met je nieuwe motor naar het testcentrum waar een medewerker beoordeelt of je voertuig aan de eisen voldoet. Hierna kun je aangifte doen voor de bpm (belasting personenauto’s en motorrijwielen). Wanneer alles is geregeld, stuurt het RDW binnen 5 werkdagen een kentekenbewijs op waarna je de weg op kunt!


Meer informatie?

Ben je benieuwd naar hoe Marcel van Hooijdonk in 5 jaar de tijd zijn droom heeft waargemaakt en hoe de Madboxer Subaru WRX tot stand kwam? Lees er dan hier meer over!

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.