KTM Superduke 1290 review

De KTM Superduke 1290 hoeft geen intro. Deze opperste hertog -alias het beest- smeert zonder aarzeling 180 pk aan de straatstenen. De elektronica in deze naked bike is broodnodig om het rubber aan de grond te houden. Zijn looks en torenhoog imago zorgen voor een bijzonder hoge aaibaarheidsfactor. Deze motorblok van slechts 189 kilo met een koppel van 144 Nm kreeg ik een week onder m’n kont geschoven, jawel, adrenaline rush all the way. De Superduke werd aanvankelijk uitgebracht in 2005 met updates in 2007 en 2011, maar deze 2014 Bad Boy is een ander katje – of beest – om met handschoenen aan te pakken. 

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

Looks van de Superduke

Hate it, or love it. De Superduke is een monument met een extravagante uitstraling. Sommigen vinden het maar niks, andere vallen er bijna van in zwijm, zoals ik. Met deze Duke speel je mee met het spel der groten en kom je akelig dichtbij het summum der naked bikes. “It’s sick.” Al jaren slaagt KTM er in om een icoon op het beton de zetten waarmee je kan genieten in het kwadraat. En dat heb ik dan ook gedaan. Zelden heb ik ervaren hoe snel en goed ik me thuis voelde op deze oranje bike. Het deed me meteen denken aan de fantastische film The Avatar waar de lokale bevolking zich letterlijk connecteerde met enkele dieren waardoor ze één werden. Wel, dat gevoel zal ongeveer hetzelfde zijn eens je op de Superduke stapt. Hij zit als gegoten.

 

 “Zelden heb ik ervaren hoe snel en goed ik me thuis
voelde op deze oranje bike.”
 

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

De Superduke heeft een agressieve look en de afwerking is uitmuntend. Z’n design is typisch KTM en hij is uitgerust met een bijzondere Daytime Riding Light LED-verlichting om nog meer op te vallen in het verkeer. Deze LED-strepen worden trouwens aangestuurd door een lichtsensor. De verlichting is een heuse aandachttrekker. Ook het achterlicht wordt fraai met LED-lichtjes gevormd waardoor z’n driftige look helemaal tot z’n recht komt. De styling is eveneens knap, kijk maar hoe de ‘1290’ onder de duozitter netjes is aangebracht. Het superlichte (slechts 9,2 kg) tweekleurige ‘Spaceframe’ is met uiterste precisie door robots gelast en in elkaar gezet. Alles aan deze bike is top en met hoge nauwgezetheid gemonteerd zodat je watertandt om hem te temmen.

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

Zithouding

Op de Superduke zit je als gegoten achter de ruime tank van 18 liter. De houding is euh… perfect toegankelijk: niet te recht, maar zeker ook niet te ver naar voor waardoor je gewicht maar beperkt op je polsen rust. Je zit lekker ontspannen en met de naar achter geplaatste voetsteunen neem je meteen een semi-sportieve houding aan. Na een ganse dag de confrontatie aan te gaan met de zwaartekracht en van de ene adrenalinepiek surfen naar de andere, wil je gewoonweg niet stoppen. Give me more.

 

 “De 1290 laat je toe om met een perfect doseerbare
snelheid kilometers te malen.”

 

Nergens had ik last van, geen kniepijn, polspijn, rugpijn… tenzij wat last van delirium. Ook m’n achterwerk gaf geen krimp of signalen om te stoppen. It just feels right. Het kan niet anders dat over het ergonomische ontwerp van deze V-twin serieus is nagedacht. Zelfs de schakel- en rempedalen kan je in lengte verstellen. Rijden met een naked bike doet je maximaal beseffen en beleven dat je met een motor rijdt want je kan je niet verschuilen achter een scherm dat je uit de wind zet. Op de snelweg of andere wegen waar je de snelheid flink opdrijft, maken je nekspieren behoorlijk overuren en wordt je helm stevig tegen je voorhoofd gedrukt. Wat een beleving!

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

Rij-ervaring

 

Wat een blok! Met de Superduke moet je gereden hebben om dit wonderbaarlijke gevoel te beleven. Met zulk een torenhoog koppel en pk-gehalte verwacht je een ontembare wilde hengst die je voortdurend uit het zadel wilt gooien en je zenuwachtigheid nog wat aanport. Niets is minder waar. De 1290 laat je toe om met een perfect doseerbare snelheid kilometers te malen. Ook als je met een groep zondagsrijders je dag wilt doorbrengen, kan je een easy riding gehalte aannemen zonder dat de bike zenuwachtig gedrag vertoont. Hij kàn dus rustig gedrag vertonen. Toen ik in de file verzeilde en aan zo’n 30 km/h tussen de auto’s zwalmde, was de motor wel een beetje bokkerig, je kan met de Superduke wel rustig rijden, maar tuffen met een slakkengang is niet z’n sterkste kant. De Duke is ook behoorlijk lang gegeared. In eerste vitesse zit je op 8.000 toeren (van de 12.000 op de toerenteller) aan zo’n 80 km/u, in tweede vitesse haal je al snel 105 km/u, en je er kunnen nog een pak toeren bij!

 

 “Een zacht lammetje of een zwart-oranje panter, de Superduke heeft het allemaal. Dit is instant genot!” 

 

Tijdens mijn toertocht met collega’s zaten ze al een eind in hun derde versnelling terwijl ik nog een pak in tweede kon doorgaan. Veel schakelen hoef je met de Superduke dus niet te doen, hij kan zowat alles aan. Zelfs als je in lage toeren aan het gashendel draait, komt het killerkoppel helemaal tot z’n recht en mag je alleen maar hopen dat je geen diarree hebt want de rijder achter jou zal het geweten hebben. Als je de naald van het toerental ferm rond z’n as laat draaien, gaat er een rood lichtje knipperen om je te waarschuwen dat je in de rode zone komt. Maar zo hoog in de toeren moet je helemaal niet komen om te genieten met buitensporige proporties. Schakelen doet die vlekkeloos, soms was het wel wat zoeken naar neutraal. Hij is zoooo machtig en tegelijk controleerbaar en doseerbaar. Een zacht lammetje of een zwart-oranje panter, de Superduke heeft het allemaal. Dit is instant genot!

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

De Superduke heeft een drooggewicht van 189 kg, maar de manier waarop hij ermee omspringt is fenomenaal. De combinatie van de rijdershouding met 835 mm zithoogte en de handelbaarheid is reuze. Je zou echt niet zeggen dat je met een 1300 tussen je benen rondzeult, maar eerder een speelse 800. De bochten eet hij met grote honger en het lijkt alsof hij voortdurend naar je roept: ‘Meer, nog…’. Hij stuurt met een uiterste precisie zodat je bulkend van vertrouwen eender welke uitdaging wilt aangaan. Voor de ontwerpers is het altijd een uitdaging om een goede dempingbalans te zoeken tussen sportiviteit en comfort. Deze Superduke krijgt een grote onderscheiding want zelfs aan lage of hoge snelheid verorbert die oneffenheden met grote honger: vluchtheuvels, spoorwegen, putjes… no problem. De demping kan je echter niet electronisch op het stuur aanpassen.

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

Remmen doet de Superduke met Brembo’s. Wauw, wat een controle! Met een uitmuntende doseerbaarheid laat je het rubber aan het beton plakken. Ik confronteerde de Superduke met tal van kleine baantjes, het tempo er flink injagen, bruusk remmen, gaatjes dichten, optrekken, korte bochten… zelden heb ik zo veel plezier beleefd als met dit oranje beest, en the best is yet to come. De motor loopt niet warm op en zelfs aan de rode lichten met buitentemperatuur van 22 graden heb je geen last van warme benen, hoogstens wat tintelingen van de adrenaline. Voor deze hoge graad van genot betaal je wel tol: het verbruik. Tijdens mijn testperiode zat ik aan een gemiddelde van 6,8 liter. Met een tank van 18 liter geraak je dan zo’n 264 kilometer ver. De passagierszadel kan je verwijderen zodat je een kleine opbergruimte hebt voor wat paperassen en een kleine voorraad sleutels.

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

In deze bike zit heel wat elektronica en die is broodnodig om dit pk-monster zo volgzaam aan de leiband te houden. Tractiecontrole en ABS zijn standaard aanwezig en kan je via enkele knoppen aan het stuur uitzwieren. De tractiecontrole grijpt meteen in als jouw voorwiel een andere snelheid heeft als het andere wiel. De computer biedt je trouwens drie rij-modi aan: Rain, Street en Race. In de ‘Rain’ modus krijgt je ‘maar’ 100 pk ter beschikking en komt de power heel wat zachter vrij om doorslippen te voorkomen en je wat relaxer in het zadel te zetten. In ‘Street’ en ‘Race’ heb je het maximum aan pk’s ter beschikking met het verschil dat in Race de Superduke een nog wat agressievere gasrespons heeft en je kan driften of andere toeren kan uithalen omdat in deze modus de ABS op ‘Supermoto’ staat en je ABS nog wel op je voorwiel z’n driften loslaat maar niet op je achterwiel. Als je de motor stillegt voor een korte break, hou dan rekening dat je jouw ABS-instelling opnieuw moet activeren omdat de Superduke telkens opnieuw in default opstart. Dit alles kan je netjes bedienen via enkele knoppen links op het stuur en de informatie kan je aflezen op een extra schermpje. Best wel cool, al vraagt de navigatie tijdens het rijden nét iets te veel concentratie van mij. Het dashboard is verder overduidelijk en toont je alle nodige informatie op een glasheldere wijze.

 

KTM Superduke 1290 Review Kristof Verschueren Bikerblog

 

“Vervelen op de Superduke is onbestaande.” 

 

Nog een ontstellend fijne eigenschap is de sound die de Superduke produceert; een volmaakt geluid dat perfect past bij het onstuimig karakter, lekker ruw en opwindend. Mocht je toch opteren voor een andere uitlaat kan je als optie een Akrapovic laten plaatsen. Hiervoor zal je wel een dikke 2.000 euro moeten neertellen maar als return krijg je nog een 12 pk extra, alsof je deze nodig hebt. Niet. Maar rijden met zo veel vermogen en koppel is o zo verrukkelijk en opwindend. Vervelen op de Superduke is onbestaande maar je zal een stabiele portie beheersbaarheid in huis moeten hebben om een serie verkeersboetes onder controle te houden. Deze moto is dus niet geschikt voor opstappers, heethoofden, driftkikkers of pochende grootsprekers, maar echte motards deze anabole steroïden geciviliseerd in toom kunnen houden en tegelijk beseffen wat born to ride écht betekent. KTM, you did it!

 

Website KTM

Prijs: 15.805 euro

 

 

PLUS

  • Beestig veel rijplezier
  • Vlotte besturing en controle
  • Hoge aaibaarheidsfactor
  • Straatgerichte ergonomie
  • Geweldige sound
  • Krachtige Brembo-remmen
  • Informatief dashboard
  • Zalige vering
 

MIN  

  • Navigatie tijdens het rijden vraagt wat veel concentratie
  • Neutrale stand soms wat zoek

 

 

 

 

 


 

Tags:
,

2 Comments

  • Leuk he boetes

    14.08.2016 at 13:10 Reply

    wat een super gave bike!!! Het enige nadeel dat ik mij kan bedenken is dat als de politie je aan ziet komen rijden dat ze je meteen in de gaten houden want de bike oogt puur snelheid uit!

  • daniel darche

    02.01.2017 at 07:03 Reply

    Heb 2 weken geleden een proefrit gemaakt met de 1290. Man wat een sensationele fiets. Ik rij nu 9 jaar met een Hayabusa en dat is ook niet niks, maar de Ktm schaft je veel meer qua wendbaarheid…afin het is echt een fiets. Doet me denken aan mijn Kawasaki 750 H2 van de jaren 70. Enorm veel power en toch het lichtgewicht van de toenmalige 2-takt. Met die verstaande dat de wegligging uiteraard 10 x beter is, alsook de remmen. Een motor waar je je na 10 minuten één met voelt.

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.