Motorgroet motorcycle wave

Het geheim van de motorgroet

Groet jij ook vol enthousiasme andere motorrijders? Waarom en hoe groet je?

 

Ik herinner me nog levendig mijn allereerste tripjes met de motor, een Kawasaki ZZR 600, in de tijd toen de dieren nog spraken. Ik was toen sterk onder de indruk van al die motorrijders die mij begroetten, hoe cool was dat! En die keer toen een groep van zo’n 25 stoere langbebaarde binken in zwart lederen pak hun linkerarm uitstaken naar die lonesome rider, me. Het klinkt gek, maar ik kreeg toen de tranen in m’n ogen. Maar waarom tonen we dit vriendelijke gebaar aan die onbekende motorrijder in dat andere rijvak? En heb je ook een bepaalde voorkeur van groeten, maw, hoe groet jij?

 

Motorgroet motorcycle wave

 

Waarom groeten we? 

 

Beginnende motorrijders nemen zonder blikken of blozen het vriendelijke groetgebaar van andere motorrijders over. Zou het echt zo simpel zijn als gewoon ‘hallo’? Of zit er een geheime boodschap achter? De historische oorsprong is een beetje wazig, maar een leuk verhaal gaat de ronde over gewapende ridders te paard die met dezelfde uitrusting elkaar onderweg tegenkwamen. Ze openden hun vizier zodat ze hun identiteit onthulden. Als deze ridders niet gewapend rondreden en ze elkaar kruisten, staken ze hun hand op als een groetgebaar bij wijze van herkenbaarheid. Deze ‘riddergroet’ werd ook toegepast door de eerste motorrijders -die toen nog heel zeldzaam waren- elkaar tegenkwamen. Het was dan een teken van samenhorigheid en wellicht speelde ook mee dat de eerste motorrijders meestal excentrieke rijkelui waren die hun elitair tintje wilden uitstallen. Hedendaags kunnen we al deze heroïsche verhalen achter ons laten en gewoon lustig elkaar blijven begroeten als teken van ‘gelijkheid en samenhorigheid‘:

 

 

  • Hetzelfde merk: de merkbeleving is zeer sterk en dat zie je aan de talrijke forums en groepen op Facebook waar motorrijders van hetzelfde merk elkaar opzoeken en afspreken. 

 

  • Type motor: heb je een touring, een enduro, een naked, een sport…  als je beide met hetzelfde ‘type’ motorfiets rijdt, voel je wellicht ook een grotere verbondenheid.

 

De fantasy liefhebbers moet ik dus teleurstellen: de motorgroep vormt geen onderdeel van een of andere geheime sekte, maar eerder een simpele ‘hallo’.

 

 

 

Is de motorgroet universeel?

 

Het is een misvatting dat alle motorrijders over de hele wereld elkaar groeten en dit wordt op sommige motorforums bevestigd. In de meeste landen, en zeker in West-Europa, groet iedereen elkaar onderweg. Ook in drukke (eerder Oosterse) steden lijkt het groetgebaar niet zo vanzelfsprekend omdat motoren daar soms overweldigend aanwezig zijn. In zulke hyperdrukke steden zou het zeer onveilig zijn om voortdurend je hand op te steken en als ze toch hun linkerhand opsteken is dat om aan te geven dat ze linksaf slaan. 

 

 

Hoe groeten?

 

Motorgroet motorcycle waveLinkerhand uitgestrekt: Dit is de ‘moedergroet’ en zie je meestal toegepast. Je strekt je linkerhand links naast je (stuur) uit waarbij jouw arm volledig of deels gestrekt is. Jouw handpalm wijst richting de andere motorrijder. Je kan je twee twee vingers uitsteken (‘peace sign’) of al jouw vingers licht gebogen alsof je een hand geeft. Deze groet is relatief eenvoudig en voor beginnende motorrijders als het ware een instapper. Ook aan hogere snelheden zie je deze techniek vaak terugkomen. 

 


 

 

Motorgroet motorcycle waveLinkerhand neerwaarts: Deze groet wordt ook wel eens de Harley of cruiser groet genoemd. Je strekt je arm volledig en neerwaarts gericht onder een hoek van 45 graden met één, twee of meerdere vingers gestrekt. De handpalm is richting de tegenligger, of volledig naar beneden. 

 

 

 

 


 

 

Motorgroet motorcycle waveLinkerhand opsteken: Dit is de ‘hallo’-groet waarbij je de elleboog gelijk of lager is dan je schouder en de hoek van de elleboog is zo’n 75-85 graden. De voorarm gaat licht naar voor en de handpalm richt je naar de andere motorrijder. Net zoals bij de andere gebaren kan je twee vingers uitsteken (‘peace teken’) of al je vingers licht gebogen en ontspannen houden. Op sommige forums lees je dat dit vredesteken vaker gebruikt wordt door V-twin rijders en als je de twee vingers gesloten naast elkaar houdt dit voorbestemd is voor de Boxermotors. Vier gesloten vingers zijn het symbool voor de 4-cylinders. Om eerlijk te zijn, het lijkt me ver gezocht want ik heb er nog geen collega motorrijder over horen spreken. 

 


 

Motorgroet motorcycle waveTwee vingers opsteken: Ook deze techniek zie ik veel opduiken. Je laat je linkerhand op het handvat rusten terwijl je jouw wijs- en middenvinger uitsteekt. Toch vind ik deze groet bij de tegenligger niet altijd even duidelijk omdat de hand voor het motorpak blijft en weinig beweegt. Bovendien hebben de meeste motorrijders zwarte handschoenen en een donker motorpak waardoor het niet altijd opvalt dat de andere motorrijder zijn twee vingers opsteekt. Beginnende motorrijders of rijders met minder motorbeheersing die hun stuur niet durven loslaten, kunnen deze techniek gebruiken. Als variatie kan je ook drie of vier vingers opsteken. 

 


 

 

Motorgroet motorcycle wave

De voet-kick: Soms slaag je er niet in om je hand van het stuur los te laten. Dit kan zijn als je voor het rode licht staat en je de koppelingshendel hebt ingenepen, of als het allemaal snel moet gaan en je geen tijd hebt om je handen van het stuur te nemen. Ook in een (drukke) stad hou je best je twee handen aan het stuur en kan je jouw voet uitsteken of beleefd knikken. Het uitsteken van de voet pas je ook toe als je een motorrijder passeert. Let op dat je aan hoge snelheden niet je ganse been opzij gooit want met die tegenwind zou je wel eens een verrekking in je lies kunnen oplopen. 

 


 

 

Knikken: Als je zowel je handen en voeten aan je bike moet houden dan heb je nog altijd je hoofd waarmee je aardig wat kunt uithalen: knikken. Motards in Engeland en Australië kunnen ook maar beter knikken omdat ze links rijden. Sommigen knikken van boven naar beneden (de klassieke knik), andere brengen er een lichte zwaai in zodat je beweging nog wat meer opvalt. Opletten voor een verrekking dan 😉

 


 

 

Groeten we ook scooters?

 

 

Vroeger was het relatief eenvoudig: alle motorrijders groeten elkaar. Ondertussen is het voor de motorrijder een verwarrende tijd omdat vele scooters ‘lookalikes’ zijn en verdacht veel weg hebben van een (echte) motorfiets. En voor je het weet heb je als motorrijder gezwaaid naar een scooter of brommer die dan aarzelend -of meestal helemaal niet- zijn hand opsteekt. ‘Damned’, denk je dan bij jezelf, dat was geen motor. Sommigen onder ons zwaaien naar alles op twee wielen wat enigszins weg heeft van een motorfiets omdat ze dezelfde weg -en dus ook gevaren- delen. Toch volgen de meeste motorrijders die ik ken dit niet en reserveren ze hun groet enkel voor de ‘echte’ motards. 

 

Wat denk je? Als jij met de motor rijdt, groet jij die andere bikers?

 

A/ Tuurlijk, en ik vind het onbeleefd als andere motorrijders niet groeten.

 

B/ Soms wel, soms niet, als ik goesting heb.

 

C/ Nope, ik laat mijn stuur niet los!

 

 

 

Hell yeah laten we groeten!

 

 

Tags:

22 Comments

  • Thalassa

    02.04.2015 at 08:58 Reply

    Oja, ik groet zeker wel! Inderdaad, die eerste ritten op de motor, dat bikers MIJ groetten… wat stoer voelde ik me toen! 😀 Ik groet alleen niet als ik me zwaar zit te concentreren, bijvoorbeeld op een bochtige bergweg.

  • Eddy Vrinsen

    02.04.2015 at 11:22 Reply

    Tuurlijk, en ik vind het onbeleefd als andere motorrijders niet groeten.
    Aleen het verhaal van zoveel vingers en op die manier en bij dat merk is mijn inzien fantasie en niet waar.
    Ik merk wel dat de meesten die niet terug groeten veelal HD-rijders zijn of Hollanders.
    Voor mij zeker een must, dat weerspiegeld de verbondenheid onder motorrijders.
    Je raakt ook altijd en overal aan de praat met andere motorrijders, zodra de helm op staat, heeft afkomst of beroep of wat dan ook geen belang meer. En het beentje in de bocht niet vergeten 😉

  • Mariacourt Didier

    03.04.2015 at 09:24 Reply

    Tuurlijk, en ik vind het onbeleefd als andere motorrijders niet groeten.

  • Borniet

    03.04.2015 at 09:43 Reply

    Prachtig toch, dat groeten! Ja, ik probeer altijd te groeten, met heel de arm, of met de voet.

  • K.Garrein

    03.04.2015 at 13:17 Reply

    A – Ik groet altijd naar moto’s en motorscooters, niet naar scooters, bromfietsen en zo 🙂

    Voor mij betekent het eerder, mocht jij met je motor in panne staan dan sta ik klaar om jou te helpen. En ik verwacht natuurlijk ook vice versa indien ze terug groeten.

  • bart buysse

    03.04.2015 at 17:20 Reply

    ik groet elke motorrijder die passeert en vind het vervelend en onbeleefd als er niet wordt teruggegroet ( als de situatie het veilig toelaat natuurlijk) .
    En inderdaad , die eerste keer alleen op weg met je moto en gegroet worden door andere motards is iets speciaals die je blijft onthouden.
    Ik vind het leuk om te weten dat bikers nog steeds bikers zijn en elkaar steunen, rang of stand telt niet, daar doen we het voor.
    groeten
    Bart aka ” Pitbull”

  • Dennis

    03.04.2015 at 20:32 Reply

    Ik zwaai bijna altijd, alleen in de stedelijke omgeving steeds minder, daar krijg ik bijna nooit een groet terug, de eerste paar keer was dat best even wennen.
    Wanneer ik groet, dan groet ik meestal door mijn linker hand op te steken.
    Ook hoor ik veel verdeeldheid over zwaaien naar motorpolitie, ik zwaai gewoon, motorrijders blijven motorrijders, soms zwaaien ze terug, soms niet, maar wanneer ze zwaaien, dan zwaaien ze vaak met veel enthousiasme!

  • Rivanho

    03.04.2015 at 21:00 Reply

    Ik groet altijd als de omstandigheden voldoende veilig zijn, OOK naar motorscooters !!! We delen dezelfde gevaren en passie, betalen dezelfde wegentaks en verzekering, hebben hetzelfde soort nummerplaat…. toen ik met een 600cc scooter reed groette ik de motorrijders, nu ik week motorrijder ben groet ik naar scooters. Motorrijders die niet groeten naar maxiscooterrijders ? Helaas…. die zijn er ook… zucht 🙁

  • kenny

    04.04.2015 at 10:32 Reply

    Ik groet ook altijd ik rij met een trike. Soms zie je motorijders groeten soms niet maar ik groet altijd

  • mario

    04.04.2015 at 16:33 Reply

    Natuurlijk groet ik de andere motorrijders en ik vind het ook onbeleefd als ze niet terug groeten wanneer het op een veilige manier kan natuurlijk. Ik vind dit een heel originele manier om andere bestuurders te laten zien dat motorrijders joviaal zijn met elkaar .

  • michiel v

    04.04.2015 at 21:25 Reply

    ik groet ook altijd. en als er een collega motard langs de weg staat altijd even stoppen om te vragen als alles ok is. zo niet kan je elkaar misschien helpen en anders kan je even een babbeltje slaan.

  • Drixe

    08.04.2015 at 12:20 Reply

    Ik groet ook altijd, en het is altijd toch zo spijtig als de groet niet beantwoord wordt (waarom toch? kost toch geen moeite?)…
    Die verbondenheid onder motards, hartverwarmend ! Dus: GROETEN hé ! JUST DO IT !

  • steven

    10.04.2015 at 10:32 Reply

    tuurlijk groet je, en ik vind het erg hautain als je t niet doet,..
    afhankelijk van de situatie met mijn been gestrekt, en niet onbelangrijk ook voor automobilisten die opschuiven,
    en dit in de hoop dat ze in de toekomst meer rekening gaan houden met ons,…
    en anders is het de “touring groet”

  • Dominique

    11.04.2015 at 11:29 Reply

    Natuurlijk groet ik, dat kost toch niets, en diegene die dan voorbij rijden met hun zicht op oneindig alsof ze u niet hebben gezien, dat zijn diegene die het eerst staan te zwaaien als ze hulp nodig hebben. Maar als vriendelijke motorrijden zal ik ook dan hulp bieden, en dit doe ik al 35 jaar 😉

  • zippe

    21.05.2015 at 14:55 Reply

    Zal steeds een collega biker begroeten, vrijheid en vrede,V, ook al 35jaar en nog steeds met volle passie, ?

  • Jos

    24.05.2015 at 20:46 Reply

    groet altijd zelfs als het een grote groep is die ik tegen kom al moet ik er dan soms wel een specialleke van maken 🙂

  • Jewan Madras

    27.07.2015 at 04:21 Reply

    na zowat 4 decennia motorrijden zie ik een duidelijke evolutie; in de beginjaren was het redelijk uniek dat je een andere motard tegenkwam, en natuurlijk groette je dan, reed je soms zomaar naar elkaar toe gewoon om een praatje te slaan. er zijn er met de jaren veel bijgekomen, de groet bleef bestaan, tot zo’n 15 jaar geleden een speciale “klasse” volk de harley’s leerde kennen, mensen die zowat alles hadden maar dachten dat dit een soort statussymbool zou kunnen betekenen; sedertien is er precies een kentering in “de brotherhood” gekomen.
    gelijk hoe, ik zwaai naar iedereen, zwaaien ze niet terug;geen enkel probleem.

  • Kevin

    10.08.2015 at 05:10 Reply

    Ik heb mij een Yamaha YBR 125 Custom aangeschaft. Zelf ben ik bijna 21 jaar. Aangezien de regels over het rijbewijs A aangepast zijn zal ik vanaf 24 met een zwaarder motor kunnen rijden.

    Wat nu men vraag is: zal ik ook gegroet worden door andere motorrijders?

  • My Full Name

    07.08.2016 at 11:42 Reply

    Oud artikel, maar er wordt nog altijd gegroet. Voor mij voelt de “moedergroet” het beste aan, al wijk ik daar afhankelijk van mijn stemming en de omstandigheden wel eens vanaf. Toen ik tijdens een rijles de eerste keer gegroet werd en ik kon teruggroeten, vond ik dat erg leuk en bijzonder. Voor mij is het meer dan alleen gelijkgestemd zijn en een gelijksoortig vervoermiddel besturen (met de bijbehorende risico’s), maar ook een teken van sociaal en ontspannen willen zijn. Nu begrijp ik dat het plat op de tank van een racemotor anders is dan op het fluffy vinyl van mijn eighties cruiser, maar toch. De meeste binding heb ik met alles wat niet super snel gaat. Dat is persoonlijk en ik respecteer ook de wensen van anderen, tenzij het comfort en de veiligheid van anderen bewust in gevaar wordt gebracht. Ik groet niet omdat het moet, maar omdat het kan.

  • Luc

    13.12.2016 at 08:58 Reply

    Ik groet altijd. Zo gaat dat als je op 2 wielen rijdt en een motorrijbewijs nodig hebt. Vespisten zijn nu eenmaal ook vriendelijke en toegankelijke motards met een fijne luchtige macho-lifestyle. Vanaf 2017 mogen we met z’n allen nog 70 km/u op onze wegen, en geloof me, met 300cc volgen we vlotjes onze overige vrienden-motards. Zelfs op de autostrade. Vespisten denken ook niet in termen van ‘jap-crap’, ‘krimpfolie-pakken-johnnies’ of ‘harley-grandpa’ … nope. Doen we niet aan mee. Een ‘echte motard’ geniet van haar/zijn vrijheid op 2 wielen en heeft respect voor alle andere 2-wielers. Maar zo denkt onze auteur er blijkbaar niet over. Jammer, het zou hem nochtans een ‘echte motard’ maken … Tot de volgende ‘groet’ !

  • Marcus

    01.06.2017 at 12:36 Reply

    Zo is dat Luc elke tweewieler met een motor is een motard.
    Zelf groet ik naar elke motard, en doe dit al sinds 1978, en ik rijd niet met een brommer maar een 1200 gs.
    Groet
    Marcus

  • Victor geuens

    04.09.2017 at 10:36 Reply

    Beste motards, ik reed van mijn 18 op mtotoren, ik ben intussen 61 en heb fysiek al wat beleefd en zo kan ik ook niet meer schakelen met mijn voet door een deels verlamd been. Nu ben ik aangewezn op een scooter, jammer genoeg word ik niet meer begroet terwijl ik dat zelf 40 jaar naar andere wel gedaan, is wel zeer kort door de bocht van diegene die niet groeten.

Post a Comment

%d bloggers like this: