Heidenau Scout k60: eerste indruk

Motorrijders weten dat veel toeren met een buffel aan je banden vreet, en zeker als je er sportief mee omspringt want sportiviteit wordt in dit geval niet beloond. Sommige kampioenen verslijten een setje rubber op een paar duizend kilometer terwijl anderen er maar liefst 15.000 kilometer de aardbol mee rond sjezen. Naast rijgedrag is de bandenkeuze ook doorslaggevend voor jouw rijstijl. Wil je als een kanonkogel op het circuit aan de beton plakken, een modderfiguur slaan tijdens een offroad challenge of eerder de luie zondagsrijder uithangen… voor iedereen is een geschikte band op de markt te vinden. Op mijn BMW r 1200 GS staan momenteel Metzeler Tourance Next banden die echt wel het beste van zichzelf hebben gegeven en na 15.000 kilometer aan vervanging toe zijn. Safety first. In plaats hiervan heb ik een setje Heidenau Scout K60 laten afkomen, jawel, een noppenband.

 Heidenau Scout K60De Heidenau Scout K60 klaar voor vertrek om op de velgen te leggen.

 

De Scout K60 is een band voor avonturiers die ook offroad de emoties van het motorrijden willen beleven. Deze Dual Sport band is een 50/50 band, ideaal dus als je ‘meer dan zelden’ van de weg wilt afdwalen en het ruigere of meer uitdagende padje wilt induiken. Met offroad-rijden heb ik weinig ervaring en ik bleef netjes met m’n GS binnen mijn comfortzone rondbollen. Tijd voor een nieuwe uitdaging en ik plande alvast een eerste instapcursus ‘offroad Beginner’ bij Endurofun waarover ik heel wat positieve reacties heb gelezen én niet te ver van mijn deur. Met een setje versleten banden op m’n velgen en een offroadcursus voor de deur was het ideale moment aangebroken om een geschikte offroadband te zoeken en wat nieuw rubber op m’n velgen te leggen.

 

Heidenau Scout K60

De oude Metzeler Tourance Next eraf, en de Scout K60 erop.

 

Heidenau is een Duitse bandenfabrikant die voor een aangename prijs de Scout K60 op de markt heeft gebracht waarover ik al heel wat positieve gebruikerservaringen mocht lezen en lovende testresultaten zijn uitgebracht. Met hun oorsprong sinds 1946 in het voormalige Oost-Duitsland bouwden ze ondertussen flink veel ervaring op in de productie van banden voor motorfietsen en auto’s die een lange levensduur hebben en goede prestaties neerleggen. Heidenau maakte zelfs ooit deel uit van het grotere Pneumant. De Scout K60 heeft een zogenaamd ‘MS’-profiel, of beter een Mud & Snow profiel. De rubbersamenstelling zou een flinke update hebben gekregen zodat het motorblok nog een pak stabieler kan aangestuurd worden. Ik bestelde achteraan de Heidenau Scout K60 150/70 B 17 en vooraan de 110/80 B 19. Geladen met een flink paar kilo’s rubber bolde ik naar Aventure Rider van Koen Walraed gelegen in het -voor mij- verre Bottelare. Flink getrakteerd met hopen technische informatie werden de Scouts door Koen netjes op m’n velgen gemonteerd, super service daar in Oost-Vlaanderen.

 

Heidenau Scout K60

De prachtige Scout K60 ligt netjes te blinken op m’n velg.

 

De Scout K60 is een band die z’n typisch karakter toont als je er wat kilometers mee begint te vreten. Als je er langzaam mee bolt, voel je de noppen flink hun best doen en voel je dat je niet meer met een baanplakker rond bolt want de motor trilt een klein beetje. Dat kan je vergelijken als je met een mountainbike (met noppenband) op het asfalt bolt waarbij je de noppen ook voelt in je stuur, allemaal heel normaal dus. Ook als je op een typische Vlaamse kasseiweg met een gezapig tempo rond tuft, voel je de band om je velg om aandacht vragen. Met de Scout K60 kan je gerust flink in de bocht gaan, maar wil je op de Nürburgring hopen PK’s aan het beton smeren, kies je beter voor een ander type band. Toch vind je op Youtube filmpjes waar ze met deze band op het circuit hun racer gretig in de toeren jagen en gewapend met anabole steroïden er in slagen zonder kleerscheuren hun avontuur te beëindigen. Wow, die band kan dus heus wat bochtenwerk aan en ik hoef me dus niet ongerust maken om met deze noppen mijn sportieve alter ego zijn ding te laten doen. En dat heb ik ook gemerkt want tijdens mijn 1000 kilometer bolervaring met de K60 heb ik hen al flink wat bochten getrakteerd. De Scout verslindt bochten op een bijzonder smakelijke manier! Toch was de band voor mij in begin wel even wennen toen ik het schuinere werk ging opzoeken want met deze band kantelt de motor wat meer ‘gefragmenteerd‘ door de noppen. Nou ja, het stuurt anders want het is een andere band. Klinkt logisch.

 

Endurofun Heidenau Scout K60 Kristof Verschueren

Met de Heidenau het nattere werk opzoeken (foto Endurofun.be)

 

Ook maakt die band wat meer lawaai, maar laat dat tot de charmes van een noppenband horen, gewoon gas geven en het heerlijke gedonder van m’n GS klinkt als hemelse muziek in m’n oren. Het zachte noppengeluid klinkt zelfs lekker stoer, en dat hoor je vanaf zo’n 70 km/u. Wat me wel opviel tov van mijn vorige band (een Tourance Next) was het verschil in stuurvastheid op de snelweg: bij hogere snelheden moet je het stuur net wat meer onder controle houden. Dit voel je ook goed als je de snelweg komt opdraven en het gas vierkant open zwiert waardoor er wat meer gewicht naar achter komt en je jouw stuur best goed balanceert. Als moeder natuur je op de snelweg dan ook nog met een hoge dosis wind trakteert, komt dit gevoel nog meer boven water. Niets om ongerust over te zijn maar eerder een kenmerk van zulke banden. Voor wie gulzig en rukkerig met gahendel omspringt, zal merken dat de tractiecontrole sneller ingrijpt bij een noppenband.

 

Heidenau Scout K60

 

Met de Heidenau kom je offroad een hele eind. Ik kon de band offroad enkel beleven bij droog weer (op die ene plas zoals je op de foto bovenaan kon zien). Ik kan me niet uitspreken over het gedrag bij modder, los zand of sneeuw. Hiervoor is het nog te vroeg en zal ik later op terugkomen. Ik kan wel bevestigen dat ik niet alleen online tal van lovende ervaring heb teruggevonden, ook enkele ervaren offroaders met wie ik gesproken heb, waren positief over de K60. Op moment van schrijven heeft de Scout zo’n 1000 kilometer beton achter z’n noppen. Ik kijk al uit naar de volgende vele duizenden kilometers en gebruikerservaringen van de motards onder jullie.

3 Comments

  • chuwie

    03.04.2015 at 12:21 Reply

    Volgt er een tkc 80 vergelijkingstest?
    Tenslotte lees je overal mensen die twijfelen tss de twee. En meeste gevallen lees ik veel combinaties tkc.voorband en scoutk60 achterband.

    • Kristof

      04.04.2015 at 15:12 Reply

      Bedankt voor je reactie. Voorlopig staat er geen vergelijkingstest op het programma. Ik heb nog niet gereden met de tkc 80, maar heb er al heel wat positiefs over gehoord. Met de Heidenau Scout K60 heb ik nu zo’n 7.000 kilometer mee gereden (hoofdzakelijk op de weg) en het beste is er vanaf, maar zeker nog niet versleten. Ik hou er ook een relatief sportieve rijstijl op na. Als ik na deze Scouts nog andere noppenbanden steek, ga ik zeker de tkc 80 proberen.

  • Rik

    14.02.2018 at 16:30 Reply

    Bedankt Kristof voor je artikel. Rij nu zelf op Metzeler Tourance Next en wil meer offroad gerichte banden op mijn Yamaha XT660Z Teneree. Nuttige info!!

Post a Comment

%d bloggers like this: