Suzuki GSXR-1000R gixxer gsxr Kristof Verschueren

Met de Suzuki GSX-R1000R naar de 1000 bochten!

Het was weer hoogdag onder de motorroutes want opnieuw namen 2.500 motorrijders deel aan de one and only 1000 bochten. Terwijl de ene motard het een veel te drukke bedoeling vindt, kijken anderen -waaronder mezelf- er naar uit. 350 kilometers breed uitgesmeerd over de allermooiste baantjes in het gezelschap van enthousiaste motorrijders en hun blinkende tweewieler, een grote variatie in wegen, een geweldige service en organisatie van begin tot einde… ja man, dat zijn de 1000 bochten. 

 

 

Suzuki GSXR-1000R gixxer gsxrOndertussen heb ik al meerdere edities achter de rug, soms met zon, heel soms met regen, en telkens kom ik terug om te genieten van het eerste tot het laatste moment. Vorig jaar nam ik deel met de over-heer-lijke R NineT Racer, wow, zalig. De R NineT Racer levert je een unieke back-to-basics ervaring terwijl je toch met een moderne krachtbon aan het toeren bent. In 2015 schreef ik reeds deze tekst over de R NineT. Dit jaar kon ik dankzij Suzuki hun KING meepakken: de GSX-R1000R. Jaja, je leest het goed: eentje met een ‘R’ achter de 1000. De ‘R‘ is de premium versie van de GSX-R1000 en heeft wat meer toeters en bellen in de elektronische pakketten, andere vering, het dashboard ziet er anders uit, cornering ABS, quickshifter (die zaaaaalig gaat) … Vorig jaar kon ik in Estoril de GSX-R1000 model 2017 al uitvoerig aan de tand voelen en schreef er deze tekst over. Wat een unieke ervaring! De Gixxer heeft van kinds af altijd mijn bewondering gekregen, hij heeft iets speciaals, de looks, de power, het geluid, … 

 

 

1000 bochten weismampach Kristof Verschueren Suzuki GSXR Gixxer We -ik en mijn motorcompagnon- vertrokken reeds vrijdag en overnachtten in een Airbnb in de buurt van Weismampach waar traditioneel de start van de 1000 bochten gelegen is. Ook vorig jaar hanteerden we deze formule: ‘s avonds na het werk vertrekken op een gezapig tempo en onderweg wat leuteren via onze Sena’s, ginder ter plekke een lekker hapje en drankje consumeren, genieten van een goede nachtrust en ‘s morgens zo fris als een hoentje op het gemakje met een brede glimlach naar de start vertrekken. De andere jaren blikten we alles in op 1 dag: ‘s morgens helemaal naar Weismampach (190 km) vliegen, meteen de toertocht (360 km) rijden en vervolgens richting thuisbasis zodat we op één dag om en bij de 750 km reden. Eerlijk gezegd was dat wat veel van het goede. Wie zich geroepen voelt om ook vooraf te overnachten, doet er goed aan om op tijd uit te kijken naar een slaapplaats want reeds maanden vooraf vliegen de hotelreservaties als zoete broodjes de deur uit. De echte avonturiers kunnen terecht op de camping van de organisatie en zich volledig laten onderdompelen in de lokale motorsfeer met live-optredens en kampvuur. Naar ik verneem zou dit ‘de max’ zijn.

 

1000 bochten weismampach

Vorig jaar schreef ik over de 1000 bochten deze tekst en dat was de mannen van de organisatie niet ontgaan. Ik suggereerde het volgende: “Ook zou ik de mogelijkheid voorzien om motorrijders die navigeren met een smartphone deze route aan te bieden.“. Wel, voila, vanaf dit jaar kon je te kennen geven dat je de GPX vooraf wenste te ontvangen zodat je de route op je smartphone kon zetten. Twee dagen vooraf kreeg je dan een mailtje met het bestand. Hierover had ik samen gezeten met Brent en Pieter, twee enthousiaste organisatoren die zowat het kloppend hart vormen van heel dit gebeuren. Een route op je smartphone krijgen is toch anders als op je gps want je gps geef je bij de start even af aan de organisatie en zij zetten vlotjes de route op je gps. Bij een smartphone ligt dit toch anders en ben je als eigenaar van je smartphone meer op jezelf aangewezen om een specifieke route in een bepaalde navigatie-app te laden. Ik schreef over motornavigatie al enkele teksten: Navigeren met smartphone: het einde van een dure GPS?De 15 beste apps voor je motortochtenMyRoute-app: de beste routeplanner voor motorrijdersScenic: mijn favoriete app om onderweg routes vast te leggen en recent ook De BMW Connectivity aan de tand gevoeld en Ik kocht de TomTom Rider 550! Trakteer je vrouw of vriendin dus met een avondje uit met vriendinnen maar blijf zelf lekker thuis om bovenstaande teksten te lezen in de aanwezigheid van een lekker knabbel. Doen.

 

1000 bochten weismampach 1000 bochten weismampachEditie 2018 was -net zoals de voorgaande jaren trouwens- awesome. Het was een aaneenschakeling van oogstrelende vergezichten, bochtige baantjes -klein en groot- en dit overgoten met een geoliede organisatie. Doe het maar, zo’n megaproject vlot laten verlopen. Dat vraagt een zeer lange voorbereiding en veel ervaring. Om de veiligheid te garanderen boden ze ook dit jaar in twee richtingen aan met in het midden een ontdubbeling over 90 kilometer. Dit zorgde duidelijk voor meer comfort tijdens bv het tanken en welgekomen pauzes tijdens het zonnige weer. De 1000 Bochten 2018 stond in het kader van de Nürburgring (die daar passeerde, nice!) en telde welgeteld 84 bochten in België, 219 in Luxemburg en 954 in Duitsland. Wie een beetje kan tellen, zal zeggen dat dit geen 1000 maar 1.257 bochten zijn. Voila, dat zijn meteen 257 bochten die je van de organisatie er zo maar bij krijgt. Nog een weetje: de route werd verdeeld over drie landen met 18 kilometers op Belgische bodem, 63 km in Luxemburg en 281 km in Duitsland, of in totaal 362 kilometers fantastische wegen verdeeld over 7.818 hoogtemeters. En de GSX-R1000R heeft er ook van genoten, wat een motor, wat een power, wat een verschijning, al komt al dat motorgeweld van deze Gixxer niet echt tot zijn recht op al die haarfijne baantjes. Nee, deze King hoort thuis op het circuit waar je de toeren serieus kunt laten pieken en de 202 pk’s kunt laten brullen, al is hij toch een comfortabele superbike die je ook naast het circuit heel wat vreugdevolle kilometers zal schenken!

 

Noteer alvast met stip in je agenda de 1000 bochten van 2019!

 

Meer info: http://www.1000bochten.be  

 

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: