Electra Glide Ultra Limited review

Na mijn schitterende ervaring met de Softail Slim kreeg ik een unieke kans om me verder te verdiepen in de wondere wereld van Harley Davidson. Harley bouwt al meer dan 110 jaar klassebakken met karakter en ze blijven er in slagen om de mythische sfeer rond dit merk te behouden en zelfs gebruikers te betrekken bij de uitwerking van hun modellen. Zo konden Harley riders dankzij project Rushmore hun stem laten horen bij het ontwikkelen van nieuwe modellen: ‘Built by all of us, for all of us‘. Hiervan kon ik een stukje mee genieten door met het vlaggenschip der Harleys, de Electra Glide Ultra Limited, een weekje te toeren richting het Meer van Genève met m’n zoon achterop. De motor haalde ik af bij American Lifestyle waar Timo (foto rechts) me een spoedcursus Electra Glide gaf. Ook Luc van LVT PR was aanwezig (foto links).

 

Met de Electra Glide onder je kont doe je mee met het spel der groten. De klassebak weegt meer dan 400 kilogram, heeft zowaar meer elektronische snufjes dan een gemiddelde gezinswagen en heeft een flinke brok power in z’n kuiten. De Electra Glide is een levende legende en ze zijn er bij Harley in geslaagd om iets nog beter te maken wat al op niveau van de Mount Everest was. Zo lieten ik en m’n zoon ons een ganse week onderdompelen in de Harley legende, born to ride, weet je wel. Het zou een genotstocht worden en met de Harley pedaleren richting Zwitserland om ons daar te laten opgaan in het verbluffende landschap.

 

“Met de Electra Glide onder je kont doe je
mee met het spel der groten.”

 

In totaal legden we meer dan 2000 kilometer af met ook een pak saaie snelweg. Saai? Jawel, snelwegen hebben een soort vloek op mijn concentratie: eenmaal op de snelweg geraakt deze al snel in verval. Geef mij maar lekker veel bochtige baantjes overgoten met prachtige landschappen en af en toe een oergezellig baancafeetje. En toch moet ik mijn mening deels herzien want met de Electra Glide buffelde ik zelfs 850 kilometer in één ruk terug naar huis en stopte enkel om wat loodvrije voeding in de legende te gieten. Wauw, you never get bored on this bike!

 

5_Electra Glide Harley Davidson

Adrenaline Rush

Van dikke sloffen zoals de Electra Glide wordt wel eens gezegd dat het luie motorblokken zijn. Bij Harley hebben ze hem daarom met project Rushmore flink wat meer koppel gegeven, 138 Nm in totaal om precies te zijn, en da’s heel wat. De power van de Electra Glide laat de niet ruige motard zeker aan z’n trekken komen. In de bergen heeft die meer dan voldoende power. Draai je stevig aan de gashendel dan hoor je diep vanuit de onderbuik het gegrom van deze zware krachtpatser. Korte en pittige hellingen van meer dan 25 % of ellelange slopende beklimmingen vormen absoluut geen probleem. Nu moet je ook weer geen vuurspuwend sportmonster verwachten van deze locomotief, daarvoor is de Electra Glide niet gemaakt.

 

“Stapvoets rijden in de stad gaat soepel en zonder horten of stoten.” 

 

Voor de adrenalinejunks die opperste sensatie zoeken en in de bergen plat door de bocht willen scheuren, of vlak voor de bocht snel nog even ‘een autootje of twee’ willen voorbij razen, komen terug van een kale reis. Nee, met de Electra Glide kan je gerust met twee vingers in je neusgaten alle hellingen aan. Ook op de snelweg kan je met een opperste graad van laziness er een flink tempo op nahouden. Dankzij het hoge koppel moet je amper schakelen. In vijfde vitesse even aan die hendel draaien en met het typische Harley-gedreun schiet je die zondagsrijder voorbij die jou enkel nog in het klein in zijn achteruitkijkspiegel kan bewonderen. Aan inhaalpower op de snelweg absoluut geen gebrek bij deze Ultra Limited. Als de naald van de toerenteller rond de 5500 tpm komt, grijpt de toerenbegrenzer abrupt in en is het hoog tijd om te schakelen. Stapvoets rijden in de stad gaat soepel en zonder horten of stoten.  

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

The beautiful

De Electra Glide is een aandachttrekker, een symbool, een status, punt. Het valt op dat voorbijgangers of terrasbezoekers vaak opkijken als je daar met deze bagger komt voorbij komt gebold. Maar niet alleen de looks zijn belangrijk, ook de rijbeleving.

De voetplanken zijn eindeloos groot -bij wijze van spreken- waardoor je een zee van ruimte hebt om onderweg in alle vrijheid je voeten de nodige vrijheid te gunnen. Een tapdansje plaatsen is geen probleem, dat is geweldig als je uren aan het cruisen bent. Al moet ik wel toegeven dat ik die hielschakelpedaal (links) heb laten verwijderen, ik ben er geen fan van. Voor wie op zoek is naar het opperste zitcomfort, komt hier zeker aan z’n trekken.

De zetels bieden zowel voor de rijders als de bijrijder een unieke rijervaring en met de zithouding in combinatie van het geweldige windscherm moet je je geen zorgen maken om flinke afstanden te overbruggen. In de cruiserwereld is een luie zithouding nu eenmaal part of the ride. De verbeterde vormgeving van de zetels, de aangepaste armleuning en meer beenruimte zorgen dat je onderaan niet onderuitgezakt of met een bolle rug je tocht moet aanvangen, straffer nog, zitten in de Electra Glide is alsof je met een persoonlijk aangepaste zetel  rond gast. De zetels kunnen een flinke portie hemelwater aan zonder dat ze water absorberen en tijdens het rijden in talrijke regenvlagen loopt er geen water naar het laagste zetelpunt zodat je klokkenspel of andere gevoelige delen er als een doorweekte mossel uitzien als je niet van een regenbroek bent voorzien.

Het motorgeluid is lekker dreunend maar niet hinderlijk. Als je gulzig met het gas omspringt en de naald van de toerenteller de hoogte injaagt, word je getrakteerd op een extra aangename portie Harleydecibels die je voelt tot in je beenmerg, lekker beukend en stampend. De sound is dus lekker diep maar toch zacht en met deze moderne kar weerklinkt jouw geschal nog meer door berg en dal.

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

Schakelen gaat opvallend soepel en relatief stil, met uitzondering van de eerste versnelling die je trakteert met z’n typische en luide tik. Op de display kan je aflezen in welke versnelling je zit, al moet je je niet te veel zorgen maken want veel schakelen komt er bij deze cruiser niet aan te pas, zelfs niet met een duozitter en volgeladen koffers, lazy riding, remember?

 

“Twee integraalhelmen naast elkaar in de topkoffer? No problem.”

 

De vrijstand speelt wel vaak verstoppertje. Over koffers gesproken, wauw, wat een opbergruimte. Zelfs als je erg gul omspringt met je bagage of je duozitter graag haar ganse garderobe of have huisraad meezeult, hoef je je geen zorgen te maken. Je wilt niet weten wat ik tijdens mijn tocht naar Zwitserland allemaal meezeulde, naast een flink uit de kluiten gewassen DSLR, een zoomlens, statief, een boel batterijen en kabels, een GoPro, twee jassen, en te veel kledij… de inlaadpret kon niet op. Dankzij project Rushmore kan je vlotjes met één hand de koffers openen. Het riempje van de topkoffer rolt automatisch op bij het sluiten, toppie! Twee integraalhelmen naast elkaar in de topkoffer? No problem. De koffers lijken wel een dubbele bodem te hebben.

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

Als je een motor van 410 kilogram, inclusief zo’n 20 kg bagage, 20 liter benzine en 120 kilogram vlees en bloed (ik en m’n zoon) tot stilstand wilt laten brengen, verwacht je dat remmen wel eens wat lastig zou worden. Pakweg 570 kilogram breng je niet zo maar tot stilstand. En toch, remmen doet die met gemak. Met twee vingers op de voorste rem laat je dit schip op de exact gewenste millimeter aanmeren. Meestal rem ik achteraan nog wat bij om het comfort van m’n passagier te bewaken, maar de Electra Glide blijft lekker stabiel en duikt beperkt vooraan in elkaar dankzij het intelligente Anti-Lock systeem met gecombineerde remmen. Als je vooraan wat hard in de remmen gaat, zullen de achterste remmen zich met plezier wat mee komen moeien zodat je precies de juiste dosis remkracht hebt om stabiel tot stilstand te komen. Dit systeem grijpt pas in bij snelheden vanaf 40 km/u. Je duozitter kan er alleen nog meer tevreden over zijn!

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

De handbediening van de Electra Glide is kinderlijk simpel. De cruisecontrol kan je eenvoudig met je linkerduim bedienen en het ganse infotainment kan je activeren via twee duimjoysticks links en rechts zonder je handen van het stuur te halen. Harley is er in geslaagd om de ganse multimediawinkel te kunnen bedienen zonder aan veiligheid te moeten inboeten. Je kan de ganse boel met je stem bedienen, maar dit heb ik niet kunnen testen omdat ik mijn eigen helmen met ingebouwde communicatiesysteem had. Harley heeft zijn eigen systeem die je moet inbouwen in je helm en je fysiek verbinden met de motor. Van dan af kan de GPS zijn instructies naar je helm sturen en kan je ingesproken commando’s naar de computer zenden.

 

Deze multimediacruiser beschikt over een flinke set speakers. Op de snelweg kan je zonder vervorming jouw number one hits door de deze 5.25 inch speakers knallen en een lightversie van Tomorrowland uit je mouw schudden, en de kwaliteit is echt top! Audiofielen komen zeker aan hun trekken. Als je jouw snelheid tempert of voor het rode licht staat, gaat het volume automatisch naar beneden, nice! Het koppelen van de jukebox met je smartphone gaat trouwens probleemloos via bluetooth zodat je -naast de ingebouwde radio in je Harley- je eigen DJ-set kunt afspelen. De duozitter kan via twee knopjes aan de rechterkant het volume van de achterste speakers bedienen, al werkte dit bij mij niet. Op de derde dag was het bovendien uit met de soundpret en gaven de speakers hun geest, gedaan met de jukebox.

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

De cruisecontrol  is ge-wel-dig, wat een ding! Even op de joystick drukken en je kan je volledig laten opgaan in de cruiserbeleving en ontspannen kilometer na kilometer malen. Even zachtjes remmen of het gashendel terugdraaien en de cruisecontrol springt af zodat je zelf kan ingrijpen. Als je de joystick met je linkerduim naar boven drukt, gaat de Electra Glide terug naar de laatst ingestelde snelheid. Shabang! Vanaf een snelheid van 150 kilometer per uur valt de cruisecontrol uit, cruisen aan hogere snelheden met dit handig instrument kan dus niet.

Het ganse infotainmentscherm is 6.5-inch groot, meer dan ruim voldoende om je de gewenste toerinfo te geven zoals GPS, radio, verkeersinfo, … Ik kreeg onderweg niet alleen bezoek van Pluvius himself, maar gelukkig ook van Helios. En zelfs bij deze felle zon bleef het scherm goed leesbaar, iets waar vele schermen last van hebben. Oh ja, het touchscreen bleef perfect werken in de regen, zalig toch.

Electra Glide Harley Davidson Kristof Lander Verschueren

 

De navigatie is erg gebruiksvriendelijk en bevat naast de kortste route, ook keuzes uit de mooiste route, de snelste route en de meest bochtige route. Je kan ook vragen om motorsnelwegen (highways) te vermijden als je in de anti-snelwegmood bent. De routes waarmee ik de GPS trakteerde waren tochten tussen de 620 (kortste) en 850 (snelste) kilometer, en toch kon het toestel vlotjes deze berekeningen aan. Als je afwijkt van de uitgestippelde route, herberekent die snel. Toch liep het een paar keer mis omdat de GPS me telkens via de snelweg naar de plaats van bestemming bracht, ook al had ik aangevinkt om geen snelwegen te nemen. Koos ik voor de ‘meest bochtige’ route, stelde die me opnieuw de snelweg voor terwijl er heel wat naburige dorpjes waren.

 

Ook de route van Zwitserland naar huis had een vreemde kronkel want koos ik voor de kortste of de meest bochtige route, waren het telkens exact evenveel kilometers. Ik zou veronderstellen dat de GPS een alternatieve route zou voorstellen. Ook gaat het infotainmentscherm zich aanpassen aan de lichtomstandigheden zodat de GPS ‘s avonds of in een tunnel overschakelt naar de nachtmodus, je kent dat wel, de kleuren gaan over naar grijswaarden zodat je in het donker niet met een rijdende kerstboom of flatscreen rondrijdt. Ook hier ging vaak mis omdat bij mijn talrijke trips door Zwitserse tunnels de GPS soms-wel-soms-niet op nachtmodus sprong, ofwel als ik al uit de tunnel was. En bovendien hield die het principe aan: eenmaal op nachtmodus altijd op nachtmodus. Als je dus terug in de felle zon komt en je zonnebril broodnodig is, blijft die in nachtmodus en kan je er niets meer van aflezen. De enige oplossing: de boel volledig afzetten en opstarten. Ook toen ik tijdens mijn nachtje-doorrijden aangenaam werd getrakteerd op een portie ochtendzon schakelde de GPS niet terug naar dagmodus.

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

Rijden in de regen is geen pretje, nat word je sowieso, ook met de Electra Glide. Toch duwt het scherm flink wat fijne druppels van je weg. Meer nog, het scherm biedt je prima bescherming zodat je geen schuddebollende kilometervreter bent. Onderaan het scherm heeft Harley een extra luchtkanaal aan de binnenzijde aangebracht zodat de turbulentie tot een minimum wordt herleid. Dit kanaal kan je afsluiten en dan merk je meteen een pak meer turbulentie. Het kanaal werkt dus wel degelijk. Het scherm kan je echter niet verstellen.

De vering doet goed mee en ze is zacht genoeg voor een veranderlijke rit. Echter, met m’n zoon achterop en volgeladen koffers kwam de vering wel wat te kort bij hobbelige wegen en kregen we af en toe een dreun. Deze luchtinstelbare schokdempers kan je niet electronisch harder zetten maar dien je manueel aan te passen via een luchtcompressor achteraan.

De daymaker LED-koplampen zijn ultraheldere aandachttrekkers. Dat ze power hebben, merk je op sommige verkeersborden die zelfs in volle zonlicht nog reflecteren en je aandacht trekken! Als je ‘s avonds de baan op gaat, kan je nog meer genieten van deze fantastische lichten, wauw, wat een licht! Met een lichtbundel van meer dan 150 meter wordt je niet alleen verwend, ook jouw veiligheid gaat er flink op vooruit. Dit kon ik ervaren tijdens mijn nachtrit op onverlichte Duitse snelwegen. ‘s Nachts rijden is sowieso geen pretje, maar met de Electra Glide tussen je benen heb je het gevoel een partner te hebben die je letterlijk doorheen de duisternis leidt. Meer nog, hij biedt je zelfs een beetje warmte tijdens de koele nachten of regenachtige tripjes in de Alpen. De verwarmde handgrepen bieden je maar liefst zes standen zodat je zeker de gewenste hitte vindt. En dat ze flink veel warmte bieden, heb ik kunnen ervaren want op stand vier had ik de indruk dat mijn handen in een warmeluchtoven zaten, even wat lager zetten dus en een gunstig vooruitzicht voor een koude wintertocht.

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

Zwaargewicht

Ja, hij weegt wel wat. En ja, parkeren en verplaatsen vraagt meer spierkracht en concentratie dan een andere tweewieler die pakweg 200 kilogram minder weegt. Maar eens je aan het bollen bent, verdwijnt dit als sneeuw voor de zon. Het stuurgedrag van deze zwaargewicht is verbluffend. Ook in de scherpe bochten doet die het uitstekend. Ik moet toegeven dat het in begin voor mij wennen was.

 

“Ondanks snelwegen en steile beklimmingen bleef het drankgebruik van deze toermastodont onder de zes liter.”

 

De Electra Glide is de zwaarste bolide waarmee ik een trip van meer dan 2000 kilometers heb gemaakt én in de Alpen én met een passagier richting zomerse sneeuw achterop. De Electra Glide is een moderne locomotief die soepel handelbaar is en zich snel laat temmen, al is deze moto niet voor watjes of als instapmodel geschikt. Op de snelweg is het alsof je zweeft over de beton. Ook al vraagt het sturen concentratie, toch ben ik aangenaam verrast. De motor is niet trillingvrij en bij stationair draaien voel je de Harley flink van jetje geven wat z’n karakter mee bepaalt. Eens je de zwarte rubbers laat bollen, voel je er nog maar weinig van. Tijdens mijn zwaarbeladen en gemengde tocht van (snelle) snelwegen en steile beklimmingen bleef het drankgebruik van deze toermastodont onder de zes liter, 5.6 om precies te zijn, en da’s net wat Harley zelf voorschrijft, netjes! Bij Harley hebben ze hun huiswerk goed gemaakt.

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

De 2014 Electra Glide Ultra Limited produceert nog wel een flinke portie warmte. Tijdens het rijden had ik er weinig of geen last van. Maar als je met de Electra Glide op een warme dag toch eens de stad induikt of in de file belandt, wordt je getrakteerd op een flinke portie warmte die je onderbenen doen zwellen. Ondraaglijk was dit zeker niet, maar al snel plakte m’n motorbroek tegen mijn benen.

Het prijskaartje van de Electra Glide Ultra Limited is gepimpt. Vanaf 28.700 euro is hij van jou. Wie nog wat supplementjes hier en daar wenst om met een rijkelijk aangeklede bagger te toeren, mag zijn dikke portefeuille op tafel leggen. In ruil doorvoor krijg je een motor die een verbluffend samenspel is van afwerking, comfort, reieigenschappen en kwaliteit. Tel daarbij nog een hele hoop imago, legende, gespreksonderwerpen en bewonderenswaardige blikken van omstaanders!

 

Electra Glide Harley Davidson Kristof Verschueren

 

 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: