Ducati 2016 Hypermotard 939 SP Testastretta

Review Ducati Hypermotard 939 SP

Wauw, wat een plezierbike die Ducati Hypermotard 939 SP. Het was mijn allereerste keer dat ik een Hypermotard tussen mijn benen had. Een oogstrelend design, hooligan karakter, duivel in een doosje, sloten vermogen en opperste fun! Het was niet meteen liefde op het eerste gezicht want het motorkarakter was even wennen. Maar de liefde werd al snel groter, groot, grootst. Het is met klem een bike met een van de hoogste fun-gehalte op de markt.

 

13_Ducati Hypermotard

 

Ducati vernieuwde hun 2016 Hypermotard als voorbereiding voor de EURO 4 norm met een 937 (en dus niet 939) cc Testastretta tweecilinder. Uit deze blok krijg je 113 pk’s geperst op 9.000 toeren (3 pk’s meer dan het vorige model) en 10 % meer koppel (97.9 Nm op 7.500 toeren). Maar maak niet de fout door te zeggen: ‘maar’ 113 pk’s. Deze bike is echt hooligan! 

 

Ducati 2016 Hypermotard 939 SP TestastrettaDe Hypermotard is uitgerust met een Safety Pack met drie rijmodi: Race, Sport and Wet. Hey, waar is ‘Road’ of ‘Normal’? Nope, die is er niet, als je niet wilt Racen, moet je wel de Sportman uithangen. Dit typeert deze motor: normaal rijden lukt wel, maar past niet echt bij deze motor. Als je kiest voor een rijmodus, gaat de Hypermotard automatisch het niveau van ABS en tractiecontrole toekennen. Deze kan je naar believen nog tweaken zodat de motor doet wat jij wilt, en niet omgekeerd. Het aflezen van het dashboard gaat net iets moeizamer en de bediening ervan kan logischer. 

 

De Hypermotard is een heus lichtgewicht met zijn 181 kg droog aan de haak. Deze ‘SP’ doet het nog beter met slechts 178 kg dankzij de carbon en race-uitvoering. Wat een vette look!

 

Zithouding

 

Wat is die hoog, erg hoog! Nooit in mijn leven zat ik op zo’n hoge motor. Met een zadelhoogte van 890 mm (870mm voor de standaardversie) voelde ik me soms een balletdanseresje die met de puntjes van haar tenen de grond raakte. Ik kom van een GS met verlaagde zadel, wat dus wel wennen was. Als je een broek aanhebt waarvan de mik wat laag hangt, dan heb je gegarandeerd een probleem om zonder kleerscheuren op het zadel te kruipen. Ik vroeg me serieus af waarom ze deze Hypermotard zo hoog maken. Nou man, na een tijdje spelen en scheefhangen in de bochten begreep ik meteen waarom. Door zijn lage gewicht vormt het geen probleem om aan de rode lichten de bike lichtjes te kantelen zodat je één voet plat op het beton kunt parkeren. En om eerlijk te zijn: deze motor is niet gemaakt om veel te stoppen, maar om te gaan, gaan, gaan…

 

7_Ducati HypermotardDe houding is lekker rechtopzittend, pal boven het voorwiel en je hebt het gevoel dat de rest van de motor ergens achter jou hangt te bengelen. Je zit actief, eigenlijk zelfs wat ontspannen en mijn kniehoek is behoorlijk ruim. Op het zadel heb je al snel de neiging om naar voor te schuiven met je mannelijkheid tegen de tank. Gelukkig biedt het zadel vooraan nog voldoende bescherming en moet je niet vrezen om ‘s avonds je bedpartner teleur te stellen. Het zadel zit voor dit type motor erg comfortabel. Bovendien ‘plak’ je ahw op de zadel, en da’s keihard nodig voor al die G-krachten die je met deze pretmotor zult beleven. De meegeleverde elektronica zorgt dat je niet met onverwachte wheelies wordt getrakteerd. 

 

 

Ducati 2016 Hypermotard 939 SP TestastrettaAls het regent doe je best meteen een regenbroek aan want door zijn ‘nakedbike’ gehalte van de Hypermotard en het zadel die achteraan hoger is, vliegt er heel wat water op de zadel en nadien zo naar je bips. Voel je dus enkele druppels vallen en je wilt niet met een natte plek thv je kruis en bibs bij je schoonmoeder toekomen, doe dan best meteen een regenbroek aan. En heb je een rugzak aan, breng dan meteen ook voor hem een regenpakje mee want binnen de kortste keren hangt deze vol opspattend smurrie. 

 

Bochten pak je op deze manier totaal anders dan je gewoon bent, op z’n Hypermotards of Dirtbikes dus. En de echte gasten steken in de bochten soms nog hun been vooruit. Maar die gaan dan ook pokkesnel. De wind moet je er bij pakken, je zit er pal in en de windbescherming is vrijwel nihil. Deze Hypermotard is een speelvogel en minder geschikt voor een rondje naar het zuiden want je nekspieren zullen het geweten hebben. Ik toerde op 1 dag 780 km met deze Hypermotard aan relatief hoge en dynamische snelheid en kon nadien nog amper mijn hersenbol recht boven m’n romp houden. Maar dat had ik er met plezier voor over!

 

Ducati 2016 Hypermotard 939 SP TestastrettaRijgedrag: Power

 

Traag rijden zit niet in zijn natuur. Deze Testastretta motor draagt duidelijk de genen van een superbike racer en rustig bollen hoort daar niet bij. Vermijd dus aub drukke stadskernen met zones 30 of lange banen met trajectcontrole waar je constant tegen 50 of 70 per uur moet rijden, want da’s een heuse uitdaging voor deze Hypermotard. Het motorkarakter in combinatie met de actieve zithouding vraagt om dynamisch rijgedrag, snel optrekken, bruusk remmen, slingeren tussen de auto’s, snel een bochtje meepakken, … tonnen spielerei dus, da’s waarvoor deze bike is gemaakt, klaar om uit de startblokken te schieten als een wilde -doch controleerbare- hengst naar een volbloed merrie. Dankzij zijn ranke verschijning glip je met deze Italiaan botervlot tussen alle hindernissen. Hou rekening dat bij hogere snelheden zijn baanvastheid wat minder is en dat een stuurdemper welkom is. Maar de meeste Ducatisti zullen deze Hypermotard niet kopen om langdurig op de Duitse autobahnen snelheidsrecords te breken, daarvoor koop je beter een andere bike.  

 

Ducati 2016 Hypermotard 939 SP TestastrettaZijn gasrespons is lekker direct, de Bremboremmen brengen deze knapperd gecontroleerd tot stilstand en de bediening van de knopjes gaan vlotjes. De rijmodi pas je al rijdend aan, echt piece of cake. Schakelen gaat botervlot en het toerental jaag je vlotjes in de hoogte. Zijn acceleratiepower drukt je oogbollen nog wat dieper in je oogkas als je wat gulzig met je rechterhand spint. Tijdens de talrijke versnellingen had ik de indruk dat ik de spiegels af en toe moest corrigeren. Deze mochten iets stroever zijn. Ook had ik graag meer feedback gekregen bij de bediening van de knipperlichten want ik voelde niet altijd of ik deze had afgeduwd. Een klein ‘klikje’ zou welkom zijn als feedback. Hij klimt zo vlot in de hogere regionen van het toerental, dat het bijna z’n habit is. Hou echter wel rekening dat de Ducati zijn trillingen doorzet in het zadel. Deze zijn soms talrijk aanwezig maar door zijn dynamisch karakter zal je amper tijd hebben om deze waar te nemen. 

 

Ik had een gemiddeld verbruik van exact 6 liter en reed in totaal 950 kilometers met deze Hypermotard. Hij vergezelde me in drukke stadskernen, snelwegen en fraaie baantjes in Luxemburg terwijl het weer me trakteerde met zon alsook duivelse regenbuien. Als je ondertussen goesting hebt gekregen om deze volbloed in je garage te parkeren, haal dan best een paar flinke flappen naar boven want in België betaal je 15.390 euro en in Nederland 17.290 euro.

 

Wat vind ik positief?

 

Torenhoge fun, hooligan bike.  
Megaveel power die je perfect kunt beheersen.   
Potente acceleraties en krachtig remgedrag.  
Hoog aaibaarheidsgehalte, prachtig design.  

 

Wat zijn de aandachtspuntjes?

 

Trillingen sterk waarneembaar in het zadel bij sommige toeren.  
Graag meer feedback in de bediening van de knipperlichten.   
Zeer hoog zadel, opgelet voor de kleinere motorrijders onder ons.  
Spiegels moest ik af en toe corrigeren.   
Niet bepaald goedkoop.  

 

Specificaties

 

Type Motor Testastretta 11 twin, 4 kleppen per cilinder, desmodromisch, vloeistofgekoeld
Remmen voor voor Dubbele 320mm schijven, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen, ABS
Remmen achter achter Enkele 245mm schijf, Nissin ,2 zuigers, ABS
Vermogen 113 pk @ 9.00 tpm
Koppel 98Nm @ 7.500 tpm
Cilinderinhoud 937 cm3 
Zithoogte 890 mm
Wielbasis 1.493 mm
Tankinhoud 16 liter
Verbruik 6 liter (mijn meting)
Gewicht 178 kg (droog) – 201 kg (niet-droog)

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

Ducati 2016 Hypermotard 939 SP Testastretta

 

 

 

Samenvatting
Datum Review
Onderwerp
Ducati Hypermotard 939 SP
Rating
41star1star1star1stargray

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: