BMW r1200gs lc review

De BMW r1200gs lc is niet voor niets de motor waarmee de halve aardbol rond bolt. Waar ter wereld je ook komt, de GS is er ook. Een exclusieve motor is het dus niet, maar de eigenaars van een GS storen zich er niet aan want enkel zij ervaren de zaligheid om met dit wereldwonder rond te rijden. Sinds BMW in 1994 de nieuwe generatie luchtgekoelde boxermotoren verkocht en deze steeds optimaliseerde, werd het moeilijk om te geloven dat BMW de GS kon blijven verbeteren. En toch. In 2013 gooiden ze hoge ogen met een watergekoelde boxer die 15 pk en 5 Nm extra koppel had (in totaal 125 pk en 125 Nm). Ondertussen staat 2015 voor de deur, maar ik kon het 2014-model nog eens flink aan z’n tandwielen voelen voordat die in winterslaap ging. Het alpinwitte persmodel had slechts 7.500 kilometers op z’n teller, nog een jong veulen dus. Zelf heb ik een GS van 2010, het ‘oude’ model, ideaal om deze twee prijsduiven met elkaar te vergelijken. Tijdens mijn testweek heb ik niet alleen 900 kilometer Vlaamse beton bereden, maar de GS heeft ook in Nederland en Duitsland zijn indruk nagelaten. 

 

bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

 

Looks van de r1200gs lc

 

Met de bouw van deze nieuwe GS zijn er uiterlijk wel enkele aanpassingen zichtbaar zoals de uitlaatdemper en de cardan die onderling van kant zijn gewisseld. Het robuuste karakter heeft die zeker gehouden, de snavel is iets langer geworden en hij bruist van avontuurlijk karakter waardoor de drang naar avontuur een flinke boost krijgt. BMW heeft dit icoon opnieuw verheven tot een sterrenstatus en getuned met de meest moderne toeters en bellen. De LED koplamp heeft een fraai ontwerp en de LED knipperlichtjes maken hem nog gelikter. De LED verlichting werpt flink veel licht in de duisternis en het viel me op hoe sterk het de witte lijnen op de weg reflecteert. Op mijn volgende motor zeker dit licht!

 

 “BMW heeft dit icoon opnieuw verheven tot een sterrenstatus.” 

 

Het dashboard heeft een total restyle achter de rug en is erg overzichtelijk. Wat me stoorde was de plaats van de GPS waardoor ik het toerental tussen de 5- en 8-duizend kilometer niet kon waarnemen. Ook zijn de letters van de snelheid wat kleiner en iets minder vlot af te lezen tov de vorige generatie. Verder heeft alles een moderne look & feel en kan je zowat alles instellen op een zeer gebruiksvriendelijke manier. De handvatverwarming kan je in twee standen instellen en levert tijdens de frissere toertochten een welgekomen luxe.

 

bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

 

De GS bedienen via de knoppenbalk is kinderlijk eenvoudig, al staan er wel flink veel knoppen op het stuur. Het is duidelijk dat deze GS boordevol elektronische snufjes zit die je kan personaliseren à volonté. Wat mij niet kan bekoren is de plaats van de knop om het knipperlicht te bedienen. Tov van de vorige generatie is dit toch wel een aardschok die kan tellen. Alhoewel ik een min of meer normale lichaamsbouw heb met een gemiddelde handgrootte, slaag ik er niet in om met mijn hand de ontkoppelingshendel te bedienen en tegelijk het knipperlicht met mijn duim te activeren. En dit komt meer voor dan je denkt, zoals bv aan een rond punt waar je jouw snelheid wat tempert. Om met mijn duim het knipperlicht te bedienen moet ik dus steeds mijn hand deels lossen van het stuur.

 

 “De sound van de nieuwe GS is weer lekker typisch ‘boxerig’.”

 

Het windscherm levert fantastisch werk! Zo kon ik tijdens frisse ochtendtemperaturen zonder probleem met open vizier knallen. Ik ben zelf 1.73m. Voor de grotere medemens onder ons zou dat wel eens anders kunnen zijn (vooraf testen dus). Het scherm kan je traploos instellen met een draaiknop aan de rechterkant. Het zou logischer zijn moest deze knop links staan (tov de cruise-control die links staat), maar eens ik het scherm heb ingesteld (altijd op het hoogste niveau trouwens), blijf ik er met m’n pollen af. No problem dus. Met dit nieuwe windscherm heb ik wel de indruk dat mijn bovenbenen, bekken en buik meer wind vangen tov mijn oude GS. Bij frisse buitentemperaturen is dit duidelijk merkbaar. De sound van de nieuwe GS is weer lekker typisch ‘boxerig’, I love it, maar toch klinkt mijn 2010 GS net iets ruwer en dieper.

 

bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

 

De koffers hebben ook een update gekregen. Vanaf nu is het gedaan met het koordje dat tussen de sluiting sukkelt tijdens het toeklappen van het deksel. Het koordje is vervangen door een stevig kunstoffen lintje dat netjes meeplooit. Ook zijn de koffers heel wat eenvoudiger van de motor te halen en terug aan te brengen. Good job! De inhoud van de koffers blijft lekker groot: in de topkoffer krijg je tot 35 liter in. Om een idee te geven kreeg ik in de topkoffer bij mijn bezoek aan de plaatselijke bakker: 2 taarten, 8 koffiekoeken, 1 brood en een krant. Doe dat maar eens na met een andere motor! De rechtse zijkoffer biedt plaats voor 28-38 liter en de linkse koffer 19-29 liter. Meer dan voldoende om met je partner te genieten van een buitenlandse trip of je spullen in op te bergen.

 bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

Zithouding van de r1200gs lc

Op m’n oude GS heb ik flink veel duizenden kilometers verteerd en I just can’t get enough. Wie zijn poot over deze nieuwe GS gooit, merkt meteen dat ook deze klassebak niet voor de kortgebeende motorrijder is want de GS heeft een zithoogte van 870mm die je twee centimeter kan verlagen door aan de pootjes onder het zadel te draaien. Er is ook een verlagingsset beschikbaar waardoor je nog een pak lager zit, nl. 810mm (of 790mm verlaagd). Maw, de GS is geschikt voor iedereen, kort of lang, dik of dun.

 

“De GS is dé bike om als een coole kikker kilometers mee te malen.”

 

Met deze GS heb ik geen trip naar het warme zuiden kunnen maken, maar ik heb wel zo’n 900 kilometers op een week soldaat gemaakt. Ik heb er zowel wat minder avontuurlijke kilometers op de snelweg mee gedaan, als tochten van meer dan 200 km op kleine baantjes, dit zowel in groep als alleen. Up-tempo ritjes dus met veel accelereren en bruusk stoppen. Nooit heeft de zithouding me op een of andere manier verveeld. No way. De GS is dé bike om als een coole kikker kilometers mee te malen of om met peper in je achterwerk de racing-queen te imiteren. De perfecte zithouding op een motor bestaat dus echt, it just feels right. 

 

bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

 

De cruise-controle is een prachtig staaltje van Duits doordacht design. Zelfs zonder handleiding heb je het meteen onder controle. Op de snelweg is het een zaligheid en ik zou niet meer zonder kunnen. Bol je achter een auto die z’n snelheid iets tempert, dan kan je met enkele kleine duwtjes met je vinger op de schakelaar ook jouw tempo zachtjes verminderen (of verhogen) zonder de cruise-controle af te zetten. Er zit ook een geheugen in waardoor die terug (op een rustige manier) naar de laatst ingestelde snelheid klimt.

 

Rij-ervaring

 

Om het rijplezier te maximaliseren was mijn testmotor uitgerust met het Dynamic Pack, het Touring Pack en het Comfort Pack. Dankzij deze packs beschik je niet alleen over flink wat toeters en bellen (uitlaat in chroom, verwarmde handgrepen, cruise controle, LED knipperlichten, …) maar ook over extra ESA instellingen (Electronic Suspension Adjustment, deze is tov van de vorige generatie interactief met de motorfiets) en vijf rij-modi: Rain, Road, Dynamic, Enduro en Enduro Pro. Bij het activeren van zo’n rij-modus gaat de GS automatisch zijn ABS, ASC, ESA en gasrespons aanpassen. Deze parameters kan je manueel instellen volgens persoonlijke voorkeur zodat je een heuse gepersonaliseerde motorblok hebt. Hou rekening dat deze modi-instellingen (behalve bij de Enduro Pro) verloren gaan bij het afsluiten van de motor. Wil je deze toch bewaren, gebruik dan de Kill Switch. Bij het afhalen van deze motor werd ik de ganse rit getrakteerd met een fikse regenbui. Ik schakelde meteen in de Rain-modus en merkte dat bij acceleratie de tractiecontrole snel ingreep, zo veel power heeft deze bak en in de Rain-mode grijpt de ASC duidelijk snel in!

 

RIJ-MODI     

  RAIN ROAD DYNAMIC ENDURO ENDURO PRO
ASC (tractiecontrole) Snelle ingreep Optimale tractie Beperkte drifts mogelijk Beperkte tractiecontrole Minimale tractiecontrole
ABS Afgesteld voor op de weg  Afgesteld voor op de weg Afgesteld voor op de weg Afgesteld voor optimale vertraging met weg-banden op losse ondergrond. Afgesteld voor optimale vertraging met weg-banden op losse ondergrond. Achterrem ABS werkt niet als de achterrem wordt gebruikt.
 GASREPSONS Zacht Optimaal Direct  Zacht  Optimaal
 Dynamic ESA Zacht  Normaal Hard  Zacht  Hard

 

90 % van de tijd heb ik in de Dynamic modus gereden zodat de gasrespons het meest krachtig was. Wat een blok en respons! Deze dynamic modus is eigenlijk een sportieve modus en levert instant genot. Bij de andere modi is de gasrespons wat afgeroomd, zeker in de rain-modus is dit gevoelig merkbaar. In vergelijking met de vorige generatie is BMW er in geslaagd om een grote stap vooruit te zetten. De LC heeft heel wat power en een snelle gasrespons zodat je menig supermotard het erg lastig kunt maken. Nou ja, op circuit zal je wel merken dat je met een blok van 238 kg rond zeult en da’s heel wat meer dan een DNA-racer. De motor geeft een zeer goed gevoel van controle, nòg meer dan mijn 2010 GS, opvallend licht en ik bulk van vertrouwen met deze GS! De bochten neem ik met uiterste precies en durf ze met deze 2014 GS zelfs platter nemen en ik stuur de GS exact naar waar ik wil. What a feeling! Ook bij rechtstaand rijden merk je dat deze bak zooooo veel wendbaarder is dan mijn GS van 2010! De spiegels blijven lekker trillingvrij en bieden je een mooi overzicht.

 

bmw r1200gs lc review bikerblog Kristof Verschueren

 

Schakelen -met de nieuwe natte koppeling- gaat vlotjes bij deze 2014 GS, al loopt het bij momenten wat stroever en verkies ik toch de droge koppeling van m’n GS. De neutrale stand laat zich snel vinden. De eerste versnelling kenmerkt zich wel met een luidere tik. De acceleratie gaat ongemeen snel en het koppel is netjes en gelijk uitgesmeerd zodat je dankzij deze lineaire vermogensopbouw een precieze controle hebt van je acceleratie. Super! Ook op de snelweg  kan je in zesde versnelling rekenen op voldoende trekkracht. De Brembo remklauwen doen flink hun werk en brengen deze bak op een bijzonder aangename manier tot stilstand. Bij bruusk remmen met de voorrem duikt de GS vooraan niet in maar blijft heel stabiel. Hierdoor krijg je bijzonder veel controle over je bike en je zelfvertrouwen blijft op een hoog niveau.

 

17_BMW r1200 GS

 

Met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter is dit zeer gunstig, zeker met de sportieve rijstijl die ik er de voorbije week op heb nagehouden. De tankinhoud is 20 liter. Hiermee geraak je een hele eind en kan je met een gerust geweten verre avontuurlijke tochten aan. Tijdens mijn testperiode merkte ik regelmatig wat ‘geknars‘ in het motorblok. Dit was enkel bij stationair draaien én met een warme motor. Deze opmerking hoor je wel meer. Ook al is deze GS niet de perfecte motor in alle opzichten, toch scoort hij bijzonder hoog in aantrekkingskracht en is het een verboden vrucht: eens je er van hebt geproefd wil je meer, nog… Deze GS staat alvast bovenaan mijn lijstje van kandidaat nieuwe motoren en BMW moet met ernstige dreigementen komen om deze GS terug in te leveren.

 

 “BMW moet met ernstige dreigementen komen
om deze GS terug in te leveren!”
 

 

Website BMW Motorrad

 

Basisprijs GS 2014 (ex. opties): 15.250 euro

Opties op het geteste model:

  • Comfort Pack: 630 euro (uitlaat in chroom, verwarmde handgrepen, RDC, handprotectoren)
  • Touring Pack: 1.445 euro (ESA dynamic, boordcomputer Pro, voorbereiding navigatie, cruise controle, kofferhouders)
  • Dynamic Pack: 1.250 euro (LED koplamp, rijmodi pro, LED knipperlicht wit)
  • Anti-diefstal systeem: 230 euro
  • Kruisspaakvelgen: 405 euro

 

 

PLUS

  • Flink veel vermogen en koppel
  • Zeer hoge graad van controle en bijzonder wendbaar
  • Hoge aaibaarheidsfactor
  • Uitgekiende ergonomie
  • Vele instelmogelijkheden
  • Informatief en gebruiksvriendelijk dashboard 
  • Electronica die de veiligheidsgraad hoog legt
 

MIN  

  • Bediening knipperlicht erg moeizaam
  • Plaats van gps bedekt zicht op bovenkant toerenteller
  • Hoge prijs en dure opties

 

 

 

 

 


 

Samenvatting
Datum Review
Onderwerp
BMW R1200GS
Rating
41star1star1star1stargray
Tags:
,

4 Comments

  • KTM

    03.01.2016 at 14:49 Reply

    Juist de prijs van deze motor dwingt me een variant van een ander merk te kiezen. Ik vind de GS de iPhone onder de motoren; liefde óf haat.

    • Kristof

      03.01.2016 at 16:16 Reply

      De GS is inderdaad een prijzige motor. Een waardig alternatief vind ik oa de KTM Adventure of de Triumph Tiger (hier een review). Maar ook andere merken hebben een boeiend aanbod… Naar het motosalon misschien? Groetjes!
      Kristof

      • Luc Spooren

        12.01.2016 at 12:07 Reply

        Welk advies kan ej me geven als ik moet keizen tussen occasie GS A 2008 of 2012 of de recentere 2015? Ik zit nl een beetje een dubbel gevoel over het nieuwste model – maar ik lees ook dat met de modellen voor 2008 wel wat problemen waren.
        ik hoor het graag – gr Luc

        • Kristof

          12.01.2016 at 21:00 Reply

          Beste Luc,
          bedankt voor je bericht. Alledrie modellen zijn prima hoor, van sommige oudere modellen zijn hier en daar wel wat opmerkingen te lezen, maar dit is toch de minderheid, de GSA is een geweldige motor. Als budget geen probleem is en je ‘pittigheid’ heel belangrijk vindt, dan is de nieuwste GSA zeker jouw ding want de nieuwe GSA heeft meer vermogen. Hou rekening dat de GSA een behoorlijk zware motor is, zeker als je offroad gaat bollen. Maar het is een zeer mooie en indrukwekkende verschijning! Succes met je keuze!

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: