Review BMW R1200RS Kristof Verschueren

Review: 5 rij-indrukken van de BMW R 1200 RS

De BMW R1200RS: een wolf in schaapskleren!

 

BMW bracht in de jaren 70 hun eerste R90S op de markt, meer precies in 1973 en da’s zo’n 43 jaar geleden (yep, a long time ago). Sindsdien onderging hij heel wat metamorfoses tot BMW vorig jaar in 2015 deze motor een serieuze facelift gaf en uitrustte met de nieuwe LC boxermotor zoals de RT en de GS er eentje heeft. In zekere zin dezelfde motor, al heeft BMW er ietwat aan getweakt zodat de RS een beetje meer koppel zou hebben. Sinds de geschiedenis van de RS is deze editie de meest sportieve versie. 

 

WAT IS HET?

 

Review BMW R1200RSDe R 1200 RS vind ik een buitenbeentje, beetje een vreemde eend, zo’n motor waar ik niet meteen m’n vinger op kan leggen. Is het nu een sportmotor? Of een sport touring? Of een touring? In ieder geval heeft die wel een ‘ernstig sportieve’ look. Hij oogt zwaar, volwassen, een beetje serieus en toch herken je de snuit van de S1000RR die de allures heeft van een supersport. Op de website van BMW staat die alvast onder de categorie ‘Sport’, braafjes naast de RR, hmm, ik weet niet of dat zijn juiste plaats is.

 

Snel een thuisgevoel

 

De coole looks van een sportbike met daaronder een boxermotor die het wat lastig heeft om de juiste doelgroep te vinden. Maar toch… Dankzij Winge Motors kon ik tijdens de herstelling van mijn GS enkele dagen met de RS als vervangmotor rondbollen. Yep, zalig! Eens ik op de RS stapte, boezemde die me meteen het volle ton vertrouwen in. Zelden voelde ik me vanaf minuut 1 zo thuis op een motor als met de RS. Een zalige baanligging en zonder aarzelen legde ik hem op het eerste ronde punt van het ene oor op het andere, in de bochten ging ik gewoon relax door met een perfecte controle, snedige acceleraties, krachtig stopgedrag, lekkere cruisecontrol en quickshifter… Vooraleer ik verder praat, kan je hier zien wat die kost (bron):

 

  • Standaardmodel: 14.300 euro
  • Lupin Blauw Metallic kleur (mijn favoriete kleur): 100 euro
  • Touring Pack: 1.575 euro
  • Comfort Pack: 580 euro
  • Dynamic Pack: 765 euro
  • Keyless Ride: 280 euro
  • Schakelassistent Pro: 445 euro

 

Totaal: 17.695 euro, let op: de touringkoffers, topkoffer en de GPS zijn hier nog niet inbegrepen (nou wat). Deze RS is dus stevig geprijsd. Begrijpelijk dat de RS een beetje zijn doelgroep mist want voor dit bedrag heeft BMW motors op de markt die een duidelijker segment aanspreken. 

 

MIJN 5 RS-RIJ-INDRUKEN

 

Hieronder lees je in gebalde vorm mijn 5 rij-indrukken van de RS, geen overbodigheden, just to-the-point:

 

Review BMW R1200RS1 Bijzonder wendbaar

De RS lijkt groot en stoer. Zet ‘m naast een naked en deze laatste lijkt wel klein bier. Maar vergis je niet, de RS danst als een poppetje aan jouw koordjes, hij luistert als een getemde hond en toont zijn tanden enkel als jij het wilt. Hij is baanvast, swingt door de wind, verteert strakke bochten met twee vingers in zijn (good looking) snuit en gedraagt zich volwassen met onder zijn jas een atletenlijf.  

 

2 ZALIGE VERING

Zeker je rug zal de RS graag zien komen. Met 1 druk op de knop pas je de ESA (Electronic Suspension Adjustment) aan en kies je tussen Road en Dynamic. Op zich weinig verschil tussen deze twee standen, bij de Dynamic voelt de demping wat harder aan wat mijn voorkeur genoot. Verkeersdrempels en oneffen (typisch Vlaamse) wegen kon die goed verteren terwijl ik het baangevoel zeker bleef houden. Bij iedere modus kan je ook nog eens kiezen voor 1 rijder, rijder met koffers of twee rijders. De trillingen manifesteren zich matig in de zadel rond de 5.000 toeren.

 

3 AANTREKKELIJKE HOUDING

Ik zie het wel zitten, zo met de RS in één ruk naar Normandië bollen. Veel palmbomen zijn daar niet aanwezig, maar er is genoeg om je ogen de kost te geven. De houding op de RS is licht voorovergebogen en je voelt toch wel enige druk op de polsen. Deze houding geniet mijn voorkeur, zelfs boven die van de RT. Dus neen, op de RS geen superrelaxe houding, die kan hij je niet bieden, maar wel een semi-sportieve houding met een vleugje ontspanning. Ideaal dus als je tijdens je dagtocht je BMW-paarden van stal wilt halen, jiehaa. Het venstertje verwent je met een beperkte portie wind, je hoofd en schouders trommelen wat zigzaggend als je er een hoog tempo op na houdt. Mij bekoort het scherm enorm, de perfecte mix tussen bescherming en de typische motorsensatie. Ook relatief eenvoudig te verzetten in twee standen. 

 

Review BMW R1200RS4 AUCH, UGLY DASHBOARD!

Sorry, ik ben echt niet gewonnen voor het dashboard van de RS. Eerst het goede nieuws: alles staat er op, alle info en gegevens tref je aan, de versnellingsindicator, klok, toerental… you name it. Het minder goede nieuws: door de massale hoeveelheid aan informatie is alles opgepropt op die paar vierkante centimeter. Ik vraag me af of motorrijders met een straffe leesbril alles goed kunnen lezen. Bovenaan danst het te kleine streepje van het toerental vrolijk van links naar rechts, maar je moet al goed kijken om te ontdekken in welk toerental je aan het zoefen bent. In plaats van de analoge snelheidsmeter links van het dashboard zou een analoge toerenteller een pak leuker zijn. Ow ja, je kan de lay-out (‘Style’) van het scherm aanpassen zodat bv de snelheid centraal staat en groot wordt getoond (jaja, ook al geeft de analoge naald ernaast de snelheid aan). Om deze Style aan te passen moet je wel heel veel op hetzelfde knopje drukken: niet handig en niet ergonomisch. Het dashboard heeft een wat verouderde look en past niet bij deze premium bike die bovendien in de hogere prijsklasse zit. 

 

5 RIJGEDRAG

Een wolf in schaapskleren, dat is de RS! Je draait aan die gashendel zodat je behoorlijk snel kilometers begint te malen. Maar zonder dat je het beseft, vertoef je in illegale snelheidsregiones en laat je tal van superbikes en naked bikes het schaamrood op de lippen krijgen. Een straffe bak! Het pure fungehalte ligt een pak lager dan bijvoorbeeld bij de XR, maar wat snelheid en baanligging betreft maken ze het elkaar toch knap lastig. Nou ja, fun staat niet altijd gelijk met topsnelheid, maar ook met oa. acceleratie, speels karakter en sound. En wat de sound betreft, mag je je niet laten leiden door het wat neutrale geluid van de RS om zijn vermogen in te schatten, neen, de RS erupteert geen spannend gehuil uit zijn standaardfallus. 

 

Review BMW R1200RSLekker manoeuvreren in de bochten, zigzaggend spelen, knallen in één lijn of luilekkere bochten aansnijden vormen voor de RS geen probleem. Als je op zoek bent naar een frisser lichtgewicht voor die ene haarspeldbocht na de andere, dan moet je zeker eens de R1200’R’ proberen: zelfde motor maar ander rijgedrag dan deze RS. Toch even opletten voor de filerijders onder jullie want met zijn koffers spoort die breder dan je wel zou denken. Het goede nieuws: je krijgt je integraalhelm er euh… integraal in. 

 

Deze RS was uitgerust met de Schakelassistent Pro die het schakelen er een pak leuker op maakt. Net zoals mijn ervaring met de RT, gaat die van 1 naar 2 niet altijd even vlot, soms met een tik, en van 2 naar 3 een pak beter. Het is een beetje zoeken hoe, waar en wanneer je best schakelt. Mijn ervaring met deze Schakelassistent Pro bij de RS is beter dan bij de RT. En remmen kan de RS ook stevig, gelukkig maar. Weinig op aan te merken behalve dat ze geweldig goed zijn, gewoon lekker krachtig en zelfs met 1 vinger breng je dit beest tot stilstand zonder vooraan in te duiken. Netjes. 

 

Enkele technische gegevens

 

Lengte 2.202 mm
Breedte incl. spiegels 925 mm 
Hoogte zonder spiegels 1,250 mm
Zithoogte, onbeladen 820 mm (rijderszit laag/hoog  760/840 mm) 
Rijklaargewicht (alle vloeistoffen en de tank minstens 90 % gevuld) 236 kg

 

Type 2-cilinder 4-takt boxermotor met lucht- en waterkoeling, dubbele bovenliggende nokkenas, één balansas
Cilinderinhoud 1.170 cm³
Vermogen 92 kW (125 pk) bij 7.750 t/min
Koppel 125 Nm bij 6.500 t/min
Compressieverhouding 12.5 : 1
Uitlaatgas Euro 3-emissienorm
Topsnelheid Meer dan 200 km/u
Reserve 4 liter
Koppeling Oliegesmeerde koppeling, hydraulisch bediend
Overbrenging Cardanas
Tankinhoud 18 liter

 

Review BMW R1200RSBESLUIT

 

De RS is een motor die zijn sporen al voldoende heeft verdiend en draagt een hele geschiedenis met zich mee. Het nieuwe model combineert een hippe en coole uitstraling met een volwassen en stijlvolle attitude. Ook al kan je de RS moeilijk in een hokje steken, toch kan hij menigeen motorrijder veel voldoening brengen, jong of oud, toeren of sjezen, sportief of relaxed… het is een straffe motor die je steevast eens moet bereden hebben om er een mening over te vormen.

 

Wat is jouw rij-indruk van de RS? Let me know! 

 

That’s it! 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Begeesterd door foto’s? Volg me op Instagram!

 

 

 

 

Tags:
, ,

1 Comment

  • Luc Horbach

    22.01.2018 at 11:44 Reply

    Regelmatig kom ik terug op deze site en geniet van de reisverslagen en de reviews. Zelf rij ik de BMW R1200RT LC en ben nog steeds erg onder de indruk van deze fiets. Toch kan ik mij voorstellen dat in de toekomst de kilo’s onder mijn kont een rol gaan spelen bij de aanschaf van mijn volgende BMW boxer (want ik ben bang dat ik zo verslingerd ben geraakt aan BMW boxers, dat ook mijn volgende motor van dit type wordt) De RS is toch een slordige 40 kg lichter dan de RT. Het design spreekt mij erg aan. Op enkele punten is de RS minder dan de RT. De afleesbaarheid van het dashboard, het keurig in het dashboard geplaatste navigatiesysteem en het electrisch verstelbare windscherm, maar dat zijn zaken waar ik vast wel overheen weet te komen.Dank voor deze review!

Post a Comment

%d bloggers like this: