Rij-indruk BMW K 1600 B

Wat doe je als cruisen met een Amerikaanse bagger op Route 66 hoog op jouw bucket lijst staat maar je niet onmiddellijk in de mogelijkheid bent om de grote plas over te steken? Ik vermoed dat deze vraag BMW heeft bezig gehouden en ze in München dachten: laten we een motorfiets bouwen met duidelijke bagger-accenten die tevens een verrassende mix is van Amerikaans-Europese ingrediënten. En zo bracht BMW de K 1600 B op de markt, hun eerste bagger, duidelijk de broer (of zus) van de K 1600 GT/GTL (kijk maar eens naar hun smoel die bijna hetzelfde is), met geslaagde accenten en een heerlijke afwerking. Als je voor deze bagger staat, hoor je hem roepen: cruise met mij.

 

BMW K1600B

Links: de snuit van de K 1600 B, zie de overeenkomsten met de K 1600 GTL rechts.

BMW K1600 GTL

Rechts: de snuit van de K 1600 GTL, zie de overeenkomsten met de K 1600 B links.

Ik kreeg de kans om met de K 1600 B en K 1600 GTL een pak kilometers te malen in de mooie regio van Spa, Malmedy, een stukje Luxemburg en ook even over de grens naar Duitsland. Ondanks de mooie natuur en vergezichten werden we meermaals getrakteerd op massa’s regen en konden we alle pk’s niet altijd volledig benutten. Sommige wegen lagen er verraderlijk bij dus het was oppassen geblazen. Toch voelde ik me altijd op m’n gemak want ik had met de K 1600 GT deze zomer naar Denemarken gereden (lees hier mijn rij-indruk: link) en recent met de K 1600 GTL naar het geweldige circuit in Dijon-Prenois (link). Voor wie twijfelt: deze 2 klassebakken zijn ge-wel-dig! Ook al zien ze er indrukwekkend uit, ze bollen als een fiets, hebben het comfort als een salon met massa’s opbergruimte, ze klinken vet, rijden zeemzoet en toveren verrassend veel power (160 pk) uit hun hoed. Op het circuit in Prenois zag ik er zelfs twee op het circuit wedijveren tegen andere snelheidsduivels, dat wil al toch wat zeggen. Ik was dus reuzebenieuwd of de nieuwe K 1600 B voldeed aan mijn optimisme en hoge verwachtingen. 

 

Cruise

 

De K 1600 B heeft heel wat te bieden en ik ben overtuigd dat de meeste motorrijders die een testrit maken met dit cruiseschip hem met veel tegenzin terug afleveren bij hun garage. De motor voelt bijzonder comfortabel aan tijdens het rijden. Net zoals bij de K 1600 GT/GTL heeft ook de bagger een elektronische dempingcontrol (Electronic Suspension Adjustment) die de meeste oneffenheden wegfiltert. En hoe sneller je cruiset, hoe sneller de ESA ingrijpt om beide wielen perfect en gebalanceerd op de baan te houden. Nieuw voor BMW is dat het standaard ‘Road’ en ‘Dynamic’ vervangen wordt door ‘Road’ en ‘Cruise’. Het verschil tussen beide settings is duidelijk aanwezig: bij Cruise is de demping minder sterk uitgesproken. Terwijl de Road-setting geschikt is voor een maximale demping in alle omstandigheden is de Cruise-setting meer geschikt om comfort te bieden tijdens het cruisen aan lagere snelheden. Toen we de grens overstaken van Duitsland naar België, werden we meteen getrakteerd op het typische oneffen wegdek en kwam die Road-setting best van pas, al had ik de demping op beide settings iets meer uitgesproken gezien. Wellicht zullen de meeste motorrijders de setting Road gebruiken. Het viel me op dat de K 1600 GTL een pak zachter is afgesteld en meer dempingcomfort biedt. 

 

BMW K1600BDe Dynamic Traction Control kan je in de gekende 3 standen zetten: Rain, Road en Dynamic zodat je met de bagger in de best mogelijke en veilige omstandigheden kunt rondtoeren. Zet je hem in Rain dan voel je dat de power wordt afgeroomd. Tijdens onze gulzige regenpartijen en natte wegdekken draaide ik het gas meermaals volledig open en ging soms bruusk in de remmen en de bagger die gaf geen kick. 

 

 

 

BMW K1600B

 

Power

 

En dat heeft die! De bagger tovert maar liefst 160 pk uit zijn blok met 6 cilinders in lijn en een koppel van 175 Nm. En dat zijn niet alleen cijfers om U tegen te zeggen, ook de rijsensaties zijn behoorlijk indrukwekkend. Als je flink aan het gashendel draait, dan veroorzaak je een kleine tornado door zijn snelle acceleratie. Deze sensatie is net zo geweldig als bij de K 1600 GT/GTL. Alledrie de blokken zijn verrassend vinnig en de controle over deze power is van een torenhoog niveau. Jaag je hem boven de 5.000 toeren, dan wordt de motor omgetoverd tot een snelheidsduivel en doe je er nog een schepje bij tot 7.000 toeren, dan kan je maar hopen dat je vals gebit stevig in je mond zit. En de remmen zijn o zo geweldig dat je met 1 vinger dit geweld tot stilstand kunt brengen, wat een power. 

 

De gasrespons is subliem, al moet je wel flink doordraaien aan die hendel om al die power boven water te halen. Het geluid is eveneens opvallend smakelijk. Bij stationair draaien hoor je een zeemzoet geluid van de 6-cilinder en zolang je legaal en beleefd toert, blijft het de zeemzoete inval. Maar o wee als je die rechterpols fluks en stevig draait en er het tempo injaagt, dan verschijnt er een opwindend geluid uit die twee mooi gevormde uitlaten die menigeen omstaanders doen opkijken. De K 1600 B klinkt nog net iets ruwer dan de GTL, nice!

 

BMW K1600BZalig Zen

 

Cruisen is genieten, lekker ontspannen op je bike zitten en je volledig laten opgaan in de omgeving. En met deze bagger vormt dat geen probleem. De houding is lekker ontspannen en met mijn 1,73m kan ik vlot met beide voeten aan de grond. Het zadel is zeer aangenaam en mooi afgewerkt. Tov van de K 1600 GT/GTL is de achterkant van het frame verlaagd zodat de passagierszetel 7 centimeter is gezakt. Hierdoor kan de passagier met meer comfort plaatsnemen. Het scherm kan je electronisch regelen en biedt heel wat bescherming tegen wind (en regen), het stuurt de wind over je helm zodat je goed beschermd zit tegen de natuurelementen. De optionele quickshifter is een zaligheid en nieuwe Intelligent Emergency Call (voor een automatische oproep naar de hulpdiensten) is een optie die we binnenkort op de meeste moto’s standaard kunnen verwachten.

 

BMW K1600B

Mijn voeten vallen ‘open’ als ik ze op de planken zet.

Als optie kan je de bagger uitrusten met ‘feed forward foot rests’ wat de typische baggerlook nog een extra handje helpt.

Deze voetsteunen voelen toch vreemd aan tijdens het rijden want als ik mijn voeten op de voetsteunen zet, vallen mijn voettippen naar buiten. Misschien waren die voetsteunen beter iets breder geweest. De twee zijkoffers zijn helemaal nieuw ontworpen en voelen premium aan. De koffers zijn uitgerust met een compartimentering. De achterlichten (LED) zijn erg mooi verwerkt in de koffers. De ‘achteruit’ is -net zoals bij de K 1600 GT/GTL- een van de beste troeven waarmee deze motoren zijn uitgerust, echt een geweldige meerwaarde!

 

 

 

Kopen?

 

BMW K1600BDe K 1600 B is een juweeltje van premium kwaliteit. Wie toert met deze bagger zal zeker heel wat bekijks krijgen. Of BMW met deze bagger ook andere baggerliefhebbers -of zeg maar: Harleyrijders- zal aantrekken, is nog maar de vraag. Ik ben wel overtuigd dat Harleyrijders na een testrit onder de indruk zullen zijn van de power, de smoothness en rijkwaliteiten. Bovendien is de prijs (in vergelijking met andere baggers) best aanvaardbaar voor zo’n motor. Voor 23.100 euro is hij van jou, maar daar moet je uiteraard de opties nog bijtellen die je zeker zult nemen. En niet onbelangrijk is dat je met de K 1600 B een originele motor met uniek design hebt, en niet de zoveelste andere bagger. Zo slaagt BMW er misschien wel in om ook de niet-typische baggermotorrijder aan te trekken want je hebt met deze B een coole bagger die multi-inzetbaar is. Good job BMW. 

 

(Foto’s Thierry Dricot)

 

Sterke punten:

  • Torenhoog comfort en premium afwerking.
  • Luxepaard puur sang met alle mogelijke elektronica.
  • Hopen power die je uiterst gedoseerd tot stilstand brengt.
  • Zeer stabiele wegligging en uiterst wendbaar.
  • Gemaakt om overdreven lange ritten mee rijden: geknipte reis- en toermotor.
  • Verslavend rijkarakter en geluid.

 

Aandachtspunten:

  • Beschikbaar stellen van alle info op het dashboard kan vlotter (zie ook hier).
  • Kwaliteit luidsprekers: niet superieur.
  • GPS niet kantelbaar: soms last van invallend zonlicht.
  • Voetenplank: voeten vallen open (zie foto boven).

 

 

De uitrusting en prijzen: 

 

  • BMW K 1600 B standaard: 23.100 euro 
  • Touring Pack: 2.030 euro (Audio systeem met voorbereiding navigatie, sturing bluetooth interface)
  • Safety Pack: 1.775 euro (Adaptieve Xenon koplamp, daglicht, Hill start control, bandenspanningscontrole)
  • Option Line Pack: 1.805 euro (Anti-diefstal, centrale vergrendeling, extra koplampen, keyless ride, schakelassistent Pro)
  • Gesmeed stuur: 0 euro
  • Motor beschermbeugels: 215 euro
  • Intelligent Emergency Call: 330 euro
  • Floorboard (voetenplank): 200 euro
  • TOTAAL: 28.550 euro

 

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

Tags:
,

No Comments

Post a Comment

Nieuwsbrief
bikerblog nieuwsbrief
Volg Bikerblog.be
Bekijk op Facebook

Annelies Verschueren, Sofie Verheyden en 7 anderen Vind dit leuk

Peter Van BeerselNog geen idee, maar dit ziet er leuk uit. 👍😁

4 dagen geleden   ·  1
Avatar

Peter Van BeerselIs deze routes ergens te downloaden?

4 dagen geleden
Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Katrien Verschueren, Timothy van Roy en 16 anderen Vind dit leuk

Jonas VPHeel graaf makker 👍🏼

3 weken geleden   ·  1
Avatar

Reageer op Facebook

Bekijk op Facebook

Alexander Caes, Sofie Verheyden en 25 anderen Vind dit leuk

Olivier AertsIk rijd mee met mijn nine t in antwerpen! Tot morgen!

4 weken geleden   ·  1
Avatar

Dirk Virouxzou deze ook mee mogen ?

4 weken geleden   ·  2
Avatar

Kurt De CeusterWaar is dat?

4 weken geleden

2 Replies

Avatar

Jimmy CapoenIk met men R75/6. Naar Brussel?

4 weken geleden

1 Reply

Avatar

Reageer op Facebook

%d bloggers like this: