Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

Met de BMW K1600 Grand America naar Denemarken

Het is niet de eerste keer dat ik met het luxepaardje van BMW rondrijd. Met deze knoert van een motor heb ik al vele kilometers afgemaald, hoeveel weet ik niet precies, maar toch al een paar duizend en ze waren stuk voor stuk aangenaam. Vorig jaar reed ik met de K1600 GTL tot aan het circuit Dijon Prenois (in Dijon dus) en passeerde onderweg het legendarische circuit Reims-Gueux. Op het circuit heb ik er niet mee kunnen rijden, dat was weggelegd voor de echte snelheidsduivels waaronder heel wat S1000RR’s, maar toch ben ik zeker dat de 1600 met zijn superieure 6-cilinder motorblok voor heel wat plezier had gezorgd met zijn 160 (!) pk en 175 Nm koppel. 2017 was voor mij nog een druk ‘1600’ jaar want met de GT reed ik helemaal tot in Denemarken (en terug) en schreef er deze tekst over: http://www.bikerblog.be/met-de-bmw-k-1600-gt-naar-denemarken. Tijdens deze reis ontdekte ik hoe uitgestrekt en rustig Denemarken is, je wordt er helemaal ‘zen’ van, wat wil je met zo’n luxepaard onder je kont. Vorig jaar stond de oostkant (Seeland) en Kopenhagen op het programma, dit jaar glijden we helemaal langs de kustlijn in het Westen tot aan het meest noordelijke punt van Denemarken: Skagen. Voor de verandering dit jaar niet met de GT(L), maar met de splinternieuwe BMW K1600 Grand America. Jawel, de meest luxueuze tweewieler van BMW. Helemaal nieuw is die niet voor mij want vorig jaar kon ik met de BMW K 1600 B(agger) in primeur gaan rijden en schreef er toen mijn review over: http://www.bikerblog.be/bmw-k1600b/

 

 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Keer op keer als ik op de K1600 stap, voelt de motor geweldig en kijk ik uit naar mijn volgende ontmoeting met dit luxepaardje. Het geluid en power van de motor, de vering, de afwerking, de opbergruimte, de ergonomie, het remgedrag, de hanteerbaarheid…. wat je rijstijl ook is, plezier zal je zeker beleven… ach, ik ben verliefd en het is dik aan tussen ons. Denemarken here I come.

 

Jong veulen

 

De Grand America die ik mee naar Denemarken neem is nog een pasgeborene met slechts een paar duizend kilometers op de digitale teller. Maar ik ben voorbereid en vanaf de eerste seconde is het alsof we elkaar al jaren kennen. Zijn naam doet groots aan: ‘Grand America’, alsof Amerika op zich al niet groot genoeg is, maar het bekt in ieder geval goed en doet dromen en snakken naar avontuur op eindeloos lange wegen. Voor wie het nog niet helemaal duidelijk is: de Gand America is eigenlijk een bagger met een topkoffer, een soort touringversie. Toch moet je al goed kijken om het verschil met de GTL te ontdekken. Zo is de Grand America oa. 7,1 cm langer, weegt hij 16 kg meer en is zijn zithoogte drie cm lager. Opvallender zijn de LED-verlichting in de koffers en joekels van voetenplanken om je onderdanen te laten rusten terwijl je tot voorbij de horizon rijdt. Deze voetplanken brengen tijdens lange ritten wel wat afwisseling omdat je je benen min of meer kan strekken. Toch is de positionering van de voetenplanken ‘net niet’ perfect. Het valt me op dat bij hogere snelheden de onderbenen flink veel wind vangen waardoor je voeten naar buiten worden gedrukt en als het ware openvallen. Zeker als je wat dikkere motorlaarzen draagt, zouden de voetplanken net iets breder mogen zijn. Tijdens mijn rit van bijna vierduizend Deense kilometers heb ik er in verhouding weinig gebruik van gemaakt. Ik vermoed dat geïmmigreerde Amerikanen wel zot zijn van die voetenplanken op een Europees model, voor mij hoeft dit niet, al is het wel nice to have. 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

King of the road

 

Op momenten dat ik kilometers maal, voel ik me helemaal in mijn sas op deze Grand America. Denemarken is hiervoor een ideaal land, niet meteen een land met een ‘wauw’-factor, spectaculaire kliffen of ruwe bergen, maar een rustgevende omgeving waar je je soms helemaal alleen op de wereld acht. Geen massatoerisme en drukte (ik ben ginder niet 1 Belg tegengekomen), maar lichtglooiende en eindeloze wegen met een supervriendelijke, behulpzame bevolking en buitengewoon hoffelijke chauffeurs (!) die zich meestal onberispelijk aan de verkeersregels houden. De Grand America is hiervoor de perfecte motor met zijn zeemzoet geluid, overschot aan power en een grote portie luxe. Maar vergis je niet als ik zeg ‘zeemzoet’ geluid, want als je wat flink aan die gashendel draait, verandert het brave zoevende geluid in een indrukwekkende en zeer karaktervolle sound. Zo eentje van: WOW, da’s een met pit! En pit heeft die met zijn 160 pk, zodanig veel dat je alle noten van de toonladder aankunt. Opvallend voor de Grand America is zijn gelimiteerde topsnelheid die afgetopt is op 162 km/u. Het is de laagste snelheid van alle 1600’s van BMW. Nou, met 162 km/u kom je al een heel eind en de meeste rijders zullen die zelfs nooit of zelden halen, maar toch is het een vreemde move van BMW. Volgens BMW zou deze limitatie nodig zijn omdat de Grand America vanaf deze snelheid minder stabiel zou zijn. Voor mij geen probleem, met 162 op de teller voel ik me heus niet gelimiteerd, zolang ik maar vlot kan rijden met deze Grand America, en dat doe die! 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Luilekker onderuit

 

Het zalige aan een buffel zoals de Grand America is zijn ergonomisch ontwerp. Bij vele moto’s moet de motard zich overgeven aan de vormen van de motor en heel soms moet je al een halve slangenmens zijn om positie in te nemen, ideaal voor korte afstanden maar lichamelijk onhoudbaar voor wie graag op zoek gaat naar wegen achter de horizon. Nee, met de Grand America kan ik uren non-stop genieten, snelweg of flinterdunne baantjes, ik voel me steeds in mijn sas en ik ga een trip van een paar duizend kilometer niet uit de weg. Deze motor is ontworpen voor lange afstanden om nadien nog als een redelijk fris hoentje af te stappen. Typisch aan de Grand America is zijn ‘feet forward’ zithouding wat toch wel wat vreemd aanvoelt: rechtop zitten met je benen vooruit en je ganse voeten op die grote voetsteunen, typisch de American way of ride. Ook is het stuur zo ontworpen dat je meer rechtop zit waarmee de Grand America -samen met de Bagger- zich onderscheidt tov de andere 1600 modellen. Ik ben deze (Amerikaans georiënteerde) houding niet echt gewoon en het is behoorlijk anders als op mijn XR, een GS of een Multistrada waar je toch ook relatief rechtop zit. In het begin voelt het zelfs wat onnatuurlijk aan maar toch went het snel tijdens mijn 10-daagse rit in Denemarken en besef ik dat dit echt wel easy riding is. Mijn rug pruttelt helemaal niet tegen tijdens mijn behoorlijke lange rit, niet één seconde. Well done BMW! Met deze houding in combinatie met een verlaagde zitpositie blijf ik me ontspannen voelen. Mijn partner zit op deze Grand America minstens even comfortabel als in het salon voor de TV. Ook voor de passagier is deze Grand America een ideale reismotor. 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Zee van ruimte

 

Als je met twee personen 10 dagen de baan op bent, neem je al snel wat meer mee dan een gemiddeld tripje. Zeker als je met een vette 6-cilinder onderweg bent, weet je dat ‘een beetje meer’ ook mee kan. In de drie koffers geraak ik heel wat hebben en houden kwijt en ik moet opletten dat ik me niet helemaal laat gaan, te veel elektronische spullen weet je wel. Op vakantie betrap ik me er vaak op hoeveel laders, kabels, batterijen en toestellen we allemaal bij hebben terwijl we vroeger gewoon met ‘de kaart’ op stap waren. Nu is het bij iedere aankomst op de kamer zoeken naar een boel stopcontacten om de Sena’s op te laden (communicatie helmen), de smartphones, een gamma batterijen en laders voor mijn 2 fototoestellen, batterijen, de laptop (om de foto’s te bekijken en eventueel al een eerste beurt te geven), … Ik weet het, een beetje te veel van het goede maar eerlijk gezegd maakt fotografie een essentieel deel uit van mijn motorvakantie waarvoor ik onderweg graag voldoende tijd voor uittrek. Maar met de Grand America absoluut geen gebrek aan ruimte.

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

In de topkoffer krijg je voor 49 liter aan spullen kwijt en in de zijkoffer 37 liter per koffer wat trouwens exact evenveel is als in de GTL, met het verschil tov de GTL dat de Grand America geïntegreerde LED-remlichten heeft. Ook is de vorm van de zijkoffers van de Grand America wat gestroomlijnder en onderaan wat meer naar achter lopend zodat deze iets minder hoog is en je tov van de GTL je spullen net iets anders moet ordenen. Zo kreeg ik vorig jaar in de 1600 GTL perfect in iedere zijkoffer een goed gevulde rugzak kwijt want de vorm van de zijkoffer is eerder rechthoekig. Bij de Grand America daarentegen pasten deze rugzakken niet meer en moest ik meerdere kleinere zakjes gebruiken om de -eerder atypisch gevormde- koffer tot in die scherpe hoeken te vullen. Ook past in de zijkoffer mijn (standaard) integraalhelm niet en in de topkoffer krijgen we onze twee integraalhelmen niet kwijt. Ik maak wel de kanttekening dat onze helmen zijn uitgerust met een Sena headset waardoor er een dikke ‘knobbel’ aan de zijkant van onze helmen zit. Als we deze Sena headset van de helm verwijderden, lukt het wel om onze helmen in de koffers kwijt te geraken. 

 

Voor wie bagageruimte van essentieel belang is, moet zeker de GTL overwegen. Als je ‘s avonds laat aan het hotel arriveert, is de geïntegreerde kofferverlichting een handig ding, dat beetje extra luxe hier en daar op de deze motor voelt wel goed. De koffers voelen stevig aan, premium zelfs, wat eigenlijk niet meer dan normaal is voor deze superdeluxe bike. De koffersluiting is handig in gebruik maar dankzij de Keyless Ride met centrale vergrendeling heb ik toegang tot de koffers zonder mijn sleutel te gebruiken, en da’s een erg handige en leuke optie trouwens (niet twijfelen moest je dit overwegen). En als ik dan toch nog een beetje mag muggenziften, mis ik wel een klein opbergvakje in de buurt van de tank vooraan, zo eentje om mijn betaalkaart, smartphone, of kabeltje op te bergen. De GSA heeft bv zo eentje (erg handig), dus waarom niet op deze superdeluxe Grand America? 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Rij-ervaring

 

Ach, hoe kan ik dit uitleggen? In realiteit ben je met een cruiser van 364 kilogram onderweg, tel daarbij nog heel wat bagage en twee passagiers en je komt al snel aan zo’n halve ton uit, pfiew…. en toch… de Grand America voelt speels, vrolijk, opgewekt, dartel, guitig, overtuigend, gespierd en comfortabel aan. Remmen met 1 vinger: no problem. Vlotjes slalommen: no problem. Korte bochtjes: verteert die als zoete broodjes. Koppel: meteen 175 Nm beschikbaar. Op een helling geparkeerd: de ‘achteruit’ helpt je met plezier (en deze optie vind ik zoooo super). Deze 1600 combineert het goede van 2 werelden: bijzonder comfortabel cruisen op zoek naar het avontuur achter de horizon met een gespierd vermogen voor wie af en toe een adrenalineshotje wilt. En wat een stabiele wegligging! Onderweg worden we soms getrakteerd met een sterke Deense wind of die mastodonten van vrachtwagens die als tegenligger ons met joekels van tegenwind trakteren. Ondanks het grote scherm blijft de Grand America zijn rechte lijn zuiver houden en geeft geen krimp. Dit is cruisen van het hoogste niveau. 

 

De GPS kan je jammerlijk niet kantelen waardoor ik meermaals tijdens zonnige Deense dagtripjes het GPS-scherm amper kan aflezen. Dit zou BMW met weinig technische ingrepen kunnen aanpassen en een grote meerwaarde betekenen.  

 

Met 1 druk op de knop switch je de vering tussen Cruise en Road en dat verschil voel je meteen. In Cruise toont BMW hoe de perfecte vering voor het cruisen moet afgesteld worden, meesterwerk! De Grand America filtert zowat alle oneffenheden weg zodat je putdeksels en hier en daar een oneffen oppervlak nog maar amper voelt. Als je wat sportiever door de bochtjes wilt, zet je ‘m best terug op Road zodat die wat strakker aanvoelt. Het scherm -dat elektronisch verstelbaar is nota bene- zet me goed uit de wind. In de hoogste stand voel ik nog maar amper wat tegenwind, al merk ik wel op de snelweg een lichte duw in de rug en achteraan mijn helm. Het is wat zoeken naar de juiste instelling van het scherm. Mijn bips voelt zich de koning te rijk want de premium afwerking is een zaligheid, en combineer dat met een zetelverwarming en je waant je als het ware in een luxe-oord Grand Cru. 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Onderweg door het Deense uitgestrekte platteland jagen we enkele Deense chansons door de luidsprekers van deze Grand America via de radio die vlotjes de regionale zenders voor me zoekt. Het volume is luid genoeg om zelfs tegen hogere snelheid nog redelijk goed te beluisteren, al zou ik persoonlijk de lage (bas)tonen wel wat beter willen. Jammer dat de Grand America nog niet is uitgerust met de nieuwe BMW Connectivity waarmee je deze kan verbinden via bluetooth met je smartphone en je je favoriete playlist (bv van Spotify) kunt afspelen tijdens je grote avonturen. Over deze Connectivity scheef ik deze uitgebreide tekst: De BMW Connectivity aan de tand gevoeld. Ik verwacht dat BMW het dashboard van de 1600’s in de nabije toekomst een update gaat geven want de huidige versie gaat al enkele jaartjes mee en eerlijk gezegd ben ik er niet de grootste fan van, dat schreef ik al eerder in mijn vorige teksten: Rij-indruk BMW K 1600 B en In beeld: met de BMW K 1600 GT naar Denemarken, en terug. Maar laat deze opmerking geen afbreuk doen aan deze kwaliteitsbak. 

 

Grand America BMW K1600 Kristof Verschueren Bikerblog Review Denemarken Motorreis

 

Ik ben de tel kwijt geraakt hoe vaak omstaanders een ‘thumbs up’ deden of rond de motor kwamen staan om deze vol bewondering te aanschouwen. Aan de Belgische nummerplaat wisten ze dat we geen Denen waren en haalden ze meteen hun beste engels boven met een “Very nice bike!“. Ook als ik voorbij terrasjes passeerde waar locals genoten van hun consumptie, viel het me op dat ze vaak hun hoofd meedraaide alsof ze naar de finale van Roland Garros keken. Indruk maak je wel met deze Grand America, en dat verdient die ook!

 

 

 

Samenvattend

 

  • Totaal mee gereden: 3.752 km
  • Gemiddeld verbruik: 5,5 l/100 km
  • Gemiddelde snelheid: 71 km/h
  • Periode van trip naar Denemarken: juli 2018

 

Sterke punten:

  • De achteruit is een zaligheid (net als de keyless ride, de schakelassistent, de …);
  • Motor met brede capaciteiten (van zijdezacht cruisen tot ruwe acceleratie);
  • Premium afwerking met veel bagageruimte;
  • Power en koppel! (in 4e versnelling een rond punt pakken doet die zonder morren);
  • Geweldige windbescherming;
  • Je rijdt constant met een smile op je face;
  • Perfect doseerbare remkracht;
  • Laag verbruik;

 

Aandachtspunten:

  • Dashboard is aan een update toe;
  • Typische ‘Amerikaanse’ zithouding: moet je even aan wennen;
  • Dure opties;
  • Beperkte maximumsnelheid (de enige 1600 met deze begrenzing);
  • GPS is niet kantelbaar en niet handig uit het dashboard te nemen;
  • Atypische vorm van zijkoffers, om rekening mee te houden als je veel bagage meeneemt;
  • Voetplaten: mogen iets breder zijn;

 

De uitrusting en prijzen van het model waarmee ik reed: 

 

  • BMW K 1600 Grand America standaard: 23.100 euro 
  • Safety Pack:  1.080 euro (Adaptieve Xenon koplamp, Daglicht, Hill start control, RDC)
  • Option Line Pack:  1.805 euro (Keyless ride, Schakelassistent Pro, Centrale vergrendeling, Extra koplampen, Anti-diefstal systeem)
  • Pack Grand America:  3.415 euro (Audiosysteem, Floorboard, Hoog windscherm, Achteruit versnelling, Motor beschermbeugels, Topcase groot, Style Pack)
  • Centrale steun:  150 euro
  • Intelligent Emergency Call:  330 euro
  • TOTAAL:  30.750 euro

 

 
Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.
 

No Comments

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: