BMW Connectivity TFT R1200GSA Kristof Veschueren

De BMW Connectivity aan de tand gevoeld

Bye bye analoge schermen, welkom in de digizone! BMW gaat volop voor de Connectivity: een combinatie van het gloednieuwe tft-scherm en de Connected App voor de smartphone waarmee je als bestuurder sneller, vlotter en overzichtelijker over alle mogelijke informatie over je motorfiets en navigatie kunt beschikken. Op dit moment op slechts enkele modellen beschikbaar, maar binnenkort breidt BMW dit ongetwijfeld uit naar hun andere modellen want bij BMW staat innovatie op hun bovenste plank. 

 

Het tft-scherm

 

BMW Connectivity TFT R1200GSA

Het startscherm geeft je alle nodige basisinformatie op een zeer duidelijke manier.

Hoe prachtig kan een scherm zijn? Geweldig. Het scherm meet 6,5 inch (of om exact te zijn 15,24 cm) en bedien je eenvoudig met de multi-controller links (het befaamde draaiwieltje) én een nieuwe knop met de zeer originele naam ‘Menu’. Als je het ding opstart, tovert het scherm allerlei fancy bewegende lijnen en graphics tevoorschijn, leuk om te zien. Het scherm kan je op elk moment bedienen, dus zelfs tijdens het rijden kan je de meeste informatie opvragen. You name it, you see it. Even de bandenspanning controleren, de olietemperatuur, verbruik, batterijstatus van je smartphone, een liedje kiezen, telefoneren, je navigatie opvragen… en nog tal van bijkomende informatie kan je in een the blinck of an eye opvragen. Voor wie dit allemaal wat te veel toeters en bellen zijn, kan heerlijk genieten van het oogstrelende scherm dat je bike nog weer een extra tikkeltje high-tech karakter geeft. 

 

Het startscherm is een straf staaltje van doordachte vormgeving dat je als motorrijder in staat stelt om meteen de meest noodzakelijke informatie te tonen: toerental, snelheid en versnelling, met daarnaast in het kleiner nog extra info zoals de riding mode, actieradius, temperatuur… Een leuke verschijning is het toerental dat dynamisch wordt weergegeven: het cijfer van het toerental waarin je je bevindt, wordt groter weergegeven en de ‘rode zone’ past zich aan naargelang de motortemperatuur.

 

Welke informatie biedt het scherm? 

 

Onder het startscherm heb je VIJF Submenu’s: (1) Mijn Motor, (2) Navigatie, (3) Media, (4) Telefoon en (5) Instellingen. Op zich hoeft ieder begrip geen uitleg want het is eigenlijk poepsimpel. 

 

 

Submenu 1: Mijn motor

 

Onder Mijn motor tref je een arsenaal van informatie over … je motor, onderverdeeld in nog eens vijf (5) sub-sub-menu’s… Van bandenspanning, reisboordcomputer, benodigd onderhoud tot de melding wanneer je op onderhoud moet gaan. Da’s meteen een hele boterham. Grafisch zit het allemaal mooi in elkaar, al tref je bijvoorbeeld bandenspanning op meerdere plaatsen aan. Voor wie voldoende tijd heeft, zijn deze vijf sub-sub-menu’s zeker informatief, al raadpleeg je ze best als je stilstaat want de lettertjes vallen wat klein uit. Persoonlijk zou ik al deze toeters en bellen niet beschikbaar stellen tijdens het rijden want je kan dit toch niet lezen op een veilige manier. 

 

 

Submenu 2: Navigatie

 

Het tweede submenu toont je Navigatie. Een ogenblik: heeft BMW geen GPS? Yep, als optie kan je je motor uitrusten met de BMW Navigator die als tweede scherm boven het tft-scherm pronkt. Ondertussen zijn ze al aan versie zes (Navigator VI) waarvoor je maar liefst 800 euro (jaja, je leest het goed) moet neerdokken. Dit is een smak geld voor de relatief beperkte mogelijkheden van die Navigator. Voor dat bedrag kan je een top-smartphone kopen die je tevens een pak extra mogelijkheden en gebruikerservaring biedt waarover ik hier reeds schreef. 

 

 

 

Submenu 3: Media

 

Voor wie graag onderweg wilt genieten van een portie muziek, wordt hier met het menu Media op zijn wenken bediend. Het tft-scherm toont je de afspeellijst van je smartphone. Zelf maak ik gebruik van Spotify waarop ik een arsenaal afspeellijsten heb staan. Zo heb ik een afspeellijst ‘Kristof toppers‘ (hoe origineel) waarin momenteel zo’n 105 topliedjes staan en ik durf opzetten als ik in de mood ben. Tijdens het rijden wordt op het tft-scherm niet alleen de naam van het nummer getoond, maar ook een foto van het nummer, de groepsnaam, lengte van het nummer … en kan je via het draaiwieltje vlot naar het volgende nummer springen. Voor wie een lange rit voor de boeg heeft, kan dit wel eens interessant zijn om die urenlange snelwegbeurten op te fleuren met muziek naar keuze. Jij bent de DJ! En ook leuk om te weten, is dat tijdens gesproken instructies van de navigatie jouw muziek naadloos naar de achtergrond verdwijnt zodat je zeker geen afslag mist.

 

 

 

Submenu 4: Telefoon

 

Ben je graag bereikbaar of voel je de behoefte om een rijdend kantoor uit te bouwen, dan kan je met het menu Telefoon je telefoonboek van je smartphone raadplegen en … bellen. Als nonkel Gust je belt, kan je dat op het scherm aflezen. Aan jou om te bepalen of je opneemt of niet. En als je helemaal niet gestoord wenst te worden, dan stel je dit in. Vrijheid, blijheid. En als je toch een telefoontje wilt plegen terwijl je je Spotify afspeellijst door je headset jaagt, verdwijnt je muziek naar de achtergrond zodat het gesprek voorrang krijgt.

 

Submenu 5: Instellingen

 

Tenslotte heb je menu vijf: Instellingen. Hier deed BMW het wel verstandig om dit menu enkel toegankelijk te maken als je stil staat. Op de duur vraag je je af wat er nog allemaal mogelijk is om in het menu Instellingen te steken. Wel, ook hier propt BMW tal van extra informatie in om je settings naar keuze in te stellen zoals je taal, datum, display, temperatuur… en belangrijk: Verbindingen. Het is op deze plaats dat je het tft-scherm verbindt met je helm (headset) en smartphone. 

 

 

Hier kan je zien dat ik het tft-scherm verbonden heb met mijn iPhone en mijn headset (Sena 20S). Rechtsonder op het scherm zie je meteen de batterijstatus van je smartphone en de signaalsterkte. De weergave van die batterijstatus is niet onbelangrijk omdat je voor het gebruik van de Navigatie, Telefoon of Media je smartphone moet verbinden met het tft-scherm. Bij Navigatie draait op de achtergrond bovendien de ‘Connect’ app die constant je positie en instructies naar het tft-scherm stuurt. En met een platte gsm zal dit dus niet meer lukken. 

 

Vlotte navigatie of een speld in een hooiberg?

 

Voor wie erin geslaagd is om bovenstaande info te doorworstelen, zal zich meteen afvragen hoe BMW er in slaagt om dit ultrapakket aan informatie op een eenvoudige manier te presenteren, of lees: gebruiksvriendelijk aan te bieden. Om dit te realiseren moet je gebruik maken van het instelwieltje én de nieuwe Menuknop. 

 

 

Voor wie de foto’s goed bestudeerd heeft, ziet op vele foto’s onderaan een oranje platte ‘V’ staan. Dit symbooltje tref je ook aan op de nieuwe Menuknop. En verder is het kinderspel: wil je in de submenu’s duiken, dan druk je onderaan die Menuknop. Terug ga je door de bovenkant van de Menuknop in te drukken. Eens je in de submenu’s zit, scrol je van links naar rechts door de zijkant van het instelwieltje in te drukken. Op sommige forums lees je dat enkele gebruikers de voorkeur geven om alles via het instelwieltje te bedienen (en dus geen gebruik maken van de Menuknop). Theoretisch is dit mogelijk, al geef ik de voorkeur om gebruik te maken van deze combinatie Menuknop en instelwieltje.

 

BMW slaagt erin om je als gebruiker op een behoorlijk vlotte manier te laten navigeren en te zoeken naar die specifieke informatie op het tft-scherm. Het uitdokteren van zulke navigatie is heus geen kinderspel en vraagt flink wat denkwerk. Toch zou ik het aanbod van informatie om veiligheidsredenen flink beperken en enkel raadpleegbaar stellen als je niet bolt. 

 

Geen touchscreen?

 

Nope! Als je dan toch wilt uitpakken met iets innovatief, maak er dan ook iets uitzonderlijk straf van. Op dit moment zijn slechts een handvol moto’s uitgerust met zulk een multicolor tft-scherm (BMW op hun R 1200 GS, R 1200 GSA, de C 400 X en spoedig op nog andere modellen, KTM op hun 1290 Super Duke R, 1290 Super Adventure en Super Adventure R, Kawasaki met hun H2 SX SE, Ducati op de Panigale 1299 en Monster, Aprilia op de RSV4 and Tuono, … ). Het is een huzarenstukje om de eindgebruiker vlotjes zijn weg te laten vinden in het grote aanbod van informatie. Toch vraag ik me af waarom dit BMW-scherm geen touchscreen is? Het zou het navigeren op het scherm (tijdens stilstand!) zo veel gebruiksvriendelijker maken. Ik heb deze ervaring in de fotografie waar mijn camera’s tonnen instelmogelijkheden bieden op het kleine schermpje achteraan. Reeds jaren hebben mijn toestellen touchscreen en kan ik in een oogwenk navigeren naar mijn gewenst plekje op het scherm in een of ander sub-sub-menu. Ik ben overtuigd dat binnenkort deze schermen met touchscreen uitgerust zullen worden en dat dit de eindgebruiker ten goede komt, maar misschien ben ik daar te vooruitdenkend of te enthousiast in en de productieprijzen zullen nog te hoog liggen in verhouding tot de productie-aantallen. Een tip voor de merken die dit lezen: wil je échte trendsetter zijn, maak je tft-scherm dus niet 10 % beter maar ineens 10 keer beter door er een touchscreen van te maken. 

 

BMW Connectivity TFT R1200GSA

 

Hoe afleesbaar is het scherm?

 

Voor het schrijven van deze tekst legde ik met de R 1200 GSA zo’n 1.200 kilometers af in het zonnige Eiffel en het regenachtige Vlaanderen. Van subtropische temperaturen tot meerdere stortbuien en hagelbollen onder donkergrijze schrikwekkende wolken. Ideaal om de afleesbaarheid van het scherm te lezen. Kort samengevat: GE-WEL-DIG. Het is een van de betere tft-schermen die ik heb gebruikt. Zowel onder een stralende zon, donkergrijze hemel als ritjes in volledige duisternis blijft het scherm duidelijk en had ik geen last van reflecties. Op zulke momenten komt de troef van een tft-scherm naar boven en dankzij een sensor past de helderheid van het scherm zich automatisch aan aan de lichtomstandigheden, check! BMW heeft het scherm uitgerust met een geweldige coating, een dikke pluim, joepie.

Toch stel ik me de vraag hoe lang dit scherm zal meegaan? Dit geldt uiteraard niet alleen voor BMW, maar tft-schermen hebben (of zeker ‘hadden’) de neiging om met de jaren minder kleurvast te worden en ook hun lichtopbrengst nam af. Binnen enkele jaren zullen we hier wellicht het antwoord kunnen op geven. 

 

Wie kuist er graag? 

 

Hoe prachtig het scherm en hoe geweldig de afleesbaarheid ook is, de keerzijde van de medaille is dat het scherm ook gevoelig is voor vegen en opgedroogde druppels. Op onderstaande foto’s merk je hoe gevoelig het scherm hiervoor is. Wie dit scherm in huis haalt, zal hiermee moeten leren leven of het scherm meermaals een poetsbeurt moeten geven. Ook al heb je hier tijdens het rijden geen last van, het is toch iets om rekening mee te houden. 

 

 

 

Navigeren met de app

 

De app ‘Connected’ (zie link voor Android en iOS) is gratis (ja KTM, je leest het goed: gratis) en biedt je het menu ‘kaart’ waarop je een route van punt A naar B kunt uitstippelen die je vervolgens op het tft-scherm kunt gebruiken. Let wel: het gaat hier over een beperkte navigatie. Toch lukte het me prima om met deze navigatie flink (en vlotjes) kilometers af te leggen. BMW heeft tal van leuke en duidelijke pictogrammen ontworpen die heel duidelijk zijn op het tft-scherm. Ook zie je op het tft-scherm rechts een verticale stippellijn die beweegt naarmate je dichter bent bij een afslag. Voor wie graag gesproken instructies heeft, kan de app de instructies door je headset jagen. Interessant is dat je tijdens het rijden de voorkeuren van je route kunt aanpassen (kortste, snelste), op zoek kunt gaan naar POI’s, laatste bestemmingen, favorieten… Stoppen hoeft dus niet meer, al raad ik dat ten sterkste af want voor je het weet zit je meer op je scherm te turen dan naar de weg. Voor alle duidelijkheid: de ganse navigatie wordt uitgevoerd door je smartphone en wat je op je scherm ziet is een projectie hiervan, of maw: het tft-scherm op zich is geen gps

 

Voor wie graag onderweg gretig met de gas speelt en behoedzaam is voor flitspalen zal met deze app niet veel zijn want voor flitspalen verwittigt de app je niet. Ook verkeersproblemen, files, gevaarlijke situaties onderweg… Nope, niet aanwezig. Een tussenpunt toevoegen? Ook nope. De app laat je navigeren van punt A naar B, al heb je wel de keuze om tolwegen en snelwegen te vermijden. Hoe zit het met de berekening? Ik liet verschillende apps de route berekenen van thuis naar het centrum van Oostende:

 

  • BMW Connected app: snelste is 1.46 uur (160 km) en kortste is 2.35 uur (140 km)
  • Waze: snelste is 1.36 uur (149 km), andere is 1.40 uur (159 km) en 1.43 uur (148 km)
  • Tomtom Go Mobile: 1.48 uur (159 km)

 

Theoretisch biedt Waze de ‘snelste’ route, als dat je bedoeling is althans. Niet onbelangrijk is dat je tijdens de navigatie met je smartphone continu online zit, en dat wil je niet persé. Ook daar heeft BMW aan gedacht want je kan de kaart downloaden zodat je offline kunt navigeren. Let wel: dit vraagt flink veel geheugen: Frankrijk: 1,5 gig, België: 508 MB, Duitsland: 1,5 gig. De landen zijn gelukkig onderverdeeld in regio’s zodat je niet de hele meute moet downloaden. Het is me niet duidelijk hoeveel data je verbruikt als je de kaarten niet vooraf downloadt.

 

Verder is de app redelijk rudimentair opgebouwd en geeft je voldoende basisinformatie.

 

 

 

Je hebt ook een smartphone nodig

 

Vroeger was het simpel: je stapte op je bike en weg was je. Uiteraard kan dat nu nog steeds, begrijp me niet verkeerd, maar door al die high-tech toestanden zijn we als motorrijder naast het rijden steeds meer bezig met multimedia en is een computer of smartphone onze vriend onderweg of ter voorbereiding van een trip ‘XL’. Yep, dit kan handig zijn en ook onderweg heb ik er al veel leuks mee ervaren. Toch veroorzaakt het soms stress: de route wilt niet laden of stuurt je langs de verkeerde route, de gps doet vreemde dingen of vindt bepaalde POI’s niet, de batterij van de gsm is plat, je bent net dat ene kabeltje zoek dat je nodig hebt, de software om je route te plannen loopt vast, je kan de route niet naar je gps sturen… en zo kunnen we nog een tijdje blijven doorgaan. 

 

Wil je ‘full option’ gebruik maken van dit tft-scherm, heb je een smartphone nodig. De muziek komt van je smartphone, de navigatie loopt via de Connected App van BMW…. Persoonlijk vind ik dit niet praktisch en geef ik de voorkeur voor 1 Single Point Of Contact, of maw: 1 plaats of toestel waarmee ik alles kan doen. Ik zou het beter vinden, moest alles geïntegreerd zijn in 1 scherm. Anno 2018 is het relatief eenvoudig om extra geheugen in te bouwen en een gps-chip te voorzien. Dat maakt mijn leven eenvoudiger omdat ik dan muziek op het scherm heb en de navigatie verloopt autonoom via het scherm (dus zonder mijn smartphone). Dankzij de touchscreen zou ik dan alles eenvoudig bedienden (in stilstand). Weg met die dure Navigator gps. Geen smartphone meer verbinden…. De muziek en gpx stuur ik vlotjes draadloos naar het tft-scherm. Fantasy? Neen hoor, met de nieuwste gps van bv Garmin (de Zumo 396) kan je draadloos (via de cloud) een route synchroniseren. Weg kabeltjes! Ik begrijp nog steeds niet waarom deze ontwikkeling zo lang duurt bij motornavigatie. Ondertussen zijn al meerdere motorrijders overgestapt naar smartphones voor navigatie, en terecht. 

 

Persoonlijk vind ik het minder praktisch om ‘s morgens eerst m’n gsm te nemen, de Connect app te starten, adres zoeken, gsm wegsteken… (in de veronderstelling dat de connectie vlot werkt, zie verder) en zie ik dit liever eenvoudig allemaal op het tft-scherm dat ik met m’n handschoenen via het touchscreen kan bedienen.

 

Ja, ik had verbindingsproblemen

 

Hoe meer toeters en bellen, hoe meer multimedia, hoe meer technologie, hoe meer er kan misgaan. En dat heb ik tijdens mijn weekje testen, mogen ervaren. Ik durf beweren dat ik geen analfabeet ben met technologie, toch wekte het ding soms ergernis bij me op. 

In theorie is het simpel:

 

  1. Je maakt eenmalig een connectie met het tft-scherm, je headset en je smartphone;
  2. Bij de volgende ritjes wordt er automatisch een connectie gemaakt en je kan als het ware ‘plug en play’ opstappen en vertrekken terwijl alle toepassingen vlot en efficiënt werken.

 

Tot daar de theorie. 

 

Mijn apparatuur bestond uit een iPhone 7 en een Sena 20S die up-to-date is met de nieuwste software. Niet meteen verouderd materiaal zou ik zeggen. Het maken van de eerste connectie verliep vlot: ik kreeg meteen mijn headset 20S verbonden met het tft-scherm en ook mijn iPhone vond hij meteen. Joepie! Tijdens mijn eerste tocht werkte alles prima, ik was dolgelukkig.

 

 

De dagen nadien volgde er tal van verbindingsproblemen die ik niet meteen kon thuisbrengen. Soms lukte de verbinding wel, dan weer niet of ze viel uit. Af en toe moest ik mijn bluetooth op m’n gsm herstarten om een verbinding te maken, dan ging het weer vanzelf. Ook probeerde ik onderweg mijn headset (Sena 20S) een paar keer te herstarten (en geduldig wachten) tot het plots wel werkte. Telefoneren lukte al helemaal niet meer want ik kreeg steeds de melding dat er geen headset was verbonden terwijl ik aan het navigeren was via de app en muziek aan het luisteren was én op de tft wel stond dat mijn Sena verbonden was, begrijpe wie begrijpe kan. Ook viel tijdens het rijden plots mijn navigatie een keer uit en moest ik stoppen om een nieuwe connectie te maken terwijl mijn iPhone voldoende signaalsterkte had. Het koppelen van de Connect-app met de motor was ook een spelletje roulette want dat lukte niet vlekkeloos: terwijl mijn iPhone verbonden was met het tft-scherm lukte het soms niet om de app te verbinden met de motor. Daarom even de bluetooth op mijn iPhone herstarten en dan lukte het vaak wel, maar dan moest ik ook het tft-scherm opnieuw koppelen met mijn smartphone. Soms liep dit als een fluitje van een cent, dan weer niet. Ik probeerde vervolgens de Navigator 6 te koppelen aan het tft-scherm: beide toestellen zagen elkaar maar bij iedere bevestiging om een connectie te maken, kreeg ik de melding ‘Kan geen verbinding maken’. Damned.

 

 

Dit heeft me toch wel flink wat tijd gekost en toont aan dat BMW nog werk heeft met die bluetooth protocollen. I know, ik heb geen BMW Motorrad communicatiesysteem (dit is het enige wat BMW écht garandeert en als je toch een ander merk hebt, loopt de verbinding ‘heel waarschijnlijk’ volgens BMW) maar zo maar half-en-half is niet bevorderlijk voor mijn ochtendhumeur als ik ‘s morgens mijn toertocht wil aanvatten en eerst een half uur sta te klungelen. Terwijl mijn compagnons al op hun ronkende motor op mij stonden te wachten, voelde ik mijn bloeddruk stijgen … 

 

Vermeldenswaardig: Intelligent Emergency Call

 

De Intelligent Emergency Call van BMW is hun supergesofisticeerde “eerste hulp bij motorongevallen” dat ze in optie aanbieden voor 330 euro. Toch vermeldenswaardig omdat het ook met ‘connectivity‘ te maken heeft. Meer dan de helft van de klanten die een nieuwe BMW koopt waarbij de Intelligent Emergency Call als optie mogelijk is, neemt deze optie en het systeem is simpel omdat je als motorrijder zelf niets hoeft te doen, het systeem is … intelligent. Met een ingebouwde simkaart neemt het systeem bij een ongeval automatisch en onafhankelijk (of manueel indien je wenst) contact op met het callcenter van BMW zodat de hulpdiensten onmiddellijk op de been worden gebracht. Volgens BMW is bewezen dat met hun systeem de hulpdiensten sneller ter plaatse zijn. Zit je veel in het buitenland? No problem, je wordt verder geholpen in jouw taal, ook al ben je op dat moment met pech in de Alpen. Zou jij deze optie ook nemen? 

 

 

Zou ik het tft-scherm nemen?

 

Absoluut! Ik was hierboven wat negatief over de verbinding tussen het tft-scherm en mijn headset en smartphone, maar ik ben zeker dat BMW hier werk van maakt en die kinderziekte oplost door de bluetooth protocols uit te breiden. Heb ik zo’n tft-scherm echt nodig? Absoluut niet. Op mijn XR pronkt nog een analoge naald om m’n toerental aan te geven en ik hou ervan. Moest ik nu een nieuwe motor kopen waarbij zo’n scherm als optie wordt aangeboden, zou ik ‘m zeker nemen, hij is cool en verslavend mooi. En stiekem zijn de meeste motorrijders onder ons allemaal verliefd op technologie. We willen graag zo veel mogelijk weten over onze motor, en soms is meer weten beter. Een moderne motor heeft je heel wat info te bieden en dan komt zo’n ftf-scherm handig van pas. Steeds meer merken of modellen zijn ermee uitgerust en overal rondom ons zie je naast de analoge producten een digitale variant, kijk bijvoorbeeld maar naar de horloges. Een tft-scherm biedt bovendien grafisch heel wat meer mogelijkheden en ik ben overtuigd dat je binnenkort dat scherm helemaal kunt customizen zoals we dat met onze smartphone kunnen. 

 

Voor mij eentje graag aub, dank u. 

 

Samenvattend

 

Sterke punten:

  • Duidelijk afleesbaar in alle omstandigheden;
  • Intuïtieve bediening ondanks het grote aanbod aan informatie;
  • Aantrekkelijke lay-out;
  • Elegante verschijning;

 

Aandachtspunten:

  • Verbindingsproblemen mogelijk met niet-BMW Motorrad communicatiesysteem;
  • Scherm is gevoelig voor stof en opgedroogde druppels;
  • Wil je gebruik maken van Navigatie en Media ben je afhankelijk van je smartphone;
  • Wenselijk: touchscreen met autonome navigatie en media, draadloze synchronisatie voor uitwisselen van gegevens (mp3, route-gpx);
  • Niet standaard (650 euro optie)

 

 
Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op INSTAGRAM.

 

 

3 Comments

  • Tom T

    10.06.2018 at 11:44 Reply

    Beste,
    Ik ben sinds kort trotse bezitter van zo’n nieuw scherm op m’n GS 1200 Rallye nu was mijn vraag of je routes van op je iphone met de Myroute app kan over zetten naar je BMW connectivity?, zodat je routes op je TFT scherm te zien krijgt vanuit deze app?
    Is dit mogelijk?, bestaat er een mss een truckje voor?
    Bedankt voor uw antwoord,
    groeten
    Tom T

    • Kristof

      10.06.2018 at 14:39 Reply

      Hallo Tom, proficiat met je aankoop! Met de Connectivity kan je enkel navigeren van punt A naar punt B. Routes (oa GPX) kan je momenteel niet in de app laden en vervolgens doorsturen naar je tft-scherm, hopelijk komt deze update er ooit aan. Voor routes met tussenpunt maak je daarom gebruik van een apart navigatiesysteem (zoals de Navigator van BMW) of je smartphone… Succes!

  • Tom T

    10.06.2018 at 15:04 Reply

    Bedankt voor je reactie en doe zo verder, zeer duidelijke en vlotte review 👍👏

Post a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: