bmw s1000r Triumph Street Triple MV Agusta Brutale

BIV op motorfietsen in België

BIV: Belgische buitenissigheid

 

Onze Belgische BIV, of Belasting op InVerkeerstelling, verplicht ieder van ons belasting te betalen wie zijn motorfiets op de baan wilt krijgen. Het maakt niet uit of je de trotse eigenaar bent van een glimmende nieuwe motor of een aftandse tweedehands roestbak, betalen zul je om je bike te laten bollen op ons denderend Belgisch beton. 

 

Voor een groene motor betaal je evenveel 

 

bmw s1000r MV Agusta BrutaleIn tegenstelling zoals bij auto’s spelen milieukenmerken van je tweewieler geen rol, het maakt dus niet uit hoeveel CO2 of fijn stof deze uitstoot. Je mag gerust de meest milieu-onvriendelijke motorfiets kopen want dit heeft geen invloed op je BIV. Ben je een groene jongen en heb je een elektrische motorfiets gekocht, ook dan krijg je geen korting. En dit is toch een vreemde kronkel want bij auto’s betaal je net minder BIV als je vierwieler milieuvriendelijk is. BIV bij auto’s stimuleert de koper om een meer milieuvriendelijk exemplaar te kopen, terwijl bij motorfietsen je gecastreerd wordt als je een PK-monster aankoopt. BIV betaal je eenmalig maar als je je motor verkoopt moet iedere nieuwe eigenaar opnieuw BIV betalen. Stel je koopt een nieuwe motorfiets en de volgende vier jaar verandert deze vier keer van eigenaar, dan ontvangt Vadertje Staat maar liefst vijf keer onze zuurverdiende BIV-centjes! Plukgedrag ten top.

 

Hoeveel

 

Kristof Verschueren Tour de France Ronde van FrankrijkHet BIV-bedrag bij motorfietsen wordt bepaald door twee factoren:

 

1/ het vermogen, uitgedrukt in Pk (of Kw);

2/ de leeftijd van je motorfiets.

 

Simpelweg: hoe meer power, hoe hoger je BIV. Hoe ouder je bike, hoe lager je BIV. Dit bedrag betaal je eenmalig, maw, het is een soort startbedrag om je motorfiets op onze Belgische wegen te mogen laten vlotten. Koop je een tweedehands, dan zal onze overheid opnieuw de handjes in elkaar wrijven en zijn geldbeugel openen om wederom BIV-centjes te innen. 

 

Het valt op dat je over een dikke portefeuille moet beschikken als je droomfiets over een flinke portie Pk’s beschikt. Als je verliefd bent op een Superduke GT mag je maar liefst 2.487 euro ophoesten. Als je dit oranje Pk-beest na 4 jaar verkoopt zal jouw fiere opvolger nog steeds 1.734,70 euro op tafel moeten leggen! DUH? Ben je meer in voor een avontuurlijke BMW R1200 GS dan ben je zo’n slordige 500 euro kwijt. Quelle différence. 

 

 

   bedragen in euro         
kW Nieuw en
-1 jaar

1 tot -2
jaar

2 tot -3
jaar
3 tot -4
jaar

4 tot -5
jaar

5 tot -6
jaar
6 tot -7
jaar
7 tot -8
jaar
8 tot -9
jaar
9 tot -10
jaar
10 tot -11
jaar
0-70  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50
71-85  123,00 98,40  86,10  73,80  76,65  61,50  61,50  61,50  61,50  61,50   61,50

86-100

 495,00  445,50  396,00 346,50 297,00  272,25   247,50  222,75 198,00   173,25  148,50
101-110  867,50  780,30 693,60 606,90  520,20  476,85 433,50  390,15  346,80  303,45 260,10
111-120  1.239,00 1.115,10 991,20 876,30 743,40 681,45  619,50 557,55  495,60 433,65  371,70
121-155
 2.487,00  2.230,20 1.982,40 1.734,60 1.486,80 1.362,90 1.239,00 1.115,10 991,20 867,30 743,40
>155 4.957,00  4.461,30  3.965,60  3.469,90 2.974,20 2.726,35 2.478,50 2.230,65 1.982,80 1.734,95 1.487,10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Belgische truken van de foor

 

Alpen

 

Typisch Belgisch, maar als Belgische motorrijder kan je deze buitensporige BIV-bedragen omzeilen. De meeste motorrijders met een supersport schrijven hun motorfiets in met verlaagd vermogen. Dit betekent concreet dat hun motor op papier minder vermogen heeft -meestal 87 kW- zodat het BIV belachelijk weinig is in vergelijking met wat ze werkelijk zouden moeten betalen. Op 2dehands websites kom je zelden een supersport tegen die is ingeschreven op volle vermogen. Let wel:

 

  • Eens een motorfiets is ingeschreven met verlaagd vermogen, kan je het vermogen nadien niet meer wijzigen. Op papier althans, maar in praktijk kunnen sommige garages je motorfiets terug op vol vermogen zetten. Scheuren maar.

 

  • Je kan een motorfiets enkel inschrijven met verlaagd vermogen als deze motorfiets gehomologeerd is met verlaagd vermogen. Maw jouw merk moet je motorfiets gehomologeerd hebben met zulk verlaagd vermogen. Hebben ze dit niet gedaan, dan kan je jouw motorfiets niet inschrijven met verlaagd vermogen en ga je de volle BIV-pot moeten betalen. Kassa kassa.

 

 

Nog foefelen in 2016?

 

bmw s1000r Triumph Street Triple MV Agusta Brutale

 

Vele merken homologeren hun motorfietsen op 100 Pk (of 73,6 kW) omdat Frankrijk de motorfietsen begrenst tot maximaal 100 Pk. Frankrijk is een betrekkelijk groot land dus het loont de moeite om motorfietsen met verlaagd vermogen op de markt te gooien zodat de fransen op hun wenken bediend worden en ook met volle teugen kunnen genieten van hun Route du Soleil. De Belgische motorrijder kon op deze manier rijkelijk profiteren en de gehomologeerde laagvermogen motorfietsen zo inschrijven. ‘Kon‘, want op 1 januari 2016 hief Frankrijk deze regel op zodat alle nieuwe motoren met volle vermogen worden geleverd. Bovendien moeten vanaf 1 januari alle nieuwe modellen voldoen aan de Euro 4 normen en vanaf 2017 moeten nieuw verkochte motoren voldoen aan de nieuwe norm. Voor de motormerken heeft het dus niet veel zin meer om motorfietsen met verlaagd vermogen te homologeren waardoor deze motorfietsen ook niet voor de Belgische markt beschikbaar zijn. Ons klein Belgenlandje mag dan wel de hoofdstad zijn van Europa, het loont voor constructeurs de moeite niet om alleen voor ons hun motorfietsen met verlaagd vermogen te homologeren: homologeren kost tijd en geld.

 

Dit betekent concreet dat er vanaf 2016 niet veel nieuwe 100 Pk gehomologeerde modellen beschikbaar zullen zijn. Een economische beslissing die grote gevolgen zal hebben voor onze Vlaamse spaarpot. Je doet er dus goed aan om een 2dehandse supersport met verlaagd vermogen op te sporen. Wie zijn zinnen heeft gezet op de nieuwe KTM Superduke GT kan deze niet met verlaagd vermogen inschrijven want KTM gaat deze niet met verlaagd vermogen homologeren. Shit, da’s dus 2.500 euro BIV! Verwacht je dus aan exuberante BIV-bedragen voor nieuwe PK-monsters en hou rekening dat doorverkopen een pak lastiger zal worden.

 

Weetje: waarom zijn de Nederlandse motorfietsen duurder?

 

Suzuki gsx Kristof VerschuerenBIV wordt in Nederland geheven onder de naam BPM: Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Het systeem daar is poepsimpel: BPM is 19,4 % van de netto cataloguswaarde. De importeur zorgt voor de betaling van de BPM en telt deze dus bij de winkelprijs. Als Hollandse nieuwkoper betaal je in de winkel dus meteen die BPM bij waardoor de Noorderprijzen hoger zijn dan de onze. Het grote verschil met ons is dat ze die BPM maar eenmalig moeten betalen, maw verkoopt een Nederlander zijn motorfiets dan moet de gelukkige koper geen BPM meer betalen! Allen verhuizen? Toch maar niet. 

 

 

Hoe reageren de merken op het einde van de 100 pk-versies?

 

Onze sympathieke collega’s van Maxxmoto contacteerden enkele vooraanstaande merken (Suzuki, Aprillia, Ducati, Triumph, KTM, Honda, Kawasaki, Yamaha en BMW) en schreven er volgend boeiend artikel over. Must read

 

 

Heb je een opmerking, suggestie of vraag, MAIL ME of contacteer me via het CONTACTFORMULIER. Wil je reageren via Facebook, dat kan je met alle plezier HIER DOEN. Volg me ook op Instagram.

 

 

ktm superduke GT

Samenvatting
Naam artikel
BIV bij motorfietsen
Auteur
Tags:

2 Comments

  • Bart

    12.01.2017 at 18:15 Reply

    Beste
    Met het salon in de vooruitzichten op zoek achter een goede reismotor en toch een motor met voldoende vermogen…
    Momenteel zie ik enkel op de site van BMW motoren nog de optie verlaagd vermogen.
    Dit kan toch normaal niet meer?
    Hoe doen ze het dan om nog altijd NIEUWE MODELLEN motoren R1200R R1200GS enz… kunnen aanbieden met verlaagd vermogen?
    Daar ik niet voor verassingen wil komen te staan als ik een inschrijving ga doen…
    Waar zit het addertje onder het gras?

    Mvg Bart

  • Fouad Missaoui

    29.11.2017 at 04:20 Reply

    Hallo

    En andersom? kun je bv een supersport 2012 uit Nederland met full power zowel op papier als fysiek in België inschrijven onder de 100pk na homologatie bij erkende dealer. Dus dat dealer weer de motor beperkt tot 100 pk zodoende deze dan te kunnen inschrijven dus op 100 pk. Of is dit onomkeerbaar?
    Groetjes.

Post a Comment

%d bloggers like this: